Artikler

Audi R8 e-tron på prøvetur

Flere av Audi sine modeller er det kjent at skal komme med ladbar hybrid drivlinje, slik vi allerede kjenner fra A3.
De første versjonene av Q7 er allerede kommet til Norge som demonstrasjons biler.


Nylig ble tre utgaver avbildet på test tur i det berømte Grossglockner passet.

Bilene var en R8 e-tron, en Audi Q7 45-e-tron og en Audi A6 40 e-tron.
Q7 modellen er nettopp kommet til landet, og både A6 og R8 håper vi ikke er langt unna.
A6 er en L utgave og med kinesisk logo virker det som en modell beregnet for det kinesiske markedet hvor modellen med lengre akselavstand er favoritt.

Kilde: http://inconsistentlybad.kinja.com/i-saw-three-ferrari-f12-test-mules-and-an-audi-r8-e-tro-1787467773


 

God sesongoppladning for Møller Bil Motorsport

Møller Bil Motorsport gjennomførte forrige helg årets første test på Nürburgring i Tyskland, og er optimister før sesongstarten i april.

- Vi hadde to svært produktive og gode dager på Nürburgring Nordschleife fredag og lørdag. Det var kaldt, men tørt, og vi fikk testet flere forskjellige innstillinger på bilen. Resultatet var bra, og vi er optimister foran vårt første løp den 25. april, forteller teamsjef og sjåfør Håkon Schjærin.

Det ble mange runder for Schjærin og hans to teamkamerater Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold denne helgen. Teamets Audi TT fungerte utmerket gjennom hele testen, noe som også lover godt for resten av sesongen.

- Vi vet at vi har en bra bil og driftsikker bil, også blir det selvsagt spennende å se hva konkurrentene kommer med. Det er ventet tøff konkurranse også i år, og en av bilene har rundt 40 hestekrefter mer enn vår. Det er selvsagt en utfordring, men vi føler oss trygge på at vi er bedre som sjåfører, og har et minst like bra teknisk team med mekanikere fra Møller Bil -  og at det derfor skal være mulig å vinne løp også i årets sesong.

I fjor vant Møller Bil Motorsport to løp, og hadde også den høyeste seierprosenten i klassen for biler med toliters turbomotorer. Det norske teamet skal i år kjøre seks løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN, som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Mer enn 150 gjester fra både Møller Bil og de andre samarbeidspartnerne skal også være på løpene i år, og under hvert løp stiller teamet med 3-4 gjestemekanikere fra Møller Bil.

VW-Audi Club Norwegen lanserer VACN Appen!

Som den første merkespesifikke bilklubb i Norge har vi den ære av å lansere vår egen app, VACN Appen, en app som gir deg tilgang til medlemskortet ditt, nyheter, informasjon om treff og klubbens rabattavtaler rundt om i landet.

Hvorfor app?

Nå trenger du ikke lenger å huske å ta med deg medlemskortet ditt når du skal bruke klubbens litt over 100 forskjellige rabattavtaler rundt om i landet. Du viser bare frem ditt gyldige medlemskort rett i appen. Du kan enkelt sjekke appen etter rabatter i ditt nærområde før du handler.

Appen gir deg også tilgang til de siste artikler på vacn.no, du har mulighet til å lese om treff og events og andre ting som skjer i klubben.

Få de siste nyheter med engang

I appen har du har muligheten til å skru på varsling, da vil du kunne motta de siste nyheter og informasjon ifra klubben om nye rabattavtaler, treff og lignende før alle andre.

Hvor laster du den ned?

Appen er tilgjengelig på iOS eller Android og kan lastes ned ifra Apple App Store eller Google Play (trykk på linkene for å hente opp appen).



Appen er gratis og tilgjengelig for alle, men du må ha et gyldig medlemsskap for å kunne logge på og se rabattavtaler og for å kunne fremvise et gyldig medlemskort.

Du logger inn med samme brukernavn og passord som du bruker på nettsiden og medlemsforumet

Problemer med å logge på?

