Artikler

VACN Våler 18

VACN Vaaler 2018Snart er det klart for klubbens første store bane- og utstillingstreff iår, denne gang på NAF Motorsenter Våler 1-3. Juni, 2018.

Under finner du informasjon og program. Spørsmål kan stilles og påmelding banekjøring og utstilling gjøres på forumet i denne tråden (kun for medlemmer).

Priser:
Inngang kr 50 pr person, betales i porten, kontant eller med VIPPS id 17639.

Priser for medlemmer:
1500,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
600,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
400,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.

Priser for ikke-medlemmer:
2100,- for banekjøring tre dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
1100,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
300,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
700,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.
100,- for å stille ut bilen på Lørdag, dette er inkludert i banekjøringen.
Vi tar kontant, kort og VIPPS!

Tips: Tegner du medlemskap hos oss før eller på treffet (550,-) kan du regne på prisene som medlem.

Tidskjema/Program:

Torsdag:
17:00 - Campen åpner (ned til høyre før innkjøring til baneområdet)
Merk: Det er ingen anledning til å parkere/overnatte inne på depot-området. Området er nå gjerdet inn med elektronisk bom som stenges automatisk.

Fredag:
08:00 - Porten åpner
             Sekretariat åpner
             Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter (Sløyfe 1+2+3) Teknisk stenger

12:00 - Teknisk åpner igjen.

14:00 - Førermøte nr. 2 (Banen stenges under førermøtet)

14:30 - Banekjøring fortsetter (Sløyfe 1+2).

16:00 - Teknisk stenger for dagen!
18:00 - Dekktest i sving (Muntlig påmelding i sekretariat, med forbehold om nok deltakelse).
19:00 - Kjøring avsluttes.

Lørdag:
08:00 - Porten åpner
            Sekretariat åpner
            Teknisk kontroll starter
09:30 - Førermøte
10:00 - Banekjøring starter (Sløyfe 1+2+3) Teknisk stenger!

12:00 - Teknisk åpner igjen!
14:00 - Førermøte nr. 2 (Banen stenges under førermøtet).
14:30 - Banekjøring fortsetter (Sløyfe 1+2).

16:00 - Teknisk stenger for dagen!
18:00 - Akselerasjonstest (Muntlig påmelding i sekretariat, med forbehold om nok deltakelse).
19:00 - Kjøring avsluttes.


Søndag:
08:00 - Porten åpner
09:00 - Innkjøring til utstillingsområde åpner.
11:00 - Sekretariat åpner og teknisk kontroll starter
12:00 - OBS! Påmelding og innkjøring utstilling stengt og bedømming av utstilte biler starter.
12:30 - Førermøte
13:00 - Banekjøring starter (Sløyfe 1+2+3). Teknisk kontroll stenger for dagen.
14:00 - Bedømming utstilling avsluttes.
15:00 - Premieutdeling utstilling
15:00 - Banekjøring fortsetter (Sløyfe 1+2).
17:00 - Banekjøring avsluttes

Alle 3 sløyfer av banen vil bli benyttet 1.halvdel av dagen, dette vil det bli informert om på førermøte.

Generell info gjeldende for VACN Våler 2018

Hvordan finner du frem?
Vi bruker beach-flagg som er merket med fargekoding:

  • Rødt: Førermøte
  • Grønt: Sekreteriat
  • Gult: Teknisk
  • Blått: Utstilling


Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer t-skjorter med CREW på ryggen og eller refleksvest. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne felt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:

Overnatting SKAL skje på campingen (gressområde) ned grusveien til høyre rett etter at man svinger inn mot Vålerbanen. Området blir låst etter kl.20:00 med fysisk bom. Så altså ingen overnatting i depot. 

Det er mulig å leie rom på hotellet ved banen. Vålerbanen Hotell

 Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid.
Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg, volumet skal være senket kl. 00:00 og at det skal være stille etter klokken 02:00 med tanke på andre medlemmer. Punktet er ufravikelig.
Bruk av pitbike, uregistrert ATV eller rusing av motor er ikke tillatt på campingen.


Sikkerhet:
Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen, samt banemannskap har dette i bilene. Campen har også dette.

Førermøte:
Førermøte avholdes i hall-delen i den nye kafeteriaen/hoteller  

Publikum:
Grunnet tillatt sladd på hele banen er det ikke tillatt å stå i pitlane, eller langs gjerdet mot banen på langstrekka. 

Publikum kan bevege seg på hele depotområdet, tribunen og «observasjonsdekket» oppå det gule bygget 


UAVS/RPA (Drone): 
Flyvning av Drone er ikke tillatt, Vålerbanen er en NO-FLY sone. 
Eneste unntak er hvis operatøren innehar gyldig RO1-lisens og gyldig forsikring. Dette må medbringes!
Brudd på dette vil medføre politianmeldelse og beslag av utstyr resten av treffet. 


Depotområdet:
Vann: Det vil være mulig å hente vann ved toaletter/dusj eller ved vaskeplassene.

Toalett: Toaletter vil finnes i den grønne hallen, gult hus ved gocart banen, administrasjonsbygget og i kafeteriaen på hotellet

Dusj: Det er dusjer i det gule huset ved gocart banen. Merk at porten stenges kl.20 så dusjing må avsluttes før dette ellers blir du innelåst på området.

Mat/drikke: Kafeteriaen vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke. Klubben stiller med varme tønnegriller som medlemmene kan fritt grille mat på på kveldstid. Engangsgrill er ikke tillatt.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

Hengerparkering:
Hengerparkering skal ikke gjøres i depot-området, parkering på grusplassen på innsiden av gjerdet, på grusplassen før hotellet eller nede på camp-området. 

Elektrisk port:
Området er sikret med høye gjerder og elektrisk port. Hotell / Kafé er utenfor dette området.
Porten stenges klokken 20:00, så alt personell må være på utsiden av området før klokken 20:00 hver dag.  

 

Pit-lane:

  • Det er ikke tillatt med pitbike/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.
  • Personer under 15 å skal følges av voksen til enhver tid.
  • Parkering i pit-lane er ikke tillatt.


Annen info:
All bruk av motoriserte kjøretøy i ruset tilstand på camp eller treffområdet er ikke tillatt! Dette betyr start av motor og/eller rusing. Om dette forekommer vil dette bli anmeldt til politiet på stedet og man vil bli bedt om å forlate treffet. 
Politiet vil komme innom treffet og campen med jevne mellomrom i løpet av helga.

Banekjøring:

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her:

Reglement for banekjøring i VACN regi

Dette reglementet er til enhver tid gjeldende.

Banekjøring er delt opp i tre klasser:

  • Klasse 1 - Gatebil med mer en 5kg pr hk
  • Klasse 2 - Gatebil med mindre en 5kg pr hk
  • Klasse 3 - Biler med fullt bur, bøttestol og firpunkt sele

Info om krav til kjøreutstyr og annet finner du i reglementet over.
Dette er et sporkjøringsevent som vil foregå på sløyfe 1-3 hele helgen.
Heatene er fordelt med 20 minutter kjøretid per heat.

