Natt til 1. mai

Torsdagen var kommet, og endelig skulle årets arrangement «natt til 1. Mai» ta av i Skiens fritidspark.
Klokka var 12:00 og jeg ankom hallen etter kjøreturen fra Rjukan, spent på hva som ventet meg av nye mennesker og ikke minst biler.
Psycho Tuning som arrangerer moroa var i full gang med å dele ut plasser til alle som skulle ha stand og dirigerte alt fra en gammel brannbil til banerigga grom-biler rundt omkring inne i hallen. Passaten til Joakim Aamot dukket plutselig opp med en henger full i stand-materialer og før jeg visste ordet av det var vi i gang med tidenes stand som skulle ta alle kveldens besøkende med storm.

En ting vi kan si med sikkerhet er at det er mye jobb å legge gulv som kommer i alt for mange deler, men jammen var det verdt det for det var lite som lignet årets VACN stand og vi fikk mye skryt for jobben. Det var heller ikke vanskelig å finne frem til oss for en hyggelig prat, da det hang bandere i høyden med den nye VACN-logoen.



I løpet av formiddagen trillet det inn en hvit 2006 modell golf 6 eid av 24 år gamle Espen Simonsen fra Skien. 6’eren er en 1,4 liter TSi med manuell 6-trinns kasse. I den fine hvitfargede bilen med blanke Porsche røde  3SDM 0,01 19’’ 9,5’’ felger sitter det 122hester. Bilen lå godt nedpå med H&R coilovers og prikken over i’en på bilen med et kledelig Thule takstativ, var de røde speilene som sto til stil med felgene.

Årets stand kunne by på quiz med spørsmål om klubben og noe for enhver med premier sponset av Skien bil, Mekonomen og Grenland auto. De heldige vinnerne av en sekk hver med en hel del bilstæsj i var Bjørn Berg og Lisbeth Nysæter, og vi takker alle andre for deltakelsen. På quiz-arket kunne også publikum stemme på en av de fem bilene vi var så heldige å få stille ut. Da stemmene skulle telles opp og pokalen skulle deles ut var det egentlig ingen stor overraskelse at det ble en delt 1. plass.

En av dem var 39 år gamle Marius Ward sin Golf MK1 1980 modell, også kalt «Miss Sunshine». Golfen har en 1,6 liters maskin med 75 hestekrefter og skinner i blank sort med mye flott krom som for eksempel porche dørhåndtak, speil, fangere, tank lokk og lister. Spesielt kledelig er det med 15’’ BBS replica felger under GTI skjerm bredderne, som har fått fylle hjulbuen med hans Raceland coilover senkesett. En annen ting som vekker oppsikt med bilen er selvfølgelig surround anlegg med 3 tv-skjermer, unik i-pod-docking i askebegeret og DVD-spiller levert av Alpine DDDrive, Kicker SS og Rockford Forsgate Punch. Dette ser bra ut, så ikke rart denne solstrålen fikk pris!

Han fikk ikke ha 1. plass på pallen helt alene, for det ble nokså stille blant oss når «sølvpilen» til 38 år gamle Reidar Mjelde kom brummende inn på standen med sitt 3,5’’ eksossystem. En sølvfarget 84 modell Audi 80 quattro har blitt tildelt en 2,5 liter rekkefemmer med hele 850NM og 760 hester, dette er gromt! Bilen var strøken, det er helt sikkert og strøkne, modda biler med banerigging er vi fan av! Spesielt kult er det at denne Audien bærer et godt preg av den gode UR-quattroen utvendig, og inni så vi OMP WRC bøttestoler med 6-punkt sæler, RS2 pedaler, RS2 instrumenter, custom A3 dashboard og mye mye mer! Her er det mye Audi i en helt rå 80. Planene til Reidar er å kjøre under Gatebils ekstremløp i 2014, og med denne bilen forstår vi det ikke minst så gleder vi oss til å se det!


Etter hvert som dørene åpnet kom det ruslende glade entusiaster, kjærester, damer, herremenn, små og store og alle var klare for to dager med mye moro. Det var ikke bare inne i hallen med biler det skjedde ting, det var også drifting på en nokså liten og trang bane på utsiden hvor det ble mye blårøyk og dekkrester på publikum. Med selveste Jarod DeAnda fra House Of Drift i USA som spiker på radioen er det ikke rart tribunene og ståplassene til enhver tid var fulle i bilfrelste mennesker. Kvalifiseringen til finalen fant sted på onsdag og på torsdag gikk Robil Alsaker av med seieren. I nabohallen var det utstilling av moro for «ungene» med Segway, båter og ikke minst radiostyrte biler som driftet rundt med åpning for forsøk av publikum. Med andre ord, mye moro på to dager!

Blant bilene våre på stand sto også Terje Gussiås sin golf GTI MK1, også kalt «rabbit». Den knallrøde 1,8 literen med sine 112 hester er en 1983 modell renset for metall lister og låter en 2’’ eksos laget av Eksosmester og Asgeir. Fire 15’’ RLM snowflake felger kledde bilen godt og med litt magi på spray ble alt av svart plastikk og 185/45 profilen skinnende sort, noe som gjorde seg godt på stand. Terje forteller at bilen har originalt drivverk, litt kvassere kammer, supersprint og polyforinger her og der og at den ellers er original. Strøkent originalt sier vi da!



Når vi snakker om skinnende sort dukker det opp et vakkert minne av at en 2010 modell S5 rullet inn på stand med sin V8’er maskin under et strøkent panser. Den flotte 4,2 literen med 354 hestekrefter ble stilt ut for Alexander Winther Hogstad.

Etter mye arbeid med både gulv, quiz-bord, opplining av biler og lyssetting ble vi svært glade for å vinne prisen for beste stand! Det var verdt arbeidet, og nå står pokalen trygt hjemme hos Joakim som hadde ansvaret for hvordan vi skulle få frem biler og oss selv best mulig. Det er ingen tvil om at vi tok oss godt ut i VACN-skjorter, og med smilet på gutta og frøkna på stand fikk vi mye besøk og hyggelig prat på vårens kickstart-arrangement.

Prisen for beste bil gikk til Stein Arne Lindvall’s råtass av en familievogn, en helt unik Caravelle T3 med en råsterk V8 twinturbo Chevrolet motor. I denne vogna med skikkelig showfinish sitter det altså 1105 hester og hele 1311NM! Vi kan ikke si det er noen ulv i fåreklær, for denne legger man definitivt merke til når man møter den på veien med sine hvite skilter. Er det ikke helt rått?

Med nye minner etter tidenes natt til 1. event, pokal for beste stand, hardt arbeid, nye venner, blårøyken festet i klærne og tidenes smil om munnen takker vi for nok et flott treff, og jeg for min del kan ikke tro at dette bare er starten på en ny sesong for min frelste sjel. Satser på at vi sees på Vålertreffet som går av stabelen 5-8 Juni for en aldri så liten bil-prat!