Har du et aktivt medlemsskap i klubben, men opplever problemer med å få logget på i appen må du oppdatere passordet på din medlemskonto, du kan lese mer om dette på forumet her (kun for medlemmer).

Opplever du fortsatt problemer med å få logget på kontakt medlemsservice via denne siden (trykk på "Send melding til klubben"), huske å skrive at det gjelder login på appen.

Er du ikke medlem, men ønsker å ta i bruk alt som appen kan tilby deg, melder du deg inn her.

Audi A9 Concept

Bilder har den siste tiden lekket ut på nettet av en ny kommende modell i Audi familien.
Mange tror det er snakk om en ny tronarving som skal gå under modell betegnelsen A9.
Modellen skal være en mer sportslig utgave og enda et hakk mer luksuriøs enn A8 som i dag troner toppen av Audis familietre.

I tillegg skal den nye modellen vise vei for Audis nye fremtidige design på andre modeller.

Bilen skal vises på Los Angeles Motorshow om to uker.


Tyske Autobild har tegnet hvordan de ser for seg at modellen skal se ut:

Betal med Vipps på klubb treff

VW-Audi Club Norwegen har satt opp Vipps konto, du kan nå betale på treff med Vipps!

Du trenger ikke lenger å huske på å ta med kontanter på klubb treff, betal raskt og enkelt med Vipps.

Aller først må du laste ned appen. Dette gjør du ifra Apple App Store eller Google Play.

Så registrerer du deg
Legg inn Visa eller Mastercard du ønsker pengene skal trekkes fra og kontonummeret ditt. Nå er kort og konto koblet til ditt mobilnummer.

Sende penger
Søk opp klubben ved hjelp av Vipps id gitt til deg fra vår funksjonær på treffet, hvert treff har sin egen Vipps ID.

For at betaling skal anses som gyldig må du vise funksjonæren kvitteringen som vises i Vipps appen etter endt betaling.


Les mer om Vipps her

VW XL Sport

Ferdinand Piëch er æresdoktor ved den Tekniske Høyskolen i Wien, og hans forelesninger er alltid fullpakket, for de er faktisk både ganske interessante og ganske morsomme (tro det eller ei, men det er sant!)

Og de kan – viser det seg – være ganske informerte og avslørende.

For i høst viste han studentene hvordan man kunne ta supersparebøssa XL1, den med 0,1 liter per mil, og gjøre noe ganske vilt og morsomt ut av den.

Fusjon
Han foreslo å legge inn en 1200 ccm V2-motor fra Ducatis Panigale Superbike. 187 hester ved nesten 11.000 desmodromiske omdreininger, som ville kunne mates til en dobbelclutch. 

Og han sa at det ville bli lettere enn den 800 ccm turbodieselhybriden som sitter i den magre utgaven, slik at vekten ville kunne komme ned på under de 795 som originalen veier.

Studentene applauderte.

Og det vil garantert Paris også gjøre, for ikke bare er den tekniske oppskriften fulgt, Piëch har åpenbart også gitt klar beskjed om at den ikke må se like døll ut som sparesigaren. Så dermed har vi en bitte liten supercar med baneracing-attityd.

Det var jo slike biler som befolket Le Mans den gang Le Mans virkelig var morsom.

Parallell debut
Og litt av et paradoks da, at samtidig med at Audi-filialen Ducati endelig viser sin lenge ryktede Scrambler på motorsykkelutstillingen i Köln, så viser Audi-eier Volkswagen noe som i realiteten er en firehjuls Ducati superbike. XL sport, heter den forresten.

Da den opptrådte på gulvet i forbindelse med VW-Gruppens Gruppesamling i går kveld, hadde motorytelsen kommet opp i 197 hk. Dreiemoment finnes nesten ikke, her går det på turtall!

Men siden hele bilen er bygget om, ikke bare et nytt utseende men for eksempel en bredere kabin der det går an for en fører å ta jobben på alvor, har vekten kommet over originalens – 890 kg. Føy også til et chassis som er konstruert for skikkelig banegrep og større sporvidde.