Sladding er tillatt på hele banen, såfremt dette ikke utgjør fare for personell, eller medfører materielle skader. Dette medfører en økt sikkerhetsrisiko, så tilskuere får ikke stå inntil gjerdet. Tilskuere må stå på tribunen, eller på observasjonsdekket.  

Har du planer om å komme med driftebil, er ikke dette treffet for deg.



Biler som kan kjøre på VACN treff:

  • Alle som skal være fører og/eller passasjerer i bil på banen må ha deltatt på førermøte hver dag (egen bånd for dette vil utdeles på møtet) for å kunne kjøre på banen. 
  • Alle bilmerker kan kjøre på VACN-treffet sålenge bilen går igjennom klubbens egen tekniske kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.
  • Elbiler og elhybrider er ikke tillatt på Vålerbanen.  
  • Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

  • De som ønsker dette vil kunne kjøre noen runder med instruktør om de ønsker det.
  • De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Klubben stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller virkelig tjene inn tid om du kjører rundetider.

For uerfarne sjåfører:

  • Alle som ikke har baneerfaring bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra space. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.


Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene:

  • Bremsevæske må tåle minst 200 grader
  • Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan fåes i sekreteriat)
  • Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)
  • Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slærk" er ok)
  • Alt av lys på bilen må fungere, dette gjelder også blinklys foran OG bak (i klasse 3 holder det med et kjørelys foran)
  • dB må ikke overstige 90dB på 4500rpm, målt 0,5 meter bak i 45graders vinkel ifra eksos.
  • Bøttestoler i kombinasjon med firpunkt sele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da må original trepunkt sele benyttes.


Promilletest:

  • Stikkprøver med promilletest kan bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen. Førere som ikke aksepterer dette, vil ikke få kjøre på banen.
  • Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.


Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

Konsekvenser for fører:

  • Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

  • Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.


Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

  • Biler som har instruktør ombord
  • Crewmeldemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

  • dB-krav satt på Vålerbanen er 90dB. Måling blir utført og logget i teknisk.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand
  • Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll
  • Det er tillatt med fører + èn passasjer.
  • Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.
  • Hjelm skal være på hodet og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst entrer depotområdet/pit-lane. Dvs. Selv etter dekkstabelen skal alt være på.
  • Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.
  • Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd
  • Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.
  • Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller over evne er tillatt.
  • Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.
  • Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring. Fører/Eier av kjøretøy som lekker væske på asfalt må akseptere å bli stillt økonomisk ansvarlig
  • Yngre passasjerer må være minst 150cm, og skal kunne bruke bilens sikkerhetsutstyr uten hjelpemidler. 


Vedr bur, bøttestoler og 4punktseler:

  • Bøttestoler og 4-punktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.
  • Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og 4-punktsele men ikke bur.
  • Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale beltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.

Alle bilmerker er tillatt på banen.

Utstilling:

Pris:
100,- pr bil som skal stille ut vag for ikke-medlemmer
Gratis for medlemmer, husk medlemskort/app!

Vaskeplass:
Vask av bil vil være mulig i port på enden av den grønne hallen, samt utenfor.

Sted:
På gocartbanen, det vil være skiltet.

Tid Søndag:
08:00 - Sekretariat åpner
09:00 – Innkjøring til utstillingsområde åpner
12:00 - OBS! Påmelding og innkjøring utstilling stengt og bedømming av utstilte biler starter
14:00 - Bedømming avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling


Premier:

  • 1-5 beste Audi
  • 1-5 beste VW
  • 1-5 beste Classic (Eldre enn 20 år)
  • Beste felg
  • Beste motorrom
  • Longest distance

Alle klasser premieres, men klasser kan justeres ned til ferre pokaler hvis det er få påmeldte.

OBS OBS! Det er ikke mulig å melde seg på utstilling etter kl. 12.

Merk: Det er ikke tillatt å kjøre inn på utstillingsområdet uten utstillingslapp i vindu/montert på bil. Utstillingslapp får du i utstillingsekretariatet ved gokart banen.

Ta hensyn til hverandre, det er få vaskeplasser og det er mange om vannhullet så del på det som er. Tørking av bilen skal taes utenfor vaskeplassen. Det er asfalt på hele område hvor utstillerne skal ferdes og vi ser helst at dere frigir vaskeplassen til vasking og ikke okkuperer plass for å tørke av bilen.

Hvis du ikke stiller ut bilen og ønsker å ha muligheten til vinne fine premier fra våre samarbeidspartnere kan du delta på vår quiz i papirform ved sekretariatet!

Vi ønsker alle hjertelig velkomne 1-3. Juni.

 

VACN Våler 18 arrangeres i samarbeid med:

 

Autobua

 

Autodude

 

Bilnerden

 

Eibach Norge

 

Flissundet Motorsenter

 

Hurtigruta Carglass

 

Scandicshine

 

Skruvat

 

O.C.T Tuning

 

Tempe Dekk 

OJ Torheim

 

 

 

 

 

 

 

Car-Spa

 

 

 

 

 

Revive

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audis "Storestrøm" på Lillestrøm

Årets aller viktigste norske Audi-nyhet har vist seg fram i Norge.
OK, ikke den endelige Audi E-Tron slik den forhåpentligvis vil bli presentert i løpet av få måneder.
"The one and only" konseptbil som Audi første gang viste på bilutstillingen i Frankfurt for to år siden gir i alle fall en god utvendig veiledning til hvordan Audis etterlengtede elbil vil ta seg ut.

Den store SUV'en som forventes til Norge over sommeren. Som med drøyt 400 hk og meget god plass blir blant de aller første direkte utfordrerne til Tesla. Jaguar kommer med sin I-Pace noen måneder før, men Mercedes er ikke på banen før neste år, og BMW trolig enda senere. Rundt 3.000 norske kvinner og menn har deponert 20.000 kr for å få en tidlig E-Tron, og disse potensielle kundene var 5. januar invitert til informasjonsmøte med konseptbilen i sentrum. Hele 1200 takket ja til Audi-møtet på Hotel Thon Arena på Lillestrøm, og i tre puljer fikk kundene komme et hakk nærmere sin framtidige bil – og flere andre av Audis mest eksklusive modeller.

På lørdagen var samme hotell stedet for den norske Audi-organisasjonens årvisse kick-off. Ikke tvil om at E-Tron ble hovedfokus også for lørdagen. Norges første 2.generasjons særs elegante Audi A7 hadde også sin Norgespremiere på Lillestrøm, en forhandlerbil til Møller Bil Oslo Vest. Allerede i februar vil de første A7'ene rulle ut til norske kunder. Lekker bil, men akkurat disse dagene likevel litt statist  - rent bortsett fra at dens interiør gir en god pekepinn på hvordan også E-Tron vil se ut innvendig. Med litt flaks kan vi til neste Treffpunkt kanskje til og med si noe presist om norsk lansering og norsk pris. Spennende om det blir som mange antyder, at den blir klart gunstigere enn Tesla X. Mens modermerket VW nå har elektriske hvileskjær til I.D-familiens debut om to år, så er det i mellomtiden Audi som får stråle elektrisk.

 

VW Golf MK8 under testing

Volkswagen er allerede i full gang med utvikling av 8. generasjon av Golf.

Denne uken ble en prototype observert under testing på Nurburgring.
Ettersom produksjonen av neste generasjon ikke skal i gang før juli 2019 var det meste av karosseri deler hentet fra dagens modell, men noe tildekket av tape osv.


