Foto: André Jaskiewicz

Min Tysklandstur

En kveld våren 2011 satt jeg og min bestekompis, Lars, og lurte på hva vi skulle gjøre til sommeren. Den obligatoriske sydenturen med resten av gjengen var allerede booket, men vi ønsket å dra på en tur til. Etterhvert dukket det opp en idé om at vi kunne dra til Tyskland med Lars sin Audi S4 2.2 Turbo. Dette var en tur vi hadde drømt om lenge, men som aldri hadde blitt noe av. Begge to skulle bli studenter til høsten og det innebar at vi i løpet av sommeren måtte selge bilene våre for å klare oss økonomisk. Så om vi noen gang skulle gjennomføre en tysklandstur i en god og gammel Audi med rekkefemmer, så måtte det bli nå. Dermed satte vi i gang planleggingen av drømmeturen.

Vi hadde dannet oss en idé over hva vi absolutt måtte få med oss. Både jeg og Lars er store Volkswagen og Audi entusiaster, så det var en selvfølge at vi måtte innom Ingolstadt, Neckarsulm og Wolfsburg. I tillegg hadde vi lyst til å oppleve Nürburgring, BMW Welt, Porsche og Mercedes museet. Men vi hadde ikke all verden av tid eller penger, så noe måtte dessverre strykes av lista. Reiseruta ble derfor Oslo, Kiel, Nürburgring, Neckarsulm, Ingolstadt, München, Wolfsburg og København med avreise og avslutning på Lillehammer.

Bestillingen av hotell og planlegging av reiserute gikk smertefritt. Vi beregnet helt passelige avstander fra 300 til 800 kilometer daglig. Vi fordelte også to timers kjøring mellom hvert sjåførbytte. Da var sjåføren akkurat like lei av å kjøre som co-piloten begynte å bli av å sitte stille. S4en til Lars fikk en minioverhaling i form av ny toppdekselpakning, nye tennplugger, ny olje og nytt filter. En kjapp polering fikk den også, og vi var klare for avreise.

Tidlig fredag morgen pakket vi bilen og satte kursen sørover. Vi kjørte ned til Oslo og videre inn på Kielferga. Her spiste vi en bedre middag, tok noen øl og valgte å legge oss tidlig for å få hvilt ut ordentlig før vi skulle begynne å sluke mil nedover Tyskland.

Vel fremme i Kiel startet ferden vår i retning Nürburgring. Det var deilig å komme seg ut på autobahnen hvor farten fløt godt, og hvor bilistene visste hvordan man skulle oppføre seg på flerfelts motorvei. Vi fikk dratt på litt og kjent hvordan det var å kjøre dobbelt så fort som Norges høyeste fartsgrense over lengre tid. Men det var uvant. Man ble fort sliten av å ligge konstant i 200 km/t, så vi fant ut at 160 km/t var en fin fart å ligge i. Etappen vi skulle gjennomføre denne dagen var på ca 580 km. Vi hadde bestilt hotell i byen Bad Breisig som var cirka 40 km unna Nürburgring. Dette var det nærmeste hotellet vi fant, da alt annet var fullbooket. Men det gjorde ingenting, for Bad Breisig var en hyggelig liten by, hvor vi i tillegg fant en superbilbutikk som vi kunne kaste bort en del tid på.

Dagen etter bar det til banen vi lenge hadde drømt om å kjøre. Veien bort var en liten svingete vei som motiverte oss bare mer til banekjøringen. Når vi ankom Nordschleife møtte vi et hav av rå biler. Det var i tillegg et Ford Focus RS treff der, så disse krydde det av. Giret som vi var løp vi bort til billettkiosken og kjøpte hvert våres Ring Card. Forventningene var store og vi skulle endelig få kjøre på den beryktede banen.