Men det er ingen grunn til å klage: nulltilhundre går på 5,7. (Ducatis 1199 Superleggera gjør det på 3,2!). Og toppfarten er på godt over 260 km/t!

Fabrikken forteller om en luftmotstandkoeffisient på ganske sleipe 0,26 – på tross av ganske heftig gummi: 205/40 foran og 265/35 bak – alle på 18-tommere.

Dyre dråper
Martin Winterkorn, sjefen over alle VW-sjefer (bortsett fra over Piëch, som er mer enn en sjef) langet ut mot Brussel da han presenterte denne.

Han sa ikke noe om forbruket her, men fortalte at hvert gram CO2 pr. km Volkswagen-gruppen er nødt til å fjerne fra gruppeutslippet sitt, koster dem 100 millioner euro.

Han ble litt muntrere i stemmen da han fortalte at nå hadde Volkswagen produsert sin bil nummer 200 millioner. Og helt tilfeldig viste det seg at akkurat denne konseptbilen, denne blå XL Sport, utrolig nok ble VW nr. 200.000.000.

For et pussig sammentreff.

Vinn tur til RX in Hell og bli en del av Team EKS!

Sommerens kuleste konkurranse - Vinn tur til RX in Hell og bli en del av Team EKS!

Vi du vinne en tur til Rallycross in Hell, og være med i teamet til Mattias Ekström?

Nå har du muligheten!

I samarbeid med Audi Norge og audibutikken.no har du nå muligheten til å vinne en tur for deg og en venn, og være en del av teamet til Mattias Ekström under årets VM runde i rallycross.

Her er en liten hilsen fra Mattias:

Og her kan du melde deg på konkurransen

Golf GTI MK1 legoprosjekt

For mange bilinteresserte er også lego en lidenskap.
Dette oppdaget vi på Lego Ideas sin webside. Der kan folk legge inn sine egne byggeprosjekter i håp om å bli vurdert til å bli en offisiell modell utgitt av lego. 
Her har brukeren SenatorChinch bygget sin egen utgave an den kjente Golf GTI MK1 med et veldig tøft stuk.
Den er blandt annet senket med store skjermbreddere og fått sentrert eksos. Den kjente røde stripen i grillen er på plass. I motorrommet finner vi en turbo og torpedovegg i fargene fra det tyske flagget.

Innvendig har bilen veltebur og klassiske bøttestoler.

Prosjektet ligge ute på Lego Ideas sin egen portal hvor den så langt har fått 671 stemmer av totalt 10.000 som trengs for at bygget skal bli vurdert av Lego.

Besøk nettsiden og avgi din stemme her: https://ideas.lego.com/projects/65994

MTM T6 e-Motion

MTM viser i år på Geneve messen sin egen versjon av VW Transporter e-motion.

MTM har tatt utgangspunkt i en 2-0 BiTdi motor med 240hk.
I tillegg har bakhjulene fått hver sin elektro motor som til sammen yter 42hk(30kw).
Totalt får bilen dermed 282 hestekrefter og hele 1110 nm!

Akselerasjonen 0-100 tar likevel 8,2 sekunder og toppfarten på 215km/t.

Pakken er mulig å bestille hos MTM og prisen for hele pakken kommer på 51.920€ før avgifter.

GTI Roadster

GTI Roadster, Vision Gran Turismo heter Volkswagens konseptbil som ble vist under årets Wörthersee treff i Østerike.


Bilen som er tegnet til dataspillet dukket her opp i fullskala som den villeste golf produsert noen gang.
Ekstremt utseende krever ekstreme prestasjoner, noe denne bilen har takket være en 3.0l VR6 turbo motor på 500hk, som via en DSG girkasse klarer 0-100 på under 3,5 sekunder og toppfart på over 300km/t.

Hele prosjektet er et samarbeid mellom Volkswagen og Sony. Kazunori Yamauchi, som er sjef for denne delen av underholdningsbiten til Sony har selv en GTI eller to i sin stall av eksklusive sportsvogner, og var med i designprosessen.

