Ny Audi RS6 Avant

Det er nå fem år siden forrige generasjon av Audi RS6 ble vist for allmenheten. Det var en brutal bil med en 5.0 V10 TFSI motor på 580 hestekrefter. I den nye RS6 Avanten er det downsizing som gjelder, og den har derfor fått en noe mindre V8 under panseret. Motoren er den nye 4.0 V8 TFSI som i RS6 leverer 560 hestekrefter og 700 Newtonmeter. Men selv om motoren er mindre, så yter den bedre enn det V10 motoren gjorde. 0-100 er kuttet ned med 0,5 sekunder og tas nå på 3,9 sekunder. Toppfarten er på 305 km/t.

Den nye motoren er også mer økonomisk med et gjennomsnittelig forbruk på cirka en liter per mil. Dette takket være COD (Cylinder On Demand) systemet som gjør at motoren går på fire sylindre når det ikke er behov for alle åtte. Girkassen er en 8-trinns Tiptronic som gir raske girskift og som hjelper til å senke forbruket enda mer ved å bruke det siste giret.

Ellers sørger quattro-systemet for godt grep og eksosanlegget for å gi nok lyd ved å åpne spjeldene mer når det ønskes. Det er også mulighet for å bestille bilen med sportseksos som gir mer lyd. Det er ventilerte bremseskiver på 390 mm foran, og om det ikke er nok så er det mulig å bestille keramiske bremser på 420 mm. I Norge leveres RS6 med sportsdifferensial på bakakselen som standard. Luftfjæringen er tilpasset og senker bilen med 20 mm i dynamisk oppsett. Nye RS6 ventes å komme til Norge sommeren 2013.

 

Motor: 

Volum:
4.0 V8 TFSI
Hestekrefter:
560 hk
Dreimonent:
700 Nm 
0-100:
3,9 sekunder
Toppfart:
305 km/t

 

 

 

Kilde: Møller Pressesenter