Ready to Roc

Ordspillet er VWs eget – fra introduksjonen onsdagskvelden 23. august like ved sagnomsuste Villa d'Este i Nord-Italia. T-Roc er altså VWs nye SUV, et nummer mindre enn nye Tiguan – og et halvt nummer mindre enn den første Tiguan. 2 cm kortere og 2 cm bredere enn dagens Golf – og hele 12 cm høyere. Bagasjeromvolumet er oppgitt til smått utrolige 445 liter (Golf: 380). God innvendig plass som følge av høyere sitteposisjon enn i Golf. Mye innvendig "hardplast", ikke noe polstret instrumentbord her nei! Samtidig "fresjt" og kult, som hele bilen er tenkt. Utstyrsvarianten Design (Style heter den i Tyskland) har todelt farge som standard, med valg mellom fire forskjellige takfarger og også fire forskjellige farger på instrumentbordet. De utstilte bilene i Italia hadde samme instrumentbordfarge som utvendig farge, men det er altså ikke noen betingelse. Assistentsystemene er omtrent som på oppgradert Golf, men det er verdt å merke seg at filholderassistent og nødbremsassistent med fotgjengergjenkjenning er standard på alle T-Roc.

                                                              
Motorutvalget starter på 115 hk TSI (og TDI for andre land) og fortsetter med 150 hk TSI/TDI som kan leveres med 4MOTION og DSG, samt 190 hk TSI/TDI som bare har 4MOTION og DSG. Norsk introduksjon blir trolig i desember, med de første kundebilene så vidt ut på nyåret. Prisene blir kjent mot slutten av september, og da starter forhåndssalget. Møller forventer 3.000 T-Roc på norske skilt i løpet av 2018. Mer informasjon om T-Roc kommer i høstnummeret av Treffpunkt.