Artikler

Møller Bil Motorsport med Audi RS3 LMS

Møller Bil Motorsport fortsetter i det tyske langdistansemesterskapet VLN også i 2017, og er dermed klare for sin tiende sesong i mesterskapet som avholder alle sine løp på Nürburgring Nordschleife. I 2017-sesongen skal det norske racingteamet kjøre i den nye TCR-klassen med en helt ny fabrikkbygget Audi RS3 LMS.

2016 ble en fantastisk sesong for Møller Bil Motorsport som på fem løp kjørte inn til tre seirer, en andreplass og en tredjeplass. Og nå er det klart at Møller Bil fortsetter satsingen med sitt eget racingteam, hvor Møller Bil-ansatte får være med som gjestemekanikere og hvor rundt 160 gjester fra Møller Bil og samarbeidspartnerne hvert år får seg en opplevelse for livet.

- Møller Bil Motorsport har vært en suksesshistorie i ni år, og vi ønsker å videreføre denne satsingen som gir en unik mulighet spesielt for både nye fagarbeidere og erfarne mekanikere til å oppleve teamarbeid i et profesjonelt racingmiljø. Spesielt spennende er det for de rundt 20 gjestemekanikerne som får lov til å være en del av racingteamet hvert år. Vi er heldige som har gode samarbeidspartnere med på laget og med så gode resultater som vi har hatt i år gleder vi oss stort til årets sesong, sier direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.  

Ny bil og ny klasse

I år skal Møller Bil motorsport konkurrere i en helt ny klasse med ny bil. Bilen er en Audi RS 3 LMS, som ble vist frem for første gang under den internasjonale bilutstillingen i Paris i høst. Bilen blir bygget av Audi Sport, og er en offisiell del av Audi Sport Customer Racing.

Den nye racerbilen er basert på helt nye Audi RS3 sedan, men har en toliters TFSI-motor på 330 hestekrefter og 410 Newtonmeter i dreiemoment. Bilen har forhjulstrekk, DSG-girkasse og veier 1160 kg.

Bilen er bygget etter det internasjonale TCR-reglementet, som nå brukes i en rekke forskjellige mesterskap verden over. Derfor skal Audi Sport å bygge flere titalls slike biler i løpet av 2017. Flere av disse er ventet å havne i VLN, hvor det i år blir en egen klasse for TCR-biler, sammen med de andre klassene som mesterskapet består av.

I tillegg til VLN finnes det egne TCR-klasser i land som Sverige (STCC), Italia, Portugal, Tyskland, Benelux, Kina, USA i tillegg til et internasjonalt mesterskap med løp over hele verden. Per i dag finnes det mer enn ti forskjellige bilmerker som har bygget biler etter TCR-reglementet, og det er ventet at dette blir en stor klasse i VLN i årets sesong.

Samme team som tidligere

Sjåfører blir som tidligere Håkon Schjærin fra Flisa, Atle Gulbrandsen fra Hamar og Kenneth Østvold fra Ottestad. I tillegg er Anders Lindstad fra Flisa med som reserve, og planen er at han også skal få prøve seg i løp slik som i 2016. Samtidig fortsetter det tekniske teamet med mekanikere fra ulike Møller Bil-forhandlere i Norge.

- Hele teamet har virkelig gjort en kjempejobb i 2016 og tatt enda et skritt i riktig retning. Jeg er utrolig glad og takknemlig for at Møller Bil ønsker å fortsette samarbeidet. Vi gleder oss allerede masse til sesongen 2017. Det er motiverende for hele teamet med en ny bil og ny klasse, og vi håper selvsagt vi skal klare å kjempe i toppen av denne klassen også, sier Håkon Schjærin.

Hvilke løp Møller Bil Motorsport skal kjøre, hvem som er med som samarbeidspartnere og den endelige dekoren på bilen vil bli offentliggjort nærmere sesongstart.

Bildet er en illustrasjon og de endelige fargene og samarbeidspartnere blir presentert nærmere sesongstart. (Fotomontasje: Christer GlaciusDesign Stormark)

For mer informasjon:

Arne Lorvik, 90848424
Håkon Schjærin, 900 20 965
www.mollerbil-motorsport.no

Følg Møllerbil Motorsport på sosiale medier:

www.facebook.com/mollerbilmotorsport
www.twitter.com/mollerbilmsport
www.youtube.com/mollerbilmotorsport
www.flickr.com/mollerbilmotorsport  

For live resultater under løp:

Send en SMS med kodeordet ”TTLive” til 1930, eller last ned Møller Bil Motorsport sin app til din smarttelefon!

Bakgrunnsinfo:

Møller Bil Motorsport deltar i det tyske langdistansemesterskapet VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring ) som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Det norske racingteamet deltar med en Audi RS3 LMS i klassen TCR. Sjåfører er Håkon Schjærin (KNA), Atle Gulbrandsen (KNA) og Kenneth Østvold (KNA), og mekanikerne kommer fra ulike Møller Bil verksteder i Norge. I tillegg til en fast stab av mekanikere fra Møller Bil, har teamet også noen helt nye gjestemekanikere på hvert løp som har blitt plukket ut fra ulike Møller Bil verksteder, og som får en unik erfaring og et minne for livet. Alle nye fagarbeidere som har vært lærlinger i Møller Bil, og som har fått fast ansettelse, får også en tur til Nürbugring med faglig innhold på verdens råeste racerbane.  

