Klima og miljøteknologi-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg har foreslått å opprette en "VW-Audi miljøbiler / miljøteknologi"-diskusjonsgruppe. Det forslaget satte igang spennende diskusjoner som jeg synes bør være her inntil gruppen eventuelt er opprettet.

 

Tanken er å ha et diskusjonsforum for å diskutere tekniske løsninger for å møte fremtidige miljøutfordringer. Blue Motion, gassdrift og hybrid er begreper i tiden men hva er dette og hva betyr dette for oss, våre biler og vår bilkjøring?

 

Kanskje kan en slik gruppe også tiltrekke eierne av de omlag 50 Golf City Stromer elbilene som ruller her i landet, og som sikkert trenger støtte i et bilforum. Noen av oss kjører allerede Blue Motion eller Audi Formel E som kom tidlig på 80-tallet.

 

Selv kjører jeg på andre året en Think elbil ved siden av min Passat TDI (og en VW K70 veteran). Jeg er ingen miljøkriger, men engasjert av miljøtemaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EU-landene ble mandag enige om at klimagassutslipp fra nye biler skal kuttes med 18 prosent i løpet av de neste seks årene. Innen 2015 skal nye biler slippe ut maksimalt 130 gram CO2 pr kilometer, mot 158 gram i dag.

 

Bilprodusentene må sørge for at 65 prosent av bilene møter de nye standardene innen 2012. Innen 2013 må den prosentandelen ha steget til 75 prosent.

 

Det betyr i praksis at mange av dagens motoralternativer vil forsvinne. Lurer du på hva CO2-utslippet på din bi? HER finner du oversikter for biler nyere enn 2001-modell

 

VAG-familien jobber godt med alternativer: Blue Motion-serien er i vanlig produksjon og nå kommer de med en Passat TDI som akkurat klarer de nye kravene. Om to år kommer Golf i hybrid og ren elbilutgave. Diskusjonen foregår om biodrivstoff og hydrogen som fremtidige drivstofftyper.

 

I min familie byttet vi for halvannet år siden ut våre Passat/Polo bensinbiler med Passat diesel/Think elbil. Erfaringene har vært gode. Thinken er helt topp i nærtrafikken, er varm på et blunk og har maks dreiemoment fra start, men fullt batteri inneholder ikke mer energi enn en liter bensin og det innebærer at ting må planlegges. Men bare en gang har kona og jeg på samme dag hatt behov for mer enn Thinkens rekkevidde. Det løste vi med at jeg kjørte K70-en den dagen.

DSCF2021.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra forslag, og jeg synes det er merkelig at ikke VAG er kommet like langt som f.eks. Toyota eller BMW på dette feltet! Tipper Lemans-satsingen vil bringe frem mer i VAG leiren, BMW har jo kjempefordel av F1-satsningen sin!

 

Jeg hørte at en eller annen stortingsgruppe nå skulle kreve at biodrivstoff skulle selges over hele landet, men hva er egentlig vitsen så lenge de ikke er enige om dette går ut over dyrling av mat? Og hve er egentlig best/verst av bensin og diesel? Er elbiler drevet av kullkraft-strøm egentlig noe fremskritt? Det blir omtrent som å si at en tunnel gjennom et bysentrum fører til bedre luft, men hva med kvaliteten rundt tunnelåpningene?

Jeg synes hele CO2-diskusjonen også er helt over alle støvleskaft, all den tid vi har hatt varme og kalde perioder så lenge jorden har eksistert. Og den hockeykølle-grafen som blir slik uansett hvilke hidden som puttes inn , men som allikevel brukes, er jo en klassiker allerede..

Jeg blir gjerne med på å spare resurser og penger for egen del, men jeg kjøper ikke argumentasjonen med at vi kan redde miljøet med CO2-kvoter! Bilen som vi kjenner den er sannsynligvis en forbigående affære, (Nesten samme løsnig nå over 100 år etter de første bilene..) men det er ikke opp til enkeltbrukeren å finne opp en ny løsning motivert av ekstraskatter, det er for enkelt.