Av interiør detaljer kan vi se de har hentet samme girspak som vi ser i Arteon og nyeste utgave av Touareg. Mye kan tyde på samme design vil komme på den nye golfen.

På teknologi fronten går det rykter om at vi vil se et sofistikert hybrid system basert på 48 volt drivlinje for neste modell.

Treffdatoer 2018

Treffdatoer for 2018 er nå klare!

  • Vintertreff VACN SubZero 9-11 Februar. les mer her.
  • Bane og utstillingstreff VACN Våler 1-3 Juni. (mer info kommer)
  • Bane og utstillingstreff VACN Rudskogen 21-22 September (mer info kommer)

Hovedfokus for banetreffene på asfalt vil være kjøretrening/sporkjøring.

Alle merker er tillatt på banen.

Drifting vil ikke være tillatt på VACN treff i 2018 .

Vestlandstreffet 18 - Haugesund

Haugesund Loklallag gjentar suksessen fra ifjor og inviterer igjen til banekjøringstreff på Årabrot Gokartbane! 

Lørdag 5. mai braker det løs, og det blir banekjøring for medlemmer fra 12-16. Oppmøte fra kl 11. Kun registrerte biler slippes ut på banen, det er dessverre ikke lov med prøveskilt. 

Pris for kjøring hele dagen: 200kr (NB! ta med kontanter) Vi kommer til å ha noe veksel tilgjengelig, men det er fint om dere har med eksakt beløp. Det vil være mulig å melde seg inn i klubben på stedet for de som ikke er medlem, og ønsker å kjøre. 

Vi har ikke fått bekreftet enda om NMK holder kiosken åpen, mer info kommer her.

Veien til banen vil bli skiltet slikt at det skal være lett å finne frem for alle. Skilter blir plassert ut fra Gard-senteret i sør og Saltveit skole i nord. Frivillige bærer gule vester, ikke nøl med å ta kontakt med oss dersom det er noe du lurer på! 

Vi ber alle om å sette seg inn i NMK sitt reglement: 
- Prøveskilt er ikke tillatt, hverken dags eller års-kjennemerker
- Drifting/sladding og herjing er ikke tillatt
- Kjøring på curbs er ikke tillatt
- Det er påbudt med hjelm
- Maks en passasjer om gangen pr. bil
- Kun gateregistrerte biler tillates på banen
- Bilene må igjennom en teknisk kontroll
- Løse gjenstander må fjernes fra bilen før kjøring
- Vegtrafikkloven gjelder på banen

Forhåndspåmelding på banekjøring i egen tråd. Den finner du her.

Etter endt banekjøring og nedrigging, så går turen til Dolly Dimples på Oasen storsenter. De fikser oss en "all you can eat/drink" til 149kr pr. pers for de som ønsker å benytte seg av dette. Håper de som kan blir med på dette, var riktig så trivelig i fjord når vi tok turen til McD på Amanda.

Sist men ikke minst, vel møtt!

 

Foto: Sindre Fiskerstrand og Leif Andre Johannesen Lie

VACN på Oslo Motor Show 2017

Tre dager fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, en messe med rundt 40.000 besøkende fra fredag
til søndag. Dekkrøyk, strøkne biler, utrolige lastebiler og motorsykler. Petter Solberg show og en Bugatti
Chiron til den nette sum av 50 millioner NOK! Og Mazhar Iqbal sin ville RS4 med over 1000 hjulhester!

Midt inni der fant du oss, med 4 strøkne biler. RS6 V10, Golf MK1 Cab, UR Quattro og 1300S boble.
Godt representert med mangfollet vi har i klubben vår. Seks representanter fra både hovedstyret og
andre frivillige informerte om klubben, snakket om bilene som sto der, mimret med gamle og nye medlemmer
og fortalte/hørte på røverhistorier fra gamle dager.

Vi ønsker å takke alle som tok turen innom oss i løpet av helgen, nå er det planlegging av årsmøte og
vintertreff samt 2018-sesongen som står for tur.

(bilder tatt av Thomas Pedersen)

Tredjeplass i sesongåpningen

Møller Bil Motorsport kjørte inn til en tredjeplass i TCR-klassen under lørdagens VLN-løp på Nürburgring. Etter en fantastisk kvalifisering ble det en neglebitende avslutning, og det norske Audi-teamet var kun 0,3 sekunder foran fjerdeplassen.

Møller Bil Motorsport, som i år feirer 10 årsjubileum i det tyske langdistansemesterskapet VLN, startet sesongen med lørdagens 4-timersløp på den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife.

Dagen startet strålende da Kenneth Østvold fra Stange slo til med den fantastiske tiden 08.48 på kvalifiseringen, og dermed sikret pole position i TCR-klassen som denne gangen talte ti deltakere.

Det var også Kenneth Østvold som startet løp i teamets Audi RS3 LMS. Han lå på andreplass da det var klart for første depotstopp og sjåførbytte med Håkon Schjærin fra Flisa. Uheldigvis oppstod det noe ventetid ved bensinpumpa i forbindelse med depotstoppet, og Møller Bil Motorsport tapte flere sekunder.   

Schjærin lå på femteplass etter depotstoppet, men hadde kommet seg opp på en tredjeplass da det var klart for dagens siste depotstopp og sjåførbytte med Atle Gulbrandsen fra Hamar.

Gulbrandsen var imidlertid jaget bakfra, og etter en gulflaggsone med 60 km/t på den aller siste runden lå plutselig sjåføren på fjerdeplass rett bak Møller Bil Motorsports Audi. Inn mot den aller siste svingen prøvde fjerdemann seg på innersiden av Atle Gulbrandsen, traff Møller Bil Motorsports Audi, men begge kunne fortsette og det var det norske teamet som berget tredjeplassen, kun 0,3 sekunder foran fjerdeplassen.

- Vi er strålende fornøyd med tredjeplass i dag. Kvalifiseringsrunden til Kenneth var meget imponerende og alle mekanikerne våre har gjort en strålende jobb. Vi hadde ikke alle marginene på vår side i dag, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med pallplass i årets første løp, forklarer teamsjef Marius Misfjord.  

Seieren i TCR-klassen gikk til Mathilda Racing med en Seat Leon foran Lubner Motorsport i en Opel Astra, og med Møller Bil Motorsport i Audi RS3 LMS på tredjeplass. Det finske teamet LMS Racing ble nummer fire med sin Seat Leon.

Møller Bil Motorsport er tilbake på Nürburgring for den neste runden i VLN-mesterskapet i juni.

T-Roc inn, Sportsvan ut

23. og 24. oktober fikk mange norske biljournalister møte VWs nye "lilleSUV" T-Roc på dens portugisiske hjemmebane. Den blir produsert i Setúbal like sør for Lisboa. Lansering i Norge blir rundt årsskiftet ("kanskje i midten av desember") med de første kundebilene i løpet av januar.

