Artikler

Full pakke: Tiguan Allspace

 

Firehjulstrekk med automat (DSG) og syv seter, og ikke minst: SUV! Ettertraktet kombinasjon som Volkswagen lot oss få prøve i franske Provence mandag 9. oktober. Utgangspunktet er vanlig Tiguan + drøyt 20 cm ekstra lengde, hvorav halvparten er brukt til lengre akselavstand og resten til større overheng bak. Viktigste forskjell er selvsagt at det har blitt plass til tredje seterad - som er standard i Norge. 4MOTION og DSG er også obligatorisk for norske Allspace.

 

Allspace har en litt høyere front enn vanlig Tiguan 

 

Med nedlagt tredje rad er bagasjerommet som femseter (trolig…) 605 liter mot vanlig Tiguans 520. Når VW selv snakker om 700 vs 615 måler de med andre rad skjøvet helt forover (18 cm). Beinplassen i baksetet er i seg selv økt med 5,4 cm. Pristillegget i forhold til vanlig Tiguan blir på ca. 60.000 kr og innstegsmodellen blir Businessline 150 hk TDI til knapt 560.000 levert Oslo. I tillegg kommer to større bensin- og to dieselalternativer som Highline. 180 hk TSI til 610' og 220 hk TSI til 660'. 190 hk TDI til 590' og 240 hk TDI til 680'. De første bilene til Norge blir 190 hk TDI, og den forventes også å bli volummodellen. Med 140 kg ekstra i forhold til vanlig Tiguan føles 150 hk TDI noe snau. Ellers er første kjøreinntrykk at Tiguan håndterer egenvekt på 1740 kg (150 hk TDI) bedre enn forventet, også på svingete franske veier.

 

Norsk lansering er i uke 45 (6. november), og de første kundebilene forventes rett etter årsskiftet. Salgsmålet for 2018 er 800 biler. Det eneste som mangler for "stappfull pakke" er å få den som ladehybrid, men lite tyder dessverre på det. VWs SUV-satsing går derimot videre for fullt, og snart blir det prøvekjøring også av T-Roc. Planen er å fortelle mer om begge to i neste Treffpunkt.

 

 

5,4 cm bedre beinplass i baksetet er neppe hovedgrunnen til å kjøpe Allspace 

Viktigste grunn til å velge Allspace er tredje seterad 

85 liter ekstra bagasjerom som femseter kan også være grunn til å velge Allspace

85 liter ekstra bagasjerom som femseter kan også være grunn til å velge Allspace 

 

 

 

 

Sesongen er rett rundt curbsen!

Solen har meldt sin ankomst på Østlandet om dagen. De siste dagenes innlegg på forumet viser medlemmer som skrur de siste boltene fast, skifter de siste bremseklossene og bytter olje på motor og haldex.

Det kan bare bety en ting, VACN-treff på Vålerbanen!

I skrivende stund er det akkurat 7 dager til campen åpner og hovedstyret med funksjonærer starter opprigg og klargjøring på Vålerbanen i Braskereidfoss.

Da blir det klart for tre dager med VAG på banen, pølse på grillen og masse røverhistorier. Vi håper folk har gjort mye spennende siden sist som de kan fortelle om rundt bålpanner og griller på campen når det ikke kjøres på banen.

Vi ses vel på Vålerbanen 2.-4.6?

Facebookevent

Diskusjonstråd

Forhåndspåmelding

 

Teaser fra 2016 av Julian Aksnes:

Ready to Roc

Ordspillet er VWs eget – fra introduksjonen onsdagskvelden 23. august like ved sagnomsuste Villa d'Este i Nord-Italia. T-Roc er altså VWs nye SUV, et nummer mindre enn nye Tiguan – og et halvt nummer mindre enn den første Tiguan. 2 cm kortere og 2 cm bredere enn dagens Golf – og hele 12 cm høyere. Bagasjeromvolumet er oppgitt til smått utrolige 445 liter (Golf: 380). God innvendig plass som følge av høyere sitteposisjon enn i Golf. Mye innvendig "hardplast", ikke noe polstret instrumentbord her nei! Samtidig "fresjt" og kult, som hele bilen er tenkt. Utstyrsvarianten Design (Style heter den i Tyskland) har todelt farge som standard, med valg mellom fire forskjellige takfarger og også fire forskjellige farger på instrumentbordet. De utstilte bilene i Italia hadde samme instrumentbordfarge som utvendig farge, men det er altså ikke noen betingelse. Assistentsystemene er omtrent som på oppgradert Golf, men det er verdt å merke seg at filholderassistent og nødbremsassistent med fotgjengergjenkjenning er standard på alle T-Roc.

                                                              
Motorutvalget starter på 115 hk TSI (og TDI for andre land) og fortsetter med 150 hk TSI/TDI som kan leveres med 4MOTION og DSG, samt 190 hk TSI/TDI som bare har 4MOTION og DSG. Norsk introduksjon blir trolig i desember, med de første kundebilene så vidt ut på nyåret. Prisene blir kjent mot slutten av september, og da starter forhåndssalget. Møller forventer 3.000 T-Roc på norske skilt i løpet av 2018. Mer informasjon om T-Roc kommer i høstnummeret av Treffpunkt. 

 

Vestlandstreffet 2017

Da er det dags for Vestlandstreff! Lørdag 6.mai blir det treff med banekjøring på Årabrot Go-kart bane i Haugesund. Tidligere så har det vært diskutert en dag nr.2 med utstilling, men dette utgår desverre i år.

Kjøring fra kl 12-16, oppmøte fra 11:00.

Banen har adresse: Jovegen 35, 5515 Haugesund KART. Det vil bli skiltet noe slik at det skal være lett å finne banen når dere svinger av hovedveien.

Banekjøring holdes til KUN medlemmer, og koster 200kr pr.bil. Alle er velkommen som tilskuer!

Det vil være mulig å tegne medlemskap i klubben på stedet, men vi anbefaler uansett at dersom man ikke er medlem enda, at man gjør dette før treffet. Husk å ha medlemskort/App klart for fremvisning.

