Artikler

Vestlandstreffet 2017

Da er det dags for Vestlandstreff! Lørdag 6.mai blir det treff med banekjøring på Årabrot Go-kart bane i Haugesund. Tidligere så har det vært diskutert en dag nr.2 med utstilling, men dette utgår desverre i år.

Kjøring fra kl 12-16, oppmøte fra 11:00.

Banen har adresse: Jovegen 35, 5515 Haugesund KART. Det vil bli skiltet noe slik at det skal være lett å finne banen når dere svinger av hovedveien.

Banekjøring holdes til KUN medlemmer, og koster 200kr pr.bil. Alle er velkommen som tilskuer!

Det vil være mulig å tegne medlemskap i klubben på stedet, men vi anbefaler uansett at dersom man ikke er medlem enda, at man gjør dette før treffet. Husk å ha medlemskort/App klart for fremvisning.

Betaling for banekjøring henholdsvis med kontanter! Vi vil ha noe veksel tilgjengelig, men det er flott om dere har eksakt beløp. Baneeierene har åpen kiosk på området for de som måtte ønske å benytte seg av dette.

Etter endt banekjøring vil det bli felles kjøring i kolonne til Amanda Storsenter hvor vi slår av en prat, vi kjører kl 17:00. (McDonalds har åpent til 19:00 dersom noen ønsker å ta seg en matbit).

Vi ber om at alle setter seg inn i banereglementet, og overholder disse.

- Prøveskilt er ikke tillatt, hverken dags eller årskjennemerker
- Drifting/sladding og herjing er ikke tillatt
- Kjøring på curbs er ikke tillatt
- Det er påbudt med hjelm
- Maks en passasjer om gangen pr. bil
- Kun gateregistrerte biler tillates på banen
- Bilene må igjennom en teknisk kontroll
- Løse gjenstander må fjernes fra bilen før kjøring
- Vegtrafikkloven gjelder på banen


FORHÅNDSPÅMELDINGSTRÅD (kun for medlemmer)

Vi sees i Haugesund!

Møller Bil motorsports nye bil

Møller Bil Motorsport har mottatt sin nye Audi RS 3 LMS, og er klare for sesongstart i det tyske VLN-mesterskapet om få uker.

Møller Bil Motorsport er klare for sin tiende sesong i det tyske langdistansemesterskapet VLN, og skal gjennomføre de første testene med bilen den 18. og 19. mars. Torsdag var teamsjef Håkon Schjærin på plass hos Audi Sport i Neuburg for å gjøre seg kjent med bilen foran den første testen.

Vi gleder oss stort til å få prøve den nye bilen. Både vi sjåfører og våre mekanikere trenger litt tid på å lære den nye bilen foran sesongstart, forklarer Håkon Schjærin, som også deler på sjåførjobben med Atle Gulbrandsen, Kenneth Østvold og Anders Lindstad.

Den nye bilen går i TCR, som er en ny klasse i VLN-mesterskapet, men som allerede eksisterer i en rekke andre mesterskap rundt om i verden. De ulike TCR-mesterskapene har vokst voldsomt de siste årene, og det er ventet at TCR-klassen i VLN også vil bestå av mange biler.

De andre TCR-mesterskapene er stort sett sprintmesterskap som kjøres på korte baner. I VLN, derimot, kjøres det kun på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og bilen skal gå i mange timer av gangen med innlagte sjåførbytter underveis. Det krever noen tilpasninger av bilen, men det har vi god kontroll på.

Møller Bil Motorsports Audi RS 3 LMS har en toliters turbomotor på rundt 330 hestekrefter, forhjulstrekk, DSG-girkasse og veier 1160 kg. En endring fra den forrige bilen til Møller Bil Motorsport er at den nye ikke har sentermutter på hjulene.

Det vil si at det blir litt travlere for mekanikerne våre som må forholde seg til fem muttere og ikke en under depotstoppene. Det blir en ny utfordring for både våre faste mekanikere og gjestemekanikerne som alle kommer fra Møller Bil.

Møller Bil Motorsport skal i år kjøre fem løp i VLN. De starter med det første løpet den 25. mars, før det blir en pause før høstsesongen setter i gang med løp den 19. august, 2. september, 23. september og 21. oktober.

VACN Våler 17

Snart er det klart for klubbens første store bane- og utstillingstreff iår, denne gang på NAF Motorsenter Våler 2-4 Juni, 2017.

Under finner du informasjon og program. Spørsmål kan stilles og påmelding banekjøring og utstilling gjøres på forumet i denne tråden (kun for medlemmer).

Priser:
Inngang kr 50 pr person, betales i porten, kontant eller med VIPPS id 17639.

Priser for medlemmer:
1500,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
600,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
400,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.

Priser for ikke-medlemmer:
2000,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
1000,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
600,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.
100,- for å stille ut bilen på Lørdag, dette er inkludert i banekjøringen.

Tips: Tegner du medlemskap hos oss før eller på treffet (550,-) kan du regne på prisene som medlem.