Først ut er innstegsmodellen 115 hk TSI (manuell kasse og forhjulstrekk),
samt 150 hk TDI og 190 hk TSI – begge som DSG 4MOTION.
Billigste utgave koster 286.900 levert Oslo. Som utstyrsvariant Design blir det knapt 20' ekstra.
Så er det stort prishopp til DSG 4MOTION: 150 hk TDI som Design til knapt 400' og som Sport til knapt 420' 190 hk TSI kommer kun som Sport til noen tusenlapper mer.
Prismessig følger den sammenliknbar Golf ganske tett, men innstegsmodellen gir nok mer for pengene enn Golf.



Selv firehjulsdrevet T-Roc har større (392 liter) bagasjerom enn vanlig Golf (380),
mens den forhjulsdrevne skryter av hele 445 liter.

I Portugal var det DSG 4MOTION, Design med diesel og Sport med bensin, som stod på programmet.
Med en prislapp på rundt 400.000 er det ikke påkostede materialer og myke overflater som T-Roc imponerer med. All innvendig plast er likevel ordentlig og smakfullt gjort og gir samlet et bedre kvalitetsinntrykk enn en "banketest" på overflater tyder på. Dessuten er det sprekt og stilig, og ergonomisk bedre enn på Golf.
Understellet er ganske stramt uten å være ukomfortabelt, og den er morsom å kjøre – helt klart blant VWs mest kjøreglade.



Bilens egenskaper holder altså det utseendet lover, et friskt og annerledes alternativ til Golf.
Men en billig bil er det ikke. Mer om T-Roc i kommende Treffpunkt.

For at ikke det norske VW-programmet skal bli altfor tett,
blir dessverre superfornuftige og merkbart større Golf Sportsvan ofret på T-Rocs alter.
Det er allerede stengt for fabrikkbestillinger, men Møller opplyser at de har noen "kundeløse" 150 hk TSI DSG i bestilling. Et lite tips, bare…

2. generasjons Active Info Display, men det er likevel noe som mangler (mer om det i kommende Treffpunkt)

 

Slik ble T-Roc vurdert av noen av de andre norske:¨

http://www.dinside.no/motor/volkswagen-har-tatt-spranget/68815657

http://www.bilogmotorbloggen.no/

http://www.tv2.no/broom/9444928/

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48814

Terminliste for hoved- og lokallagstreff

Her kommer lista over hoved- og lokallagstreff. Det vil kunne komme endringer og oppdateringer her.
Trykk på dato for å komme til egen tråd på forumet.

 

Bergen 02.04.2018 Treff Påsketreff
Oslo 16.04.2018 Treff Avsluttende vintertreff
Mjøsa 28.04.2018 Utstilling Furnes ved Hamar
Bergen 05.05.2018 Treff Vestlandstreffet m/Dyno
Drammen 05.05.2018 Utstilling  
Haugesund 05.05.2018 Banekjøring  
Våler hovedtreff 01-03.06.2018 Hovedtreff Banekjøring og utstilling
Rudskogen hovedtreff 21-22.09.2018 Hovedtreff Banekjøring og utstilling

Full pakke: Tiguan Allspace

 

Firehjulstrekk med automat (DSG) og syv seter, og ikke minst: SUV! Ettertraktet kombinasjon som Volkswagen lot oss få prøve i franske Provence mandag 9. oktober. Utgangspunktet er vanlig Tiguan + drøyt 20 cm ekstra lengde, hvorav halvparten er brukt til lengre akselavstand og resten til større overheng bak. Viktigste forskjell er selvsagt at det har blitt plass til tredje seterad - som er standard i Norge. 4MOTION og DSG er også obligatorisk for norske Allspace.

 

Allspace har en litt høyere front enn vanlig Tiguan 

 

Med nedlagt tredje rad er bagasjerommet som femseter (trolig…) 605 liter mot vanlig Tiguans 520. Når VW selv snakker om 700 vs 615 måler de med andre rad skjøvet helt forover (18 cm). Beinplassen i baksetet er i seg selv økt med 5,4 cm. Pristillegget i forhold til vanlig Tiguan blir på ca. 60.000 kr og innstegsmodellen blir Businessline 150 hk TDI til knapt 560.000 levert Oslo. I tillegg kommer to større bensin- og to dieselalternativer som Highline. 180 hk TSI til 610' og 220 hk TSI til 660'. 190 hk TDI til 590' og 240 hk TDI til 680'. De første bilene til Norge blir 190 hk TDI, og den forventes også å bli volummodellen. Med 140 kg ekstra i forhold til vanlig Tiguan føles 150 hk TDI noe snau. Ellers er første kjøreinntrykk at Tiguan håndterer egenvekt på 1740 kg (150 hk TDI) bedre enn forventet, også på svingete franske veier.

 

Norsk lansering er i uke 45 (6. november), og de første kundebilene forventes rett etter årsskiftet. Salgsmålet for 2018 er 800 biler. Det eneste som mangler for "stappfull pakke" er å få den som ladehybrid, men lite tyder dessverre på det. VWs SUV-satsing går derimot videre for fullt, og snart blir det prøvekjøring også av T-Roc. Planen er å fortelle mer om begge to i neste Treffpunkt.

 

 

5,4 cm bedre beinplass i baksetet er neppe hovedgrunnen til å kjøpe Allspace 

Viktigste grunn til å velge Allspace er tredje seterad 

85 liter ekstra bagasjerom som femseter kan også være grunn til å velge Allspace

85 liter ekstra bagasjerom som femseter kan også være grunn til å velge Allspace 

 

 

 

 

Audi sin første helelektriske bil

Audi sin første helelektriske bil heter Audi E-tron Quattro og er størrelsesmessig midt imellom Q7 og Q5.

Rett i underkant av 4000 norske kunder har p.d.d reservert seg med ett reservasjons beløp pålydende 20000kr noe som sikrer kundene tidligere prioritering i forhold til levering av bil. Ifølge Audi Norge kan man bestille bilen høsten 2018 rett etter lansering som skal foregå 30. august i Brussel.

Bilen fikk en estimert startpris på audi sin årlige pressekonferanse pålydende 80000euro inkludert tysk moms, noe som vil gi den en pris i Norge på rundt 640000kr med dagens valutakurser.

Bilen kommer videre med 150kw hurtiglading og mulighet for 2 ladeporter.

Ett tysk bilblad(Autobild) som er kjent for å ha mange pålitelige kontakter innenfor tysk bil industri kom med følgende info om Audi e-tron quattro:

Audi e-tron Basis 70 Kwh:

Estimerte ytelser på 313hk, 500km rekkevidde og 0-100 tid på rundt 4,5 sekunder. 2 motorer og pris under 70000euro inkludert tysk moms. Dette kan gi en estimert norsk pris på rundt 559000kr.

Audi e-tron Efficiency 95 Kwh:

Estimerte ytelser på 360hk, 4x4, 600km rekkevidde og 0-100 tid på rundt 3,5 sekunder.

Dette blir mest sannsynlig lanserings utgaven av bilen og den man har fått en indikert norsk pris på 640000kr..

Audi e-tron Sport 105 Kwh:

Estimerte ytelser på 435hk(500hk i boost modus), 3 motorer, 650km rekkevidde og 0-100 tid på under 3 sekunder. Pris er estimert til ca 100000 euro inkludert tysk moms som kan gi en estimert norsk pris fra 799000kr. Denne utgaven får sports differensial bak i form av 2 motorer, noe som er helt nytt for en elektrisk suv og dette skal gi meget dynamiske kjøreegenskaper. Er også snakk om å få ett slags performance modus slik at den skal klare 0-100 på 2,5 sekunder.