Når vi kom utpå var forholdene så som så. Banen var våt og vi hadde billigdekk, noe som gjorde det skummelt å satse noe særlig. Siden det i tillegg var vårt første stopp på turen, så tok vi det ganske rolig. Men ringen overrasket oss masse. Den var bredere og mer ujevn enn vi hadde trodd. I tillegg var det veldig mange høyder og fall som gjorde banen enda mer spennende. Etter å ha sittet på en runde først, var jeg mer enn klar til å prøve å kjøre selv.

Det tok ikke mange minuttene utpå før jeg får øye på noe hvitt i speilet som forsvinner fortere enn forventet. Det var den berømte Ring taxien. Farten så helt vill ut og det her måtte bare prøves. Når jeg var ferdig med runden min og vi hadde parkert S4en, så gikk vi rett bort til BMW Ring Taxi. Her fant vi ut at de dessverre ikke tok kort, og at den nærmeste minibanken lå i Nürburg. Så vi stresset oss tilbake til S4en, kjørte inn til byen og fikk tatt ut penger. Vi fikk samtidig sett inne på Ring Boulevard, som hadde en del fine biler stående. Tiden vi brukte til og fra banen gjorde at banen hadde rukket å bli tørr. Etter en halvtime i kø var vi klare for å endelig få sitte på i Ring Taxien. Herregud så rått. Alle som er mer enn gjennomsnittlig interessert i å ha det moro bør prøve dette. Det var så rått at jeg velger å ikke prøve på å beskrive det en gang. Det må bare oppleves.

Etter en dag på ringen satte vi kursen mot Neckarsulm. Det var en strekning på rundt 300 kilometer, noe som var en av de korteste etappene vi hadde å kjøre. Her bodde vi midt i sentrum på et fantastisk hotell som var bare noen få minutters gange unna Audi Forum. Vi ankom Neckarsulm på kvelden, lenge etter åpningstiden til forumet. Men vi klarte allikevel ikke å holde oss unna, så vi vandret rundt i parkeringshusene. Der stod det mye kult som blant annet RS5, RS6 og Q7 V12 TDI. Dagen etter bar det bort til et åpent Audi Forum i Neckarsulm. Her var det mulighet for å få en fabrikkomvisning, ta en titt på utstillingslokalet med nye Audier, dra innom ett minimuseum og se på overleveringer av nye biler. Sistnevnte var spesielt interessant, da alle som skulle hente sin nye bil strålte av lykke. Spesielt var det en vi la merke som strålte ekstra mye, og vi fant fort ut hvorfor da han hentet seg en splitter ny Audi R8 GT.

Alt i alt så var det en del å se i Neckarsulm, men siden vi dessverre ikke rakk fabrikkomvisningen, så hadde vi en del timer igjen av dagen. Planen var da å dra på enten Porsche eller Mercedes museet i Stuttgart. Men etter å ha lest igjennom informasjonen vi hadde skrevet ut på forhånd, så fant vi ut at de hadde stengt på mandager. Så vi bestemte oss for å dra innom Audi forum i Ingolstadt, selv om Ingolstadt egentlig skulle besøkes samme dag som BMW Welt.

Audi forum Ingolstadt var absolutt verdt å dra til. Her er det et stort museum som det tok en god stund å komme igjennom. Her fikk man se alt man har drømt om å se. Det var gamle Auto Union, konseptbiler, RS2 sedan, Sport quattro, IMSA GTO og så videre. Vi fikk til og med se en helt strøken 20V Turbo motor. Utstillingslokalene var derimot ikke så spennende. Men det kan skyldes det at vi allerede hadde sett nok nye Audi i Neckarsulm. Etter en hel dag med masse Audi begynte det å nærme seg kveld, og vi satte kursen mot München og en god natts søvn.

Etter en god frokost på hotellet dro vi til BMW-Welt. Det er et imponerende kompleks, som både er enormt og spektakulært. Nybilhallen er stor og fin, med utleveringspost i andre etasje. I tillegg så har de små show i gangene på angitte tidspunkt. På andre siden av veien finner man BMW museet. Det må være et av de beste museene jeg noen gang har vært på. Moderne og vakkert må være den beste beskrivelsen. Man får både sett og hørt BMW sin historie på en nydelig måte.