Tidskjema/Program:

Torsdag:
17:00 - Campen åpner (ned til høyre før innkjøring til baneområdet)

Fredag:
08:00 - Porten åpner
             Sekreteriat åpner
             Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter
14:00 - Førermøte nr 2
19:00 - Kjøring avsluttes.

Lørdag:
08:00 - Porten åpner
            Sekreteriat åpner
            Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter
11:00 - OBS! Påmelding og innkjøring utstilling stengt og bedømming av utstilte biler starter
14:00 - Førermøte nr 2
            Bedømming utstilling avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling
18:00 - Drag (Påmelding i sekreteriat)
19:00 - Kjøring avsluttes.

Søndag:
08:00 - Porten åpner
11:00 - Sekreteriat åpner
12:30 - Førermøte
13:00 - Banekjøring starter
17:00 - Banekjøring avsluttes

Alle 3 sløyfer av banen vil bli benyttet, dette vil det bli informert om på førermøte.

Generell info gjeldende for VACN Våler 2017

Hvordan finner du frem?
Nytt av året er beachflag som er merket med fargekoding:

  • Rødt: Førermøte
  • Grønt: Sekreteriat
  • Gult: Teknisk
  • Blått: Utstilling


Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer t-skjorter med CREW på ryggen og eller refleksvest. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne felt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:
Overnatting skjer på campingen (gressområde) ned grusveien til høyre rett etter at man svinger inn mot Vålerbanen
Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid.
Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg og at det skal være ro etter kl.02 med tanke på andre medlemmer.
Bruk av pitbike, atv eller rusing av motor er ikke tillatt på campingen.

Sikkerhet:
Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen samt NRC (banemannskap) har dette i bilene.

UAVS/RPA (Drone):
Klubben og Vålerbanen ser mange positive sider ved bruk av dette men det følger også med et ansvar og tekniske feil kan oppstå.
Derfor er følgende satt som en ledende snor. Flyving over gjerde slik at man er over banen mens det pågår banekjøring er ikke tillatt. Flyving nær mennesker er heller ikke tillatt. Derimot er det greit å fly på utsiden av gjerdet og over hele depotområdet.
Ved eventuelle ulykker er det umiddelbart totalt flyforbud av hensyn til redningsarbeid.

Depotområdet:
Vann: Det vil være mulig å hente vann ved toaletter/dusj eller ved vaskeplassene.

Toalett: Toaletter vil finnes i den grønne hallen, gult hus ved gocart banen og ived kafeteriaen.

Dusj: Det er dusjer i det gule huset ved gocart banen.

Mat/drikke: Kafeteriaen vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke. Klubben stiller med varme tønnegriller som medlemmene kan fritt grille mat på på kveldstid. Engangsgrill er ikke tillatt.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

Pit-lane:

  • Det er ikke tillatt med pitbike/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.
  • Aldersgrense for å ferdes alene i pit-lane er 15 år.
  • UAVS/RPA-flyvning over personer og over gjerdet og inn over banen er ikke tillatt.


Annen info:
All bruk av motoriserte kjøretøy i ruset tilstand på camp eller treffområdet vil bli slått hardt ned på, ytterste konsekvens vil være at man blir anmeldt til politiet og man vil bli bedt om å forlate treffet.

Politiet vil komme innom treffet og campen med jevne mellomrom i løpet av helga.

Banekjøring:

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her:

Reglement for banekjøring i VACN regi

Dette reglementet er til enhver tid gjeldende.

Banekjøring er delt opp i tre klasser:

  • Klasse 1 - Gatebil med mer en 5kg pr hk
  • Klasse 2 - Gatebil med mindre en 5kg pr hk
  • Klasse 3 - Biler med fullt bur, bøttestol og firpunkt sele

Info om krav til kjøreutstyr og annet finner du i reglementet over.

Dette er et sporkjøringsevent som vil foregå på sløyfe 1-3 hele helgen.

Heatene er fordelt med 20 minutter kjøretid per heat.


Biler som kan kjøre på VACN treff:

  • Alle som skal være fører på bil på banen må ha deltatt på førermøte (egen bånd for dette vil utdeles på møtet) for å kunne kjøre på banen.
  • Alle bilmerker kan kjøre på VACN-treffet sålenge bilen går igjennom klubbens egen tekniske kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.
  • Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

  • De som ønsker dette vil kunne kjøre noen runder med instruktør om de ønsker det.
  • De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Klubben stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller virkelig tjene inn tid om du kjører rundetider.

For uerfarne sjåfører:

  • Alle som ikke har baneerfaring bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra space. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.


Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene:

  • Bremsevæske må tåle minst 200 grader
  • Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan fåes i sekreteriat)
  • Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)
  • Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slærk" er ok)
  • Alt av lys på bilen må fungere (i klasse 3 holder det med et kjørelys foran)
  • dB må ikke overstige 90dB på 3000rpm målt 5 meter bak bilen
  • Bøttestoler i kombinasjon med firpunkt sele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da må original trepunkt sele benyttes.


Promilletest:

  • Stikkprøver med promilletest kan bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen.
  • Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.


Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

Konsekvenser for fører:

  • Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

  • Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.


Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

  • Biler som har instruktør ombord
  • Crewmeldemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

  • dB-krav satt på Vålerbanen er 90dB. Måling blir utført og logget i teknisk.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand
  • Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll
  • Det er tillatt med fører + èn passasjer.
  • Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.
  • Hjelm skal være på hodet og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst entrer depotområdet/pit-lane. Dvs. Selv etter dekkstabelen skal alt være på.
  • Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.
  • Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd
  • Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.
  • Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller over evne er tillatt.
  • Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.
  • Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring.


Vedr bur, bøttestoler og 4punktseler:

  • Bøttestoler og 4-punktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.
  • Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og 4-punktsele men ikke bur.
  • Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale beltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.


Påmelding til banekjøring skjer i denne tråden på forumet (kun for medlemmer) eller i sekreteriat på banen under treffet.

Alle bilmerker er tillatt på banen.

Utstilling:

Pris:
100,- pr bil som skal stille ut vag for ikke-medlemmer
Gratis for medlemmer, husk medlemskort/app!
50,- pr person i inngang, betales i porten.


Vaskeplass:
Vask av bil vil være mulig i port på enden av den grønne hallen, samt utenfor.

Sted:
På gocartbanen, det vil være skiltet.

Tid Lørdag:
08:00 - Sekretariat åpner
11:00 - Bedømming av utstilte biler starter, sekreteriatet stenger og innkjøring på utstilling stenger.
14:00 - Bedømming avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling

Premier:

  • 1-5 beste Audi
  • 1-5 beste VW
  • 1-5 beste Classic (Eldre enn 20 år)
  • Beste felg
  • Beste motorrom
  • Longest distance

Alle klasser premieres, men klasser kan justeres ned til ferre pokaler hvis det er få påmeldte.

OBS OBS! Det er ikke mulig å melde seg på utstilling etter kl. 11.

Merk: Det er ikke tillatt å kjøre inn på utstillingsområdet uten utstillingslapp i vindu/montert på bil. Utstillingslapp får du i sekretariat.

Ta hensyn til hverandre, det er få vaskeplasser og det er mange om vannhullet så del på det som er. Tørking av bilen skal taes utenfor vaskeplassen. Det er asfalt på hele område hvor utstillerne skal ferdes og vi ser helst at dere frigir vaskeplassen til vasking og ikke okkuperer plass for å tørke av bilen.

 

Vi ønsker alle hjertelig velkomne 4-5 Juni.

 

VACN Våler 17 arrangeres i samarbeid med:

 

 

 

 

 

 

 

Møller Bil Motorsport med Audi RS3 LMS

Møller Bil Motorsport fortsetter i det tyske langdistansemesterskapet VLN også i 2017, og er dermed klare for sin tiende sesong i mesterskapet som avholder alle sine løp på Nürburgring Nordschleife. I 2017-sesongen skal det norske racingteamet kjøre i den nye TCR-klassen med en helt ny fabrikkbygget Audi RS3 LMS.

2016 ble en fantastisk sesong for Møller Bil Motorsport som på fem løp kjørte inn til tre seirer, en andreplass og en tredjeplass. Og nå er det klart at Møller Bil fortsetter satsingen med sitt eget racingteam, hvor Møller Bil-ansatte får være med som gjestemekanikere og hvor rundt 160 gjester fra Møller Bil og samarbeidspartnerne hvert år får seg en opplevelse for livet.

- Møller Bil Motorsport har vært en suksesshistorie i ni år, og vi ønsker å videreføre denne satsingen som gir en unik mulighet spesielt for både nye fagarbeidere og erfarne mekanikere til å oppleve teamarbeid i et profesjonelt racingmiljø. Spesielt spennende er det for de rundt 20 gjestemekanikerne som får lov til å være en del av racingteamet hvert år. Vi er heldige som har gode samarbeidspartnere med på laget og med så gode resultater som vi har hatt i år gleder vi oss stort til årets sesong, sier direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.  

Ny bil og ny klasse

I år skal Møller Bil motorsport konkurrere i en helt ny klasse med ny bil. Bilen er en Audi RS 3 LMS, som ble vist frem for første gang under den internasjonale bilutstillingen i Paris i høst. Bilen blir bygget av Audi Sport, og er en offisiell del av Audi Sport Customer Racing.

Den nye racerbilen er basert på helt nye Audi RS3 sedan, men har en toliters TFSI-motor på 330 hestekrefter og 410 Newtonmeter i dreiemoment. Bilen har forhjulstrekk, DSG-girkasse og veier 1160 kg.

Bilen er bygget etter det internasjonale TCR-reglementet, som nå brukes i en rekke forskjellige mesterskap verden over. Derfor skal Audi Sport å bygge flere titalls slike biler i løpet av 2017. Flere av disse er ventet å havne i VLN, hvor det i år blir en egen klasse for TCR-biler, sammen med de andre klassene som mesterskapet består av.

