TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Så en Tesla S i dag i min gate. Jeg må si at det er virkelig en pen bil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kommet et par Tesla Model S i byen her nå, og det er fantastisk flotte linjer på de. Interiøret tilsier vel ikke at det er en sportsbil, men heller en familiebil og det er vel den mågruppen de er ute etter og!

En bekjent av meg får ikke laddet mer en til 10mil på ei natt, så han må no sjekke ut muligheteten for å få 400v inn til huset. Tror dette var på en 230 3fas kabel. (mulig 1fas)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en repotasje på nett for en stund siden hvor man hadde satt opp livssyklus oversikt over utslipp av co2.

Der kom det fram at Tesla slapp ut mere eller like mye co2 enn vanlige bensin/diesel biler.

Fant den nå :

http://www.hegnar.no/okonomi/article740263.ece

 

Så kan man jo vurdere hvor seriøs denne undersøkelsen er da ;)

 

Selv synes jeg bilen er kul nok , men den er vel som mange andre jeg har prøvd : for liten for meg på 197 cm.

 

Ser forresten for meg ett stort budsjett på bytte av utslitte bakdekk. Aks på under 5 sek til hundre med en bil som veier over 2 tonn må jo slite noe så j***lig på bakdekka.:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, jeg leste ett sted at demobilene allerede var begynt å bli ganske larvete i interiøret etter 30 k km, ganske typisk amerikansk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste han Rosenqvist sier som er sånn nogenlunde fornuftig er det om dimensjonen på ladestasjonene om man skal lade batterier på de sinnsyke størrelsene de er kommet til. Enten må spenningen økes eller strømmen. Begge deler innebærer en utfordring for nettselskapene og en fare for mann i gata.

 

Han er kanskje flink med 12 volt likespenning men moderne batteristyring og teknologi tror jeg han skal være litt forsiktig med å uttale seg om. Man er nødt til å begynne et sted og Tesla S er en god start på å få elbiler til å konkurere mot konvensjonelle biler.

Håper jeg får anledning til teste en Tesla S engang selv.

 

vi har bygd en hel hau hovedtavler til ladestasjoner for tesla de siste mnd på jobben. Ganske sikker på at dette var 400v.. og en sinnsykt effekt pr uttak, 160A pr doble ladestasjon:O

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok en smule billigere å kjøpe seg en trafo fra 230V/400V enn å bytte hele inntaket i huset samt skapet, netteier kan nok mest sannsynlig ikke levere 400v heller uten at det koster SKJORTA og en arm for alle i strøket der han bor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titta på S på fredag, og er som det skrives; stilig bil med pene linjer. Skal man ha, så er det vel bare å hive seg på bølgen! Hva får man egentlig av ny bil til 700 (største motor/batteri og masse utstyr) som er verdt å sammenligne med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok en smule billigere å kjøpe seg en trafo fra 230V/400V enn å bytte hele inntaket i huset samt skapet, netteier kan nok mest sannsynlig ikke levere 400v heller uten at det koster SKJORTA og en arm for alle i strøket der han bor.

 

Var inn til garasjen jeg mente, men er vel kanskje enklest å skaffe en omformer. Nå er ikke jeg eletriker, men hvordan kan en få mer strøm bare pga at en har en omformer, når inntaket ikke er nok på 230v?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, jeg har alltid lurt på hvordan en omformer kan få 230V ut av sigarettenneren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper ikke med omformer fra 230 da det er den totale effekten som er for liten i 1 fas 230v system.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kommer det jo mange flere superchargere enn først planlagt. Bor man i nærheten av en sånn er det bare å kjøpe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titta på S på fredag, og er som det skrives; stilig bil med pene linjer. Skal man ha, så er det vel bare å hive seg på bølgen! Hva får man egentlig av ny bil til 700 (største motor/batteri og masse utstyr) som er verdt å sammenligne med?

