Runars guide til rett dekkstrekk

Anbefalte innlegg

ser at dekkbredden varierer fra merke til merke... har planer om å montere 235/35r19 på 9.5 nå til våren... men er ikke så fan av mye dekkstrekk så da lurer jeg på hvilke dekk jeg bør prøve for å slippe mye dekkstrekk... Har sett litt på Federal SS 595 Evo, mener noen sa de er bred til dimensjon å være, stemmer det?:)

 

Kjenner ikke til om Federal er bredt, men et bra, forholdsvis fornuftig priset og støysvakt dekk som jeg vet er ganske bredt er Vredestein Sessanta. Har 235/35 19 på 8,5x19 og dekket beskytter felgen godt og er ikke strekt i det hele tatt. Blir neppe særlig strekt på 9,5 tom heller, men selvsagt litt, som det bør med såpass bred felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Federal er generelt skambreie i forhold til det meste :) men de strekker veldig pent :) det er heller ikke så lett bestandig som at et merke er breit og et er smalt. Et merke kan være smalt i en dim, og ganske mye breiere i en annen dim :) selv opplevd dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen vil 245/30-20 funke på 9 og 10x20,å vil det være noe problem å få det på? Å hva slags dekkmerke anbefaler folket? Ikke det billigste men ikke det dyreste heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Federal er generelt skambreie i forhold til det meste :) men de strekker veldig pent :) det er heller ikke så lett bestandig som at et merke er breit og et er smalt. Et merke kan være smalt i en dim, og ganske mye breiere i en annen dim :) selv opplevd dette..

 

Okei :) har har vel erfaring så det står etter ang dekkstrekk vil jeg tro! :D men så er jo spørsmålet om Federal er noe gode dekk da? har du prøvd de eller har du andre anbefalinger? ønsker ikke å legge en årslønn i sommerdekk da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver og ser på div felgsett til min -90 Passat GT G60 Syncro. Har blant annet vurdert et par sett i 17", 7 og 9" breie med høyt innpress slik at det er plass til spacere/adapter for korrekt boltsirkel. Men er det noen som har en formening om hvilke dimensjon dekk som kan være mulig å bruke på et slikt oppsett? Ønsker ikke ekstrem dekkstrekk, og aller helst vil jeg slippe å modifisere hjulbuer også. Blir satt opp med relativt stivt justerbart understell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/35-17 foran og bak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/35-17 foran og bak

 

Takk for det, var den omtrentlig den dim jeg hadde tenkt meg. Jeg får fortsette letingen og så ser jeg hva jeg ender opp med til slutt:) Foreløbig blir det originale 15" sebring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen vil 245/30-20 funke på 9 og 10x20,å vil det være noe problem å få det på? Å hva slags dekkmerke anbefaler folket? Ikke det billigste men ikke det dyreste heller...

 

245/30 på 10x20 blir jo ganske strekt, så ville ikke valgt det smaleste merket, men f.eks Vredestein Sessanta er et støysvakt, ganske bredt og bra dekk, anbefales. Unntatt at Beetle egentlig skulle hatt en tomme større hjul da ift orig.dim 235/40 19.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd :) men morsomt å se hva som var skikkelig dekkstrekk k 2012 mot hva som er normalt nå.

I det siste har jeg kjørt parabolfelger (7,5) med 195/45, der ville jeg valg 185 om jeg skulle gjort det igjen.

Også kjørt på 8x15 ccw kopifelger, startet med 195/45, men innså med en gang at det var 165/45 jeg ville ha på disse.

 

For øvrig kan man bruke http://www.tyrestretch.com om man vil ha et bilde av dekk på felg i den dimmen man ønsker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd :)

Også kjørt på 8x15 ccw kopifelger, startet med 195/45, men innså med en gang at det var 165/45 jeg ville ha på disse.

 

 

Og forøvring er det en kombinasjon du ikke får godkjent, og det er en grunn til det....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det liste over godkjente dekkbredder i forhold til felgbredd ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt kan du se STRO-boken, men det er som regel mulig å kontakte produsenten i Tyskland og få en reifenfreigabe. Da jeg fikk til mine Hankook 195/45-14, fikk jeg forklart at ved å gå fra 7.5" felg (Max ifølge STRO) til 8" gikk effektiv LI ned 10% og hastighetsmerkingen ned et hakk.

 

Jeg prøvd å lage en liste, den ligger på clubpolo og edition38. Ta den med en klype salt, da den generelt tar utgangspunkt i en "lett" bil, og en tyngre bil kan behøve bredere/sterkere dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har en TT MKII 2009 med 9Jx18H2/ET52 originale Audi-felger.

I dag sitter det utslitte Michelin Pilot Super Sport 245/40/18.

 

Dette virker som en god dimensjon til disse felgene?

Litt på siden av denne tråden, men siden jeg er igang tar jeg sjansen: Jeg kan få 4 stk. Continental Contact 6 for kr. 7.000,- ferdig lagt på, eller f.eks. Delinte DH2 for kr. 3.700. Er den økte kosten verdt pengene? Kjøreegenskaper, støy, våt oppbremsning, vannplaning, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart verdt å få kvalitetsdekk på bilen!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Adrian sier, gå for kvalitet! Kvalitet trenger heller ikke å koste skjorta, men styr unna sånne "graps-billige" dekk, det er somregel en grunn til at de koster det de koster :)

 

Kan anbefale Vredestein, mellomklassedekk :) Ultrac Vorti / Vorti R fungerer kjempebra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale Rotalla Setula RUO1 om man vil ha veldig billige, men gode dekk.

Brukt disse i et par sesonger på mine biler, samt bilen til frua, Utrolig stillegående dekk (69db)

Samt veldig "runde sider" så sporing er ikke et problem, selv på breie dekk.

Nå har jeg ikke testet disse på noe mer en "normal kjøring" men iforhold til pris er jeg stor fornøyd :)

 

Vært et forsøk om man vil ha budsjett dekk ihvertfall, synes disse har fungert bedre en både Falken, Nokian, Khumo og Nankang dekkene jeg har kjørt på før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt nye felger på konebilen, Rotiform 8,5-19 et45, 255/35-19 bør gå greit det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med 215/35 på 8,5x19 felg! :-D

 

b57f4358e3208c3b1fe206fb6e68d347.jpg020ca0e603fd3b24ab412b151825c45c.jpg

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt nye felger på konebilen, Rotiform 8,5-19 et45, 255/35-19 bør gå greit det?

 

Nå vet ikke jeg hva som er konebilen, men er det MQB blir dette vel stort. Dette er en dimensjon Audi A4 B8 kommer med originalt på 8.5x19.

 

Jeg tenker 235/35R19 om du ikke skal senke, 225 om du skal senke litt eller 215 om du skal veldig lavt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mqb ja. Hadde håpt på å få på litt mer gummi enn 235/35-19

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det Michelin PS4 245/35-19 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2010 Passat 3C 2.0CR

 

Noen som veit hvordan den ville blitt med 9,5" ET45 bak og 8,5" ET35 foran?

 

Felgene jeg har lyst på finnes i ET35 og ET45 i både 8.5" og 9,5 "

 

Usikker på om jeg vil ha 18" eller 19".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ha 19" på en så stor bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også ha valgt 19".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.