Betaling for banekjøring henholdsvis med kontanter! Vi vil ha noe veksel tilgjengelig, men det er flott om dere har eksakt beløp. Baneeierene har åpen kiosk på området for de som måtte ønske å benytte seg av dette.

Etter endt banekjøring vil det bli felles kjøring i kolonne til Amanda Storsenter hvor vi slår av en prat, vi kjører kl 17:00. (McDonalds har åpent til 19:00 dersom noen ønsker å ta seg en matbit).

Vi ber om at alle setter seg inn i banereglementet, og overholder disse.

- Prøveskilt er ikke tillatt, hverken dags eller årskjennemerker
- Drifting/sladding og herjing er ikke tillatt
- Kjøring på curbs er ikke tillatt
- Det er påbudt med hjelm
- Maks en passasjer om gangen pr. bil
- Kun gateregistrerte biler tillates på banen
- Bilene må igjennom en teknisk kontroll
- Løse gjenstander må fjernes fra bilen før kjøring
- Vegtrafikkloven gjelder på banen


FORHÅNDSPÅMELDINGSTRÅD (kun for medlemmer)

Vi sees i Haugesund!

Utstilling på VACN hovedtreff i 2017

Utstillergruppa har i vår jobbet en del med form og struktur i forbindelse med utstilling på våre hovedtreff. Noe av dette ønsker vi å prøve ut i løpet av 2017 sesongen. Det kan godt hende at vi gjør oss erfaringer og/eller får tilbakemeldinger som gjør at vi endrer på «ting». Men vi må begynne et sted.

Det finnes nå et «utstillerskjema eller frontruteskjema» som må fylles ut for den (eller de) bilene du stiller ut. Det kan du laste ned fra linken under (men du får også det utdelt når du kjører inn). Du skal bruke det skjemaet du får utdelt på treffet pga løpenummeret på skjemaet.

Eksempel utstillerskjema

Vi har også satt opp noen enkle kriterier for dømming – slik at dere får litt bedre innsikt i hva dommerne dømmer etter. Det kan du laste ned fra linken under (men du får også det utdelt når du kjører inn på utstillingen).

Kriterier utstilling

Merk – skal du være med på utstillingen (og få bilen bedømt) så må du være der før kl 13.

På VACN Rudskogen 2017 26. August vil klassene være:

  • Topp 5 Audi
  • Topp 5 VW
  • Topp 5 Classic (eldre en 20 år)
  • Topp 3 Luftkjølt
  • Beste Motorrom
  • Beste Felg
Vedlegg:
Last ned denne filen (Kriterier_utstilling_VACN.pdf)Kriterier utstilling[ ]472 kB
Last ned denne filen (Utstiller_skjema_eksempel.pdf)Utstiller skjema eksempel[ ]548 kB

VACN Våler 17

Snart er det klart for klubbens første store bane- og utstillingstreff iår, denne gang på NAF Motorsenter Våler 2-4 Juni, 2017.

Under finner du informasjon og program. Spørsmål kan stilles og påmelding banekjøring og utstilling gjøres på forumet i denne tråden (kun for medlemmer).

Priser:
Inngang kr 50 pr person, betales i porten, kontant eller med VIPPS id 17639.

Priser for medlemmer:
1500,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
600,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
400,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.

Priser for ikke-medlemmer:
2000,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
1000,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
600,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.
100,- for å stille ut bilen på Lørdag, dette er inkludert i banekjøringen.

Tips: Tegner du medlemskap hos oss før eller på treffet (550,-) kan du regne på prisene som medlem.

Tidskjema/Program:

Torsdag:
17:00 - Campen åpner (ned til høyre før innkjøring til baneområdet)

Fredag:
08:00 - Porten åpner
             Sekreteriat åpner
             Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter
14:00 - Førermøte nr 2
19:00 - Kjøring avsluttes.

Lørdag:
08:00 - Porten åpner
            Sekreteriat åpner
            Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter
12:00 - OBS! Påmelding og innkjøring utstilling stengt og bedømming av utstilte biler starter
14:00 - Førermøte nr 2
            Bedømming utstilling avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling
18:00 - Drag (Påmelding i sekreteriat)
19:00 - Kjøring avsluttes.

Søndag:
08:00 - Porten åpner
11:00 - Sekreteriat åpner
12:30 - Førermøte
13:00 - Banekjøring starter
17:00 - Banekjøring avsluttes

Alle 3 sløyfer av banen vil bli benyttet, dette vil det bli informert om på førermøte.

Generell info gjeldende for VACN Våler 2017

Hvordan finner du frem?
Nytt av året er beachflag som er merket med fargekoding:

  • Rødt: Førermøte
  • Grønt: Sekreteriat
  • Gult: Teknisk
  • Blått: Utstilling


Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer t-skjorter med CREW på ryggen og eller refleksvest. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne felt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:
Overnatting skjer på campingen (gressområde) ned grusveien til høyre rett etter at man svinger inn mot Vålerbanen
Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid.
Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg og at det skal være ro etter kl.02 med tanke på andre medlemmer.
Bruk av pitbike, atv eller rusing av motor er ikke tillatt på campingen.

Sikkerhet:
Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen samt NRC (banemannskap) har dette i bilene.

UAVS/RPA (Drone):
Klubben og Vålerbanen ser mange positive sider ved bruk av dette men det følger også med et ansvar og tekniske feil kan oppstå.
Derfor er følgende satt som en ledende snor. Flyving over gjerde slik at man er over banen mens det pågår banekjøring er ikke tillatt. Flyving nær mennesker er heller ikke tillatt. Derimot er det greit å fly på utsiden av gjerdet og over hele depotområdet.
Ved eventuelle ulykker er det umiddelbart totalt flyforbud av hensyn til redningsarbeid.

Depotområdet:
Vann: Det vil være mulig å hente vann ved toaletter/dusj eller ved vaskeplassene.

Toalett: Toaletter vil finnes i den grønne hallen, gult hus ved gocart banen og ived kafeteriaen.

Dusj: Det er dusjer i det gule huset ved gocart banen.