Hos VW ble det en konkurranse om å komme opp med det beste forslaget, og da man hadde skåret det hele ned til to forslag var Yamauchi med på å velge ut «vinneren».

Dermed er det heller ikke rart at den ser ut som den gjør – et typisk Gran Turismo utseende med masse skulptur og aggressive bølgete former på utsiden og selvfølgelig et racing-interiør med mye karbon og skikkelige bøtteseter.

 

Bugatti Chiron

Bugatti har allerede begynt å gi ut hint om den nye etterkommeren etter deres legendariske Veyron som tok verden med storm i 2006.
Bilen skal først presenteres på Geneve Motor Show nå i mars, men det Tsjekkiske bilmagasinet Magazín ProDriver CZ sier de har fått bekreftet tall fra sikre kilder så vil den nye modellen absolutt svare til forventningene.
Hør på dette:
Motor skal være den samme W16 motoren på 8.0 liter med fire turboer, men effekten er nå hele 1.500hk og 1.500nm. 
Toppfarten skal være på hele 467km/t eller 290mph. Speedometeret stopper ikke før på 500km/t.
Mye kan da tyde på at en Supert Sport modell vil komme, og passere den magiske grensen på 300mph (482km/t).
Den skal akselerere fra 0-100 på kun 2.2 sekunder, 0,3 sekunder raskere enn Veyron Super Sport gjør i dag.

Det finnes flere bilder som har lekket ut på nettet, både umaskerte prototyper og test biler med det gamle karosseriet.
Folk som allerede har sett bilen kan fortelle at bilen vil se veldig lik ut prototypen
Bugatti Vision Gran Turismo som vi fikk se på Frankfurt messen i høst, men uten stylingen.


Basert på bilder lekket og uttalesene har en veldig god rendering blitt laget og lagt ut på Flickr av brukeren N
ike_747.
Mange tror den endelige modellen vil ligne veldig på dette.

Den gamle modellen, Veyron, ble produsert i fra 2005 til 2015, totalt 450 biler.
Den nye modellen skal de klare å produsere hele 100stk pr år, men kun i 5 år. Allerede er det reservert 130 av disse.

Alt vi kan si, er at vi gleder oss til mars!

Flere ukamuflerte test biler er observert ute langs veiene. 

Audi ønsker Porsche velkommen til Le Mans 24h

Audi ønsker med denne videoen Porsche tilbake til Le Mans 24h løpet

Samarbeidspartnere Hovedtreff 28-30 August

Våre samarbeidspartnere O.CT Tuning Scandinavia, Kollevold Rally Import As, Concours.no, Spot-On As, Cast13 Scandinavia, Sørhaug Service, Foliering4You, Parts & Retards, TS-Racing Østfold, SBT tuning og Nordip Gummifoliering vil ha stand på Hovedtreff Rudskogen 28-30 August. I tillegg har Meguiar's, Ekstralys.no, Erik Arnesen Bryn, Møller Bil Ryen, Møller Bil Jessheim, Meca Sarpsborg, Skruvat.no, Swisswax, Mekonomen, ICE.net og Krb trading bidratt med premier.

Ta turen innom for gode tilbud!

PSS-Securitas står for vakthold under treffet.

Listen oppdateres ettersom flere kommer til.

Driver du firma og ønsker å ha stand på treffet, ta kontakt.

Ytterligere informasjon om treffet, priser og program finner du her.

Audi Nanuk quattro Concept

Audi Nanuk quattro Concept kombinerer både sportslighet og terrengegenskaper i en og samme bil. Bak framsetene sitter det en midtmontert 5.0 V10 TDI twinturbo motor på 544 hk og 1000 Nm. Med S-tronic gjør den 0 - 100 unna på 3,8 sekunder og har en toppfart på 305 km/t.

Konseptbilen er 4,54 meter lang, 1,99 meter bred og 1,34 meter høy. Akselavstanden er på 2,71 meter. Bakkeklaringen kan justeres i tre nivåer via den adaptive luftfjæringen.  Bakhjulene kan styre i både samme og motsatt retning som forhjulene. Ved lav hastighet svinger bakhjulene opp til 9 grader i motsatt retning og i høyere hastigheter svinger de opp til 2,5 grader i samme retning som forhjulene. Dette gir en svingradius på 10 meter.

