Rustfritt grenrør Audi 80/90/Coupè

Anbefalte innlegg

Da har du fått mail av meg :) Gøy hvis vi får til dette !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, takk for det Robert. Er oppe i 4 bekreftede nå. Har sendt PM til alle som var interessert så det dukker nok snart opp flere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, lurer på hvordan dette kommer til å høres ut med ferrita rustfritt ut resten :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sendt mail. 5 stk "påmeldte".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått svar i fra velox, og det er et lite problem da bilene vi øsnker grenrør til befinner seg i 4 forskjellige serier. Han kan derfor ikke garantere at de passer, Jeg legger ved mailen som jeg fikk:

 

Har sett litt på dette, og det er ikke helt uten utfordringer.

Som jeg nevnte for deg pr. telefon lages det en jigg for å lage grenrørene. Denne jiggen blir tilpasset èn type bil (chassis). Å lage en jigg er tidkrevende. Derfor må vi lage minimum 10 grenrør for at dette skal la seg gjennomføre. For å gå i gang med et slikt prosjekt kreves det 5 sikre kjøpere. Når jiggen er laget kan følgelig grenrør i alternative lengder, kollektorer og rørdiametre brukes for å optimalisere grenrøret til bruk og motor. Men de vil få samme rørbaner, og kun være spesialtilpasset ett chassis.

 

Som vi har sett tidligere, vil grenrør laget for type 81 normalt passe i type 81, 89, 8A, 8B og 8C (Type B2, B3, B4 + coupè) med små eller ingen endringer (kun modeller uten procon-ten). Men har ikke testet et slikt grenrør i forskjellige quattro-modeller, eller i A100. Et avstemt 5-1 grenrør trenger all den plassen den kan få. Kun 1cm redusert klaring i ett chassis kan gjøre at det ikke vil passe.

 

I listen din er følgende versjoner representert;

Audi 80 - Type 81 (B2) - Uten quattro

Audi 90 - Type 89 (B3) - Quattro

Audi 80 - Type 8C (B4) - Quattro

Audi 100 - Type 44 (C3) - Quattro

Audi 100 - Type 4A (C4) - Uten quattro

 

Ingen av bilene har samme chassis, selv om noen er i samme serie. Det er en stor utfordring i seg selv å lage et avstemt 5-1 grenrør på et såpass begrenset område. Det blir dessverre for mye arbeid involvert om vi må demontere 5 biler for å lage en jigg som vil garantert passe til samtlige, alternativt lage flere jigger tilpasset hvert modell som krever dette. Om vi skal selge et grenrør som skal passe til alle modellene må det jo prøvemonteres i samtlige. Men med kun 5 solgte grenrør som krever montering i 5 forskjellige chassis sier det seg selv at det blir mye arbeid.

 

Endestuss blir avhengig av trimmingsgrad og turtallsområde. 57mm og 2,5" er vel mest aktuelt. 60mm og 67mm er også mulig.

Ja, vi kan nok ordne samme pris. Kr. 4720,- eks. mva for rustfritt 5-1 grenrør med formet kollektor. Men igjen, ser helst 5stk innen samme serie.

 

Med serie mener jeg:

Type 81, 89, 8A, 8B og 8C med framhjulstrekk (Audi 80, 90 og Coupè)

Type 44 og 4A med framhjulstrekk (Audi 100, 200 og Audi A6)

Type 81, 85, 89Q, 8B og 8C med quattro (Audi 80, 90 og Coupè)

Type 44Q og 4A med quattro (Audi 100, 200 og Audi A6)

 

 

Håper du forstår meg rett. Det er fullt mulig at et grenrør laget for Type 89Q kan passe samtlige modeller uten problemer. Men det må prøves først. Selv om prisen er i en særklasse for et slikt produkt, føles det ikke rett å la kunden finne dette ut selv. Blir veldig kjedelig for de som evt. ikke får det til å passe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da blir spørmålet hva vi gjør? Han kan altså ikke garantere at grenrøret vil passe da jiggen lages for hver av de 4 seriene han lister opp.

 

Nå er det to av oss som har biler i samme serie (type 81,85, 89q,8B og 8C med quattro) og jeg vil satse på at dette passer i min coupe gt også. Så spørs det om dem som har type 44 og 4A tør å satse på at dette vil passe i sine biler også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, når jeg søker på delenummer 034129591R(eksosmanifold til 89 mod typ 44) i vagcat, så får jeg opp mange forskjellige biler, der de eldste er så gamle som tidlige typ 85. Typ 89 Ser ut til å ha det også, i tillegg til typ44. Nå vet jeg ikke hvor sikkert dette er, men hvis det stemmer, hvor forskjellige kan utforming på motorrommene være da? Jeg tror jeg tar sjansen likevel. Har du forresten hørt om man kan ha vband på grenrøret, Ole-Håkon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de originale eksosmanifoldene går nok om hverandre, men her vil Velox prøve å utnytte plassen maksimalt for å få like lange bend o.l. så da snakker vi om millimeter.