Bilen blir også levert med hengerfeste, men er enda ikke kommet noen spesifikasjoner angående hengervekt. Produksjonskapasiteten til e-tron fabrikken i Belgia er ca. 60000 biler i året. De første bilene blir kanskje levert til Norge i slutten av 2018, og i løpet av 2019 vil alle reservasjonsholdere få bilen sin levert.

Interiøret skal hente inspirasjon/utstyr fra nye A8 og det lover jo godt:). Dersom du ønsker mer informasjon, eller å delta i diskusjonen rundt denne spennende bilen anbefaler jeg deg å sjekke ut tråden på forumet under følgende kategori: Elbiler, hybrider, og bilrelatert miljøteknologi.

 

 

Ready to Roc

Ordspillet er VWs eget – fra introduksjonen onsdagskvelden 23. august like ved sagnomsuste Villa d'Este i Nord-Italia. T-Roc er altså VWs nye SUV, et nummer mindre enn nye Tiguan – og et halvt nummer mindre enn den første Tiguan. 2 cm kortere og 2 cm bredere enn dagens Golf – og hele 12 cm høyere. Bagasjeromvolumet er oppgitt til smått utrolige 445 liter (Golf: 380). God innvendig plass som følge av høyere sitteposisjon enn i Golf. Mye innvendig "hardplast", ikke noe polstret instrumentbord her nei! Samtidig "fresjt" og kult, som hele bilen er tenkt. Utstyrsvarianten Design (Style heter den i Tyskland) har todelt farge som standard, med valg mellom fire forskjellige takfarger og også fire forskjellige farger på instrumentbordet. De utstilte bilene i Italia hadde samme instrumentbordfarge som utvendig farge, men det er altså ikke noen betingelse. Assistentsystemene er omtrent som på oppgradert Golf, men det er verdt å merke seg at filholderassistent og nødbremsassistent med fotgjengergjenkjenning er standard på alle T-Roc.

                                                              
Motorutvalget starter på 115 hk TSI (og TDI for andre land) og fortsetter med 150 hk TSI/TDI som kan leveres med 4MOTION og DSG, samt 190 hk TSI/TDI som bare har 4MOTION og DSG. Norsk introduksjon blir trolig i desember, med de første kundebilene så vidt ut på nyåret. Prisene blir kjent mot slutten av september, og da starter forhåndssalget. Møller forventer 3.000 T-Roc på norske skilt i løpet av 2018. Mer informasjon om T-Roc kommer i høstnummeret av Treffpunkt. 

 

Vel blåst, VACN SubZero18!

Årets vintertreff gikk av stabelen forrige helg på Losna Isbane.
Banen er ny for klubben da vår trofaste bane på Drevsjø, dessverre ikke ble til i år.

Heldigvis fungerte Losna som et verdig alternativ, de kunne skilte med hele 5 baner i år.
På den måten kunne vi hele tiden kjøre en klasse på hver av banene og alle fikk like mye banetid.

Ettersom treffet ble flyttet en dag frem til torsdagen, var vi usikre på hvor mange som kom til å stille. Heldigvis ble det et godt oppmøte med flere både gamle og nye fjes. Forholdene var optimale og isen var akkurat brøyta i det vi åpnet banen kl 10.
Alle så ut til å kose seg på isen og vi fikk rullert litt på hvilke klasser som kjørte på hvilke baner slik at alle fikk prøvd seg på forskjellige utfordrende baner og situasjoner.
Kjøringen pågikk helt til kl 16 og det var bra trøkk på banen helt til siste minutt.

Fredag morgen var det enda flere som hadde tatt turen opp til Losna, noen kun på dagstur mens andre var møtt opp for å delta hele helga. Vi fortsatte med samme oppskrift som dagen før og alle så ut til å kose seg også denne dagen. Fredagen var det også kjøring helt frem til kl 20 for de medlemmene som ønsket å kjøre etter mørket hadde falt.

Lørdagen var det duket for mye action på banen med arrangementer på bane 4 og åpne baner for publikum, så banene fyltes opp ganske kjapt med mye forskjellige kjøretøy. Siden det var Pigghelga på Losna Isbane var det også masse hot-rods og amerikanske biler. Alt i alt en god gjennomkjøring på vårt første treff for sesongen.

Vi ønsker å takke Mobile Hokksund og Møller Bil Ryen for lån av hhv. VW Transporter T6 og VW Crafter 4motion til denne helgen.

Om du vil se litt mer bilder fra treffet finner du de her: https://forum.vacn.no/showthread.php?290144-Mediatr%E5d-VACN-SubZero18-8-10-2 resten er øremerket Treff Punkt som går i trykken i disse dager.-

 

Utstilling på VACN hovedtreff i 2017

Utstillergruppa har i vår jobbet en del med form og struktur i forbindelse med utstilling på våre hovedtreff. Noe av dette ønsker vi å prøve ut i løpet av 2017 sesongen. Det kan godt hende at vi gjør oss erfaringer og/eller får tilbakemeldinger som gjør at vi endrer på «ting». Men vi må begynne et sted.

Det finnes nå et «utstillerskjema eller frontruteskjema» som må fylles ut for den (eller de) bilene du stiller ut. Det kan du laste ned fra linken under (men du får også det utdelt når du kjører inn). Du skal bruke det skjemaet du får utdelt på treffet pga løpenummeret på skjemaet.

Eksempel utstillerskjema

Vi har også satt opp noen enkle kriterier for dømming – slik at dere får litt bedre innsikt i hva dommerne dømmer etter. Det kan du laste ned fra linken under (men du får også det utdelt når du kjører inn på utstillingen).

Kriterier utstilling

Merk – skal du være med på utstillingen (og få bilen bedømt) så må du være der før kl 13.

På VACN Rudskogen 2017 26. August vil klassene være:

  • Topp 5 Audi
  • Topp 5 VW
  • Topp 5 Classic (eldre en 20 år)
  • Topp 3 Luftkjølt
  • Beste Motorrom
  • Beste Felg
Vedlegg:
Last ned denne filen (Kriterier_utstilling_VACN.pdf)Kriterier utstilling[ ]472 kB
Last ned denne filen (Utstiller_skjema_eksempel.pdf)Utstiller skjema eksempel[ ]548 kB

VACN SubZero 18

Oppdatert artikkel 29.01.2018

Grøss, vinter allerede? Jaggu viser den snasne VACN 2017 kalenderen 5. november. Løvet på trærne er søkk vekk og minusgradene og snøværet har meldt sin ankomst på de fleste stedene i landet vårt.

Dette betyr som regel etpar ting; De fantastiske felgene med sommerdekk må av og vinterhjula må på, fuglene flyr sørover, folk trekker inn i garasjen og forumet våkner til liv med spørsmål om hvor og når vintertreffet for 2018 skal avholdes.

Da føles det greit å kunne sitte å skrive at dato og sted er klart etter mye arbeid fra hovedstyrets side, på grunn av en isbane som ikke ble til tidsnok for oss på Vurrusjøen. SubZero18 kjøres i år på Losna isbane!

