Fossil Folkevogn i fåtall

Golf Life 1,0 110 hk eTSI 7-trinns DSG til 419.900 er nå billigste fossile Volkswagen personbil i prislistene på volkswagen.no.

Publisert 09.02.2023  17:19

Vi er nå godt i gang med det siste året Møller vil tilby annet enn helelektriske VW personbiler i Norge, og det modellutvalget er begrenset til 7 ulike utgaver hver av Golf og T-Roc.

 

Møller fikk mange presseoppslag også internasjonalt, da de i fjor gikk ut og informerte om at de i Norge ikke vil selge fossile VW personbiler etter utgangen av 2023 – og dermed kutte fossilbiler ett år tidligere enn de måtte. Det betyr f.eks. at de ofrer ikonet Golf, som er Norges klart mest solgte bil gjennom tidene, i dens 49. år. Passat feirer 50 år i år, men dens prislister forsvant fra www.volkswagen.no i dens 49. år – i fjor sammen med Tiguan og Polo, og T-Cross og Touareg. 

 

Golf-utvalget består nå av 7 utgaver til drøyt 800.000 – med 110 og 150 hk mildhybrider, 204 og 245 hk (GTE) ladehybrider (disse to kan ikke bestilles etter lørdag 11. februar!) og fullfossile 190, 245 (GTI) og 333 hk (R Performance). Utgavene med 190 og 333 hk har firehjulsdrift. T-Roc-programmet er helt uten elektrifisering – 150 hk TSI med tohjulstrekk som Life eller Style; de øvrige med firehjulstrekk: 150 hk TDI (eneste dieselmotor fortsatt tilgjengelig) og 190 hk TSI som Style eller R-Line, samt R med 300 hk. Prisintervall 450.600-722.000 levert Oslo.

 

Takket være bruktbilavdelingen hos Dahles Auto i Sarpsborg har det endelig blitt mulig å prøvekjøre 110-hesters Golf 8 – som altså er billigste fossil-VW-personbil i Møllers 2023-prislister. Mildhybridiseringen av den lille tresylindrede motoren på 999 ccm passer svært godt til motor og bil. Det har blitt en meget harmonisk kombinasjon som trives godt på lave turtall, reagerer villig og effektivt på gasspådrag, og som bare ved kraftig akselerasjon i moderate hastigheter lydmessig røper en motor på bare tre sylindre. Den har en enklere og billigere bakaksel enn de øvrige Golfene, men den leverer fortsatt komfort av høy klasse. Standardutstyret er også ganske omfattende, og det er ikke mange viktige utstyrsdetaljer som skiller 110-hesteren Life fra 150-hesteren Style. Men det skiller mer enn 50.000 kr i nypris. Fossil nybil i 2023? Gi billigste Golf en sjanse! Selv om også den har blitt ganske så dyr… For 1-literen som bruktbil virker Sarpsborg å være ei god adresse, for der havner mange slike etter å ha vært utleiebil.

Det er fortsatt mulig å få tak i Polo, T-Cross, Passat og Touareg som nybil i Norge, men det er kun Touareg det vil være mulig å bestille. For de øvrige er løsningen lagerbiler, enten lokalt hos forhandlere eller sentralt hos importør. En rask runde hos de fem VW-forhandlerne i Oslo og Asker forteller om ca. 50 fossil-personbil-VW "på lager" – da også inkludert Golf og T-Roc. Polo synes å være den enkleste å få tak i.

 

Vi nyttet også muligheten til å forevige et utvalg av disse fossile i nybilutstillingene. Snart blir det historie. Dessuten litt morsomt å oppleve at tre av de fem forhandlerne også hadde utstilt ei ekte gammeldags Folkevognboble.

Møller Bil Oslo Vest hadde klart størst andel fossile i nybilutstillinga; t.o.m. hele den tradisjonelle "gullrekka" til VW – Polo, Golf og Passat, samt T-Cross og T-Roc, og….

…en Tiguan!

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community