I tillegg til VLN finnes det egne TCR-klasser i land som Sverige (STCC), Italia, Portugal, Tyskland, Benelux, Kina, USA i tillegg til et internasjonalt mesterskap med løp over hele verden. Per i dag finnes det mer enn ti forskjellige bilmerker som har bygget biler etter TCR-reglementet, og det er ventet at dette blir en stor klasse i VLN i årets sesong.

Samme team som tidligere

Sjåfører blir som tidligere Håkon Schjærin fra Flisa, Atle Gulbrandsen fra Hamar og Kenneth Østvold fra Ottestad. I tillegg er Anders Lindstad fra Flisa med som reserve, og planen er at han også skal få prøve seg i løp slik som i 2016. Samtidig fortsetter det tekniske teamet med mekanikere fra ulike Møller Bil-forhandlere i Norge.

- Hele teamet har virkelig gjort en kjempejobb i 2016 og tatt enda et skritt i riktig retning. Jeg er utrolig glad og takknemlig for at Møller Bil ønsker å fortsette samarbeidet. Vi gleder oss allerede masse til sesongen 2017. Det er motiverende for hele teamet med en ny bil og ny klasse, og vi håper selvsagt vi skal klare å kjempe i toppen av denne klassen også, sier Håkon Schjærin.

Hvilke løp Møller Bil Motorsport skal kjøre, hvem som er med som samarbeidspartnere og den endelige dekoren på bilen vil bli offentliggjort nærmere sesongstart.

Bildet er en illustrasjon og de endelige fargene og samarbeidspartnere blir presentert nærmere sesongstart. (Fotomontasje: Christer GlaciusDesign Stormark)

For mer informasjon:

Arne Lorvik, 90848424
Håkon Schjærin, 900 20 965
www.mollerbil-motorsport.no

Følg Møllerbil Motorsport på sosiale medier:

www.facebook.com/mollerbilmotorsport
www.twitter.com/mollerbilmsport
www.youtube.com/mollerbilmotorsport
www.flickr.com/mollerbilmotorsport  

For live resultater under løp:

Send en SMS med kodeordet ”TTLive” til 1930, eller last ned Møller Bil Motorsport sin app til din smarttelefon!

Bakgrunnsinfo:

Møller Bil Motorsport deltar i det tyske langdistansemesterskapet VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring ) som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Det norske racingteamet deltar med en Audi RS3 LMS i klassen TCR. Sjåfører er Håkon Schjærin (KNA), Atle Gulbrandsen (KNA) og Kenneth Østvold (KNA), og mekanikerne kommer fra ulike Møller Bil verksteder i Norge. I tillegg til en fast stab av mekanikere fra Møller Bil, har teamet også noen helt nye gjestemekanikere på hvert løp som har blitt plukket ut fra ulike Møller Bil verksteder, og som får en unik erfaring og et minne for livet. Alle nye fagarbeidere som har vært lærlinger i Møller Bil, og som har fått fast ansettelse, får også en tur til Nürbugring med faglig innhold på verdens råeste racerbane.  

Golf-oppdatering

Rett etter at de første ansiktsløftede Golfene hadde rullet ut til norske forhandlere, fikk Treffpunkt i starten av april delta i prøvekjøring av de mest eksotiske Golf-alternativene. Helelektriske e-Golf og delelektriske Golf GTE er riktignok våre hjemlige bestselgere, men eksotiske i alle andre land. Golf GTI og Golf R har etter avgiftsomleggingen blitt vesentlig billigere på norske skilt og bør nå bli mindre eksotiske også her til lands.

 

e-Golf er mest oppgradert og klart viktigst for Norge. Økt "offisiell" rekkevidde fra 190 til 300 km gjør at den sånn noenlunde holder stand i rekkevidde-kappløpet og vil sikre at 2017 blir det 10. året på rad med Golf som Norges mest solgte bil. Effekten er økt fra 115 til 136 hk med aks til 100 på 9,6  – nesten som den første GTI'en. Effektøkningen er mest merkbar i motorveihastighet, og topphastigheten er også økt fra 140 til 150. Nå er det standard med varmepumpe og en dobbelt så kraftig (7,2 kW) ombordlader. Den nye toppnavigasjonen med hele 9,2'' stor og sylskarp berøringsskjerm er også standard, og Active Info-Display koster bare 3.900 ekstra. Standardutstyret generelt er også utvidet, og alle forbedringene kan i seg selv lett forsvare inngangspris økt til 299.300 kr (alle priser + leveringskostnader!). Men det vil bli krevende konkurranse den dagen Opel kan levere så mange Ampera-e som nordmenn vil ha. Omtrent samme pris og størrelse som Golf, men med 204 hk og bortimot dobbelt så lang rekkevidde…

 

e-Golf har fått de største endringene, men det er knapt synlig utvendig. For Golf GTE er det motsatt; mens den hittil har vært vanskelig å skille fra e-Golf utvendig er nå fronten lagt tett opp til Golf GTI. Elektrisk rekkevidde er uendret på offisielle 50 km, og bortsett fra utseendet har den bare én nyhet utover Golfens generelle ansiktsløfting. Dersom GTE er utstyrt med navigasjon, vil den nå selv kunne velge optimal bruk av tilgjengelig strøm basert på innlagt kjørerute. Analyse av strømkapasitet, valgt rutes topografi og ferdsel gjennom tettbygd strøk skal resultere i lavest mulig klimaavtrykk.

