RTU eFone Super Motor

Firmaet RTU (Revolutionary Technologies United) har nå presentert en ny måte å effektivisere bensinmotorer på.

Fleip eller fakta? Les og døm selv. Så vil fremtiden vise om de faktisk har funnet på noe genialt i forbrenningskammeret eller ikke.

I dag fokuseres det mye på å minske utslippene fra motorer, men samtidig øke effekten. Mange produsenter går derfor over på turbomotorer.  Ved å overlade motoren øker man også temperaturen på vitale komponenter, som er et resultat av energi som sløses i forbrenningsprosessen. Faktisk blir ikke mer enn 1/3 av energien motorene utvilker brukt. Resten går ut i eksostemperatur og kjølevannet. 

RTU demonsterer med sitt nyeste motorbygg hvordan det er mulig å utnytte mer av den energien som utvikles i motoren slik at det blir vesentlig høyere effekt og samtidig minimal varmeutvikling. De bruker Audis nyeste 2,5 liters rekkefemmer og klarer å få ut høyst respektable tall! Motoren kjøres på kun 4500rpm trenger hverken intercooler eller radiator til kjølevannet. 

RTU har laget en promoteringsvideo, motorbyggingen er en nyelse for øyet og den nydelige musikken er også i en klasse for seg. Legg merke til at de ikke vil vise frem stemplene, forbrenningssiden av topplokket, innsugskanalene eller detaljer i innsuget.

Data:
5-sylinder Turbo 2.5 liter
Effekt: 598kW (814 HK)
Newton: 1.000+ Nm (dyno limit)
Radiatorless Water System
Exhaust Gas Temp. 351°C
No catalityc converter needed
1.850 rpm - 115km/h - 5.3l/100km


Virkelig imponerende tall! Til sammenligning har en Bugatti Veyron 8 liters W16 motor som yter 1250nm og har et forbruk på 24,1l/100km ved blandet kjøring og hele 40,4l/100km ved bykjøring.

Les mer her: http://www.rtugroup.com/revolutionary-technologies/pseudo-adiabatic-engine

Det spørs vel om dette kun er en meget godt gjennomført promoteringsvideo for å forsøke å lure investorer med liten kjennskap til fysikk, termodynamik og årevis med ingeniørkunst. Dette blir diskutert blant våre medlemmer på vårt diskusjonsforum i denne tråden.