TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Ser for meg skraping av skjerm før en må blåse i hendene for å få startet varmeapparatet..........

 

Model S har vel eletrisk varmeanlegg, så det blir varmt på 5 sek, pluss at du har en app som du kan styre varme osv trådløs. (Den har vel ikke kommet på norsk enda)

Har ellers hørt at de sliter litt med at bilen dugger på innsiden når en feks kjører inn i en tunnel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes skjermen ble litt for dominerende når jeg prøvekjørte, viftestyring osv kunne de gjerne hatt brytere for. I baksetet var det ikke et eneste oppbevaringsrom eller noe sånt heller, noe som er greit å ha når man har barn. Dette var jo en amerikansk demobil (toppmodell), mulig de norske bilene har annet ekstrautstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmen i bilen kan du styre med en app på mobilen din, så du kan sette på 20grader i bilen når du er inne hjemme før du går ut til bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på å kjøpe meg en slik selv! Rå bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive under på at den er rå:) prøvekjørte idag! Gøy å bare dra forbi i kollektivtfeltet midt i rushen i Oslo:p

 

Performance plus!

vubenapu.jpg

 

6åringen fikk plass i bagasjen:)

equgaqu3.jpg

 

2u4yveda.jpg

 

u6yje3uj.jpg

 

Lykkelig eier?

meda9udu.jpg

 

Denne bilen skal også folieres i matt blue metallic og skos med 22" Vossen:)

 

Eiern klarte å fikse en kul deal på folie også...

 

egequ8e5.jpg

 

Poster video når den kommer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, hva er det for bremser på de bilene - noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult, hva er det for bremser på de bilene - noen som vet?

 

Så ut til å være 4-6 stempla alu kalippere med svære skiver, 19" felg var minumum....

 

Hadde gleden av å sitte på med en kollega i performance utgave med så å si alle options akkurat. Herlig bil å rått drag!! Han hadde hatt bilen i ti dager nå å montert en teller på lade kontakten, med estimert kw/h kost på 1 kr har han brukt for 70kr på 10 dager. Om han fortsetter i samme tempo blir det "drifstoff" utgifter på svimlende 2500kr i året. Ellers lader han jo på jobb osv, så mest sansynlig kommer privat strømforbruket til å gå ned...

 

Videre hadde han kjøpt med service program, for 6000kr året i 8 år. Da er ENESTE vedlikeholdskostnaden han har dekk... Jeg mener at bilen i så fall må tape seg usansynlig mye i pris dersom dette ikke skal være økonomisk lønnsomt.

 

Dvs årlige kostnader på 9000kr

 

 

La oss si en tilsvarende stor familie bil på diesel/ benin la oss være moderate å si 12 000km i året, grovt regna 12 000 kr i drivstoff, veiavgiftt 3000kr, bommer veldig variabelt med hvor man bor , men kan vel klaske på 3000kr der og ... videre, service / vedlikehold 6000kr er vel ikke å ta.

Tror 24000kr er et ganske forsiktig estimat.

La oss si man kjøper en grei ny A6 FWD til 600 000kr , om 8 år vil den sans være vært 150 000kr...Dvs verditap på 56 000kr i året.. legger man til et forsiktige 24 000 i driftutgift havner man på kost på 80 000kr i året. DVs Teslaen tåler et verditap på 71 000kr i året.

 

kollegaen ga 680 000kr for sin toppmodell , betyr altså at om han får mer en 112 000kr for teslaen etter 8 år så har han hatt en billigere bil en en A6...

 

Veldig forenkla regne stykke men om så bilen er totalt utkjørt å går på skroten etter 8 år tar man jo ikke en økomisk sjanse uansett...

 

skal man sammenligne rettferdig må jo denne sammenlignes mot en S8 / M5 osv...