 

Golf GTI Performance har fått økt effekten fra 230 til 245 hk, og en annen viktig GTI-nyhet er 7-trinns DSG som kniper aksen til 100 ned til 6,2.  Enda hyggeligere er at den nå koster bare 437.900 – ikke mer enn 67.000 utover 2.0 TDI (150 hk) med DSG. Dette bør gi kraftig økt GTI-interesse, som bare blir dempet av at…

 

Golf R har fått redusert prisen til 552.000 – også den nå med 7-trinns DSG og 100-aks redusert til heftige 4,6 sekunder! Firehjulstrekket stjeler bagasjeplass, men så er det jo mulig å velge R som nesten like heftig stasjonsvogn. R kan også leveres med nye supereffektive bremser og avansert titan-eksosanlegg som kan kombineres i en performance-pakke med topphastighet på 267 km/t. Noen runder på bane med Golf R bekrefter uvanlig mye kjøreglede for pengene.

 

Mye godt nytt Golf-nytt å glede seg til, og like over påske kommer også de første oppgraderte e-Golfene til forhandlerne og de tidligste kundene. I sommernummeret av Treffpunkt blir det fyldigere presentasjon av dette møtet med det spenstige Golf-firkløveret.

 

Noen kjøreinntrykk fra andre norske deltakere på dette Golf-arrangementet:

http://www.bilogmotorbloggen.no/

http://www.dinside.no/motor/endelig-med-bedre-rekkevidde/67454759

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/VW-e-Golf-har-blitt-enda-bedre

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/Gaaz-gaaz-gaaz

 

Og til slutt en Youtube-snutt med R'en (med manuell kasse) vi selv fikk prøve på Circuito Mallorca:

https://www.youtube.com/watch?v=6mAo9gXG3oc

Treffdatoer 2017

Treffdatoer for 2017 er nå klare!

  • Vintertreff VACN SubZero 27-29 Januar. les mer her.
  • Bane og utstillingstreff VACN Våler 2-4 Juni. Les mer her.
  • Bane og utstillingstreff VACN Rudskogen 25-26 August (mer info kommer)

Hovedfokus for banetreffene på asfalt vil være kjøretrening/sporkjøring.

Alle merker er tillatt på banen.

Drifting vil ikke være tillatt på VACN treff i 2017 .

Møller Bil Motorsport er klare til sesongstart

Lørdag starter Møller Bil Motorsport årets sesong i det tyske VLN-mesterskapet på Nürburgring med en Audi RS 3 LMS i den nye TCR-klassen.

 

Håkon Schjærin fra Flisa og de to Hamarsingene Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold deler på sjåføroppgavene når Møller Bil Motorsport skal i gang med sin tiende sesong i det tyske langdistansemesterskapet VLN på lørdag. Som alltid i VLN er arenaen den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og det helnorske teamet stiller i år til start i en helt ny klasse med en helt ny bil.

 

- Årets første løp er alltid spennende, men det blir spesielt spennende i år siden vi har en ny bil og skal kjøre en ny klasse. Vi testet bilen to dager i helgen som var, og den fungerer utmerket. Likevel har vi forsiktige ambisjoner foran helgen. Bilen er ny for oss, og vi vet ikke nok om konkurrentene ennå, forklarer sjåfør og teamsjef Håkon Schjærin.

 

Møller Bil Motorsport kjører i år en Audi RS 3 LMS, som går i den nye TCR-klassen. TCR er et internasjonalt reglement som brukes over hele verden og det er første gang at dette blir en egen klasse i VLN-mesterskapet. TCR følger en såkalt "Balance of performance" (BOP) som betyr at alle bilene er "balansert" mot hverandre før sesongstart, for at de skal være så like som mulig. Skulle det vise seg at en bil er vesentlig raskere eller langsommere enn konkurrentene kan man forandre på BOP'en i løpet av sesongen.

 

- Vi gleder oss veldig til å kjøre i en klasse hvor bilene skal være like, og hvor det er sjåfører, mekanikere og strategier som avgjør, og ikke hvor mange hestekrefter eller hvor gode dekk man har. I TCR må alle bilene kjøre på de samme dekkene også, og selv om dekkene er nye for oss så er det i hvert fall de samme dekkene for alle, forklarer Schjærin.

 

Det er ventet rundt ti biler i TCR-klassen i årets første løp, og enda flere utover i sesongen. Møller Bil Motorsport blir ikke det eneste teamet med Audi, og i tillegg kommer det konkurrenter med Volkswagen, Seat, Honda, Opel og Peugeot.

 

I tillegg til teamets tre sjåfører er både de faste mekanikerne fra ulike Møller Bil-forhandlere og gjestemekanikerne klare til dyst denne helgen. Fire gjestemekanikere fra Møller Bil som aldri har vært mekanikere i billøp tidligere får sin racingdebut denne helgen. I tillegg vil en rekke gjester fra Møller Bil være på plass for å få med seg VLN-sirkuset.

