Ombygging av Golf mk1 til 16V (her er TÜV), mk1 1.8T underveis

Anbefalte innlegg

Noen som er villig til å dele søknadene sine ?

Skal lage søknad for 2.0 16V i Golf 2, så tips til "mal" for søknader som er godkjent hadde vært topp :)

 

Driver med samme prosjekt, 84 mod mk2 cl ombygd med 97 mod GTI16v ABF motor, gear og komplett understell/drivverk.

Er 95% ferdig men mangler noen smådeler.

Kan sikkert sende deg utdrag fra søknaden min på PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver med samme prosjekt, 84 mod mk2 cl ombygd med 97 mod GTI16v ABF motor, gear og komplett understell/drivverk.

Er 95% ferdig men mangler noen smådeler.

Kan sikkert sende deg utdrag fra søknaden min på PM.

 

Det hadde jeg satt stor pris på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tillater jeg med å spørre liknende:

Er det noen som har bygget om og fått godkjent Golf MK 1 Cabrio med sterkere motor, dvs fra 150hk og oppover, og som kunne tenke seg å dele informasjon/papirer?

Evtl bare reg nr?

Gjerne som privat melding, hvis det er ønskelig.

Hadde vært svært takknemlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som hadde noet nytt i 1.8 T @ MK1 saken ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra uttalelsen til SVV Risløkka skal det gå. Er da bare å søke.

 

Før krasj var det snakk om en som hadde blitt godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff ja, orker ikke tenke på detaljene på det som var skrevet sist... Men jeg kan legge ut min siste henvendelse til Statens Vegvesen om hiddenunderlaget jeg personlig mener burde gi en offentlig uttalelse på at det - gitt deres forutsetninger og enkeltgodkjenning - kan gå, og noen antydninger om kriterier til dette.

 

Før de er gitt rimelig tid til å svare (sommerstider) på evt antydninger, og av generell høflighet, presenterer jeg ikke hiddenunderlag eller navn på kontaktpersoner som andre kan bombardere.

 

Hei,

 

Jeg ønsker å ta opp igjen denne forespørselen, da det til stadighet er enkeltpersoner som etterspør innspill for hva som vil gjelde for en tenkt ombygging av en Volkswagen Golf av 1. generasjon til å inneha turbomotor fra samme bilfabrikant (konsern) angitt med 150hk og 210Nm.

 

Etter forrige henvendelse til dere fikk jeg en telefon hvor det kom frem to essensielle punkter:

• -enkeltperson- har faktisk godkjent enkeltbygg med en slik motorløsning i gjeldende karosseri, og det finnes trolig flere eksempler.

• Det ble presisert at deres praksis utelukkende gjelder enkeltgodkjenning (som både Rune Andre og undertegnede er positive til).

 

Det jeg finner utfordrene er det som nærmest erfares som et krav om at enhver rådgivende respons vil kun gis der søknad basert på understells- eller registreringsnummer foreligger. Med Statens Vegvesen som både rådførende og dømmende instans fremkommer dette som en vanskelig praksis for de som ønsker å planlegge prosjekter. Et praktisk eksempel vil være de som i forkant av en anskaffelse avveier dette mot mulighetene for prosjektering/ombygging av kjøretøy.

 

Videre anser jeg Statens Vegvesen som et organ bundet av Forvaltningsloven, og dermed har en veiledningsplikt, som blant annet inkluderer lover, regler og - høyst relevant for denne forespørselen – vanlig praksis (jfr. fvl. §11). Ettersom slike ombygginger baseres på enkeltgodkjenninger av søknadsprosesser, er det over en helt klart for oss det ikke er automatikk i resultatet av andre søkeprosesser, men samtidig ”har parten rett til å gjøre seg kjent med de deler av det som inneholder faktiske opplysninger eller sammendrag eller annen bearbeidelse av faktum.” jfr fvl. §18 C. Videre heter det seg at forvaltningsorgan jfr. fvl. §38 skal gi skriftlig svar.