Mat/drikke: Kafeteriaen vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke. Klubben stiller med varme tønnegriller som medlemmene kan fritt grille mat på på kveldstid. Engangsgrill er ikke tillatt.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

Pit-lane:

  • Det er ikke tillatt med pitbike/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.
  • Aldersgrense for å ferdes alene i pit-lane er 15 år.
  • UAVS/RPA-flyvning over personer og over gjerdet og inn over banen er ikke tillatt.


Annen info:
All bruk av motoriserte kjøretøy i ruset tilstand på camp eller treffområdet vil bli slått hardt ned på, ytterste konsekvens vil være at man blir anmeldt til politiet og man vil bli bedt om å forlate treffet.

Politiet vil komme innom treffet og campen med jevne mellomrom i løpet av helga.

Banekjøring:

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her:

Reglement for banekjøring i VACN regi

Dette reglementet er til enhver tid gjeldende.

Banekjøring er delt opp i tre klasser:

  • Klasse 1 - Gatebil med mer en 5kg pr hk
  • Klasse 2 - Gatebil med mindre en 5kg pr hk
  • Klasse 3 - Biler med fullt bur, bøttestol og firpunkt sele

Info om krav til kjøreutstyr og annet finner du i reglementet over.

Dette er et sporkjøringsevent som vil foregå på sløyfe 1-3 hele helgen.

Heatene er fordelt med 20 minutter kjøretid per heat.


Biler som kan kjøre på VACN treff:

  • Alle som skal være fører på bil på banen må ha deltatt på førermøte (egen bånd for dette vil utdeles på møtet) for å kunne kjøre på banen.
  • Alle bilmerker kan kjøre på VACN-treffet sålenge bilen går igjennom klubbens egen tekniske kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.
  • Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

  • De som ønsker dette vil kunne kjøre noen runder med instruktør om de ønsker det.
  • De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Klubben stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller virkelig tjene inn tid om du kjører rundetider.

For uerfarne sjåfører:

  • Alle som ikke har baneerfaring bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra space. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.


Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene:

  • Bremsevæske må tåle minst 200 grader
  • Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan fåes i sekreteriat)
  • Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)
  • Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slærk" er ok)
  • Alt av lys på bilen må fungere (i klasse 3 holder det med et kjørelys foran)
  • dB må ikke overstige 90dB på 3000rpm målt 5 meter bak bilen
  • Bøttestoler i kombinasjon med firpunkt sele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da må original trepunkt sele benyttes.


Promilletest:

  • Stikkprøver med promilletest kan bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen.
  • Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.


Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

Konsekvenser for fører:

  • Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

  • Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.


Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

  • Biler som har instruktør ombord
  • Crewmeldemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

  • dB-krav satt på Vålerbanen er 90dB. Måling blir utført og logget i teknisk.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand
  • Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll
  • Det er tillatt med fører + èn passasjer.
  • Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.
  • Hjelm skal være på hodet og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst entrer depotområdet/pit-lane. Dvs. Selv etter dekkstabelen skal alt være på.
  • Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.
  • Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd
  • Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.
  • Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller over evne er tillatt.
  • Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.
  • Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring.


Vedr bur, bøttestoler og 4punktseler:

  • Bøttestoler og 4-punktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.
  • Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og 4-punktsele men ikke bur.
  • Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale beltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.


Påmelding til banekjøring skjer i denne tråden på forumet (kun for medlemmer) eller i sekreteriat på banen under treffet.

Alle bilmerker er tillatt på banen.

Utstilling:

Pris:
100,- pr bil som skal stille ut vag for ikke-medlemmer
Gratis for medlemmer, husk medlemskort/app!
50,- pr person i inngang, betales i porten.

Vaskeplass:
Vask av bil vil være mulig i port på enden av den grønne hallen, samt utenfor.

Sted:
På gocartbanen, det vil være skiltet.

Tid Lørdag:
08:00 - Sekretariat åpner
12:00 - Bedømming av utstilte biler starter, sekreteriatet stenger og innkjøring på utstilling stenger.
14:00 - Bedømming avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling

Premier:

  • 1-5 beste Audi
  • 1-5 beste VW
  • 1-5 beste Classic (Eldre enn 20 år)
  • Beste felg
  • Beste motorrom
  • Longest distance

Alle klasser premieres, men klasser kan justeres ned til ferre pokaler hvis det er få påmeldte.

OBS OBS! Det er ikke mulig å melde seg på utstilling etter kl. 12.

Merk: Det er ikke tillatt å kjøre inn på utstillingsområdet uten utstillingslapp i vindu/montert på bil. Utstillingslapp får du i sekretariat.

Kriterier for utstilling finner du her.

Eksempel på utstillingskjema finner du her.

Ta hensyn til hverandre, det er få vaskeplasser og det er mange om vannhullet så del på det som er. Tørking av bilen skal taes utenfor vaskeplassen. Det er asfalt på hele område hvor utstillerne skal ferdes og vi ser helst at dere frigir vaskeplassen til vasking og ikke okkuperer plass for å tørke av bilen.

 

Vi ønsker alle hjertelig velkomne 2-4 Juni.

 

VACN Våler 17 arrangeres i samarbeid med:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kollevold Logo

 

 

 

VACN Rudskogen 17

Snart er det klart for klubbens andre store bane- og utstillingstreff iår, og du er velkommen til Rudskogen Motorpark i Rakkestad fredag 25 og lørdag 26 august.
Vi ønsker velkommen til et trivelig arrangement hvor du kan kose deg med treffe andre bilentusiaster, se på interessante biler og teste din egen bil på banen. Utstilling er på Lørdagen, banekjøring er Fredag og Lørdag.