 

Tenker du på eksos bandasje så er vel det lurt uansett det, for å redusere varmeutvikling i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, v-band for å feste mot eksosen som fortsetter videre bakover. Tenker det er litt plassbesparende.

 

a20792912ee042b1ad1af1_m.JPG

 

Men er det egentlig slik at velox har trukket seg. Eller sier han bare at om man velger kjøpe, så må man ta risikoen på om det passer selv? Altså vi som ikke har typ89.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at eg har missforstått helt her. Men vil grenrørene passe alle andre bilene utenom type 44 og 4a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vi må velge en av de 4 seriene, og de som ikke har bil i den serien vil da løpe en risiko ved at det kan hende det ikke passer i sin bil. Dette fordi det må settes opp en jigg for hver serie han lager grenrør til. Innenfor serien kan han sjoglere med type collector, diameter på endestuss osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å se hvilke biler eksosmanifolden passer i sier ingenting om hvilken plass det er til grenrør i motorommmet.

Men OK. Jeg har en !00 C4 (ikke quattro), ser for meg at det i denne er mer plass å boltre seg på enn i en B2 eller B3. Skal tenke på det, men er mye mulig jeg tar sjansen på at det passer og kjøper uansett. Null problem å få solgt det videre eller modifisere litt om det ikke passer helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge må du tenke på det da Hermann? Det står og faller på at vi må ha 5 kjøpere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge må du tenke på det da Hermann? Det står og faller på at vi må ha 5 kjøpere..

 

Ole-Håkon, jeg har tenkt ferdig. Om grenrørene bestilles med B3- eller B4-karosseriet som utgangspunkt så er jeg med. Vil tro det da passer i min C4.

Har nettopp kommet hjem fra 14 dager i nordsjøen, derfor ingen respons fra meg før nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut Hermann! Da har begge som har Audi 100 gått med på å at vi går for grenrør til type 81/85/89/B4 quattro, så da melder jeg det videre til Velox.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut Hermann! Da har begge som har Audi 100 gått med på å at vi går for grenrør til type 81/85/89/B4 quattro, så da melder jeg det videre til Velox.

 

Så med andre ord så vil det bli tilpasset oss med type 81/85/89/B4 quattro ?? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, betyr vel at det vil bli tilpasset EN av følgende modeller;

Audi 80 - Type 81 (B2) - Uten quattro

Audi 90 - Type 89 (B3) - Quattro

Audi 80 - Type 8C (B4) - Quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er "seriene" som Velox listet opp, og vi valgte da altså nr 3, da det var flest (3stk) som hadde bil i den "serien".

 

Type 81, 89, 8A, 8B og 8C med framhjulstrekk (Audi 80, 90 og Coupè)

Type 44 og 4A med framhjulstrekk (Audi 100, 200 og Audi A6)

Type 81, 85, 89Q, 8B og 8C med quattro (Audi 80, 90 og Coupè)

Type 44Q og 4A med quattro (Audi 100, 200 og Audi A6)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :) Har du kontrollen på når og hvordan gjør vi med betaling, var vel noe i forskudd på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at Velox vil sende betalingsinfo på forskudd på epost enten til meg eller enkeltvis.

 

Angående v-bånd så er dette fullt mulig for kr 563,- i påslag for rustfri flens og klemme.

 

Diskuterte litt med han angående dimensjon på endestuss.

 

Velox skriver bla: "Eksos på en normal firetakt skal IKKE ha motstand. Men 57mm gir i seg selv heller ikke motstand selv med høye effekter så lenge det er brukt gode bend og lyddempere. I slik sammenligning vil 2,5" ikke gi lavere motstand, kun lavere gass-hastighet, mer back-flow, mer turbulens på lavere turtall og dårligere virkning av grenrør som i alt gir dårligere sylinderfylling og lavere effekt. Som du sier er 2,5" en vanlig og derfor rimeligere dimensjon, men på ingen måte optimalt for fin effektkurve. Snarere tvert imot for de fleste Audi og VW-motorene."

 

Så jeg kommer i alle fall til å velge 57mm (2,25") til endestuss, men er det noen som vil ha 60 eller 63 mm?

 

Trenger også tilbakemelding på v-bånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen v-bånd, kun vanlig 57mm rør etter kollektor. Resten av eksosen min er 57mm, hovedsaklig rustfritt, er ikke tenkt å skifte ut dette. Om grenrøret passer da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler meg blond -_- Hva er v - band? I forrhold til vanlig? Og hva er vanlig? :-P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

post nr.60 viser en kollektor med v-band. Det er en måte å feste to rør på, noe du sikkert har skjønt :) i stedet for flenser som skrus sammen med bolter, så er det en klemme som klemmer isammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.