 

Enig at man får mye bil for pengene her, og designet på bilen er helt nydelig! MEN, bilen er amerikansk, og med mindre disse amerikanerene vet noe som alle andre amerikanere som lager bil ikke vet, så er vel kvaliteten så som så.. var jo nevnt lenger opp her at interiøret i en Tesla som har gått 30tk begynner å bli løent. Tyskerne har laget kvalitetsinteriør siden sent 70-tallet, tror Tesla har litt å lære fortsatt før de er på høyde med VAG,Mercedes og BMW.

 

Husk forresten at prisen på bilen er en utleggsum som du må ha der og da, men det som bilen egentlig koster deg er verditap, drivstoffforbruk og vedlikehold. Hvordan verditapet på disse er det jo ingen som vet. At man fort kan tape 150k i året i verditap på Tesla S tror jeg ikke er så usannsynlig. Kanskje mer også når man nå begynner å få tilbakemeldinger fra hverdagslivet om hvordan de fungerer i praksis med lading, kalde vinterdager, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjeld Tesla Roadster som har vore ein del år på marknaden, så syns eg ikkje verditapet på den er avskrekkande i alle fall. Ikkje akkurat noko kupp ein gjer ved å kjøpe ein slik brukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjeld Tesla Roadster som har vore ein del år på marknaden, så syns eg ikkje verditapet på den er avskrekkande i alle fall. Ikkje akkurat noko kupp ein gjer ved å kjøpe ein slik brukt.

 

Nå skal det også sies at det er ingen som blir solgt heller da! Tror nok markedet for en roadster etter at model s kom er ganske lite!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett en del av disse i Bergen de siste dagene. Utrolig fine biler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drøssevis av dissa bilene på lillehammer om dagen. fikk jo egen ladestasjon uttafor veikroa her. så er vel kansje lukrativt med en slik en i området? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig mange av dem i Oslo/Akershus området. Siste tiden har jeg begynt å se 3-4 Model S i uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det blir økte avgifter på elbil, og la oss være ærlige. Det kommer det til og bli i Norge. Så vil jo de som kjøpte disse bilene tidlig, få et ekstremt gunstig kort på hånden. Hvis det f.eks koster 1.2 mill å kjøpe en slik ny om 1-2 år, så vil jo dette presse prisene på bruktbilene opp tipper jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har sagt avgiftsordningen foreløpig skal gjelde til 2017 (eller 50 000 elbiler):

http://www.gronnbil.no/nyheter/klimaforliket-elbil-fordelene-sikret-til-2017-article262-239.html

 

Dette er riktig. Å tro at Elbil produsentene klarer å produsere og levere nok biler til at vi kommer opp i 50 000 stk innen 2017 er lite realistisk, så ingen grunn til panikk, sjøl om både BMW og VW nå kommer med sine varianter i høst.

 

Er vel ikke mer enn ca 12500-13000 registrerte elbil totalt i Norge.

 

EDIT: Obs. Manglet ett 1-tall foran faktisk. Sorry:-)

 

Per 1. august 2013 hadde antallet elbiler på norske veier økt til 13 072

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden EL sikiltet har kommet til 25000 så vil det vel si at det er reg. 15 000 biler som personbil. I tillegg kommer buddy osv som er regga som "motorsykkel" Med EL 2xxx skilt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble også mektig imponert over Tesla S. Fantastisk kult med den store skjermen, det voldsomme og effektive skyvet samt veldig god plass.

Prøvde derimot SLS ELectric Drive dagen før, og dét var virkelig galskap på fire hjul, haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med den store skjermen i mørket? Blender den mye eller kan den dempes i lys og/eller bytte over til en mer "nattfarge" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller, hvordan oppfører skjermen seg når du tar igjen bilen etter et døgn i 25 blå? dårlig erfaring med min touch telefon når det blir kaldt nok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg skraping av skjerm før en må blåse i hendene for å få startet varmeapparatet..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.