Tidskjema/Program:

Torsdag:
19:00 - Campen åpner for innkjøring
23:00 - Porten stenger

Fredag:
08:00 - Porten åpner. Sekreteriat åpner og registrering og teknisk starter.
09:30 - Førermøte 1
10:00 - Banekjøring starter
11:00 - Førermøte 2
14:00 - Førermøte nr 3
          - Lunsj (Banen stengt for vedlikehold)
          - Sekreteriat stengt
15:00 - Banekjøring starter
          - Sekreteriat åpent
15:30 - Førermøte 4
19:00 - Dragrace
20:00 - Kjøring avsluttes
23:00 - Porten stenger

Lørdag:
08:00 - Porten åpner. Sekreteriat åpner og registrering og teknisk starter.
09:30 - Førermøte 1
10:00 - Banekjøring starter
11:00 - Førermøte 2
13:00 - Bedømming av utstilte biler starter (Fra kl. 13 vil det ikke lenger være mulig å melde seg på utstilling)
14:00 - Bedømming utstilling avsluttes
          - Førermøte nr 3
          - Lunsj (Banen stengt for vedlikehold)
          - Sekreteriat stengt
15:00 - Premieutdeling utstilling
          - Banekjøring fortsetter
15:30 - Førermøte 4
          - Sekreteriat åpent
19:00 - Kjøring avsluttes
21:00 - Porten stenger (området må være tømt).

Kjøringen deles opp i 20 minutter per heat, klasse 1, klasse 2 og klasse 3.

Under finner du informasjon og program. Spørsmål kan stilles og påmelding banekjøring og utstilling gjøres på forumet (kun for medlemmer).

Priser:
Inngang til treffet vårt er gratis. Uavhengig om du er besøkende, passasjer eller fører. Vi tar ikke betalt for verken bilhenger, campingvogn eller buss.

Priser for medlemmer:
1200,- for banekjøring to dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
700,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
400,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.

Priser for ikke-medlemmer:
2000,- for banekjøring to dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
1200,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
600,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.
100,- for å stille ut bilen på Lørdag, dette er inkludert i banekjøringen.

Tips: Tegner du medlemskap hos oss på treffet (550,-) kan du regne på prisene som medlem.

Generell info gjeldende for Rudskogen 2017

Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer t-skjorter med CREW på ryggen. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne felt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:
Overnatting skjer på baneområdet enten til venstre på asfalten eller på høyre side på grusplass. Alternativt campingplasser, hotell eller hytteutleie i området ved banen.
Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid.

Det vil være mulig å overnatte fra torsdag kveld til lørdag kveld. Det vil ikke være mulig å overnatte på Rudskogens område til søndag.

Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg. Musikk skal dempes kl 24 og skrus helt av senest kl.02. Start/rusing av motor etter kl. 22 vil bety beslag av nøkler. Gjentas dette vil man kunne få kjøreforbud resten av helgen.

Det vil gå tydelig merkede vakter rundt på området mellom 23:00 og 08:00 alle netter som vil passe på at denne regelen holdes.


Skal du slå opp telt på asfalten er det strengt ulovlig å forankre seg i asfalten med skruer/bolter/o.l. Blir dette oppdaget vil ikke klubben dekke kostnaden for reparasjon på asfalten og blir blir den enkeltpersonens ansvar mot Rudskogen.
Etter tidligere forsøk på å begrense uvettig og støyende kjøring med pitbike i campen, må vi nå forby all bruk av dette straks banekjøringen er ferdig for dagen.
Porten til banen/campen er stengt mellom 23:00 og 08:00, nr til en nattevakt med nøkkel vil være hengt opp på porten.

Rudskogen/område:
Gangbro over til øya: Rudskogen har fått montert den gamle Operabrua som sto i Oslo til alles fri disposisjon for å kommer over til øya. Det er dessverre ikke mulig å stå på gangbroen for å se/filme, mest fordi broen er nesten helt lukket.
Broen er derfor kun for å komme seg over til øya ifra depotområde. Her kan man fritt stå som publikum eller som fotograf.

Bom/port: Bommen inn til området stenges kl.23, åpning etter dette avtales dette ved behov, lapp med nummer henger på porten.

Sikkerhet: Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen samt NRC (banemannskap) har dette i bilene.
Klubben har god dialog med politiet, som vil patruljere treffet i enkelte perioder. Godt synlige (gul vest) vakter vil patruljere området mellom 23:00 og 08:00 hver natt.

Tribuner: Det er flere muligheter. Det står en tribune i utgangen av langsvingen og en på enden av langstrekka og generell mulighet til å se rundt banen, på øya eller i pit-lane.

UAVS/RPA (Drone): Dette punktet er tatt med i samråd med Rudskogen. Klubben og Rudskogen ser mange positive sider ved bruk av dette men det følger også med et ansvar og tekniske feil kan oppstå.
Derfor er følgende satt som en ledende snor. Flyving over gjerde slik at man er over banen mens det pågår banekjøring er ikke tillatt. Flyving nær mennesker er heller ikke tillatt. Derimot er det greit å fly på utsiden av gjerdet og over hele depotområdet.
Ved eventuelle ulykker er det umiddelbart totalt flyforbud av hensyn til redningsarbeid.

Depotområdet:
Vann: Uttak til to hageslanger, det er svært begrenset muligheter for vask av bil, kun avspyling.

Toalett: Det er handicaptoalett helt på enden av pit-garasjene mot utkikkshaugen, vanlige toaletter finnes i samme ende, bare på kortsiden. Dette er helt nye toaletter med båser og ikke toalettkontainere som tidligere.

Dusj: Det er to dusjer i samme bygg som toalettene. Disse er uten skillevegger og ikke egne for damer/herrer. Damer tillates å okkupere hele rommet når de dusjer.

Miljøstasjon: grønn kontainer som er plassert ved innkjøring til pit-lane. Denne SKAL brukes. Denne bruker du for å bli kvitt spillolje, bremseveske, kjøreveske, dekk(rester) eller annet ifra bil.

Strøm: Det vil bli satt ut strømskap på asfaltdelen av depot. Det vil ikke bli mulighet for strøm på grusplassen. Her vil det evt. bli nødvendig med batterier/aggregat. Tenk på hvor du plasserer denne mtp. støy og eksos på natterstid.

Mat/drikke: Kaffeteriaen vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke. Klubben stiller med varme tønnegriller som medlemmene kan fritt grille mat på. Engangsgrill er ikke tillatt.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

Pit-lane:

  • Det er ikke tillatt med pitbike/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.
  • Aldersgrense for å ferdes alene i pit-lane er 15 år. Ingen under 6 år kan ferdes der selv i følge med voksne.
  • UAVS/RPA-flyvning over personer og over gjerdet og inn over banen er ikke tillatt.