Joda, jeg kunne godt tenkt meg en Lexus hybrid eller en ren elbil, men teknologien er vel ikke helt på plass for rene elbiler ennå, i hvertfall ikke her i det kalde nord.

Kjempebra med erfaringer fra elbilbruk, ingen som har vurdert en avgiftsfri Tesla? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne utmerket godt kjørt f.eks. en Polo Cross eller noe slikt smått og miljøvennlig til vanlig, men prislappen er mildt sagt alt for stiv, både i forhold til min økonomi og i forhold til hva man får igjen for pengene.

 

Det er helt håpløst at det skal være helt greit å kjøre rundt i et miljøsvin av en bil om man bare betaler for seg i enorme summer når man kjøper bilen, og deretter betaler akkurat det samme som de som valgte miljøvennlig. Følg heller sånn det har vært i mange år i Tyskland, der man betaler årsavgift etter bilens sylindervolum og utslippsklassifisering. En moderne bil med relativt liten motor kommer godt ut av det, f.eks. biler med 1.4/1.8 TSI-motorene til VAG. De enorme børstraktorene og gamle biler med høye utslipp må betale en vesentlig høyere årsavgift, og nye biler er såpass billig at det er null problem å kjøpe en moderne og miljøvennlig bil.

 

Samtidig må det gjøres sånn at ikke normale familiebiler prises helt ut. Det er faktisk slik at en Polo/Aygo/Fiesta ikke kan være bil nr. 1 om man er flere i familien enn to personer, og sånn det er i dag blir normale familiebiler "avgiftsdrept" selv med lavt CO2-utslipp på grunn av vektavgiften som slår uheldig ut for alle middels og større biler, og effektavgiften som lar moderne motorer med lite volum, lavt utslipp og høy effekt få svi.

 

Jeg tror hybridbil med dagens teknologi er en blindvei i de deler av verden som har kaldt klima og så lenge det ikke finnes batteriløsninger som ikke inneholder store mengder tungmetaller, men dagens forbrenningsmotorer på fossilt brensel er også et spor som før eller senere ender. Biodrivstoff er vel og bra, men når dette dyrkes på bekostning av f.eks. regnskog gjør det bare vondt verre. Det man må se litt på er lokal produksjon av biodrivstoff, f.eks. her i Tyskland er det massevis av biodiesel tilgjengelig, fremstilt av oljefrø som er dyrket her i landet. Det er ikke nødvendigvis slik at hele behovet kan dekkes med dagens fremstillingsteknikk, men "alle monner drar", som det heter.

 

Selv kjører jeg rundt i en bil som definitivt ikke er spesielt miljøvennlig, men SÅ ille er den tross alt heller ikke når alt er i orden. Det er bare ganske irriterende å vite at om jeg hadde ønsket å være mer miljøvennlig hadde det først kostet meg titusenvis i avgifter til staten på en annen bil, for så å måtte betale akkurat like mye i årsavgit. Det oppmuntrer ikke spesielt til å velge miljøvennlig når avgiftene også slår slik ut at gamle motorer med lav effekt favoriseres fremfor nye motorer med lavt utslipp og høy effekt.

 

Eneste sted jeg kan se at innkreving av avgifter er på sin plass er i form av rushtidsavgift. De få gangene jeg er i Oslo ser jeg utrolig mange som kjører vanlig personbil til/fra jobb, og jeg nekter å tro at flertallet av disse har et reelt behov for bilen i løpet av dagen. Denne "matpakkekjøringen" bør elimineres gjennom en vesentlig bedring av kollektivtilbudet i de større byene med et prisnivå som klart gjør det rimeligere å kjøre kollektivt, og jeg tror det er umulig å komme unna "riset" ved å ha en relativt høy rushtidsavgift på de som allikevel velger å kjøre.