Losna ligger flott til langs E6 og med sine 4 (kanskje til og med 5 baner) er det mye boltreplass for en hver.

På grunn av alle de uforutsette problemene vi har fått siden det ikke ble klart i tide på Vurrusjøen ble vi litt tvunget til å flytte litt på dato og dager på grunn av begrensninger på Losna. Dermed blir det kjøring på torsdag 8. februar, fredag 9. februar og lørdag 10. februar er banen åpen for almenheten, pluss et annet arrangement. Så det kan oppstå trafikk.

Dog er vi helt alene både torsdag og fredag.

Vi kjører på Losna sine regler. Når det er skrevet er det veldig viktig å notere seg at de har 95dB som MAKS i teknisk. Har du mer enn det får du ikke kjøre!

Sekretariat vil bli på isen i en egen brakke.

Sjekk ut forumet eller facebook om du har spørsmål.

VI beklager at det ikke gikk med Vurrusjøen og håper at denne løsningen vi har fått til er bra nok for de som får til å ta turen. 

Program:

Onsdag 7. februar:
21:00 Teknisk åpner (Tretten Kro og Motell)
23:00 Teknisk stenger

Torsdag 8. Februar:

09:00 Sekretariat åpent (på isen)
09:30 Førermøte 1
10:00 Teknisk åpent / Kjøring starter
11:00 Førermøte 2 /
12:30 Lunsj / Teknisk stengt / Banepleie
13:30 Kjøring fortsetter / Sekretariat åpent (på isen)
14:00 Førermøte 3
16:00 Kjøring avsluttes


Fredag 9. Februar:

09:00 Sekretariat åpent (på isen)
09:30 Førermøte 1
10:00 Teknisk åpent / Kjøring starter
11:30 Førermøte 2
12:30 Lunsj / Teknisk stengt / Banepleie
13:30 Kjøring fortsetter / Sekretariat åpent (på isen)
14:00 Førermøte 3
16:00 Kjøring avsluttes
20:00 Quiz (TBD)

Lørdag 10. Februar:
10:00 Losna åpner, for alle! 

16:00 Losna stenger banen.

Priser banekjøring:


Vanlige hjul: 350,- pr. dag 700,- for to dager. (Jobber med en ordning for lørdag, mer info kommer!)

Ispigg: 450,- pr. dag 900,- for to dager. (Jobber med en ordning for lørdag, mer info kommer!)

Halv pris på sjåfør nummer to på samme bil.

Lisens for uregistrert kjøretøy: 300,- (denne kommer i tillegg til dagsprisen)

 

Reglement og Teknisk:

Alle bilmerker er tillatt, både for medlemmer og ikke-medlemmer


Losna isbanes reglement finner du her og her.

Banekjøringen vil bli oppdelt i to heat, gatehjul i et og ispigg i et annet.
Alle som skal på banen i bil, må bruke hjelm.
Alle førere må ha gjennomført minimum ett førermøte per dag for å få kjøre.

Alle må innom sekretariatet for å løse lisens og registrere bilen. Legg merke til sekretariatets åpningstider.

Klubbens reglement for banekjøring finner du her, samt i bunnen av denne artikkelen

Fire/fem-punkt seler i kombinasjon med bøttestoler er kun tillatt om bilen har hel/halvbur.


UAV/RPAS (Droner)

Vi i VACN synes droner med kamera er veldig kult, dog må vi ha neon retningslinjer vedrørende dette.

Etter en potensiell farlig situasjon ifjor så MÅ alle som planlegger å fly drone, uavhengig om det er med eller uten kamera montert, ta kontakt med crew FØR du kan fly.
Vi ønsker bare å kontrollere at piloten har nødvendig grunnleggende forståelse for sikkerhet og bruk av drone.

Ved alvorlig ulykke er det uøyblikkelig flyforbud, dette gjelder ikke utkjøring men rulling eller kollisjoner.

Brudd på disse reglene medfører flyforbud og evt. beslag av utstyr til treffet er over.

Overnatting:

Vi tar inn på Tretten Kro og Motell fra onsdag 7.2. Følgende priser har vi fått som klubb:

350kr pr. person pr. natt inkludert frokost. Dette forutsetter at det er minst 2. stk. pr. rom eller hytte!

Middag varierer mellom 150kr og opp til 190kr.

Tretten Kro og Motell har alle rettigheter og koselige salonger hvor man kan sosialisere seg og ta en øl eller to etter endt kjøring.

Booking gjøres via deres nettsider: www.trettenkro.no eller via telefon: 63 27 61 21

Informer om at det ønskes tilbud fra VW Audi Club Norwegen.

 

Diskusjon og påmelding:

Treffet kan diskuteres på forumet: Diskusjonstråd VACN Subzero 2017  (kun for medlemmer)


Meld deg på eventet på Facebook her.

VACN Rudskogen 17

Snart er det klart for klubbens andre store bane- og utstillingstreff iår, og du er velkommen til Rudskogen Motorpark i Rakkestad fredag 25 og lørdag 26 august.
Vi ønsker velkommen til et trivelig arrangement hvor du kan kose deg med treffe andre bilentusiaster, se på interessante biler og teste din egen bil på banen. Utstilling er på Lørdagen, banekjøring er Fredag og Lørdag.

Tidskjema/Program:

Torsdag:
19:00 - Campen åpner for innkjøring
23:00 - Porten stenger

Fredag:
08:00 - Porten åpner. Sekreteriat åpner og registrering og teknisk starter.
09:30 - Førermøte 1
10:00 - Banekjøring starter
11:00 - Førermøte 2
14:00 - Førermøte nr 3
          - Lunsj (Banen stengt for vedlikehold)
          - Sekreteriat stengt
15:00 - Banekjøring starter
          - Sekreteriat åpent
15:30 - Førermøte 4
19:00 - Dragrace
20:00 - Kjøring avsluttes
23:00 - Porten stenger

Lørdag:
08:00 - Porten åpner. Sekreteriat åpner og registrering og teknisk starter.
09:30 - Førermøte 1
10:00 - Banekjøring starter
11:00 - Førermøte 2
13:00 - Bedømming av utstilte biler starter (Fra kl. 13 vil det ikke lenger være mulig å melde seg på utstilling)
14:00 - Bedømming utstilling avsluttes
          - Førermøte nr 3
          - Lunsj (Banen stengt for vedlikehold)
          - Sekreteriat stengt
15:00 - Premieutdeling utstilling
          - Banekjøring fortsetter
15:30 - Førermøte 4
          - Sekreteriat åpent
19:00 - Kjøring avsluttes
21:00 - Porten stenger (området må være tømt).

Kjøringen deles opp i 20 minutter per heat, klasse 1, klasse 2 og klasse 3.

Under finner du informasjon og program. Spørsmål kan stilles og påmelding banekjøring og utstilling gjøres på forumet (kun for medlemmer).

Priser:
Inngang til treffet vårt er gratis. Uavhengig om du er besøkende, passasjer eller fører. Vi tar ikke betalt for verken bilhenger, campingvogn eller buss.

Priser for medlemmer:
1200,- for banekjøring to dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
700,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
400,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.