Parkering/Camp

Parkering og camp foregår på disse områdene:

Banekjøring:

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her:

Reglement for banekjøring i VACN regi

Dette reglementet er til enhver tid gjeldende.

Drifting er ikke tillatt! Med dette mener vi kontrollert sladding med bakhjulstrukket bil satt opp for motorsportsgrenen drifting. En bil med firehjulstrekk (Quattro, Syncro eller lignende) går ikke under denne kategorien.

Banekjøring skjer på eget ansvar, klubben dekker ikke skade på egen eller andres eiendom. Du er selv ansvarlig for å ordne med forsikring.

Banekjøring er delt opp i tre klasser:

  • Klasse 1 - Gatebil med mer en 5kg pr hk
  • Klasse 2 - Gatebil med mindre en 5kg pr hk
  • Klasse 3 - Biler med fullt bur, bøttestol og firpunkt sele

Info om krav til kjøreutstyr og annet finner du i reglementet over.

Kjøring vil bli fordelt etter følgende mal (se bildet til høyre), klasse tre kjører fra hel time til 20 minutter over, så kjører klasse to 20 minutter og til slutt kjører klasse tre 20 minutter.

Det gis forbehold om endringer. Dette informeres det om på speaker under treffet.


Biler som kan kjøre på VACN treff:

  • Alle som skal være fører på bil på banen må ha deltatt på førermøte (egen bånd for dette vil utdeles på møtet) for å kunne kjøre på banen.
  • Alle bilmerker kan kjøre på VACN-treffet sålenge bilen går igjennom klubbens egen tekniske kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.
  • Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

  • De som ønsker dette vil kunne kjøre noen runder med instruktør om de ønsker det.
  • De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Klubben stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller virkelig tjene inn tid om du kjører rundetider.

For uerfarne sjåfører:

  • Alle som ikke har baneerfaring bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra space. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.


Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene:

  • Bremsevæske må tåle minst 200 grader
  • Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan fåes i sekreteriat)
  • Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)
  • Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slærk" er ok)
  • Alt av lys på bilen må fungere (I klasse 3 er det krav til bremselys, kjørelys og blinklys bak mens foran holder det at et av frontlysene lyser.)
  • dB må ikke overstige 100dB målt på 4500rpm ca 0,5m og 45 grader fra eksosrørets utløp
  • Bøttestoler i kombinasjon med firepunkt-sele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da må original trepunkt sele benyttes.

Promilletest:

  • Stikkprøver med promilletest kan bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen.
  • Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.
  • Oppdages kjøring med promille, på banen eller i depot vil dette resultere i kjøreforbud resten av helgen og politianmeldelse.

Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

Konsekvenser for fører:

  • Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

  • Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.


Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

  • Biler som har instruktør ombord
  • Crewmeldemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

  • dB-krav satt på Rudskogen er 100dB. Måling blir utført og logget i teknisk.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand
  • Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll
  • Det er tillatt med fører + èn passasjer.
  • Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.
  • Hjelm skal være på hodet og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst entrer depotområdet/pit-lane. Dvs. Selv etter dekkstabelen skal alt være på.
  • Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.
  • Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd
  • Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.
  • Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller over evne er tillatt.
  • Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.
  • Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring.


Vedr bur, bøttestoler og 4punktseler:

  • Bøttestoler og 4-punktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.
  • Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og 4-punktsele men ikke bur.
  • Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale beltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.


Påmelding til banekjøring skjer i sekreteriat på banen under treffet. Det vil ikke være mulig å forhåndspåmelde seg.

Har du spørsmål eller annet kan du skrive dette i diskusjonstråden på forumet (kun for medlemmer).

Har du ikke kjørt på bane før, men vurderer å teste det ut? Les mer her

Alle bilmerker er tillatt på banen.

 

Utstilling:

Utstillingen er på lørdagen!

På VACN Rudskogen 2017 26. August vil klassene være:

  • Topp 5 Audi
  • Topp 5 VW
  • Topp 5 Classic (eldre en 20 år)
  • Topp 3 Luftkjølt
  • Beste Motorrom
  • Beste Felg

Kriterier:
Du kan lese mer om kriterier for utstilling her.

Pris:
100,- pr bil som skal stille ut vag for ikke-medlemmer
Gratis for medlemmer, husk medlemskort eller appen!


Vaskeplass:
Vask av bil vil være mulig rett ved innkjøring til depot.

Sted:
Langs pit garasjene, det vil være skiltet.

Tid Lørdag:
08:00 - Sekretariat åpner. Registrering starter.
12:00 - Bedømming av utstilte biler starter, sekreteriatet stenger og innkjøring på utstilling stenger.
14:00 - Bedømming avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling

Informasjon on klasser det premieres i vil oppdateres her fortløpende.

Alle klasser premieres, men klasser kan justeres ned til ferre pokaler hvis det er få påmeldte.

Påmelding foregår i sekreteriat mellom 08.00 og 12.00 på utstillingsdagen.

OBS OBS! Det er ikke mulig å melde seg på utstilling etter kl. 12.

Merk: Det er ikke tillatt å kjøre inn på utstillingsområdet uten utstillingslapp i vindu/montert på bil. Utstillingslapp får du i sekretariat.

Ta hensyn til hverandre, det er få vaskeplasser og det er mange om vannhullet så del på det som er. Tørking av bilen skal taes utenfor vaskeplassen. Det er asfalt på hele område hvor utstillerne skal ferdes og vi ser helst at dere frigir vaskeplassen til vasking og ikke okkuperer plass for å tørke av bilen.

 

Golf-oppdatering

Rett etter at de første ansiktsløftede Golfene hadde rullet ut til norske forhandlere, fikk Treffpunkt i starten av april delta i prøvekjøring av de mest eksotiske Golf-alternativene. Helelektriske e-Golf og delelektriske Golf GTE er riktignok våre hjemlige bestselgere, men eksotiske i alle andre land. Golf GTI og Golf R har etter avgiftsomleggingen blitt vesentlig billigere på norske skilt og bør nå bli mindre eksotiske også her til lands.

