Noen hjelpsomme sjeler i nærheten av Bø her?

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

 

Nå skal vi få testa klubb-spiriten her tenker jeg..

Problemet er som følger: Frøkna mi med to små døtre på 6(snart 7, det er visst veldig viktig får jeg høre hver gang ho hører jeg sier at ho er "bare seks") og 11år er på bilferie. De har hatt tre fine dager i hallingdal hvor de har vært på langedrag og bjørneparken og litt annet kos, og nå i dag skulle de kjøre til Bø og Sommarland for å kose seg noen dager.

Frøkna eier ikke skamvett når det kommer til valg av bil og livsledsager(undertegnede, så heldigvis for meg) så ho kjører en gammal rotten Opel Astra 1.7td. Dynamoen på denne bilen har da i dag eller en av de siste dagene takka for seg(blir det konkludert med på mekonomen i kongsberg), så ho kommer seg ingen vei. Bilen dævva for henne mellom Kongsberg og Notodden(det blir påstått at dette er et dieselkutt som slår inn når det blir for lite spenning på batteriet), så derfra til Bø har ho og ungene sittet i bilen oppå planet på en Falck-bil.

Dynamo er ikke å oppdrive før tidligst tirsdag, og den koster noe så herlig som 7.000,- pga det er en spesiell dynamo som ingen andre enn opel klarer å skaffe. Mekonomen, bilextra, hellanor osv leverer den rett og slett ikke lenger, og det er det sikkert en grunn til. Har i løpet av noen timer på telefon og internet i dag funnet ut at den nærmeste dynamoen mest sannsynlig befinner seg i tromsø. Grunnen til at denne er så spesiell er at den kommer fra en motor som er produsert av isuzu for Opel, så dynamoer fra andre opel-motorer på 1.7td passer rett og slett ikke(Opel har virkelig gjort dette smart syns jeg).

 

Vertfall da, så koker alt dette ned til at jeg blir mest sannsynlig nødt til å kjøre 60mil én vei for å kjøre ned å hjelpe henne med å skru ut batteriet, få lada det, få lada et reservebatteri i tillegg, og så montere ett batteri og la henne kjøre på det til det blir tomt for strøm, så bytte til batteri nummer to og kjøre bare så langt vi tør før vi igjen lader opp begge batteriene og kjører videre.

Det som kunne redda meg fra å måtte kjøre så langt for så lite var om noen i nærheten av bø hadde sett seg råd for å møte frøkna mi(GLEM TANKEN, DATE ER DET IKKE!!) for å ta et "crash-course" i dette med å demontere/montere batteri, og kanskje til og med å sette batteriene på lading.. Sånn at ho når ho føler seg klar for å reise fra bø klarer dette på egen hånd og kan stoppe hos ei venninne å lade batteriene før ho kjører videre..

 

Hvor langt tror dere forresten man kan kjøre en dieselbil på et helt normalt batteri(aner ikke amperetimer) på bare parklys og uten noe varmeapparat eller noe slikt..?

 

Som et lite takknemmelighetstegn så kan du vertfall i ettertid skryte av at du har hjulpet Linda Johansen med å fikse bilen hennes.. Det må da være verdt noe? hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe men har boplass ved skien om det skulle trenges ;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, takker for tilbudet :)

De er heldigvis inlosjert i Bø for helga, så den biten er i orden.

Nå har jeg starta å overtale henne til å bare sette seg på toget og la bilen stå igjen for hugging.. Og vettu, ho er ikke helt uenig..

Så kanskje jeg kan få lurt'a på en golf eller noe etter hvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt at jeg nettopp kastet gamle batt mitt. Det var fult funksjonelt så kunne ladet det opp så kunne hun hatt ett ekstra når hun passerte Oslo hvertfall. Men det gikk i søpla for 1 uke siden når jeg ryddet i garasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bor på Notodden og kan hjelpe med bil-lader og skruhjelp. har også et batteri stående men uvisst om det er helt i orden... så ikke denne mld før nå ,men hvis det er inntressant så kan jeg gjøre det i morra(lørdag) bare ring meg i morra på tlf 95938170.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja det kunne vært hjelpsomt det. Kunne blitt hybrid denne bilen da, siden ho måtte lades over natta men samtidig brukte diesel.. :D

Men nå syns jeg dere skal hjelpe meg å finne en vag til henne til rundt 65k i stedet, for da forlater hun opel'n i Bø for hugging i tilfelle.. hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah Tom Rune. Du hadde jo faktisk her kunnet blitt den skinnende prinsen..!

Men jeg tror faktisk det blir så bilen blir etterlatt om jeg får overtalt henne.

Men skal notere nummeret ditt og konferere med frøkna på formiddagen i morgen. Nå er det snart natta her, vært en sykt stressa dag for å prøve å få skaffa til veis deler og hjelp til denne bilen, noe som viste seg så godt som umulig.. Men uansett hva ho bestemmer seg for så skal du ha sabla mye kred for å ville stille opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke kjekt med forumet og alle som kan hjelpe til vel ? ;) Du får mye bil for 65 tusen innen VAG-konsernet. Kan få en ganske bra Passat 3B for den prisen,det var iallfall første bil jeg ville tenkt på. Regner med det bør være stv ? Skulle gjerne hjulpet hadde det vært her i området Stig Arne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke kjekt med forumet og alle som kan hjelpe til vel ? ;) Du får mye bil for 65 tusen innen VAG-konsernet. Kan få en ganske bra Passat 3B for den prisen,det var iallfall første bil jeg ville tenkt på. Regner med det bør være stv ? Skulle gjerne hjulpet hadde det vært her i området Stig Arne :)

 

Jeg tror faktisk ho er mer gira på golf. Men golfer med td-motorer er kanskje dyrere enn passater?

Ungene er så store at det er ikke så mye utstyr som skal med de lenger, men litt bagasjeplass bør ho nok ha. Men en golf er da ikke så verst mtp bagasjeplass?

 

Jo, forumet er bare herlig, jeg dreiv å styrte jævlig lenge i går, og når alle butikker og sjapper rundt omkring var stengt så tenkte jeg at forumet måtte være den plassen jeg mest sannsynlig kunne få noe input sånn at jeg selv slipper å kjøre 120mil for å få lada ett par batterier liksom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tdi bil hun kan ta med på veien jeg ;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, klar over den Anders, men det blir nok dessverre ikke noen garanti på at den bilen blir påpassa noe særlig over snittet til en helt standardisert alenemor liksom. Og dét vil du vel ikke..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo der du kommer inn i bildet ;) heheh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er avgjørelsen vertfall endelig. Opeln blir stående igjen i Bø og frøkna har ordna seg skyss hjem i morgen.

 

Igjen, tusen takk til spesielt Tom Rune og til forumet ellers for både rådslaging og tilbud om hjelp. Det er slike ting som gjør det verdt å være medlem i denne klubben i mine øyne. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo der du kommer inn i bildet ;) heheh

 

hehe, jeg driver jo først nå å skal lære meg å ta vare på grevlingen.. Og jeg får nok mer enn nok med å stelle den, så jeg tror du skal håpe på en annen kjøper enn min frøken. Selv om jeg syns den stasjonsvogna di er skamrå! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.