Nei, eneste argumentet jeg klarte å finne for å ikke kjøpe tror jeg var manglende hengerfeste og ikke 4wd.... HELT konge bil rett å slett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var ett fint regnestykke, nesten alt med denne bilen virker for godt til å være sant, og fasiten får vi sikkert ikke før om noen år.

Bare en liten ting, etter 8 år så må sikkert batteripakken byttes ut på teslaen, mens på A6`n så går den sikkert 8 år til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn så lenge. Mange ulemper også. :-) skal nok ikke basere seg på at man får lade alle plasser gratia. Blir nok snart betaling på det. Med påslag for "pumpeeier" :-) veiavgift blir økt. Bom og alt det andre blir som for alle andre. Så da sitter man der da. Med en dyr fashion statement med begrensa rekkevidde. Så kommer vinteren..

 

 

 

 

 

 

Ps, nei. Jeg har ikke trua på rein el-bil i norge med slik klima :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste av fordeler med elbil (sånn pengemessig sett) virker jo for godt til å være sant, basert på det faktum at det ER fritatt for avgifter, moms, veiavgift, og alt annet. Man er jo ikke vant til det her til lands, selv om det har vært sånn lenge.

 

Det er bare at det nå i seneste tid faktisk har kommet elbiler som er "vanlige biler" som leaf, focus electric og ikke minst Teslaen. I sterk kontrast til elektriske "mopedbiler" som har vært i mange år. Buddy, Think og lignende.

 

Det er også dette med avgiftsfritak som gjør elbilene interessante, hadde denne kostet bortimot halvannen million (som f.eks hybridbilen Fisker Karma som ikke har fritak for avgifter) så hadde det ikke vært en aktuell bil for mange. Samme om en Leaf hadde kostet en halv million, da hadde man aldri møtt noen på veiene.

 

Hadde man fått kjøpt en M5 eller S6 helt fritatt for avgifter så hadde vel ikke det kostet mer enn Teslaen gjør nå, og det hadde også vært for godt til at det er sant. Men faktum er nå iallfall at pr idag så er elbiler fritatt for dette i norge, så den saken er jo ikke noe å diskutere engang. Hva som skjer om 3-6-10 år er jo en annen diskusjon igjen.

 

Tror nok ikke at en Tesla er perfekt og feilfri over tid, alle biler har sine issues. Det som har noe å bety er hvor bra fabrikk/forhandler er å ta tak i ting og få det fikset. Som ny på markedet vil jeg kanskje tro at de satser litt på dette for å etablere et godt rykte fremover, men det er jo bare tanker fra min side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive under på at den er rå:) prøvekjørte idag! Gøy å bare dra forbi i kollektivtfeltet midt i rushen i Oslo:p

 

Denne bilen skal også folieres i matt blue metallic og skos med 22" Vossen:)

 

Eiern klarte å fikse en kul deal på folie også...

 

egequ8e5.jpg

 

Poster video når den kommer:)

 

Kult, han kan jo neppe hatt denne som forbilde... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau, de får en skikkelig unik demobil de på knifeless :P

 

Bruker forøvrig produktene (tapen) deres selv ved foliearbeid på biler. Kjekk sak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste av fordeler med elbil (sånn pengemessig sett) virker jo for godt til å være sant, basert på det faktum at det ER fritatt for avgifter, moms, veiavgift, og alt annet. Man er jo ikke vant til det her til lands, selv om det har vært sånn lenge.

 

Det er bare at det nå i seneste tid faktisk har kommet elbiler som er "vanlige biler" som leaf, focus electric og ikke minst Teslaen. I sterk kontrast til elektriske "mopedbiler" som har vært i mange år. Buddy, Think og lignende.

 

Det er også dette med avgiftsfritak som gjør elbilene interessante, hadde denne kostet bortimot halvannen million (som f.eks hybridbilen Fisker Karma som ikke har fritak for avgifter) så hadde det ikke vært en aktuell bil for mange. Samme om en Leaf hadde kostet en halv million, da hadde man aldri møtt noen på veiene.

