Audi TT under 1000kg?

 I en teknisk artikkel Audi development har publisert, avslørte de deres nyeste prosjekt innen lettvektsteknologi.

Basert på en Audi TT Coupe 2.0 TFSI, som er allerede lett med sine 1280kg, har Audi nå med hjelp av ulta-lette materialer som karbonfiber, aluminium og magnesium lagt en modell på under den magiske grensen på 1.000kg.  
Audi er ikke fremmed med utvikling av lettvektsproduksjonsbiler -Allerede i 1994 viste Audi oss første generasjons A8 med Space Frame teknologi. Chassiet er konstruert i aluminium og gir et vesentlig lettere resultat enn ved bruk av stål.

 

 
Samme Space Frame teknologi er det vi også finner i dagens TT utgave.
Audi kaller denne nyeste utgaven for multi-material space frame som kombinerer forskjellige materialer sammen med Audis filosofi om: “the right material at the right place for optimum performance”
Kun to utgaver av Audi TT evo plus blir produsert.
Et sammarbeid mellom Audi Lightweight Design Center and Audi Pre-Production (VSC) in Neckarsulm.

 



“Rammen” veier nå kun 206kg, 43kg mindre enn produksjonsmodellen.
Her er det byttet ut en del av stål konstruksjonen i bakparten med aluminium. Noen steder er det også brukt karbonfiber.
Tak, midt tunnel og og gulv er byttet med karbonfiber, bakluke, fremskjermer og dører er også i karbonfiber.
Dette reduserer vekten med hele 38kg. CFRP (Carbon plast) blir brukt i interiøret, inkl dører, dørpanel etc og gir en besparelse på 13kg. Baksetet er tatt ut og erstattet med et karbonstag for å gjøre bilen enda mer dynamisk å kjøre.
Motorkonstruksjonen er også lettet. 25kg er fjernet rundt motorblokk, veiv og svinghjul. Eksosen er laget av ultralett titanium og sparer 14kg. Dempere, stabilisatorstag og bremser er laget av aluminium og glassfiber. En ytterligere reduksjon på 13kg.
Det er montert ultralette felger som veier kun 6,4 kg per stk!

 

Ansvarlig for utviklingen av kjøretøy hos Audi, Heinz Hollerweger, sier TT evo plus er et spennende prosjekt med teknologi som vi snart vil kunne se igjen på produksjonsmodeller.

Resultatet av vektreduksjonen gir en akselerasjon fra 0 til 100 på under seks sekunder. 20% raskere enn standard.


Utviklingen av TT evo plus har tatt omlag 800 timer for chassiet og 500 I tilpassninger og montering. Prosjektet er verdt hver eneste øre det har kostet og gitt oss verdiulle kunnskaper om videre utvikling av lettvektsbiler, sier Peter Fromm, ansvarlig for struktur utviling hos Audi.

Han gleder seg til å teste bilen som veier mindre enn Audis egen TT løps bil!

Gjerne vi snart vil se en av disse med den kjære og kjente 5-sylinder rekkefemmer motoren?