Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Var på SVV billingstad idag for å godkjenne senkesett og felger. Hadde justert høyden slik at den var innenfor det som TUV papirene skrev og regnet med at dette var bra nok. Men det var det ikke. Bilen var altfor lav, fikk ikke under "klossen" dems. Jeg sa til fyren at jeg mente at det var TUV papirene man skal følge, hvorfor ellers har vi dem? men det ville han ikke høre på.

 

Fikk heller ikke godkjent 19" fordi jeg ikke har papirer på dem. Trodde heller ikke at jeg trengte det da dekkene er innenfor 5% regelen og innpresset er på 48 mot 50 orginalt. Han mente at siden det ikke står et på utsiden så var det ingen måte for han å sjekke hva et på felgene var.

 

Så jeg har veldig lyst til å sende en klage. Noen som har lover/regler jeg kan ta med angående TUV og 11cm regelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på SVV billingstad idag for å godkjenne senkesett og felger. Hadde justert høyden slik at den var innenfor det som TUV papirene skrev og regnet med at dette var bra nok. Men det var det ikke. Bilen var altfor lav, fikk ikke under "klossen" dems. Jeg sa til fyren at jeg mente at det var TUV papirene man skal følge, hvorfor ellers har vi dem? men det ville han ikke høre på.

 

Fikk heller ikke godkjent 19" fordi jeg ikke har papirer på dem. Trodde heller ikke at jeg trengte det da dekkene er innenfor 5% regelen og innpresset er på 48 mot 50 orginalt. Han mente at siden det ikke står et på utsiden så var det ingen måte for han å sjekke hva et på felgene var.

 

Så jeg har veldig lyst til å sende en klage. Noen som har lover/regler jeg kan ta med angående TUV og 11cm regelen?

 

Bare be dem fremvise dokumentasjon som overpröver tüv. Da holder det ikke bare med et internt skriv.

Men du mä sende klagen til den trafikkstasjonen du fremviste bilen, sä lenge du har en klage inne kan de ikke nekte deg ä bruke bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men burde jeg levere det på stasjonen eller sende mail?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men burde jeg levere det på stasjonen eller sende mail?

 

Lever skriftlig pä stasjonen, be de kvittere for mottatt. Det svir litt ekstra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk ikke godkjent på grunn av att jeg ikke hadde papirer på demperene... skal dette ha noe å si når de bare er fjører det er snakk om ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk ikke godkjent på grunn av att jeg ikke hadde papirer på demperene... skal dette ha noe å si når de bare er fjører det er snakk om ?

 

Nei, normal ikke om du ikke har et senkesett som krever kortere dempere. Altsä med mer senk en ca. 50mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom BT i Ålesund og godkjente senkesett og felger på min Golf tdi 4-motion.

Senkesett: Supersport Black Evolution coilovers

Felger: 8x18", ET35, 215/35/18.

 

* Forhold til 11cm regelen under bil

Ikke nevnt i det hele tatt.

 

* Tolkning av Tüv-dokumenter

Sjekket alle målene som sto i dokumentet mot hvordan bilen var satt opp.

 

* Nummer på fjærer

Sjekket selvfølgelig dette, alt i skjønneste orden

 

* Krav til oversettelse

Hadde papir på Engelsk og Tysk

 

* Kontrollørens oppførsel

Utmerket. Manglet noen tall på caster justeringen etter justering og stempel/signatur fra firhjulskontroll. Gidde meg mulighet til å reise innom det verkstedet hvor jeg hadde tatt kontrollen og få stempel/signatur og en begrunnelse på hvorfor tallene manglet ( ? : klø : ). Han skulle ordne godkjenningen om jeg rakk å ordne det før kl var 13.00. Noe jeg gjor og fikk det godkjent :)

 

* Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.

Ble ikke brukt eller nevnt

 

* Andre ting

Alt i alt var det en meget bra tur innom for min del :)

Trengte heller ikke noen papirer på felger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært og fått godkjent senkesettet på min passat 02.

Er snakk om FK highsport juserbart.

Godkjent på SVV i Skien. Megent hyggelige folk, som ikke satte fingeren på noe.

Jeg justerte bilen sånn passe lav, som jeg synes så bra ut. Ut i fra det jeg kunne se på papirene, så var den ca 1cm for lav, men hadde tydeligvis ikke noe å si.

 

Forhold til 11cm regelen under bil

Sa ingenting om dette, målte heller ingenting på avstand fra bakken og opp under bilen.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter

Sa ingenting på at de var på tysk, vet ikke om han sjekket målene en i papirene engang. Han tok mål av gjenger og senter på felg, og skrev det ned.

 

Nummer på fjærer

Sjekket foran og bak.

 

Krav til oversettelse

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel

Meget bra. Fikk til og med godkjent felgene uten problem(225/40-18(9x18)), selv om jeg ikke hadde TÜV på disse.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.

Ikke snakk om denne klossen, men kan brukte to klosser (ca 13cm høye) som jeg kjørte opp på. En på det ene forhjulet og en på bakhjulet på måtsatt side. Dette var for å sjekke om hjulene gikk oppi skjermene. Synes egentlig det var en veldig grei metode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Statens Vegvesen i Trondheim for å godkjenne senkefjærer (AP) og Bilstein dempere. Hadde med noen monteringsavisnings-papirer på demperene, men de ble ikke sett på engang. Gikk veldig greit, godkjent uten spørsmål :) Var og tittet i motorrommet, men kommenterte ingenting. Alt orginalt i motorrom forøvrig..

