Audi RS7

I 2010 fikk vi se Audi A7 Sportback, som var Audi sitt svar på det nye firedørs coupé segmentet. I fjor kom S7 Sportback, og i år kommer den villeste versjonen av modellserien, RS7 Sportback. Bilen har samme motor som sitter i nye RS6, nemlig en 4.0 TFSI V8 med en effekt på 560 hk og 700 Nm. 0-100 går unna på 3,9 sekunder og bilen kan nå en toppfart på 305 km/t med Dynamic Plus pakken. Motoren er koblet sammen med en 8-trinns tiptronic kasse.

COD (Cylinder on Demand) gjør at fire av de åtte sylinderne går i dvale når det ikke er behov for all kraften motoren har. Dette gjør at man senker forbruket mellom 5 og 10 prosent, og resulterer i et gjennomsnittelig forbruk på 0,98 liter per mil. De resterende sylinderne vekkes lynraskt når det blir behov.

I eksosanlegget finnes det spjeld som åpner seg under gasspådrag, eller ved eget ønske, for å få mere lyd. Om det skulle være behov for et større lydbilde, så leveres det sportseksosanlegg som ekstrautstyr. quattro er selvfølgelig standard på RS7 og ved normal kjøring er fordelingen 40 prosent til fremhjulene og 60 prosent til bakhjulene. Sportsdifferensial bak er standard på de norske bilene.

RS7 kommer med luftfjæring og det dynamiske oppsettet senker bilen 20 mm. Sjåføren velger selv ønsket oppsett. Det tilbys også strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere. Bremsene foran har en diameter på 390 mm og er ventilerte, men for de som ikke synes det er nok, så tilbys også keramiske bremser på 420 mm i diameter.

Nye RS7 Sportback kommer til Norge i slutten av sommeren, men prisen er enda ikke klar.


Kilde/Bilder: Møller Pressesenter