 

Nytt i år er at alle løpene sendes direkte på www.vln.de med engelske kommentatorer fra "Radio Le Mans". Årets første løp starter lørdag klokken 12.00 og varer i fire timer.

Aktiv Auto Vårtreff 2017

I et tett samarbeid med 'Aktiv Auto - Volkswagen' og 'Veteran VW Klubben - Lokallag RoA' ønsker vi i 'VACN - Drammen Lokallag' å be inn til vårtreff hos Aktiv Auto i Hokksund 13. Mai kl.10 (til ca kl.15 etter hvordan været blir).

Aktiv Auto har åpent hus denne dagen så hele butikken blir åpen som vanlig med gode tilbud.
Det vil være et godt utvalg av de nyeste modellene fra VW Personbil og Nyttekjøretøy.

Det vil bli aktiviteter og is for di minste.

Vi stiller med matservering, regner med å fyre grillen som tidligere år.



Det vil bli gratis utstilling i klassene VW, Audi, Skoda/Seat og VAG Veteran med tilhørende premiering.

Info til utstillere:
- ingen påmelding
- innsjekk mellom kl.09-11
- det er 2 vaskemuligheter rett borti gata (Shell og Eikersenteret)

Mer info vil komme fortløpende på arrangementet på facebook samt forumtråden.
Facebook: https://www.facebook.com/events/1357792830906750/
VACN forum: http://forum.vacn.no/showthread.php?...ght=v%E5rtreff

Håper vi sees :-D

Thomas
Lokallagsleder
Drammen Lokallag

VW Atlas for USA

I siste Treffpunkt omtaler vi den store SUV'en VW Atlas laget for og i USA. Mandag (20. mars) lanserte VW en morsom og "fruktbar" reklamefilm til tonene av "The Birds and the Bees". Den følger et ungt pars nattlige bilbruk og derav følgende økte plassbehov – fra New Beetle, via Bora (i USA: Jetta) og Tiguan – til the all-new Volkswagen Atlas.


Filmen finner dere her: https://www.youtube.com/watch?v=DZ3cDd-L1Qg

 

Vintertreff SubZero 2017

Da er alle detaljene på plass for vintertreff for VACN SubZero 2017. Treffet skal holdes på den fantastiske banen på Vurrusjøen i Egerdal kommune.

Norges kanskje råeste isbane. Klubben har ved tidligere fått lov til å holde vintertreff på denne banen og vi gleder oss til å komme tilbake.
Det blir kjøring i 3 hele dager fra fredag 27 januar til 29 januar.

Teknisk vil være ved hytta på femundtunet torsdag kveld, resten av helgen vil det være på isen.

Sekreteriatet er på hytta ved innkjøringen til Femundtunet, det vil ikke være mulig å registrere seg på isen!

Sekreteriatet vil holde åpent lenger ved stor pågang.

Program

Torsdag  26. Januar
21:00 Sekreteriat og teknisk åpner
23:00 Sekreteriat og teknisk stenger

Fredag  27. Januar
07:00 Frokost (stenger 09:00)
08:00 Sekreteriat åpent
09:00 Førermøte 1
09:30 Teknisk åpent / Kjøring starter
10:30 Førermøte 2 / Sekreteriat stengt
11:30 Lunsj / Teknisk stengt
12:30 Kjøring fortsetter / Sekreteriat åpent
12:30 Førermøte 3
13:30 Sekreteriat stengt
16:00 Kjøring avsluttes
18:00 Middag på hotellet

Lørdag 28. Januar
07:00 Frokost (stenger 09:00)
08:00 Sekreteriat åpent
09:00 Førermøte 1
09:30 Teknisk åpent / Kjøring starter
10:30 Førermøte 2 / Sekreteriat stengt
11:30 Lunsj / Teknisk stengt
12:30 Kjøring fortsetter / Sekreteriat åpent
12:30 Førermøte 3
13:30 Sekreteriat stengt
16:00 Kjøring avsluttes
18:00 Middag på hotellet
20:00 Quiz (vil være der middagen serveres)

Søndag 29 Januar
08:00 Frokost (stenger 10:00)
09:00 Sekreteriat åpent
10:00 Førermøte 1
10:30 Teknisk åpent / Kjøring starter
11:30 Lunsj / Teknisk stengt / Sekreteriat stengt
12:30 Kjøring fortsetter
15:00 Kjøring avslutter

Priser banekjøring

  • Medlem enkel dag: 500,-
  • Medlem hel helg: 1000,-
  • Ikke medlem enkel dag: 1000,-
  • Ikke medlem hel helg: 2000,-
  • Medlem ekstra fører eller passasjer kr 300,- for hele helga
  • Ikke medlem ekstra fører kr 500,- for hele helga
  • Ikke medlem passasjer kr 300,- for hele helga


Priser inkluderer lisens for fører/passasjer.

