Ny Polo – ei halv klasse opp!

Etter 42 år og 14 millioner Poloer var det fredag 16. juni introduksjon av 6. generasjon. Det som ved første øyekast kan se ut som en skikkelig ansiktsløfting, er en helt ny bil. Nå er også Polo som minstemann basert på den fleksible MQB-plattformen. Som alltid når det kommer ny Polo, så rykker den merkbart nærmere den til enhver tid gjeldende Golf. Denne gangen gjelder det i høyeste grad også formatet. Akselavstanden har økt med hele 9,4 cm, 1,3 cm mer enn total økning i lengde. Relativt sett har bredden økt mest, hele 6,9 cm. Ikke rart at innvendig plass har blitt mye bedre. Vanskeligere å forstå er at bagasjerommet skal ha økt med hele 71 liter til 351. VW framhever selv at den nye Polo tilbyr plass på nivå med Golf IV (1997-2003).

Som ventet har Polo arvet mange av assistentsystemene fra Golf. Alle Polo har nå som standard Front Assist med fotgjengergjenkjenning og nødbremsassistent. Fra og med Businessline er nå adaptiv cruise-kontroll standard. Nytt for Polo er mulighetene for ryggeassistent (som overvåker om det vil krysse trafikk bak bilen, f.eks. ved rygging ut fra en parkeringsplass), blindsoneassistent og parkeringsassistent. Det er også første gang Polo har mulighet for nøkkelfri døråpning og start, samt induktiv lading av mobiltelefon. Digitalt instrumentbord (Active Info Display) har kommet også til Polo, og her er det endatil tale om ny generasjon med flere mulige oppsett og mer brukervennlig. Den uventede Polo-nyheten er et helt nytt instrumentborddesign, hvor infotaintmentskjermen endelig er plassert over friskluftsdysene og dermed lettere å bruke uten å måtte flytte øynene så langt fra trafikkbildet. Med åtte toms skjerm minner det faktisk litt om Mercedes' store skjermer rett til høyre for rattet, men på Polo er den ikke så dominerende. Hele instrumentborddesignet er fresjere enn hva vi er vant med til fra VW, og alle de utstilte bilene hadde instrumentbordplate fargeavstemt med eksteriørfargen. Et klart steg i retning av de mer moderne instrumentpanelene VW gjerne viser på sine konseptbiler.

På motorsiden kunne vi tålt flere nyheter. De to "pingle-motorene" fra Up er fortsatt med til ny Polo. Effekten på den minste er økt til 65 hk uten at vi kan se at det utgjør noen forskjell. Langt mer interessant er den tresylindrede 95-hesteren som også blir videreført, samt dens større bror på 115 hk. Golfens nye 1,5-liter på 150 hk er også hentet inn, og den må gjøre ordentlig vei i vellinga. For ikke å snakke om ny GTI med 2-liter på 200 hk. De to dieselmotorene på 80 og 95 hk får NOX-rensing med Ad-blue, men til Norge kommer de likevel ikke. Det har vært snakk om at VW jobber med mildhybrid-løsning på noen motorer og modeller. Ny Polo kunne vært en passende modell for det. Men nei, heller ingenting om ladehybrid eller ren eldrift.

Prismessig ventes sånn noenlunde status quo, men at det følger med mer utstyr for pengene. De første bilene er ventet til Norge i november. Fra dette første møtet med ny Polo prøver vi å få til en mer detaljert artikkel allerede i førstkommende Treffpunkt.