Artig Arteon

Mandag 19. juni lanseres VWs nye toppmodell Arteon i Norge. Til da skal 59 Arteon være på plass hos forhandlere på kryss og tvers i landet vårt. "Just in time" – onsdag 14. juni – fikk norske biljournalister, inklusiv Treffpunkt, prøve de to "toppmodellene av toppmodellen" like ved Hannover. 240 hk TDI og 280 hk TSI, begge til rundt 635.000 kr levert Oslo. Begge med 4MOTION og adaptivt understell som standardutstyr. Alle Arteon i Norge vil dessuten ha DSG. Innstegsmodellen er foreløpig 150 hk TDI til knapt 520.000 kr, mens 150 hk TSI kommer mot slutten av året og overtar som innstegsmodell. Ut på høsten kommer dessuten 190 hk TSI og 190 hk TDI 4MOTION.

Arteon er Volkswagens største bil (bortsett fra Atlas-SUV'en i USA) basert på MQB-plattformen, mens Polo snart vil bli den minste. For Arteon er byggeklossene – instrumentbord fra Passat, men med akselavstand og lengde som den større Skoda Superb – satt sammen på en ny måte, pakket inn i et spenstig karosseri, og toppet med enda mer gjennomarbeidet avstemming av styring og understell. Og ikke minst – betydelig utvidelse av assistentsystemer. Bl.a. at understellet er utviklet for å kunne passe til 20 tommers hjul (prøvebilene hadde dette, mens 18'' er standard i Norge). Det adaptive understellet kan nå varieres trinnløst fra Comfort + til Sport +. Spesialkompetanse fra Porsche er hentet inn for å sørge for styring med best mulig kompromiss mellom komfort og tilbakemelding. Av videreutvikling av assistentsystemene kan det nevnes at både cruisekontroll og frontlykter kan være adaptive i forhold til ruta som er lagt inn på navigasjonen. Hastigheten senkes automatisk foran en sving, eller foran ei rundkjøring, og lysene vender inn i svingen før bilen gjør det. Den adaptive cruise-kontrollen kan også tilpasses til å følge fartsgrenseskiltingen eller fartsgrenseinformasjon på navigasjonen.

Og om dette fungerer i praksis? Ja absolutt! Det er selvsagt lett å henge seg opp i at utsikten fra førerplassen er den samme som i "hverdagsbilen" Passat. Bortsett fra det har Volkswagen lykkes i å tilby en sporty utseende bil uten å gå på akkord med det praktiske. Den kjører så godt som teorien tilsier, spenstig i forhold til størrelsen, og med riktig god komfort selv med 20-tommere. Fordelen med å bruke byggeklossene er at merprisen i forhold til Passat (Stasjonsvogn) ikke er avskrekkende. Selv nå når Møller kjører en DSG-kampanje på Passat er påslaget til Arteon i beste fall ikke mer enn 43.300 (280 hk TSI), og i største fall 94.200 (240 hk TDI). Noe som passer med at 280 hk TSI etter prøvekjøringen peker seg ut som favoritten. Norske kjøpere så langt ser ut til å være enig i det. Produktsjef Jørgen Bjerkan kan fortelle at det ved lansering allerede er forhåndssolgt 100 biler. Av disse er rundt 70 nettopp med 280 hk TSI. Mer utførlig rapport om Arteon-møtet kommer i høstnummeret av Treffpunkt.