 

Jeg vil også se litt forbi CO2-hypen som har blitt nå i det siste. Det er en relativt god måte å se det totale utslippet til en motor på, men jeg ville lagt større innsats i å gjøre noe med de lokale forurensningene f.eks. i bysentrum. Gamle biler, hvor EN enkelt bil fort kan spy ut mer HC, NOx og partikler enn en hel parkeringsplass nye biler, burde utelukkes fra bysentrum etter samme oppskrift som her i Tyskland med "umweltplakette".

 

Ren el-bil er nok også en god løsning for de som kan dekke behovet med en slik, men det gjelder nok en gang bare de som holder til i/ved de større byene. F.eks. der jeg bor er det ikke noen særlig god løsning på grunn av redusert rekkevidde om vinteren, men det er nok bare et tidsspørsmål før dette forandres. Når det er snakk om hvor strømmen kommer fra er det også verdt å tenke på at de aller fleste vestlige kraftverk har gode systemer for utslippsrensning, og man slipper samtidig den lokale belastningen det er med eksosutslipp i bykjernen. Nå mangler det bare å få levert el-biler som har noenlunde vettug plass og komfort, som ikke ser ut som små isbokser med handlevognhjul.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De e no greit det med uutslippe skal vere maks 130, men kva vil da skje med biler som f.eks ferrari produserer??? må dei da legge ned sin bil produksjon.

Det vil jo også si at audi ikkje får produsert sine modeller som har litt meir motor:(

 

men de positive er no at dei forskjellige bilfabrikkantane blir utførdra til å finne opp nye metoderå bygge bil på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hve er egentlig best/verst av bensin og diesel? Er elbiler drevet av kullkraft-strøm egentlig noe fremskritt? Det blir omtrent som å si at en tunnel gjennom et bysentrum fører til bedre luft, men hva med kvaliteten rundt tunnelåpningene? .....Kjempebra med erfaringer fra elbilbruk, ingen som har vurdert en avgiftsfri Tesla? :D

 

Bensin og diesel er vel like bra/dårlig klimamessig (CO2-utslippet står i direkte forhold til den energien som utløses), men diesel er regnet som mer klimavennlig enn bensin fordi dieselmotorene utnytter energien bedre enn bensinmotorene. Det er ikke nødvendigvis sant lenger etter at VW kom med den nye 1,4-motoren. Dieseleksos inneholder partikler som er mer helsefarlige enn det som kommer fra en bensinmotor.

 

Resonnementet ditt om elbiler i by er helt riktig. Elbiler har sitt store fortrinn i byer med null utslipp ved bruk. Utslippet oppstår ved strømproduksjonen men da avhengig av hvordan strømmen er produsert. I Norge er 95% av strømmen vi bruker laget av vannkraft og det er uten avgassutslipp. De importerte 5% av forbruket kommer fra bl.a. danske oljekraftverk, svenske atomkrftverk eller tyske kullkraftverk.

 

"Worst case" om man skulle si at strømmen til min Think kom fra olje, er at man Danmark måtte brenne ca 1,4 liter olje for levere den strømmengden som trengs for å fylle batteriene. Men det rekker til 7-9 mils kjøring og er uslåelig, sammenlignet med forbruket i en bensin/dieselbil. Problemet er at stempelmotoren utnytter energien veldig dårlig: Bare ca 25% av energiinnholdet når ut til motorene mens 75% går tapt som varme.

 

Tesla er en elektrisk sportsbil utstyrt med en voldsom motor og et veldig avansert batteri. Den går som en Ferrari og koster like mye, og har intet med miljøvennighet å gjøre om man tenker energibruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke lest så veldig godt gjennom tråden, men hadde vært interessant om man også fant ut av hva man kunne gjøre for redusere bensinforbruk på bilen man har nå. Feks. for gamle biler så er smart sted å starte å rense dysene for å forbedre forstøvinga, redusere roterende masse osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resonnementet ditt om elbiler i by er helt riktig. Elbiler har sitt store fortrinn i byer med null utslipp ved bruk. Utslippet oppstår ved strømproduksjonen men da avhengig av hvordan strømmen er produsert. I Norge er 95% av strømmen vi bruker laget av vannkraft og det er uten avgassutslipp. De importerte 5% av forbruket kommer fra bl.a. danske oljekraftverk, svenske atomkrftverk eller tyske kullkraftverk.