 

e-Golf er mest oppgradert og klart viktigst for Norge. Økt "offisiell" rekkevidde fra 190 til 300 km gjør at den sånn noenlunde holder stand i rekkevidde-kappløpet og vil sikre at 2017 blir det 10. året på rad med Golf som Norges mest solgte bil. Effekten er økt fra 115 til 136 hk med aks til 100 på 9,6  – nesten som den første GTI'en. Effektøkningen er mest merkbar i motorveihastighet, og topphastigheten er også økt fra 140 til 150. Nå er det standard med varmepumpe og en dobbelt så kraftig (7,2 kW) ombordlader. Den nye toppnavigasjonen med hele 9,2'' stor og sylskarp berøringsskjerm er også standard, og Active Info-Display koster bare 3.900 ekstra. Standardutstyret generelt er også utvidet, og alle forbedringene kan i seg selv lett forsvare inngangspris økt til 299.300 kr (alle priser + leveringskostnader!). Men det vil bli krevende konkurranse den dagen Opel kan levere så mange Ampera-e som nordmenn vil ha. Omtrent samme pris og størrelse som Golf, men med 204 hk og bortimot dobbelt så lang rekkevidde…

 

e-Golf har fått de største endringene, men det er knapt synlig utvendig. For Golf GTE er det motsatt; mens den hittil har vært vanskelig å skille fra e-Golf utvendig er nå fronten lagt tett opp til Golf GTI. Elektrisk rekkevidde er uendret på offisielle 50 km, og bortsett fra utseendet har den bare én nyhet utover Golfens generelle ansiktsløfting. Dersom GTE er utstyrt med navigasjon, vil den nå selv kunne velge optimal bruk av tilgjengelig strøm basert på innlagt kjørerute. Analyse av strømkapasitet, valgt rutes topografi og ferdsel gjennom tettbygd strøk skal resultere i lavest mulig klimaavtrykk.

 

Golf GTI Performance har fått økt effekten fra 230 til 245 hk, og en annen viktig GTI-nyhet er 7-trinns DSG som kniper aksen til 100 ned til 6,2.  Enda hyggeligere er at den nå koster bare 437.900 – ikke mer enn 67.000 utover 2.0 TDI (150 hk) med DSG. Dette bør gi kraftig økt GTI-interesse, som bare blir dempet av at…

 

Golf R har fått redusert prisen til 552.000 – også den nå med 7-trinns DSG og 100-aks redusert til heftige 4,6 sekunder! Firehjulstrekket stjeler bagasjeplass, men så er det jo mulig å velge R som nesten like heftig stasjonsvogn. R kan også leveres med nye supereffektive bremser og avansert titan-eksosanlegg som kan kombineres i en performance-pakke med topphastighet på 267 km/t. Noen runder på bane med Golf R bekrefter uvanlig mye kjøreglede for pengene.

 

Mye godt nytt Golf-nytt å glede seg til, og like over påske kommer også de første oppgraderte e-Golfene til forhandlerne og de tidligste kundene. I sommernummeret av Treffpunkt blir det fyldigere presentasjon av dette møtet med det spenstige Golf-firkløveret.

 

Noen kjøreinntrykk fra andre norske deltakere på dette Golf-arrangementet:

http://www.bilogmotorbloggen.no/

http://www.dinside.no/motor/endelig-med-bedre-rekkevidde/67454759

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/VW-e-Golf-har-blitt-enda-bedre

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/Gaaz-gaaz-gaaz

 

Og til slutt en Youtube-snutt med R'en (med manuell kasse) vi selv fikk prøve på Circuito Mallorca:

https://www.youtube.com/watch?v=6mAo9gXG3oc

Banekjøring Vålertreffet

Her er litt utvalgte bilder fra banekjøring på klubbens hovedtreff på Vålerbanen

(bruk bildekarrusell på toppen av artikkel for å bla igjennom hele albummet)

Møller Bil Motorsport er klare til sesongstart

Lørdag starter Møller Bil Motorsport årets sesong i det tyske VLN-mesterskapet på Nürburgring med en Audi RS 3 LMS i den nye TCR-klassen.

 

Håkon Schjærin fra Flisa og de to Hamarsingene Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold deler på sjåføroppgavene når Møller Bil Motorsport skal i gang med sin tiende sesong i det tyske langdistansemesterskapet VLN på lørdag. Som alltid i VLN er arenaen den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife, og det helnorske teamet stiller i år til start i en helt ny klasse med en helt ny bil.

 

- Årets første løp er alltid spennende, men det blir spesielt spennende i år siden vi har en ny bil og skal kjøre en ny klasse. Vi testet bilen to dager i helgen som var, og den fungerer utmerket. Likevel har vi forsiktige ambisjoner foran helgen. Bilen er ny for oss, og vi vet ikke nok om konkurrentene ennå, forklarer sjåfør og teamsjef Håkon Schjærin.

 

Møller Bil Motorsport kjører i år en Audi RS 3 LMS, som går i den nye TCR-klassen. TCR er et internasjonalt reglement som brukes over hele verden og det er første gang at dette blir en egen klasse i VLN-mesterskapet. TCR følger en såkalt "Balance of performance" (BOP) som betyr at alle bilene er "balansert" mot hverandre før sesongstart, for at de skal være så like som mulig. Skulle det vise seg at en bil er vesentlig raskere eller langsommere enn konkurrentene kan man forandre på BOP'en i løpet av sesongen.

 

- Vi gleder oss veldig til å kjøre i en klasse hvor bilene skal være like, og hvor det er sjåfører, mekanikere og strategier som avgjør, og ikke hvor mange hestekrefter eller hvor gode dekk man har. I TCR må alle bilene kjøre på de samme dekkene også, og selv om dekkene er nye for oss så er det i hvert fall de samme dekkene for alle, forklarer Schjærin.

 

Det er ventet rundt ti biler i TCR-klassen i årets første løp, og enda flere utover i sesongen. Møller Bil Motorsport blir ikke det eneste teamet med Audi, og i tillegg kommer det konkurrenter med Volkswagen, Seat, Honda, Opel og Peugeot.