Priser for ikke-medlemmer:
2000,- for banekjøring to dager inkludert obligatorisk forsikring for en sjåfør.
1200,- pr dag inkludert obligatorisk forsikring pr. sjåfør
200,- i obligatorisk forsikring for passasjerer
600,- for ekstra sjåfør, dekker kjøring hele helgen, forsikring inkludert.
100,- for å stille ut bilen på Lørdag, dette er inkludert i banekjøringen.

Tips: Tegner du medlemskap hos oss på treffet (550,-) kan du regne på prisene som medlem.

Generell info gjeldende for Rudskogen 2017

Frivillige i VACN på treffet:
Det skal være relativt lett å gjenkjenne oss på treff da vi bærer t-skjorter med CREW på ryggen. De fleste av oss har samband og kan raskt varsle om det skulle være noe eller kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Merk at noen har egne felt og ikke kan svare på alt nødvendigvis på stående fot.

Overnatting:
Overnatting skjer på baneområdet enten til venstre på asfalten eller på høyre side på grusplass. Alternativt campingplasser, hotell eller hytteutleie i området ved banen.
Fest og moro på kveldstid er bare hyggelig, men bruk hodet og husk at vi alle representerer klubben også på kveldstid.

Det vil være mulig å overnatte fra torsdag kveld til lørdag kveld. Det vil ikke være mulig å overnatte på Rudskogens område til søndag.

Vi henstiller til fornuft ved bruk av musikkanlegg. Musikk skal dempes kl 24 og skrus helt av senest kl.02. Start/rusing av motor etter kl. 22 vil bety beslag av nøkler. Gjentas dette vil man kunne få kjøreforbud resten av helgen.

Det vil gå tydelig merkede vakter rundt på området mellom 23:00 og 08:00 alle netter som vil passe på at denne regelen holdes.


Skal du slå opp telt på asfalten er det strengt ulovlig å forankre seg i asfalten med skruer/bolter/o.l. Blir dette oppdaget vil ikke klubben dekke kostnaden for reparasjon på asfalten og blir blir den enkeltpersonens ansvar mot Rudskogen.
Etter tidligere forsøk på å begrense uvettig og støyende kjøring med pitbike i campen, må vi nå forby all bruk av dette straks banekjøringen er ferdig for dagen.
Porten til banen/campen er stengt mellom 23:00 og 08:00, nr til en nattevakt med nøkkel vil være hengt opp på porten.

Rudskogen/område:
Gangbro over til øya: Rudskogen har fått montert den gamle Operabrua som sto i Oslo til alles fri disposisjon for å kommer over til øya. Det er dessverre ikke mulig å stå på gangbroen for å se/filme, mest fordi broen er nesten helt lukket.
Broen er derfor kun for å komme seg over til øya ifra depotområde. Her kan man fritt stå som publikum eller som fotograf.

Bom/port: Bommen inn til området stenges kl.23, åpning etter dette avtales dette ved behov, lapp med nummer henger på porten.

Sikkerhet: Sykestue er på banen med ambulansepersonell, meld ifra til VACN-Crew om du eller andre blir syke eller trenger førstehjelp. Brannposter med slukkeutstyr er plassert både i depot, langs banen samt NRC (banemannskap) har dette i bilene.
Klubben har god dialog med politiet, som vil patruljere treffet i enkelte perioder. Godt synlige (gul vest) vakter vil patruljere området mellom 23:00 og 08:00 hver natt.

Tribuner: Det er flere muligheter. Det står en tribune i utgangen av langsvingen og en på enden av langstrekka og generell mulighet til å se rundt banen, på øya eller i pit-lane.

UAVS/RPA (Drone): Dette punktet er tatt med i samråd med Rudskogen. Klubben og Rudskogen ser mange positive sider ved bruk av dette men det følger også med et ansvar og tekniske feil kan oppstå.
Derfor er følgende satt som en ledende snor. Flyving over gjerde slik at man er over banen mens det pågår banekjøring er ikke tillatt. Flyving nær mennesker er heller ikke tillatt. Derimot er det greit å fly på utsiden av gjerdet og over hele depotområdet.
Ved eventuelle ulykker er det umiddelbart totalt flyforbud av hensyn til redningsarbeid.

Depotområdet:
Vann: Uttak til to hageslanger, det er svært begrenset muligheter for vask av bil, kun avspyling.

Toalett: Det er handicaptoalett helt på enden av pit-garasjene mot utkikkshaugen, vanlige toaletter finnes i samme ende, bare på kortsiden. Dette er helt nye toaletter med båser og ikke toalettkontainere som tidligere.

Dusj: Det er to dusjer i samme bygg som toalettene. Disse er uten skillevegger og ikke egne for damer/herrer. Damer tillates å okkupere hele rommet når de dusjer.

Miljøstasjon: grønn kontainer som er plassert ved innkjøring til pit-lane. Denne SKAL brukes. Denne bruker du for å bli kvitt spillolje, bremseveske, kjøreveske, dekk(rester) eller annet ifra bil.

Strøm: Det vil bli satt ut strømskap på asfaltdelen av depot. Det vil ikke bli mulighet for strøm på grusplassen. Her vil det evt. bli nødvendig med batterier/aggregat. Tenk på hvor du plasserer denne mtp. støy og eksos på natterstid.

Mat/drikke: Kaffeteriaen vil være åpen mens banekjøring pågår, her kan du få både varm og kaldmat samt drikke. Klubben stiller med varme tønnegriller som medlemmene kan fritt grille mat på. Engangsgrill er ikke tillatt.

Søppel: Det blir plassert ut søppelkontainere. Bruk disse. Du kan godt fylle egne søppelsekker og hive dette i kontaineren ved avreise. Forbudt å kaste unødvendige objekter som hele telt, sofaer og andre større objekter da klubben ikke leier inn mer containere enn nødvendig for ordinær camping.

Pit-lane:

  • Det er ikke tillatt med pitbike/sparkesykkel/Segway i pitlane grunnet faren for påkjørsel.
  • Aldersgrense for å ferdes alene i pit-lane er 15 år. Ingen under 6 år kan ferdes der selv i følge med voksne.
  • UAVS/RPA-flyvning over personer og over gjerdet og inn over banen er ikke tillatt.

Parkering/Camp

Parkering og camp foregår på disse områdene:

Banekjøring:

VACN har utarbeidet et eget reglement som du kan lese her:

Reglement for banekjøring i VACN regi

Dette reglementet er til enhver tid gjeldende.

Drifting er ikke tillatt! Med dette mener vi kontrollert sladding med bakhjulstrukket bil satt opp for motorsportsgrenen drifting. En bil med firehjulstrekk (Quattro, Syncro eller lignende) går ikke under denne kategorien.

Banekjøring skjer på eget ansvar, klubben dekker ikke skade på egen eller andres eiendom. Du er selv ansvarlig for å ordne med forsikring.

Banekjøring er delt opp i tre klasser:

  • Klasse 1 - Gatebil med mer en 5kg pr hk
  • Klasse 2 - Gatebil med mindre en 5kg pr hk
  • Klasse 3 - Biler med fullt bur, bøttestol og firpunkt sele

Info om krav til kjøreutstyr og annet finner du i reglementet over.