 

"Worst case" om man skulle si at strømmen til min Think kom fra olje, er at man Danmark måtte brenne ca 1,4 liter olje for levere den strømmengden som trengs for å fylle batteriene. Men det rekker til 7-9 mils kjøring og er uslåelig, sammenlignet med forbruket i en bensin/dieselbil. Problemet er at stempelmotoren utnytter energien veldig dårlig: Bare ca 25% av energiinnholdet når ut til motorene mens 75% går tapt som varme.

 

Check your facts. Det er ikke slik at el.bilene går på "ren energi", den hadde litt solgt uansett. Vi har et mer og mer åpent strømmarked tross alt :)

Dessuten er det lang mer enn 5% som ikke er fornybar energi vi bruker i norge. Mener hvert fall jeg så det på statistisk sentralbyrå sine sider.

 

El-biler er ei heller 100% effektive. Og hvis man tenker på det så blir en bensin/diesel-drevet bil mer effektiv om vintern, hvert fall på lengre distanser, siden man bruker varmen til å varme opp coupeen.

 

 

don't get me wrong, vi trenger el.biler. Jeg mener ikke at de er så "miljøvennlige" nå... er ganske så tvilende til det. Men vi trenger innovasjonen rundt og utviklinga av teknologien (skulle bare skjedd mer i norge). Jeg tar gledelig mot en tesla e.l. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Morten Holla sier så er strømmarkedet mer åpent enn de fleste tror. Den strømmen vi bruker i våre elbiler, går på bekostning av strømmen vi kan selge til markeder med stor andel av kullkraft. Hvis man ikke bor i by med problemer pga lokale utslipp kan man kjøre bensin/dieselbil og fyre med ved med god samvittighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier elbil forkjemperne om dette da ?

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10054819

 

Jeg skal lese studien, men mine erfaringer som Think-kjører gjennom flere år er at dette ikke stemmer. 40% av totalforbruket over tid skal komme fra batteriproduksjonen, det stemmer nok om de kastes etter bruk men realiteten er jo at batteriene regenereres. Mht daglig forbruk er det slik at en fullading krever ca 12Kwh, tlsvarende energimengden i drøyt en liter bensin. Det holder til 70-80 km kjøring, dvs omregnet 0,15 l/mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

El biler er bare piss,verken miljøvennelige da det krever enorme ressurser å lage disse batteriene og i tillegg varer batteriene i 10 år?

Langt fra miljøvennelig,framtiden er hydrogengass,altså vann som drivstoff og omforme dette til hydrogengass.

Å bytte ut hele bilparken i verden er jo en psykotisk miljøskade for planeten,tror man virkelig at søppel blir til luft?

 

Håper det kommer ombyggingssett på markedet som gjør at vi kan bruke vann som drivstoff og da vil man ikke ha noe problemer med forurensing.

Teknologien er allerede her men å serieprodusere noe sånt vil være som å skyte seg selv i foten for oljeindustrien...

 

http://www.youtube.com/watch?v=kV2M_1Ud188

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

El biler er bare piss,verken miljøvennelige da det krever enorme ressurser å lage disse batteriene og i tillegg varer batteriene i 10 år?

Langt fra miljøvennelig,framtiden er hydrogengass,altså vann som drivstoff og omforme dette til hydrogengass.

Å bytte ut hele bilparken i verden er jo en psykotisk miljøskade for planeten,tror man virkelig at søppel blir til luft?

 

Håper det kommer ombyggingssett på markedet som gjør at vi kan bruke vann som drivstoff og da vil man ikke ha noe problemer med forurensing.

Teknologien er allerede her men å serieprodusere noe sånt vil være som å skyte seg selv i foten for oljeindustrien...

