Poste restante (infotråd) (FAQ)

Anbefalte innlegg

Dette blir nesten for domt, dette forbanna avgifts Norge altså:fy:

 

Ikke rart at svenskene ler av oss: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir nesten for domt, dette forbanna avgifts Norge altså:fy:

 

Ikke rart at svenskene ler av oss: smil :

Såså, rolig nå..

Det er like strengt der hvis man blir tatt i å bringe ting inn i Sverige(og dermed EU) uten å ha rent mel i posen etter EU's regler. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forøvrig 3000/ 6000kr som er grensa enda... ved dag og over 24T. ringrte å hørte i dag !

Og husk, kjøper du for over 3000kr må du betale moms av hele summen !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det om en handler fra utenom EU? Eks. fra USA, kan man da bruke Poste Restante? Siden det ikke er fra EU, vil det da være besparende eller det det like greit å sende det rett hjem da og betale 25% mva. : klø :

 

Evt tips rundt USA bestillinger mottas :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det om en handler fra utenom EU? Eks. fra USA, kan man da bruke Poste Restante? Siden det ikke er fra EU, vil det da være besparende eller det det like greit å sende det rett hjem da og betale 25% mva. : klø :

 

Evt tips rundt USA bestillinger mottas :)

Du tjener ingen ting på å bestille fra USA til Sverige, siden du da må betale svensk mva, som er akkurat det samme som den norske.

 

Eneste heite tipset jeg har i forbindelse med handling fra USA, er JetCarrier.no! Pakkene kommer mye raskere frem, siden de ikke er innom Posten Norge (hvor jeg jobber - så jeg sier ikke dette for å sette dem i et dårlig lys, bare fordi det er sant:p). Så å si alle mine utlandssendinger har blitt liggende minst en uke på Postens Godssenter i Oslo før de har blitt sendt videre til meg. Det er kjedelig.

Jet Carrier er også mye mer forsiktige med pakkene enn f.eks. UPS/USPS/Posten Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen er det om en handler fra utenom EU? Eks. fra USA, kan man da bruke Poste Restante? Siden det ikke er fra EU, vil det da være besparende eller det det like greit å sende det rett hjem da og betale 25% mva. : klø :

 

Evt tips rundt USA bestillinger mottas :)

 

jetcarrier som nevnt før her ja, her kan du også trikse med moms og toll hvis det er av int. =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mer PR - Poste Restante opplysninger;

 

Når man får varer sendt fra europa, benytter ikke alltid sender posten eller en transportør som har avtale med posten.

Pakken havner da ikke på postkontoret, og den må spores opp, før den blir returnert.

 

Noen av disse pakkene kan muligens finnes i Strømstad sentrum, hos;

Hellmands Papperhandel

Norra Hamngatan 5

Strømstad, tlf +46 52 61 01 84

 

Dette kan unngåes ved å sende pakken til en mottaks terminal like utenfor Strømstad sentrum, LBC Bohusfrakt, tlf +46 52 66 29 80.

NB! Avtal dette først med LBC Bohusfrakt !

Send til;

Schenker Terminal

Prestengsvegen 40

SE45033 Strømstad

Noter også; ditt navn & ditt tlf.

 

For denne tjenesten tar de 150SEK (sist jeg snakket med dem) hvis pakken kommer med en transportør de ikke har avtale med, ellers er det gratis.

 

 

 

Noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg får noe sendt med DHL? Skal få sendt noe fra italia og de bruker kun DHL.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg får noe sendt med DHL? Skal få sendt noe fra italia og de bruker kun DHL.

 

Ta kontakt med f.eks. LBC Bohusfrakt's avdeling i Strømstad, http://www.lbcbohusfrakt.se/contact/#show_2

De tar imot alle pakker fra alle selskaper :)

 

DHL sverige bruker noen ganger:

Statoil stasjonen i SKEE (liek utenfor Strømstad)

Stationsvägen 26, S-45260 Skee

+46 52 62 13 50

 

Hellmands Papperhandel, er lagt ned for mange år siden.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med f.eks. LBC Bohusfrakt's avdeling i Strømstad, http://www.lbcbohusfrakt.se/contact/#show_2

De tar imot alle pakker fra alle selskaper :)

 

DHL sverige bruker noen ganger:

Statoil stasjonen i SKEE (liek utenfor Strømstad)

Stationsvägen 26, S-45260 Skee

+46 52 62 13 50

 

Hellmands Papperhandel, er lagt ned for mange år siden.........

 

Hvordan er fremgangsmåten da? Ringer jeg LBC og sier at jeg har en pakke som vil bli sendt til de som jeg skal hente?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er fremgangsmåten da? Ringer jeg LBC og sier at jeg har en pakke som vil bli sendt til de som jeg skal hente?

 

Hvis du SKAL ha denne pakken, kan du gjøre følgende.

 

1) Send pakken til LBC Bohusfrakt adressen som beskrevt.

Husk å Merk pakken med ditt navn.

 

2) Når pakken er på vei fra avsender til LBC bohusfrakt.

Ring eller send Email til f.eks. Laila Hansen i Strømstad, og spør om de kan ta imot en pakke for deg.

Opplysninger som kan være til hjelp for alle parter:

- Avsenders navn, adresse...

- Fraktselskap (her: DHL), tracking number (hvis det er oppgitt)

- Ditt navn, og tlf / Email...

 

LBC Bohusfrakt er bare åpne på hverdager, fra kl 07:00? til 16:00?

De har stengt en time fra 12? til 13?, pga lunsj.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Laila hos LBC og hun fortalte meg at de ikke kunne hjelpe me : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Laila hos LBC og hun fortalte meg at de ikke kunne hjelpe me : klø :

 

Siden jeg ikke kan endre eldre innlegg, får jeg skirve en oppdatering her.