Kjøring vil bli fordelt etter følgende mal (se bildet til høyre), klasse tre kjører fra hel time til 20 minutter over, så kjører klasse to 20 minutter og til slutt kjører klasse tre 20 minutter.

Det gis forbehold om endringer. Dette informeres det om på speaker under treffet.


Biler som kan kjøre på VACN treff:

  • Alle som skal være fører på bil på banen må ha deltatt på førermøte (egen bånd for dette vil utdeles på møtet) for å kunne kjøre på banen.
  • Alle bilmerker kan kjøre på VACN-treffet sålenge bilen går igjennom klubbens egen tekniske kontroll og fører følger de reglene som er blitt satt.
  • Det er ikke krav til skilter på bil, uansett klasse.

Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører:

  • De som ønsker dette vil kunne kjøre noen runder med instruktør om de ønsker det.
  • De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Klubben stiller med disse gratis til medlemmene enten om du er ny, ønsker tips til å bli en bedre sjåfør eller virkelig tjene inn tid om du kjører rundetider.

For uerfarne sjåfører:

  • Alle som ikke har baneerfaring bør kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Å kjøre med L betyr ikke at du er en dårlig sjåfør. Du kan godt kjøre med L om du ønsker at andre skal gi deg bedre plass ute på banen, klubben er kjent for å ha god kjørekultur og de fleste sjåfører gir deg litt ekstra space. Vi vil også informere om dette på våre førermøter.


Teknisk kontroll av alle biler:

Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Mer info om dette i reglementet, et kort sammendrag over de viktigste punktene:

  • Bremsevæske må tåle minst 200 grader
  • Biler som går på E85 må merkes tydelig med dette (klistremerker kan fåes i sekreteriat)
  • Batteri må sitte godt fast (også de som sitter i originalt feste)
  • Stoler må være forsvarlig festet (originale stoler med litt "slærk" er ok)
  • Alt av lys på bilen må fungere (I klasse 3 er det krav til bremselys, kjørelys og blinklys bak mens foran holder det at et av frontlysene lyser.)
  • dB må ikke overstige 100dB målt på 4500rpm ca 0,5m og 45 grader fra eksosrørets utløp
  • Bøttestoler i kombinasjon med firepunkt-sele er kun tillatt om det er bur i bilen. Man kan kjøre med bøttestol uten bur, men da må original trepunkt sele benyttes.

Promilletest:

  • Stikkprøver med promilletest kan bli utført uten forvarsel uansett tid på dagen.
  • Du kan komme til sekretariatet og blåse om du er usikker på om du er skikket til å kjøre.
  • Oppdages kjøring med promille, på banen eller i depot vil dette resultere i kjøreforbud resten av helgen og politianmeldelse.

Flaggvakter:
Disse står rundt på banen, i påslipp, i racekontroll og i tårnet. Deres oppgave er å være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring og biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp.

Konsekvenser for fører:

  • Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff.


Tilsiktet eller utilsiktet utforkjøring:

  • Hold til siden hele veien inn og kjør inn i pit på første runde. Spyl av sand/grus for å ikke spre dette på banen. Oppdager du en olje eller kjølevannslekkasje kjører du så fort som mulig ut på gresset for å unngå oljesøl på banen.


Avvik ifra kø-prinsippet i pitlane:

  • Biler som har instruktør ombord
  • Crewmeldemmer som er med på å arrangere treffet slipper å ha bilen i ordinær kø, vi mener det er bedre at de bruker tiden på å avvikle treffet enn å ta lengre pauser for å stå i kø.


Sammendrag krav til banekjøring for bil, sjåfør og passasjer:

  • dB-krav satt på Rudskogen er 100dB. Måling blir utført og logget i teknisk.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand
  • Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll
  • Det er tillatt med fører + èn passasjer.
  • Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen.
  • Hjelm skal være på hodet og alle dører skal forbli lukket inntil du tidligst entrer depotområdet/pit-lane. Dvs. Selv etter dekkstabelen skal alt være på.
  • Alle vinduer og soltak skal være lukket. (Soltak på vipp er OK) Brudd på dette gir deg svartflagg.
  • Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd
  • Det er gentleman's prinsippet som gjelder: slipp forbi raskere biler på oversiktlige plasser og vis hensyn overfor de som er mindre erfarne enn deg.
  • Klubben har kjørekultur som består av sporvalg, sladd som ikke utsetter andre for fare eller over evne er tillatt.
  • Krav til kjørebekleding ut ifra hvilken klasse du kjører i.
  • Krav til PVC-presenning under bilen om du parkerer på asfalten og bruker bilen til banekjøring.


Vedr bur, bøttestoler og 4punktseler:

  • Bøttestoler og 4-punktseler er kun godkjent om bilen har veltebøyle eller bur.
  • Du får ikke kjøre om du kjører kombinasjon av bøttestol og 4-punktsele men ikke bur.
  • Du får kjøre om du ikke har bur og benytter de originale beltene i bilen i kombinasjon med bøttestol.


Påmelding til banekjøring skjer i sekreteriat på banen under treffet. Det vil ikke være mulig å forhåndspåmelde seg.

Har du spørsmål eller annet kan du skrive dette i diskusjonstråden på forumet (kun for medlemmer).

Har du ikke kjørt på bane før, men vurderer å teste det ut? Les mer her

Alle bilmerker er tillatt på banen.

 

Utstilling:

Utstillingen er på lørdagen!

På VACN Rudskogen 2017 26. August vil klassene være:

  • Topp 5 Audi
  • Topp 5 VW
  • Topp 5 Classic (eldre en 20 år)
  • Topp 3 Luftkjølt
  • Beste Motorrom
  • Beste Felg

Kriterier:
Du kan lese mer om kriterier for utstilling her.

Pris:
100,- pr bil som skal stille ut vag for ikke-medlemmer
Gratis for medlemmer, husk medlemskort eller appen!


Vaskeplass:
Vask av bil vil være mulig rett ved innkjøring til depot.

Sted:
Langs pit garasjene, det vil være skiltet.

Tid Lørdag:
08:00 - Sekretariat åpner. Registrering starter.
12:00 - Bedømming av utstilte biler starter, sekreteriatet stenger og innkjøring på utstilling stenger.
14:00 - Bedømming avsluttes
15:00 - Premieutdeling utstilling

Informasjon on klasser det premieres i vil oppdateres her fortløpende.

Alle klasser premieres, men klasser kan justeres ned til ferre pokaler hvis det er få påmeldte.

Påmelding foregår i sekreteriat mellom 08.00 og 12.00 på utstillingsdagen.

OBS OBS! Det er ikke mulig å melde seg på utstilling etter kl. 12.

Merk: Det er ikke tillatt å kjøre inn på utstillingsområdet uten utstillingslapp i vindu/montert på bil. Utstillingslapp får du i sekretariat.

Ta hensyn til hverandre, det er få vaskeplasser og det er mange om vannhullet så del på det som er. Tørking av bilen skal taes utenfor vaskeplassen. Det er asfalt på hele område hvor utstillerne skal ferdes og vi ser helst at dere frigir vaskeplassen til vasking og ikke okkuperer plass for å tørke av bilen.