 

http://www.youtube.com/watch?v=kV2M_1Ud188

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er for Global oppvarming og gleder meg til den julaften vi kan feire i 20 varmegrader:)

 

I mellomtiden bidrar jeg så godt jeg kan med et forbruk på 1.7 liter pr mil

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er for Global oppvarming og gleder meg til den julaften vi kan feire i 20 varmegrader:)

 

I mellomtiden bidrar jeg så godt jeg kan med et forbruk på 1.7 liter pr mil

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe global oppvarming? Jordkloden har sine sykluser upåvirket om vi kjører og forurenser uansett.Vi vet jo at det har vært istid så at klimaet hele tida er i forandring lærte vi jo på skolen av det er helt normalt.Global oppvarming er ren pisspreik for å få naive nordmenn til å betale klimakvoter og avgifter.

 

Det som er så ufattelig lavintelligent er jo at vi fortsatt er avhengig av en ressurs som ikke er evigvarende og skader miljøet kollosalt samt at det er krig i verden pga av denne fæle olja..

 

Alt kunne vært løst velding enkelt om vi satte alt fokus i hydrogengass drevne motorer..Men igjen så ville jo ikke oljeindustrien(verdens mektigste industri) tjent noe på at ola nordmann kan fylle drivstoff på bilen sin fra springen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe global oppvarming? Jordkloden har sine sykluser upåvirket om vi kjører og forurenser uansett.Vi vet jo at det har vært istid så at klimaet hele tida er i forandring lærte vi jo på skolen av det er helt normalt.Global oppvarming er ren pisspreik for å få naive nordmenn til å betale klimakvoter og avgifter.

 

Det som er så ufattelig lavintelligent er jo at vi fortsatt er avhengig av en ressurs som ikke er evigvarende og skader miljøet kollosalt samt at det er krig i verden pga av denne fæle olja..

 

Alt kunne vært løst velding enkelt om vi satte alt fokus i hydrogengass drevne motorer..Men igjen så ville jo ikke oljeindustrien(verdens mektigste industri) tjent noe på at ola nordmann kan fylle drivstoff på bilen sin fra springen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal lese studien, men mine erfaringer som Think-kjører gjennom flere år er at dette ikke stemmer. 40% av totalforbruket over tid skal komme fra batteriproduksjonen, det stemmer nok om de kastes etter bruk men realiteten er jo at batteriene regenereres. Mht daglig forbruk er det slik at en fullading krever ca 12Kwh, tlsvarende energimengden i drøyt en liter bensin. Det holder til 70-80 km kjøring, dvs omregnet 0,15 l/mil.

 

Vet du hvor mye utslipp det krever å produsere en kwh på kullkraftverk i europa? El elbil vil ha et "utslipp" på ca 120g co2 pr km. Nå fant jeg ikke artikkelen i Teknisk Ukeblad hvor jeg leste dette. Men greit at du kan si at bilen din går på ren norsk energi og vil derfor nesten ikke ha utslipp. Men sånn strømproduksjon fungerer i Norge og Europa er at Norge bruker en viss del av strømen som blir produsert av vannkraftverk. Resten blir eksportert til Europa, som gjør at det blir mindre utsipp totalt.

Problemet er at når du plugger snabelen inn i din elbil så bruker du strøm fra vannkraftverket, som derfor ikke blir eksportert, og som derfor må produseres av kullkraftverk i Europa. som har ca 1000g co2 utsipp pr kwh de produserer. Så da kan du ta regnestykket ditt på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig bra om vi i denne tråden kan være konstruktive, sette oss inn i det vi diskuterer før vi setter på trykk opphetete utsagn. Meningen er jo at tråden skal være til kunnskapsbygging.

 

Jeg valgte å ikke kommentere Morten Hollas "Check your facts"-oppfordring i og med at han også skrev at han ikke hadde lest så veldig godt gjennom tråden. Da blir det bare gjentagende argumentasjon og det er meningsløst.