Audi klare for Le Mans 2012

Lørdag 16. juni går startskuddet for den 80. utgaven av det legendariske ekstremdøgnet på racingbanen i Le Mans. Audi stiller til start med fire biler, to "Audi R18 ultra" og to "Audi R18 e-tron quattro". Du kan selv komme tett på Le Mans opplevelsen, både via sendingene til Eurosport og Audis egen microsite på internett

God sesongoppladning for Møller Bil Motorsport

Møller Bil Motorsport gjennomførte forrige helg årets første test på Nürburgring i Tyskland, og er optimister før sesongstarten i april.

- Vi hadde to svært produktive og gode dager på Nürburgring Nordschleife fredag og lørdag. Det var kaldt, men tørt, og vi fikk testet flere forskjellige innstillinger på bilen. Resultatet var bra, og vi er optimister foran vårt første løp den 25. april, forteller teamsjef og sjåfør Håkon Schjærin.

Det ble mange runder for Schjærin og hans to teamkamerater Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold denne helgen. Teamets Audi TT fungerte utmerket gjennom hele testen, noe som også lover godt for resten av sesongen.

- Vi vet at vi har en bra bil og driftsikker bil, også blir det selvsagt spennende å se hva konkurrentene kommer med. Det er ventet tøff konkurranse også i år, og en av bilene har rundt 40 hestekrefter mer enn vår. Det er selvsagt en utfordring, men vi føler oss trygge på at vi er bedre som sjåfører, og har et minst like bra teknisk team med mekanikere fra Møller Bil -  og at det derfor skal være mulig å vinne løp også i årets sesong.

I fjor vant Møller Bil Motorsport to løp, og hadde også den høyeste seierprosenten i klassen for biler med toliters turbomotorer. Det norske teamet skal i år kjøre seks løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN, som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Mer enn 150 gjester fra både Møller Bil og de andre samarbeidspartnerne skal også være på løpene i år, og under hvert løp stiller teamet med 3-4 gjestemekanikere fra Møller Bil.

SKODA Superb med 4Drive og ny utstyrspakke

SKODA lanserer nå Superb Stasjonsvogn 4Drive, som blir en attraktiv modell for det norske markedet. Den får firehjulstrekk, tøff utvendig styling og et omfattende utstyrsnivå.

Den nye modellen får en egen designpakke med beskyttelse på hjulbuer og kanalene, samt kraftige sidelister og endrede støtfangere. Den vil også være gjenkjennelig med runde tåkelys og større luftinntak foran.

Superb stasjonsvogn 4Drive blir utstyrt med Haldex4 firehjulsdrift og utstyrsnivået bygger på Elegance versjonen. Det innebærer et meget omfattende standardutstyr med blant annet Bi-Xenon hovedlys, Amundsen navigasjon med DAB, interiør i skinn eller alcantara, elektriske seter foran, handsfree og multifunksjonsratt.

4Drive versjonen blir i tillegg levert med funksjonene hill hold og bad-road som underbygger dens egenskaper under krevende kjøreforhold. Superb Stasjonsvogn 4Drive får også Mirage dekor innvendig og Trifid 17-toms aluminiumsfelger.  
SKODAs toppmodell Superb har satt en ny standard i sin klasse med god plass og solid håndverk kombinert med svært attraktive priser. I 2011 passerte salget 100.000 enheter for første gang. Den nye Superb Stasjonsvogn 4Drive henvender seg til aktive mennesker som ønsker en stor bil som er like godt egnet for by og motorvei som bratte fjellveier.
 
Priser:
SKODA Superb Stasjonsvogn 4Drive Elegance 

1,8 TSI 160 Hk 4X4
kr 469 700
2,0 TDI CR 140 Hk 4X4 6-trinns DSG (Aut.) 
kr 475 400
2,0 TDI CR 170 Hk 4X4                          
kr 487 500

 Kilde: Møllergruppen pressesenter

Skoda Octavia MK3

Skoda har lanserte ny generasjon av sin populære Octavia modell. Da nye Golf MK7 nylig så dagens lys var ikke Octavia langt bak som bygger på samme MQB plattform. Nye Octavia er opptil 102 kilo lettere enn den utgående modellen. Det til tross for at lengden og bredden er økt, og at bilen har fått flere nye sikkerhetsløsninger. Lavere vekt bidrar til at Greenline versjonen av den nye ŠKODA Octavia med 1,6 TDI og 110 hestekrefter har et CO2 utslipp på bare 89 gram og et forbruk på beskjedne 0,34 liter per mil. Bilen er 50mm lengre enn golf og dette vil kjøpere få igjen bla med bedre benplass til baksete passasjerene.

Octavia blir levert med fire moderne TSI bensinmotorer og fire TDI dieselmotorer. Manuell og automatisk DSG girkasse er tilgjengelig, og firehjulstrekk er under forberedelse.

 

 

En sporty ŠKODA Octavia RS er også underveis.

Ved en feil ble også bilder av den kommende Octavia RS modellen lagt til i bilkonfiguratoren på nettsidene deres.
Bilene gå nå rundt på nettet og avslører flere av detaljene som kommer på den nye modellen.

Bla vil den få felger av samme design som Golf GTI, spoiler og dobble eksoshaler for å gi et mer sportslig preg.
Man kan også tenke seg at den vil komme med samme motor som fra Golf GTI.