Nanuk har skarpe linjer som treffer avrundede former. Den er utviklet i nært samarbeid med designerne fra Italdesign Giugiaro. Midt på bilen er det sideblades i kjent stil fra R8 og felgene den ruller på er 22" store. Foran finner man Matrix hovedlykter. Chassiset er bygget i aluminium og deler av karosseriet er bygget i karbonforsterket plast. Egenvekten er rett under 1900 kg. 

Inni bilen er det minimalistisk og alt er begrenset til det aller viktigste. Sjåføren kan selv velge hvilken informasjon og hvilke systemer som vises i displayet bak rattet. Alle funksjonene er samlet i midtkonsollen og de fleste kan styres fra multifunksjonsrattet. Små skjermer på a-stolpen erstatter bilens sidespeil og en skjerm i taket erstatter bakspeilet.

Audi Nanuk quattro Concept vises på bilutstillingen i Frankfurt.

Jon Olssons nye RS6

Jon Olsson har som kjent flere imponerende biler, flere fra Audi.
Hans nyeste bil er en Audi RS6 bygd om med DTM styling og motor oppgradert med hjelp fra Koenigsegg.

23 mai 2015 står bilen klar til start i Stockholm hvor Olsson skal delta med bilen for Team Betsafe i det kjente løpet Gumball Rallye 2015.

Bilen er bygd av Stertman Motorsport med hjelp av Koenigseggs ingeniør Leif Tuvesson.
Motoren er bla oppgradert med TTE9XX turboer med 18 karat gull legering. Effekten er over 900 hester, og ryktene skal ha det til at den passerer 1000 hesters merket ved race fuel. I tillegg er det brukt deler fra STM, Movit, Intrax og Miltek Sport.

Vi lar bildene tale for seg selv og gleder oss til å se bilen i aksjon i mai.

 

 


Foto: Betsafe.com / Oskar Bakke Photography

Audi A3 Cabriolet

Frankfurtmessen er rett rundt hjørnet og dermed kommer bilnyhetene på løpende bånd. I den sammenheng slapp Audi ut bilder og informasjon om den nye A3 Cabriolet idag.

A3 Cabriolet har vokst betraktelig siden forrige modell. Lengden har økt med 18 cm, bredden med 2 cm og akselavstanden med 2 cm. Bilen er nå 4,42 meter i total lengde. Bagasjerommet har økt med 60 liter og rommer nå 287 liter totalt. Begge bakseteryggene kan felles ned, noe som gjør det enklere å frakte større ting.

Som alle andre Audi kabrioleter, så kommer A3 Cabriolet med softtak. Dette kan åpnes eller lukkes automatisk på kun 18 sekunder. Begge bevegelsene kan gjøres i hastigheter opp til 50 km/t. Når taket er nede blir ikke bagasjeromsplassen berørt i noe særlig stor grad. Taket leveres i sort, grått og brunt.

Med 1.4 TFSI motoren på 140 hk har nye A3 Cabriolet en egenvekt på 1365 kg. Den er dermed 50 kg lettere enn forrige generasjon. Panser i aluminium og magnesiumdeler i mekanikken til taket bidrar til å holde vekten lav. 

De tre første motorene som leveres er 1.4 TFSI 140 hk, 1.8 TFSI 180 hk og 2.0 TDI 163 hk. Flere motorer vil komme, også i kombinasjon med quattro. Det vil også komme en S3 cabriolet med 300 hk under panseret fra en 2.0 TFSI motor. Denne har 380 Nm og gjør 0-100 unna på 5,4 sekunder med S-tronic girkasse. Denne leveres - som alle andre S- og RS- modeller - med quattro.

Den nye Audi A3 Cabriolet lanseres tidlig på våren i 2014. Prisene er enda ikke klare.

Underkategorier