Reglement og Teknisk

Alle bilmerker er tillatt, både for medlemmer og ikke-medlemmer

Banekjøringen vil bli oppdelt i to heat, gatehjul i ett og ispigg i et annet.

Alle som skal på banen i bil må ha hjelm.

Alle førere må ha gjennomført et førermøte for å få kjøre.

Alle må innom sekreteriat for å løse lisens og registrere bilen. Legg merke til sekreteriatets åpningstider. Sekreteriatet er også i år på hotellet, det vil bli satt opp skilt/banner.

Klubbens reglement for banekjøring finner du her.

Ispigg er kun tillatt i kombinasjon med full/halv-bur.

Fire/fem-punkt seler i kombinasjon med bøttestoler er kun tillatt om bilen har hel/halvbur.

Overnatting

Som tidligere vil klubben bosette seg på Femundtunet hotell, besøk deres hjemmeside her.

Vi har fått følgende tilbud av hotellet for våre medlemmer:

  • Leilighet med 2 soverom og plass for inntil 5 personer: kr 4.000,- inkl. sluttvask
  • Hotellrom inkl. frokost. Dobbeltrom kr 3.600,- (kr 1.800,-/person) og 3 sengs rom kr 4.500,- (kr 1500,-/person)
  • Gammelstua med 4 soverom og plass for inntil 9 personer: kr 7.000,- inkl. sluttvask
  • Stabburet med 2 soverom og plass for 4 personer: kr 4.900,- inkl. sluttvask
  • Leilighet på Femundsvika (rett ved siden av Femundtunet). 2 soverom, 5 sengeplasser, stue/kjøkken, bad: kr 5.000,-

Husk å vise medlemskort (fysisk eller appen) ved betaling.

Det blir felles middag på hotellet kl 20:00 (nb tidspunkt kan forandres!) som alle kan delta på.

Middag fredag kveld 195,- pr person
Middag lørdag (2 retters) 300,- pr person

I tillegg tilbyr hotellet frokost til 100,- hvor det ikke er inkludert.

Sengetøy/håndklær 150,- hvor det ikke er inkludert.

Alle bestillinger av rom/mat gjøres direkte med hotellet!

Banen er lovet å være like god som tidligere år og skal da virkelig svare til forventningene!

Diskusjon og påmelding

Treffet kan diskuteres på forumet: Diskusjonstråd VACN Subzero 2017  (kun for medlemmer)

Forhåndspåmelding kan også gjøres på forumet: Forhåndspåmelding VACN Subzero 2017 (kun for medlemmer)

 

Teaserfilm

En liten teaser laget av Julian Aksnes

https://www.youtube.com/embed/hhT1gxGtX5c

Lokal Møller-butikk i helt nytt bygg

Fascinert går et av klubbens medlemmer i VACN - Vestfold Lokallag inn i den flunkende nye bygningen som kom i ordinær drift bare dager i forkant. Bygget er på 1 flate på 1.500 m2 som dekker utstillingsdelen, kontorer og verkstedet, i tillegg er det en mesanin på 250m2 som tar seg av møterom, garderober og spiserom. Alt dette med en flott glassfasade og lyse omgivelser, lokalisert på Horten Handelspark.
Tidligere holdt den lokale Møller-forhandleren til i et bygg på 1.300m2,f fordelt på 2 etasjer. En dårlig planløsning med mange ganger og dårlig plassutnyttelse.

Det er ingen tvil om at dette nye bygget har løftet alt et hakk opp, både for kunder og for de ansatte.
En fornøyd daglig leder kommer gående ut av sitt kontor. Tom-Erik Aasheim takker oss når vi gratulerer med det nye bygget. Han har all grunn til å være fornøyd, ifjor omsatte Møller Bil Horten for nesten 100 millioner, til tross for at VW internasjonalt ble tatt i å jukse med utslippstallene (les: Dieselgate-skandalen) i 2016, som vil koste morskonsernet VAG milliarder å rette opp i, både på biler og renomme.  
Allerede i 2015 så var det et godt år for den lokale forhandleren, En omsetningsøkning på 23 millioner kroner sørget for at Møller Bil Horten stoppet på 96 millioner kroner i 2016, med andre ord rett under 100 millioner. For en lokal forhandler i en by med litt over 20 000 innbyggere så er dette absolutt ikke uten grunn at Tom-Erik Aasheim smiler.

Fokuset nå er å beholde posisjonen sin på å være de største på bil i Horten. Tom-Erik kan med glede fortelle at Møller Bil Horten var størst på personbiler og nyttekjøretøy i 2016. Med nytt bygg er de nå målrettet med nytt giv på å sikre seg fortsatt suksess og fremtid også i 2017, med skreddersydd nytt bygg.

Møller bil Horten er lokalisert i Horten i Vestfold Kommune, har 16 ansatte og står for salg av bruktbiler, personbiler og nyttekjøretøy i VW.