 

Jeg håper derfor på en positiv respons hvor dere kan antyde (ikke attestere) generelt hva dere vektlegger for de enkelte godkjenninger som har funnet sted, også sett i lys av min anskaffede dokumentasjon. I skrivende stund har jeg åpen forespørsel til Møller om diagram for moment og effekt for gjeldende motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt søknad til svv om oppgradering fra 8vt 132hk til 16vt 185hk på min 85mod. golf cab. mangler nå bare å dokumentere antall Nm.

Kommer tilbake når alt er ordnet.Kan nok ta litt tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal selv ta en ny runde med min egen mk1 hos BT, først for registrering og så motorendring.

hovedsakelig 16v itb, men frister litt med 1.8t godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sak først innmeldt i 2012, purret på tidligere i 2014, og jeg har ikke hørt noe fra dem enda.

 

Så da får vi bare kjøre på videre... Som jeg ser er sendt umiddelbart til et regionskontor...

Hei,

Jeg har i 2012 gjord en skriftlig henvendelse til Statens Vegvesen ved XXXXXXXXXX trafikkstasjon. Jeg purret så, tidligere i 2014, om å få mer konkrete tilbakemeldinger for hvilke hensyn man vektlegger for ombygging av kjøretøy, men det gis ingen tilbakemelding!

 

Jeg må si dette forbauser meg enormt, ettersom Statens Vegvesen opptrer i en dobbeltrolle som rådgivende OG dømmende instans for kjøretøy og ombygging av disse. Dette mener jeg bryter med hva som er angitt i forvaltningsloven, og jeg mener det foreligger en plikt hos dere om å kunne gi innledende veiledning for ombyggingsprosjekter.

 

Ser svært gjerne at dere gir meg en tilbakemelding om hvordan dette bør gå videre, da jeg ikke finner det ihht intensjonen for deres instans å unnlate veiledning ved slike saker.

 

Jeg kan svært gjerne gå i dialog rundt dette og vise til de underlag som tidligere er sendt Statens Vegvesen for diskusjon.

 

Med vennlig hilsen Ola Lundby Lereim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for den gode jobben du gjør Ola :)

Om du ønsker det,kan jeg godt sende deg en kopi på hva jeg fikk til svar,ang. ombygging til 16v turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noe behov kanskje som sådan.

 

Tenkt tilfelle: noen vurderer anskaffelse av bil for ombygging, gitt det gis noen ideer for elementer som bør inngå og dokumenteres. Da vil man jo ikke kjøpe først, og deretter"prøve lykken"! Ergo bør de ikke være så fiksert på dette med ID.

 

At de ikke kan peke på for eksempel praktisert krav til bremser ved andre godkjenningen er jo helt ufattelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått svar fra Asker og Bærum avdelingen nå...

 

Hallo, svar på forespørsel.

 

Viser til din henvendelse, som du etterlyser vedr vektlegging og hensyn tilknyttet ombygging av kjøretøy.

Utgangspunktet ligger i at kjøretøyet skal tilfredsstille de krav, som gjaldt første gang kjøretøyet ble registrert i Norge, jf: Kjøretøy forskriften § 1-4.2

 

Det legges vekt på at kjøretøyets kjøre egenskaper skal videre føres, og ikke svekkes jf: Vegtrafikk loven § 13.

 

SVV kontrollerer og godkjenner det dokumentasjons utsteder, har beskrevet for gjeldende ombygging, jf: Kjøretøy forskriften § 7-2,2.

 

 

Forvaltnings loven § 11: Alminnelige regler om saksbehandling.

Det er ingen dømmende kraft i de vedtak SVV, men forvaltnings loven krever ved fremvisning av et kjøretøy for kontroll, at et enkelt vedtak skal fattes. Kunde/bileier/sjåfør vil da bla annet da inneha, en rett til å påklage enkelt vedtaket. Forvaltnings loven regulerer ikke regelverket for ombygging av kjøretøy, men regulerer saksbehandling og som beskrevet evnt klagerett og klage instans. Om du ikke i henh til § 11 i forvaltnings loven mener å ikke ha fått den rådgivning du har søkt, er det beklagelig. SVV bestreber seg i hoved trekk bestreber å kunne gi rådgivning, i saker som rettes mot å gi trafikksikre kjøretøy. SVV behandler og besvarer konkrete skriftlige forespørsler, og disse er i vesentlig art rådgivende.