Etter BMW Welt gikk turen videre mot Auto Stadt. Her hadde vi en etappe på rundt 650 kilometer. Etter å ha brukt lang tid på BMW Welt var vi veldig glade for at vi hadde tatt Ingolstadt dagen før. Ellers hadde det nok blitt litt for lite tid til å rekke begge deler. Etappen bort var en av de beste på hele turen. Lars fikk lekt seg på en svingete del av autobahn, mens jeg fikk fri fart og lite trafikk nesten hele resten av turen. Vi begynte også å bli godt vant med høye hastigheter, og kilometerene gikk unna. Dermed fikk vi også testet toppfart på bilen. Vi gav oss ved 235 km/t på speedometeret, noe som var 221 km/t i følge GPSen. Da var vi på rundt 6000 omdreininger og farten steg veldig sakte oppover derfra. Derfor valgte vi å gi oss der for å ikke slite ut den gode gamle S4en.

Siden det var fullbooket i Wolfsburg også, så vi sov i Braunschweig. Det er et koselig lite sted hvor man kunne få slappe av i fred og ro. Når morgenen kom dro vi til Auto Stadt. Det var også enormt, men ikke like spektakulært som BMW Welt. Hele området var laget som en stor park med de fleste av Volkswagengruppen sine bilmerker plassert i egne haller. Men det som var det absolutte høydepunktet på Auto Stadt var bilmuseet. Der har de samlet tidenes viktigste og mest interessante biler. Her tok det lang tid å komme igjennom. Annet som var spennende var nybiltårnene og Audihallen. Lamborghinihallen derimot skjønte vi ingenting av. Den hadde en Lamborghini på utsiden av veggen, som ble snudd til innsiden av lokalet, og der endte det. Alt i alt var Auto Stadt et spennende sted. Det er i tillegg veldig barnevennlig og kan absolutt anbefalles for barnefamilier. I tillegg var det veldig mye å oppleve som ikke bare var Volkswagen. Etter enda en dag på bilmuseum, var vi klare for noen mil til på autobahn i retning Norge. Men først skulle vi til København.

Etappen til København var den lengste vi kjørte, da den var på over 700 kilometer. Turen var lang, og litt trist siden vi var på vei hjem. Noen timer utenfor København kjørte vi inn i et sinnsykt regnvær. Det hadde i tillegg begynt å bli mørkt, så gjennomsnittshastigheten vår sank med noen kilometer i timen. Dette gjorde at vi var fremme ganske sent i København. Stoppet våres i den Danske hovedstaden var egentlig kun et hvilested før vi fortsatte ferden til Norge. Her rakk vi å kjøpet ett par sko, litt brus og få en parkeringsbot. Så var det bare å krysse ett par grenser, og vi var hjemme i Norge igjen. En ting er sikkert, og det er at 80 km/t er som å stå stille etter en uke i Tyskland.

Vel hjemme i Norge fikk man tid til å tenke over hvor bra turen hadde vært. Vi hadde fått opplevd Nürburgring, kjørt så fort vi ville og sett en hel haug med rå biler. Vi hadde til og med vært så heldige å hørt TT RS og RS3 med høyrefoten klemt helt ned i gulvet. Kort oppsumert så var dette en perfekt tur for oss bilnerder.

 

1992 Audi S4 Avant

Motor:
2.2 Turbo R5
Felger:
RH Technic to-delte
Annet:
Chip, Senkesett, VACN-skiltplater 

 

Hotell 

Bad Breisig
Hotel Vier Jahreszeiten
Neckarsulm
Nestor Hotel
München
Hotel Orly
Braunschweig
Balladins Superior Hotel Seminarus
København
Absalon City Hotel

 


Filipstad - Venter på å få komme på fergen

 


Filipstad - Lars sjekker permen med utskrevet informasjon til turen.