 

Men siden flere spør: Tenker man seg at en elbil lades med strøm fra olje/kullkraftverk, blir effektiviteten totalt sett redusert med energitapet under produksjon (20-30%) og ved transport til Norge (ca 10%). Energiforbruket i min Think omregnet jeg i et tildigere innlegg til tilsvarende 0,15 liter bensin pr mil. Korrigert for de 20-30% + 10% ender det fort nær 0,2. Fortsatt ikke så galt det.

Men merk dere: Heller ikke bensinen starter ved bensinpumpene. Oljeselskapene regner med at energiforbruket til utvinning, produksjon og distribusjon av bensin/diesel tilsvarer ca 40% av det vi fyller på bilene våre. Mao er "CO2-avtrykket" globalt sett 40% høyere enn det vi tror.

 

HER er en link til den som vil lese mer. World Wildlife Fund (WWF) laget i 2008 en studie som heter "Plugged In: The end of the oil age". Den slår fast at kjøretøyer som drives av elektrisitet er langt mer energieffektive og slipper ut mindre klimagasser en alle andre alternativer selv om elektrisiteten utvinnes ved hjelp av fossilt brennstoff eller kull. Selvfølgelige er det all grunn til å være skeptisk men WWF er ikke tatt for feil i denne studien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når/hvis hele Oslos bilpark byttes ut til elbiler, må man sette opp et eget 1GW kraftverk kun for å ta unna alle som kommer hjem og setter i laderen. Jeg tror man finner på noe mye lurere før den tiden kommer, men det gir jo et perspektiv..

Jeg har for lengst gått over til eldrift på mine radiostyrte saker (har noen oldtids-fly med fuelmotor hengende fortsatt) og synes det er greit å slippe problemene med det griseriet. Toyota har hatt TO saker med batterier på Prius på alle årene Prius har funnets, så jeg mener vel at de funker greit. Men all den tid de fleste elbiler er undermotoriserte miljømessige skalkeskjul for køsnikende bomavgiftsunnlatende venstreradikale rikinger, er bensin en mye bedre energibærer. (til dels også diesel, selv om den smått geniale biodieselen hadde løst enkelte moralske problemer men den passer tydeligvis ikke inn i de nåværende politikernes avgiftsmodell..)

Hydrogen er en annen ting, men den felles utfordringen med alle energibærerne er å finne en metode som gir minst mulig tap under fremstilling,transport og omgjøring til bevegelse. Uansett er det som jeg nevnte over, ikke sluttbrukerens oppgave, her bør oljenasjonen Norge bevilge mye mer til forskning og samarbeid på tvers av idéer og kunnskapsfelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi med i nye Formula E gjennom ABT!

http://www.fiaformulae.com/teams/audiabt

 

Spennende! Audi merker nok at Tesla Model S har tatt mange Audikunder og har noe å ta igjen. De var tidlig ute med hybridforsøk (Audi Duo) og Formel E-serien fra tidlig 80-tall var banebrytende, kaster de seg nå på elektrisk bilsport blir det bra for det er jo der fremtidens teknologi utvikles.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

El bil kan være fristene mange ganger det (Med tanke på årsavgift å drifts utgifter generelt , men bompenger , kollektiv fordeler har ingen spesiell betydning , da vi ikke har slikt i den nærmeste omkrets på 15mil ca)

Men de legger bestandig tanken død pga mangel på 4x4 , mangel på skikkelig hengervekt om hengervekt i det heletatt og sist men ikke minst ladetid og i de fleste tilfeller for kort kjørelengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elbilene kan ta seg en bolle, så lenge strøm må produseres med fossilt brennstoff går vinninga opp i spinninga, det er fortsatt lite strøm totalt sett som produseres med fornybar energi, i tillegg går 20% av energien tapt når de lader opp batteri, mao når de tar ut 100kwt fra nettet har de fått 80kwt inn på batteriet.

 

En annen ting, hvor langt kommer du med en elbil i minus 30 når du trenger 4-5000 watt for å holde kupeen varm og fri for is ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.