Golf-oppdatering

Rett etter at de første ansiktsløftede Golfene hadde rullet ut til norske forhandlere, fikk Treffpunkt i starten av april delta i prøvekjøring av de mest eksotiske Golf-alternativene. Helelektriske e-Golf og delelektriske Golf GTE er riktignok våre hjemlige bestselgere, men eksotiske i alle andre land. Golf GTI og Golf R har etter avgiftsomleggingen blitt vesentlig billigere på norske skilt og bør nå bli mindre eksotiske også her til lands.

 

e-Golf er mest oppgradert og klart viktigst for Norge. Økt "offisiell" rekkevidde fra 190 til 300 km gjør at den sånn noenlunde holder stand i rekkevidde-kappløpet og vil sikre at 2017 blir det 10. året på rad med Golf som Norges mest solgte bil. Effekten er økt fra 115 til 136 hk med aks til 100 på 9,6  – nesten som den første GTI'en. Effektøkningen er mest merkbar i motorveihastighet, og topphastigheten er også økt fra 140 til 150. Nå er det standard med varmepumpe og en dobbelt så kraftig (7,2 kW) ombordlader. Den nye toppnavigasjonen med hele 9,2'' stor og sylskarp berøringsskjerm er også standard, og Active Info-Display koster bare 3.900 ekstra. Standardutstyret generelt er også utvidet, og alle forbedringene kan i seg selv lett forsvare inngangspris økt til 299.300 kr (alle priser + leveringskostnader!). Men det vil bli krevende konkurranse den dagen Opel kan levere så mange Ampera-e som nordmenn vil ha. Omtrent samme pris og størrelse som Golf, men med 204 hk og bortimot dobbelt så lang rekkevidde…

 

e-Golf har fått de største endringene, men det er knapt synlig utvendig. For Golf GTE er det motsatt; mens den hittil har vært vanskelig å skille fra e-Golf utvendig er nå fronten lagt tett opp til Golf GTI. Elektrisk rekkevidde er uendret på offisielle 50 km, og bortsett fra utseendet har den bare én nyhet utover Golfens generelle ansiktsløfting. Dersom GTE er utstyrt med navigasjon, vil den nå selv kunne velge optimal bruk av tilgjengelig strøm basert på innlagt kjørerute. Analyse av strømkapasitet, valgt rutes topografi og ferdsel gjennom tettbygd strøk skal resultere i lavest mulig klimaavtrykk.

 

Golf GTI Performance har fått økt effekten fra 230 til 245 hk, og en annen viktig GTI-nyhet er 7-trinns DSG som kniper aksen til 100 ned til 6,2.  Enda hyggeligere er at den nå koster bare 437.900 – ikke mer enn 67.000 utover 2.0 TDI (150 hk) med DSG. Dette bør gi kraftig økt GTI-interesse, som bare blir dempet av at…

 

Golf R har fått redusert prisen til 552.000 – også den nå med 7-trinns DSG og 100-aks redusert til heftige 4,6 sekunder! Firehjulstrekket stjeler bagasjeplass, men så er det jo mulig å velge R som nesten like heftig stasjonsvogn. R kan også leveres med nye supereffektive bremser og avansert titan-eksosanlegg som kan kombineres i en performance-pakke med topphastighet på 267 km/t. Noen runder på bane med Golf R bekrefter uvanlig mye kjøreglede for pengene.

 

Mye godt nytt Golf-nytt å glede seg til, og like over påske kommer også de første oppgraderte e-Golfene til forhandlerne og de tidligste kundene. I sommernummeret av Treffpunkt blir det fyldigere presentasjon av dette møtet med det spenstige Golf-firkløveret.

 

Noen kjøreinntrykk fra andre norske deltakere på dette Golf-arrangementet:

http://www.bilogmotorbloggen.no/

http://www.dinside.no/motor/endelig-med-bedre-rekkevidde/67454759

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/VW-e-Golf-har-blitt-enda-bedre

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/Gaaz-gaaz-gaaz

 

Og til slutt en Youtube-snutt med R'en (med manuell kasse) vi selv fikk prøve på Circuito Mallorca:

https://www.youtube.com/watch?v=6mAo9gXG3oc