 


Autobahn - Rett av Kielferga og inn på Autobahnen retning Bad Breisig.

 


Detour - Vi trodde at vi svingte av mot en bensinstasjon. Det gjorde vi altså ikke, og benyttet muligheten til å ta noen bilder.

 


Sjåførbytte - På tide med ny sjåfør.

 


Bad Breisig - Utsikt fra hotellet.

 


Bad Breisig - Mercedes SL

 


Nürburgring - På tur for å kjøpe Ring Card. Beklager mangelen på bilder fra Nürburgring, men vi var rett og slett for opptatte med kjøring.

 


Audi Forum Neckarsulm - Garasjeanlegget til Audi Forum Neckarsulm med A8, RS6, RS5 og A7.

 


Audi Forum Neckarsulm - Garasjeanlegget til Audi Forum Neckarsulm. Store bremser på Audi Q7 V12 TDI.

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi A6 3.0 TDI quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi TT 2.0 TDI quattro og Audi A7 3.0 TDI quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi A7 3.0 TDI quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi R8 Spyder 5.2 V10 quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi R8 Spyder 5.2 V10 quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Fra venstre Q7, RS5, A1, A7, Q5 og RS3

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi A8 4.2 quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi RS3

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi RS3

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi RS5

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi Q7 4.2 TDI quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Audi A7 3.0 TDI quattro

 


Audi Forum Neckarsulm - Kromet Audi R8.

 


Audi Forum Neckarsulm - Minimuseum

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi 90 IMSA GTO på museet.


Audi Forum Ingolstadt - Audi 90 IMSA GTO på museet.




Audi Forum Ingolstadt - Audi 90 IMSA GTO på museet.

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi V8 på museet

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi quattro og Audi 80 på museet

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi R8 på museet.

 


Audi Forum Ingoldstad - Audi sine racingklassikere på museet.

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi Sport quattro på museet.

 


Audi Forum Ingolstadt - 20V Turbo på museet.

 


Audi Forum Ingolstadt - Audi RS2 sedan i bilheisen.

 


BMW Welt - Lars sin Audi S4 2.2 T Avant parkert i garasjen.

 


BMW Welt - Kontor og museum.

 


BMW Welt - Nybilhall

 


BMW Welt - BMW 640i Cabriolet

 


BMW Welt - BMW 640i Cabriolet

 


BMW Welt - BMW E21 3-serie

 


BMW Welt - Museet.

 


BMW Welt - Kuler som var bevegelige og lagde flere forskjellige biler. Her ser man en Z4.

 


BMW Welt - Museet.

 


BMW Welt - Museet.

 


BMW Welt - BMWs luksusbiler på museet.

 


BMW Welt - BMW 635 CSi M og BMW M1.

 


BMW Welt - BMW 3.0 CSL

 


BMW Welt - BMW Roadstere

 


BMW Welt - BMW 6-serie Art Car på spesialutstillingen i museet.

 


BMW Welt - BMW M3 Racing Art Car på spesialutstillingen til museet.

 

 
Auto Stadt - Volkswagen Scirocco R i utstillingshallen til Volkswagen.

 


Auto Stadt - Porsche 911 på museet.

 


Auto Stadt - Museet

 


Auto Stadt - Audi A1 inne i Audihallen.

 


Auto Stadt - Lars på tur opp for å se på flere Audier i andre etasjen.

 


Auto Stadt - Audi A6 3.0 TDI quattro i Audihallen.

 


Auto Stadt - Audi A7 3.0 TDI quattro i Audihallen.

 


Auto Stadt - Audi A8 L 4.2 TDI quattro i Audihallen.

 


Auto Stadt - Audi A8 L 4.2 TDI quattro i Audihallen.

 


Auto Stadt - Nybiltårnet