 

LBC Bohusfrakt AB i Strømstad har avsluttet sammarbeidet med Schenker. Man kan ikke lengre sende pakker hit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet. hvilke firma i tyskland som sender til posten i sverige? forstår det som at dhl ikke gjør det? det som blir sendt med dhl i tyskland kommer da til posten i norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet. hvilke firma i tyskland som sender til posten i sverige? forstår det som at dhl ikke gjør det? det som blir sendt med dhl i tyskland kommer da til posten i norge.

DHL har veldig mange samarbeidspartnere/utleveringssteder i Sverige. Vet ikke hvem de har i Charlottenberg som du lurer på, men i Strömstad-regionen er hvertfall Statoil Skee et hot tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt meg rc bil fra england til 320 pund, de sier at hvis jeg sender til norge trekker de ifra 42 pund i VAT, men om de skal sende til sverge gjør de ikke det, slik at prisen blir 357.

 

42 pund er vel er vel under 400 kroner, ok, men sendes pakken til norge, må vel jeg momse 25%, blir kansje 700 kroner, vil det si at jeg bare sparer 300 kroner på og sende til sverge, eller blir avgiftene mere en ca 700 om jeg tar den rett til norge?

 

Spørsmåletet er egentlig om man sparer så mye med og sende til sverge og hente selv, eller?

 

MVH Frank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om vi sier at kursen på pund er ca 8.9 som er veldig lavt nå, så blir regnestykket ditt slik:

 

Du gir 320£ + 16%VAT for varen om den sendes ut av EU = 2.848,-

Du gir 357£ inkl. 16% VAT for varen om den sendes innen EU = 3.177,-

 

Om du sender den ut av EU og inn i norge må du legge på 25% mva, da blir prisen totalt: (2.848*1,25) 3.560,-

Det kommer vel også på noe som 160,- i gebyr til staten med fortolling etc.

 

Altså så sparer du rundt 500,- Kr på å sende den til Sverige, du må da hente den selv og "smugle den over".

Om det er lønner seg er opp til deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for flott on informerende svar Bjørn :)

 

MVH Frank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så når jeg fant en vare på ebay, som kostet 319 pund + 38 i frakt til norge, må jeg også regne med og betale 16%vat ekstra av beløpet 319 om den skal sendes til sverge? Grunn: Fått mail fra selger om det!

 

forklaring:

 

Jeg kjøpte rc bil, betalte 319(ebay pris) pluss 38 i frakt=357, som jeg trodde var det som trengtes for og sende til sverge og, men siden den skulle sendes til sverge, krever de i tillegg nå enda en betaling på 41,60 pund for at de "automatisk trakk fra vatten da jeg var registrert med adresse i norge."

 

Ifølge deg Bjørn, har de vel rett da? må vel plusse på 16% på alt da, siden jeg har skaffet meg adresse i sverge?

 

Er jo "litt" grønn på dette med bestillinger fra utlandet, men alt som følger med, men snart er jeg jo ekspert, takker for råd og hjelp gutter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du må betale moms (VAT) til det EU-landet du kjøper varen i, hvis varen sendes innenfor EU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal handle noe fra USA med litt verdi, og selgern vil ikke senke verdien pga hvis den skulle gå tapt er det mye penger som går tapt..

 

Hvilken selskaper i USA kan sende til Poste Restante i strømstad? Forstod det slik at ikke alle leverte til slike steder..?

 

Og må man betale svensk mva iom det er fra usa og man er da like langt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal handle noe fra USA med litt verdi, og selgern vil ikke senke verdien pga hvis den skulle gå tapt er det mye penger som går tapt..

 

Hvilken selskaper i USA kan sende til Poste Restante i strømstad? Forstod det slik at ikke alle leverte til slike steder..?

 

Send til Norge.

Det er kun varer kjøpt i EU, det lønner seg å sende PR - Poste Restante.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må betale mva på varer fra usa også... Og husk! MVA blir regnet av sluttsummen, dvs vare + frakt = sluttsum + mva + fortollingsgebyr.

 

Vare: 2000kr + 500kr krakt = 2500kr

MVA = 25% av 2500kr = 2500kr + 625kr.

3125kr + fortolling, ca 200kr = ca 3300kr.

 

Og betaler du til utlandet vi nettbank (DNBnor) kommer det en overføringskosnad på 195kr i tillegg.... Bruk PayPal!

 

Så det kan ofte bli dyrt å handle fra utlandet, så lenge man ikke sender det til sverige.

Norge: ca 3300kr

Sverige: 2500kr (+ eventulell utenlandsk mva, 16% i tyskland)

 

Og det jeg har erfart er at tyskere har blitt veldig vanskelige på det med å trekke ut MVA før de sender varen.

 

Kjøpte et taktrekk og bakfanger på ebay, og var enig med selger at han skulle trekke ut mva. Noe han ikke gjorde...

De måtte ha et mva registrert organisasjonsnr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe EU/Ikke EU regler også. Får man varer sendt til sverige mener jeg avsender ikke er noe interessert i å trekke ut feks 16% tysk mva.

 

Er moms på alt til Norge, men er ikke TOLL på noe relevant (kun på mat, drikke, legemidler ++++)

 

MVA er en avgift man MÅ betale uansett.

TOLL er en avgift som er lagt til for å "beskytte" enkelte norske næringer (landbruk).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har handlet mye fra usa så beregning av mva er greit :)

 

men da får jeg like gjerne sende til norge.. Men hva er billigst å bruke på frakt fra USA? UPS jeg fikk pris på av var 350$!! Syk pris!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.