Audi TT ultra quattro concept

Som vi skrev tidligere i år om her på vacn.no har Audi jobbet med en prototype for et lettet TT chassi. Den gangen ble det spådd en TT på under den magiske 1000kg grensen.
Nå er det endelige produktet her, Audi TT Ultra quatto.
Til fordel for quattro drivverk har vekten havnet på 1.111kg. Hele 300 kg mindre enn dagens produksjonsmodell. Motormessig er den utstyrt med en 2.0 TFSI på 310hk og hele 400nm fra 1900-5000rpm. Det gir kun 3,6kg pr hk og ytelsesmessig gjør den 0-100 på 4,2 sekunder, 1,3 sekunder raskere enn produksjonsmodellen og 0,3 sekunder raskere enn TTRS. Toppfarten er på 280km/t. Bilen kommer med 6.trinns manuell girkasse og Haldex 4. generasjon quattro system.

Mye av teknologien Audi har brukt og utviklet for denne prototypen er det vi kommer til å se mer av i fremtidige produksjonsmodeller fra konsernet.
Vekt er mest vesentlige å redusere for å få en sportslig preget bil.

Riktig materiale på riktig sted er tanken bak utviklingen av prototypen, og dette kan man tydelig se ut i fra bildene av bilen. Carbon som vises igjennom og bruk av carbon plast og aluminium har ingeniørene klart å redusere vekten på karosseriet med 43kg, stolene som er hentet fra R8 GT er 22kg lettere. Felgene er 20kg lettere enn for standard bilen.
Dette til tross leveres bilen fortsatt med klimaanlegg og elektriske vinduer. 

Bilen skal vises frem i Wörthersee om få dager. I tillegg til Audi TT ultra quattro concept stiller Audi blant annet også ut årets fire nye RS-modeller, Audi RS 6 Avant og Audi RS 7 Sportback, Audi RS 5 Cabriolet og Audi RS Q3. Den legendariske Audi Sport quattro S1 er også på plass sammen med racingbilene Audi R8 LMS ultra, Audi RS 5 DTM og fjorårets vinnerbil fra 24-timersløpet på Le Mans, Audi R18 e-tron quattro.

Vi gleder oss til å beskue både gammel og nytt når vi er på plass i Refnitz 8 mai.