 

Forhold til 11cm regelen under bil

Ikke et ord.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter

Sa ingenting på at de var på tysk, vet ikke om han sjekket målene en i papirene engang. Han tok mål av gjenger og senter på felg, og skrev det ned.

 

Nummer på fjærer

Sjekket foran og bak.

 

Krav til oversettelse

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel

Meget bra.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.

Ble ikke nevnt overhodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, normal ikke om du ikke har et senkesett som krever kortere dempere. Altsä med mer senk en ca. 50mm.

 

dette sette senker 45mm og jeg mener det ikke er noe krav til dempere.. selv att han ser der er senkesempere...

 

noen som har noen tips til hva jeg kan gjør, siden jeg ikke klarer og skaffe papirer på sette?!

 

står litt fast med godkjenning på grunn av dette, har prøvd å oversette det som står om dempere i tuv papirene på fjørene men ingen ting som tilsier att det kreves dempere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå stiller jeg sikkert det teiteste spørsmålet noen gang, men hva er Tüv papirer og hvor finner jeg det?? Jeg senket bilen min nylig..

 

Edit: Fant papirene i esken! Eureka :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er deres erfaring ved godkjenning av biler med xenon? er ikke dette selvjusterende og således kreves ikke lysjustering i forkant av godkjenning?

 

blir 35mm H&R på touranen og greit å få det inn i vognkortet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med jeg kan stille spørsmål her ang. godkjenning :)

Skal til å kjøpe bil av en kompis nå.

'04 Ford Mondeo 2.0 TDCI

Den er idag med 17" Zito felger og ukjent senk med Eibach senkefjører. Disse er IKKE i vognkort. Men har gått igjennom PKK flere ganger.

Bilen var eid av en politiman i larvik og alt er utført hos Ford forhandler. Bilen har i tilegg sota vinduer helt frem.

 

Problemet er at han ikke har noen form for papirer på fjærene. Hvis jeg kjøper bilen vil jeg ha bort fjærene og montere coilovers slik at jeg kan justere opp om vinteren og ned om sommeren. Problemet er bare at til denne type bil finner jeg kun justerbare sett med justering foran. Bak er det kun vanlige fjører. Har sjekket med KW, H&R +++

 

Men; Fant ut at K-Sport leverer til min type bil. Med justering både foran og bak.

Eneste problemet er at disse kommer uten TÜV papirer. Snakket med selger i UK og han kunne legge ved tegninger og dokumentasjon på coilovers'ene. Noe andre kunder hadde fått godkjent.

Altså: Kan jeg få godkjent coilovers uten TÜV? Men med annen type papirer fra produsent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godt gjøres.. Kjøp heller ett sett av f.eks Håkon som skriver over her MED Tuv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supersport har Tüv til din bil.

Men du kan jo få tak i Tüv fra Eibach om du har nummerne på fjærene, tror de er nedlastbare fra siden dems.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Passat 3bg

Senkesett: Supersport Black Evolution

Felger og dekk: 8,5x19" ET 38 m/ 225-35-19 dekk (allerede godkjent)

Annet: Øyelokk (allerede godkjent), og emblemfri grill (ble ikke nevnt)

Sted: Ørsta

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Helt flott

Nummer på fjærer: Ja han sjekket og skrev ned

Krav til oversettelse: Nei

Kontrollørens oppførsel: 10/10

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ingen kloss

Andre ting:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supersport har Tüv til din bil.

Men du kan jo få tak i Tüv fra Eibach om du har nummerne på fjærene, tror de er nedlastbare fra siden dems.

 

Skal sjekke om jeg finner TÜV til fjærene som står på idag.

Jeg vet at så og si de fleste produsentene lager coilovers til denne type bil. Men er kun justering foran.

Derfor lurte jeg på å kjøpe et sett med justering både foran og bak - Men desverre uten TÜV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter fremdeles med godkjenning av ett senke sett av type tevema twente b.v hvor det er oppført noen dempere i tuv papire men senkesette er levert uten dempere og andre dempere er brukt, de nekter og godkjenne senkesette uten att jeg har dempere med merkingen som står i.. de mener de ikkje kan godkjenne den med andre dempere og att de ved å se på demperen kan bekrefte om det er en kortere en. når jeg konfronterte med att det er sunn fornuft som tilsir om demperen er kortere eller ikke.. jekker man opp og det er forspenn i den er den kortere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off topic, men er det dødelig viktig å godkjenne senkesettet? har flere venner som aldri har gjort det, og det har gått veldig bra uten noen konsekvenser.. man får bare mangellapp, eller hur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får 2'er feil på eu. Så ja. Det må inn i papira.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei :)

 

Hold deg for guds skyld unna risløkka, di laget et h...... For meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fikk du godkjent ditt igjen vidar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fikk du godkjent ditt igjen vidar?

 

Var først 2turer i oslo før jeg dro til gjøvik

 

Jeg dro den lange veien til gjøvik, måtte justere min opp med 3-4cm i henhold til tuv pga av planken, enda det var kommet skriv på at den ikke gjaldt. Mente også at hjulene mine var for breie enda jeg var innenfor 15mm regelen og du trenger egentlig ikke å vise den, da dette er i henhold til kjøretøys forskriften. Han på biltilsynet på gjøvik tittet pã bilen og sa at alt var i orden og bare ristet på hue av di i oslo. Han prøvde den en liten tur, la over maks og svingte, det var det. Sjekket ikke noepapirer hos meg. Målte bare høyden nãr jeg sto på parkeringen. Jeg fikser alt med en gang slik atdet ikke blir noe tull sa han

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.