Audi klare for Le Mans 2012

Lørdag 16. juni går startskuddet for den 80. utgaven av det legendariske ekstremdøgnet på racingbanen i Le Mans. Audi stiller til start med fire biler, to "Audi R18 ultra" og to "Audi R18 e-tron quattro". Du kan selv komme tett på Le Mans opplevelsen, både via sendingene til Eurosport og Audis egen microsite på internett

Gentlemen, start your engines! Når starten går kl. 15:00 den 16. juni stiller Audi på startstreken som tittelforsvarer på Le Mans. Etter fjorårets dramatiske løp var det "Audi R18 TDI #2" som var første bil over målstreken. Siden debuten i 1999 har Audi vunnet verdens største 24-timers løp hele 10 ganger.

I år skal fire Audi jakte på seier nummer 11. De to "Audi R18 ultra" er bygget over samme lest som fjorårets vinnerbil, men vekten på mange av bilens komponenter er ytterligere slanket.  Bilene er dermed fortsatt drevet av en kraftig V6 TDI-motor, men har fått tilnavnet ultra - betegnelsen på Audis lettvektsteknologi.

De to andre bilene er konstruert på samme lave vekt, men har i tillegg en ny generasjon quattro firehjulsdrift under karbon-karosseriet. "Audi R18 e-tron quattro" henter kinetisk energi fra forhjulene når bilen bremser, og lagrer energien som elektrisitet i et svinghjul. Den oppsamlede elektrisiteten sendes så ut igjen til forhjulene ved akselerasjon i hastigheter over 120 km/t. V6 TDI-motoren på 510 hk driver bakhjulene, og dermed utfyller kraftkildene hverandre og skaper et nytt prinsipp for firehjulsdrift; e-tron quattro. Det gir et klart konkurransefortrinn i for eksempel styring og akselerasjon gjennom de mange svingene på Le Mans.

24-timers løpet på Le Mans setter både bilenes og førernes utholdenhet på prøve. En av de som kjenner Le Mans best er danske Tom Kristensen, han har vunnet Le Mans hele 8 ganger og er en av de mest erfarne førerne på Audi-teamet.  I år sitter han bak rattet i "Audi R18 e-tron quattro #2". Audi teamene har vært på plass i Le Mans hele uken og gjort tester og forberedelser. Etter gårsdagens trening og første kvalifikasjon er det to de "Audi R18 e-tron quattro" som har levert de raskeste rundetidene. De to "Audi R18 ultra" har klokket inn på tredje og fjerde beste rundetid. I kveld avgjøres rekkefølgen i startfeltet etter nye kvalifiseringsrunder.

250.000 tilskuerne samles i Le Mans – du har muligheten til å komme tett på Le Mans opplevelsen fra din egen sofa. Samtidig med at løpet starter åpner også Audi en egen microsite på internett, ”Audi Live Racing” – www.audi-liveracing.com På denne websiden kan du følge alle de fire bilene med live video direkte fra bilenes cockpit. I tillegg får du blant annet full oversikt over bilenes hastighet, girvalg og posisjon – alt direkte fra bilene til nettsiden.

I tillegg sender Eurosport og Eurosport 2 direkte fra Le Mans med norske kommentatorer.

– Audi har jo lange tradisjoner i Le Mans. De vil selvfølgelig pushe for sin 11. seier her i år. Hybrid-motstander Toyota har bygd opp et team for første gang på mange år, og må få alt til å klaffe for å overliste Audi med sin rutine. Toyota har ikke kjørt løp med den nye hybridløsningen, så seier på første forsøk blir trolig for mye forlangt. Men alt kan skje i Le Mans, sier Eurosports motorsportkommentator Roger Moen. Han kommenterer Le Mans for fjerde året på rad.

– Spennende blir også duellen med to forskjellige hybridløsninger. Audi går for firehjulsdrevet type, mens Toyota har mer kraft på bakhjulene. Det vi uansett forventer er mye dramatikk og spenning. I 2011 ble seiersmarginen til Audi kun 13 sekunder etter 24 timer med full gass. Dessuten er det alltid dramatikk i form av utkjøringer og kollisjoner. Når vi ser på Audis to kollisjoner i fjor, er det godt å vite at bilene er blitt ekstremt sikre de siste årene, avslutter Moen.

Eurosport starter lørdagen med en time fra oppvarmingen kl. 09:00, etterfulgt av Race of Legends. Hovedsendingen begynner kl. 14:15 og holder seg for det meste på Eurosport, mens Eurosport 2 avlaster i korte perioder. På Eurosport vises også studio-programmet "Le Mans 24 Minutes" med gjester og innslag fra banen.

Kilde: Møllergruppen pressesenter