Golf VIII pressekjørt i Portugal

Lovende inntrykk av den Norges-aktuelle, mildhybrid med 150 hk. Den kjører merkbart bedre enn forgjengeren.

Publisert 16.12.2019  09:03

Fredag 13. (desember) kunne Volkswagen i regn og tåke pakke sammen etter tre intense uker med internasjonal pressekjøring av Golf VIII, i Douro-dalen i nordlige Portugal. Bortsett fra 115 hk TDI var alle de tidlige gir/motorkombinasjonene tilgjengelige – 130 hk TSI, 150 hk TSI, 150 hk TDI DSG og 150 hk eTSI DSG. Kun sistnevnte er aktuell for Norge, og denne mildhybriden er også den mest interessante motornyheten. Tradisjonell startmotor og dynamo er byttet ut med en 48-volts reimdrevet starter/generator som samler opp energi ved nedbremsinger og avgir den igjen når turboen ikke er på sitt sprekeste eller sørger for strømforsyning til 12-voltsanlegget når forbrenningsmotoren ikke er belastet og derfor i lengre perioder kan kobles ut. Dette skal gi en forbruksinnsparing på 10 % kombinert med en bedret kjøreopplevelse. Det siste kan i alle fall bekreftes: Særdeles harmonisk drivlinje med ordentlig skyv og fine manerer i godt utover normale norske hastigheter. 

Utgangspunktet for Golf VIII er samme MQB-plattform som på forgjengeren, men den er såpass videreutviklet at VW snakker om en ny versjon MQB. Mange endringer både i hjuloppheng og styring løfter både kjøreegenskaper og komfort. Spesielt interessant er det nye adaptive understellet (ekstrautstyr selvsagt) med mye større spennvidde – tilnærmet trinnløst fra "veldig komfort" til "veldig sport". Mye lettere enn før å merke forskjellene i oppsett, samtidig som den henger godt med i svingene selv i det mest komfortable oppsettet og er heller ikke brutalt slitsom med full sportslig prioritet. Førsteinntrykket er en godt merkbar bedring i oppførselen på veien. Når noen sier at den nye kjører "bra, men ikke oppsiktsvekkende bra", vil jeg heller påstå at den kjører svært bra. Ved kveldskjøring sammen med en entusiastisk lysingeniør ble de nye automatisk ned- og "opp"blendbare LED-Matrix-lysene effektivt demonstrert, og nå virker de allerede fra 30 km/t. Kjempebra, men dyrt – mer enn 2.000 Euro ekstra i den tyske prislista.

"Brukergrensesnittet" appellerer sterkt til smarttelefon-generasjonen; kult og fleksibelt, men krever (i alle fall) tilvenning. Innvendig materialkvalitet? Ikke helt som Golf VII.

Mest spennende er likevel den helt nye førerplassen. Er det så intuitivt som Volkswagen påstår? Det er i alle fall lurt med litt tørrtrening før man hiver seg ut i trafikken. Ved hjelp av de to betjeningsøyene til venstre og høyre side av rattet kan flere funksjoner betjenes direkte, mens de andre gir rask tilgang til relevante menypunkter på infotainmentskjermen. Likevel ikke så lett å treffe "i blinde" som med trykk- og dreiebrytere. De såkalte sliderne for temperatur- og lydbetjening fungerer bra, og til nød også med medbrakte skinnhansker. Ett område hvor ingeniørene virkelig har fått utfolde seg, er med såkalt ambientebelysning med store valgmuligheter for bakgrunnsfarger på skjermene, men også (forholdsvis diskret) i lister på instrumentbordet, i dørene, dørlommer og midtkonsoll. Stemmestyring fungerer bra i alle fall med engelsk eller tysk som språk. Head-up-displayet i frontruta er også kjekt å ha (selvsagt avhengig av pris). Ett ankepunkt er stedvis mer bruk av hardplast i interiøret hos den nye. Samlet er faktisk innvendig kvalitetsfølelse litt lavere enn på den gamle, samtidig som mange konkurrenter har strukket seg mot Golf VIIs høye nivå. Det er vel ikke smart?

Uansett: Dersom også prissettingen blir noenlunde grei er det liten tvil om at Golf nå styrker kraftig sin stilling i det sterkt skrumpende norske markedet for fossile kompaktbiler. Mer fullstendig prøvekjøringsrapport i Treffpunkt på nyåret. Noen andre inntrykk etter å ha kjørt Golf VIII:

 

https://bilogmotorbloggen.no/2019/12/05/provekjoring-volkswagen-golf-8/

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52732

https://nybiltester.no/biltest/test-av-golf-8-i-portugal/

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/volkswagen/golf-hatchback/

Bli medlem

VACN 2018- Powered by Invision Community