 

I tillegg til teamets tre sjåfører er både de faste mekanikerne fra ulike Møller Bil-forhandlere og gjestemekanikerne klare til dyst denne helgen. Fire gjestemekanikere fra Møller Bil som aldri har vært mekanikere i billøp tidligere får sin racingdebut denne helgen. I tillegg vil en rekke gjester fra Møller Bil være på plass for å få med seg VLN-sirkuset.

 

Nytt i år er at alle løpene sendes direkte på www.vln.de med engelske kommentatorer fra "Radio Le Mans". Årets første løp starter lørdag klokken 12.00 og varer i fire timer.

Utstilling Våler 2017

Her er litt bilder fra utstilling på Vålertreffet 2017

(bruk bildekarusellen for å bla igjennom hele albummet)

VW Atlas for USA

I siste Treffpunkt omtaler vi den store SUV'en VW Atlas laget for og i USA. Mandag (20. mars) lanserte VW en morsom og "fruktbar" reklamefilm til tonene av "The Birds and the Bees". Den følger et ungt pars nattlige bilbruk og derav følgende økte plassbehov – fra New Beetle, via Bora (i USA: Jetta) og Tiguan – til the all-new Volkswagen Atlas.


Filmen finner dere her: https://www.youtube.com/watch?v=DZ3cDd-L1Qg

 

Ny Polo – ei halv klasse opp!

Etter 42 år og 14 millioner Poloer var det fredag 16. juni introduksjon av 6. generasjon. Det som ved første øyekast kan se ut som en skikkelig ansiktsløfting, er en helt ny bil. Nå er også Polo som minstemann basert på den fleksible MQB-plattformen. Som alltid når det kommer ny Polo, så rykker den merkbart nærmere den til enhver tid gjeldende Golf. Denne gangen gjelder det i høyeste grad også formatet. Akselavstanden har økt med hele 9,4 cm, 1,3 cm mer enn total økning i lengde. Relativt sett har bredden økt mest, hele 6,9 cm. Ikke rart at innvendig plass har blitt mye bedre. Vanskeligere å forstå er at bagasjerommet skal ha økt med hele 71 liter til 351. VW framhever selv at den nye Polo tilbyr plass på nivå med Golf IV (1997-2003).

Som ventet har Polo arvet mange av assistentsystemene fra Golf. Alle Polo har nå som standard Front Assist med fotgjengergjenkjenning og nødbremsassistent. Fra og med Businessline er nå adaptiv cruise-kontroll standard. Nytt for Polo er mulighetene for ryggeassistent (som overvåker om det vil krysse trafikk bak bilen, f.eks. ved rygging ut fra en parkeringsplass), blindsoneassistent og parkeringsassistent. Det er også første gang Polo har mulighet for nøkkelfri døråpning og start, samt induktiv lading av mobiltelefon. Digitalt instrumentbord (Active Info Display) har kommet også til Polo, og her er det endatil tale om ny generasjon med flere mulige oppsett og mer brukervennlig. Den uventede Polo-nyheten er et helt nytt instrumentborddesign, hvor infotaintmentskjermen endelig er plassert over friskluftsdysene og dermed lettere å bruke uten å måtte flytte øynene så langt fra trafikkbildet. Med åtte toms skjerm minner det faktisk litt om Mercedes' store skjermer rett til høyre for rattet, men på Polo er den ikke så dominerende. Hele instrumentborddesignet er fresjere enn hva vi er vant med til fra VW, og alle de utstilte bilene hadde instrumentbordplate fargeavstemt med eksteriørfargen. Et klart steg i retning av de mer moderne instrumentpanelene VW gjerne viser på sine konseptbiler.

På motorsiden kunne vi tålt flere nyheter. De to "pingle-motorene" fra Up er fortsatt med til ny Polo. Effekten på den minste er økt til 65 hk uten at vi kan se at det utgjør noen forskjell. Langt mer interessant er den tresylindrede 95-hesteren som også blir videreført, samt dens større bror på 115 hk. Golfens nye 1,5-liter på 150 hk er også hentet inn, og den må gjøre ordentlig vei i vellinga. For ikke å snakke om ny GTI med 2-liter på 200 hk. De to dieselmotorene på 80 og 95 hk får NOX-rensing med Ad-blue, men til Norge kommer de likevel ikke. Det har vært snakk om at VW jobber med mildhybrid-løsning på noen motorer og modeller. Ny Polo kunne vært en passende modell for det. Men nei, heller ingenting om ladehybrid eller ren eldrift.

Prismessig ventes sånn noenlunde status quo, men at det følger med mer utstyr for pengene. De første bilene er ventet til Norge i november. Fra dette første møtet med ny Polo prøver vi å få til en mer detaljert artikkel allerede i førstkommende Treffpunkt.

Lokal Møller-butikk i helt nytt bygg

Fascinert går et av klubbens medlemmer i VACN - Vestfold Lokallag inn i den flunkende nye bygningen som kom i ordinær drift bare dager i forkant. Bygget er på 1 flate på 1.500 m2 som dekker utstillingsdelen, kontorer og verkstedet, i tillegg er det en mesanin på 250m2 som tar seg av møterom, garderober og spiserom. Alt dette med en flott glassfasade og lyse omgivelser, lokalisert på Horten Handelspark.
Tidligere holdt den lokale Møller-forhandleren til i et bygg på 1.300m2,f fordelt på 2 etasjer. En dårlig planløsning med mange ganger og dårlig plassutnyttelse.

Det er ingen tvil om at dette nye bygget har løftet alt et hakk opp, både for kunder og for de ansatte.
En fornøyd daglig leder kommer gående ut av sitt kontor. Tom-Erik Aasheim takker oss når vi gratulerer med det nye bygget. Han har all grunn til å være fornøyd, ifjor omsatte Møller Bil Horten for nesten 100 millioner, til tross for at VW internasjonalt ble tatt i å jukse med utslippstallene (les: Dieselgate-skandalen) i 2016, som vil koste morskonsernet VAG milliarder å rette opp i, både på biler og renomme.  
Allerede i 2015 så var det et godt år for den lokale forhandleren, En omsetningsøkning på 23 millioner kroner sørget for at Møller Bil Horten stoppet på 96 millioner kroner i 2016, med andre ord rett under 100 millioner. For en lokal forhandler i en by med litt over 20 000 innbyggere så er dette absolutt ikke uten grunn at Tom-Erik Aasheim smiler.