 

I henh til å gå i dialog med evnt et konkret prosjekt du skal gjennomføre, kan du rette denne henvendelsen til opp.ombygg.ro@vegvesen.no. Her vil det bli gitt en vurdering av prosjektet, med en uttalelse som vil bygge på om det man skal gjøre er realistisk.

Det gis ikke noe vedtak på en slik henvendelse, det er først ved kontroll og godkjenning av prosjektet.

 

 

Dette svaret, er gitt på generell bakgrunn av din forespørsel.

 

Område Asker, Bærum og Oslo

Opp og Ombyggingsgruppen

Med hilsen.

JONWAA.

 

"Så hvordan mener du/dere da at jeg skal ta dette videre?

Det er et faktum at Risløkka allerede har godkjente prosjekter av lik karakter, og det er ingen som vil gi noen konkret tilbakemelding om momenter som ble vektlagt for disse.

Dette mener jeg også fremkommer av forvaltningsloven er noe dere skal kunne oppgi da det er tilsvarende tilfeller, selv om regelverket kun tillater enkeltgodkjenninger foruten typegodkjenning fra tilvirker.

 

Dette må jo være en vinn vinn for godkjenningsgruppen dersom ”publikum” får en liten ide om hvilke momenter som bør inngå i deres søknad for en ombygging?

Og igjen virker det jo som at dere tviholder på en forutsetning at man allerede må sitte med et kjøretøy i forkant av søknad om planlagt ombygging."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke veldig berikede svar man får når man først får svar heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke lite som tyder på at denne representanten ikke er stødig på norsk skrivemål! : grønn :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette var vistnok ett kit til mk1, skal gjøre mitt beste for å finne ut om det er tüv dokumenter på denne effekten til mk1 :)

golfgtiturbo.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opper denne litt ;) Jeg planlegger å bygge om Golf 1 Cab til 16v med KR-motor (starter en prosjekttråd når den tid kommer). Pratet med SVV og la frem GTI-papir fra Møller i tillegg til Turbo-papirene fra Schrick, da dette er eneste dokumentasjonen jeg har funnet hittil. De var i utgangspunktet positive til prosjektet, men de stiller spørsmål rundt karosseristyrken til cabriolet kontra lukket utgave som dokumentasjonen er basert på. Noen guruer her som vet hvilke papirer som dekker rammen til cab, og evt hvor jeg kan få tak i dem? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Schick papirene dekker både typ17 (stål tak) og typ155 (cab).

Be de slå opp på intern referansen som nevnes høyere oppe her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte til OEM Scirocco 16v grenrør, en anna eksos og få den til å gå rent så skal min på godkjenning med Scirocco 16v bremsesystem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss oppdatert ;) Har ikke arkivnummer på turbopapirene som dekker type 15 og 17, men forhåpentligvis finner SVV frem i egne arkiver... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dokumentene er lagret under spesialstgruppen i region øst (ref.17064).sitat: "Vi vil kunne benytte dette ved ombygginger som samsvarere med dokumentene"

 

Ola og RA får gi beskjed om eg skal slette innlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Notert :) Håper dette går i orden, holder dere oppdatert. Bare slette innlegget om dette ikke bør ligge ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare bra dere hjelper til med å holde liv her :) disse papirene dekker det som står i dem, men de fungerer også som "dekning" for tilsvarende effekt med andre bygge måter (na/turbo/kompressor) får dere problemer så anbefaler jeg å kontrakte Roy Tveitan på Risløkka Trafikkstasjon.

 

min skal vises iløpet av året med 2l 16v itb ;)

holder på med luft godkjenninga nå først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanonbra :) Blir det 9A-motoren? Og i hvilken bil? Hadde vært kjekt med 2 liter KR-motor i caben, men usikker på hvor grensen går for SVV sin del ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9a ja.. 9a i cabriolet går fint også ;) er trossalt bare 136hk i den orginalt.

 

jeg skal ha dette nå i en golf 1 1983 GL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et annet medlem med fullgod bil som burde gjøre opp søknaden snart... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.