 

Daglig Leder i Møller Bil Horten, Tom-Erik Aasheim 
Foto: Sophia Sung, Gjengangeren

 

Nye bygget til Møller Bil Horten på Horten Handelspark
Foto: Inge Wallumrød

 

Tidligere bygget på Apenes som Møller Bil Horten holdt til i.
Foto: Arild Oldervoll 

 

Ansatte i Møller Bil Horten
Foto: Inge Wallumrød

VACN på Oslo Motorshow 28-30 oktober

Klubben skal også i år ha stand på Oslo motorshow helgen 28-30 Oktober. Dere finner oss på plass: C03-30.

Vi har med oss noen fine biler og litt klubbartikler. Kom innom for en hyggelig bilprat.

Tegner du nytt medlemskap under Oslo Motorshow får du 2017 med på kjøpet!

Du kan lese mer om Oslo Motorshow her.

Vi ses!

Mjøsa vårtreff 2017

Nå er det på tide å ta turen ut i garasjen å få bilen klar til 6. Mai.
Da holder vi i VACN Mjøsa nemlig vårtreff i samarbeid med Hurtigruta carglass!
Tools holder også åpent denne dagen.

Vi ønsker velkommen til et flott utstillingstreff.
Hurtigruta Carglass stiller også opp i år, med gratis mat og drikke så lenge beholdningen rekker.
Vi har mange samarbeidspartnere som stiller med flotte premier til vårt loddsalg! (5,- kr per lodd)
Hurtigruta kan legge på solfilm denne dagen. Send e-post til tor.egil.hannestad@hurtigruta.no for å bestille dette.

Tidskjema ser sånn ut:

12.00: Treffstart
13.00: Siste innkjøring og bedømming av biler starter
15.00: Utlodding av premier
15:15: Premiering av biler

Følgende klasser bli premiert:

Topp 3 Audi
Topp 3 VW
Topp 3 Classic
Treffets kreative

Det er GRATIS å stille ut bilen!
Vi trekker ut en premie til en tilfeldig utstilt bil.

Vi ønsker vi alle velkommen til et flott treff, og vi har så klart bestilt supert vær!
En stor takk til alle som er med å stiller opp på dette treffet.

Adresse: Gjerluveien 1 C, 2320 Furnes

Audi R8 e-tron på prøvetur

Flere av Audi sine modeller er det kjent at skal komme med ladbar hybrid drivlinje, slik vi allerede kjenner fra A3.
De første versjonene av Q7 er allerede kommet til Norge som demonstrasjons biler.


Nylig ble tre utgaver avbildet på test tur i det berømte Grossglockner passet.

Bilene var en R8 e-tron, en Audi Q7 45-e-tron og en Audi A6 40 e-tron.
Q7 modellen er nettopp kommet til landet, og både A6 og R8 håper vi ikke er langt unna.
A6 er en L utgave og med kinesisk logo virker det som en modell beregnet for det kinesiske markedet hvor modellen med lengre akselavstand er favoritt.

Kilde: http://inconsistentlybad.kinja.com/i-saw-three-ferrari-f12-test-mules-and-an-audi-r8-e-tro-1787467773


 

Brian James Trailers event day

Klubben har fått seks billetter til Brian James Trailers event day på Vålerbanen 22. Mai 2017, billetten kan brukes til banekjøring, utstilling eller begge deler. Det er opp til deg.

For å kunne delta på konkurransen må du oppfylle følgende krav:

  • Du må være over 18 år
  • Du må kjøre (eller ha tilgang til) en bil laget av VAG konsernet.
  • Du må ha mulighet til å delta på eventet den 22. mai.
  • Du må være medlem i VW-Audi Club Norwegen

Du deltar ved å legge inn et innlegg i denne tråden på forumet, husk å skrive følgende:

  • Ditt fulle navn
  • Bilmerke og type

Du må være medlem for å poste på forumet. Er du ikke medlem, men ønsker å delta i konkurransen melder du deg inn i klubben her.

6 vinnere trekkes lørdag 18. Mars.

Konkurransen er lukket og vinnerne er:

  • Odd Erik Hostad
  • Kristian Larsen
  • Lasse Skjølsvold
  • Jan Gunnar Holden
  • Sven Erik Svendsen
  • Harald Eriksen
  • Ronny Enger

(Vi ordnet en ekstra billett så alle som meldte seg på fikk kjøre).

 

Snart klar?

For gromme biler, lukten av eksos, smilende og lykkelige mennesker som endelig har kommet seg ut av garasjen med x antall timer med blod, svette og tårer som endelig kan slippe det de har skrudd på lenge løs?

Da er Rudskogen til helga stedet for deg! Vi teller ikke dager lengre, vi teller timer. Den siste planleggingen fra vår side gjøres de dagene som gjenstår før styret og ellers frivillige er i opprigg på fredags kveld.

På lørdags morgen står vi klare til å ta imot flotte mennesker som er veldig klare for å kjøre noen runder, stille ut bil og titte på andre biler som kjører og står stille.

Vi gleder oss og vi håper å se mange av deres blide bilfjes over kommende helg! Vi ses på Rudskogen 27.8 – 28.8!

Se program og informasjon her.


Meld deg på eventet på Facebook!