Fokuset nå er å beholde posisjonen sin på å være de største på bil i Horten. Tom-Erik kan med glede fortelle at Møller Bil Horten var størst på personbiler og nyttekjøretøy i 2016. Med nytt bygg er de nå målrettet med nytt giv på å sikre seg fortsatt suksess og fremtid også i 2017, med skreddersydd nytt bygg.

Møller bil Horten er lokalisert i Horten i Vestfold Kommune, har 16 ansatte og står for salg av bruktbiler, personbiler og nyttekjøretøy i VW.

 

Daglig Leder i Møller Bil Horten, Tom-Erik Aasheim 
Foto: Sophia Sung, Gjengangeren

 

Nye bygget til Møller Bil Horten på Horten Handelspark
Foto: Inge Wallumrød

 

Tidligere bygget på Apenes som Møller Bil Horten holdt til i.
Foto: Arild Oldervoll 

 

Ansatte i Møller Bil Horten
Foto: Inge Wallumrød

Artig Arteon

Mandag 19. juni lanseres VWs nye toppmodell Arteon i Norge. Til da skal 59 Arteon være på plass hos forhandlere på kryss og tvers i landet vårt. "Just in time" – onsdag 14. juni – fikk norske biljournalister, inklusiv Treffpunkt, prøve de to "toppmodellene av toppmodellen" like ved Hannover. 240 hk TDI og 280 hk TSI, begge til rundt 635.000 kr levert Oslo. Begge med 4MOTION og adaptivt understell som standardutstyr. Alle Arteon i Norge vil dessuten ha DSG. Innstegsmodellen er foreløpig 150 hk TDI til knapt 520.000 kr, mens 150 hk TSI kommer mot slutten av året og overtar som innstegsmodell. Ut på høsten kommer dessuten 190 hk TSI og 190 hk TDI 4MOTION.

Arteon er Volkswagens største bil (bortsett fra Atlas-SUV'en i USA) basert på MQB-plattformen, mens Polo snart vil bli den minste. For Arteon er byggeklossene – instrumentbord fra Passat, men med akselavstand og lengde som den større Skoda Superb – satt sammen på en ny måte, pakket inn i et spenstig karosseri, og toppet med enda mer gjennomarbeidet avstemming av styring og understell. Og ikke minst – betydelig utvidelse av assistentsystemer. Bl.a. at understellet er utviklet for å kunne passe til 20 tommers hjul (prøvebilene hadde dette, mens 18'' er standard i Norge). Det adaptive understellet kan nå varieres trinnløst fra Comfort + til Sport +. Spesialkompetanse fra Porsche er hentet inn for å sørge for styring med best mulig kompromiss mellom komfort og tilbakemelding. Av videreutvikling av assistentsystemene kan det nevnes at både cruisekontroll og frontlykter kan være adaptive i forhold til ruta som er lagt inn på navigasjonen. Hastigheten senkes automatisk foran en sving, eller foran ei rundkjøring, og lysene vender inn i svingen før bilen gjør det. Den adaptive cruise-kontrollen kan også tilpasses til å følge fartsgrenseskiltingen eller fartsgrenseinformasjon på navigasjonen.

Og om dette fungerer i praksis? Ja absolutt! Det er selvsagt lett å henge seg opp i at utsikten fra førerplassen er den samme som i "hverdagsbilen" Passat. Bortsett fra det har Volkswagen lykkes i å tilby en sporty utseende bil uten å gå på akkord med det praktiske. Den kjører så godt som teorien tilsier, spenstig i forhold til størrelsen, og med riktig god komfort selv med 20-tommere. Fordelen med å bruke byggeklossene er at merprisen i forhold til Passat (Stasjonsvogn) ikke er avskrekkende. Selv nå når Møller kjører en DSG-kampanje på Passat er påslaget til Arteon i beste fall ikke mer enn 43.300 (280 hk TSI), og i største fall 94.200 (240 hk TDI). Noe som passer med at 280 hk TSI etter prøvekjøringen peker seg ut som favoritten. Norske kjøpere så langt ser ut til å være enig i det. Produktsjef Jørgen Bjerkan kan fortelle at det ved lansering allerede er forhåndssolgt 100 biler. Av disse er rundt 70 nettopp med 280 hk TSI. Mer utførlig rapport om Arteon-møtet kommer i høstnummeret av Treffpunkt.

Mjøsa vårtreff 2017

Nå er det på tide å ta turen ut i garasjen å få bilen klar til 6. Mai.
Da holder vi i VACN Mjøsa nemlig vårtreff i samarbeid med Hurtigruta carglass!
Tools holder også åpent denne dagen.

Vi ønsker velkommen til et flott utstillingstreff.
Hurtigruta Carglass stiller også opp i år, med gratis mat og drikke så lenge beholdningen rekker.
Vi har mange samarbeidspartnere som stiller med flotte premier til vårt loddsalg! (5,- kr per lodd)
Hurtigruta kan legge på solfilm denne dagen. Send e-post til tor.egil.hannestad@hurtigruta.no for å bestille dette.

Tidskjema ser sånn ut:

12.00: Treffstart
13.00: Siste innkjøring og bedømming av biler starter
15.00: Utlodding av premier
15:15: Premiering av biler

Følgende klasser bli premiert:

Topp 3 Audi
Topp 3 VW
Topp 3 Classic
Treffets kreative

Det er GRATIS å stille ut bilen!
Vi trekker ut en premie til en tilfeldig utstilt bil.

Vi ønsker vi alle velkommen til et flott treff, og vi har så klart bestilt supert vær!
En stor takk til alle som er med å stiller opp på dette treffet.

Adresse: Gjerluveien 1 C, 2320 Furnes