 

Hadde man fått kjøpt en M5 eller S6 helt fritatt for avgifter så hadde vel ikke det kostet mer enn Teslaen gjør nå, og det hadde også vært for godt til at det er sant. Men faktum er nå iallfall at pr idag så er elbiler fritatt for dette i norge, så den saken er jo ikke noe å diskutere engang. Hva som skjer om 3-6-10 år er jo en annen diskusjon igjen.

 

Tror nok ikke at en Tesla er perfekt og feilfri over tid, alle biler har sine issues. Det som har noe å bety er hvor bra fabrikk/forhandler er å ta tak i ting og få det fikset. Som ny på markedet vil jeg kanskje tro at de satser litt på dette for å etablere et godt rykte fremover, men det er jo bare tanker fra min side.

 

 

Enn så lenge er Disse bilene fritatt fra avgifter. men bare vent, det blir nok en endring, myndighetene har sagt at folk er trykke fram til 50 000 registrerte kjøretøy. men jeg tror nok at det skjer noe før den tid. dessuten. i norge har vi vinter, vinter tærer hardt på batterier. noe som får meg til og tro at batteripakka i bilen ikke vil holde så lenge som planlagt. tvilsomt at tesla faktisk har prøvekjørt batteripakka i 5 år med varierende sesonger..

 

sånn for og kaste enda mer bensin på dette "perfekte" bålet. så har jeg heller ikke trua på Tesla i framtida, det er akkurat nå en motesak og ha en tesla i garasjen/på hytta. det er i dag gratis og lade på tesla sine egne ladestasjoner (tid= penger, så tipper at i framtida blir det dyrere jo fortere du vil ha lada bilen).

men tipper at om noen år så kommer det kansje en "bil-strøm" avgift ved lading av biler.

 

og norge er vel i følge media teslas største marked.. og det sier jo sitt. norge er et dyrt land. så jeg dømmer tesla nord og ned om noen år. men, det fine er at om de får batterier og bil til og holde mer enn 5 år. så er de kvitt problemet.

 

at EL-biler er kommet for og bli tror jeg på. men teknologien er ikke moden for måten vi bruker bil på. mange bor på landsbygda uten ladestasjoner etc. noe som gjør dette vanskelig om man skal lade på 220v hver natt. for og stå opp midt i januar, dra på jobb i ned mot 35 minus.. da trur jeg at el-bilen sliter. alle andre biler står jo stille, men de fleste vil man jo kunne få start på. men el-bilen vil stå åkkesom..

 

nei, akkurat nå er alt rosenrødt. men den sekken blir snart snurpa fullstendig igjen. og da kommer realiteten snikende på de som kjører slik bil. dessuten forstår jeg ikke at folk vil seg så vondt som og kjøre en bil med så begrensa rekkevidde.

 

litt kjiper'n og stå på vidda, kun et 220volt stikk, og så skal man rekke dåpen til viktig familie. kjiper'n og stå der i 12 timer for og få nok strøm til og kjøre videre

 

(jeg veit, jeg svartmaler nå. men klarer bare ikke og se at dette er den umiddelbare framtida)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel heller ingen som påstår at dagens elbiler er noen revolusjon for alle og enhver heller. Ei heller at det er noen universal løsning for alle sine transportbehov.

 

Det er vel heller snakk om 1. generasjon av biler til normalt dagligdags bruk, til og fra jobb/butikk/ærender over en hel dag. Noe som tidligere biler ikke har kunnet med sine 60-70km rekkevidde. Det er derimot ikke så mange som kjører over 300-400km dagen til vanlig, så lading over natta holder plenty for normal bruk.

 

På samme måte at for 5 år siden så hadde man ikke den batteriteknologien som man har idag med tanke på ytelse vs vekt vs pris, så vil man om 5 år ha bedre/billigere/lettere batterier igjen, når de nåværende må byttes ut.

 

Dette med bompenger/gratis lading/kjøring i bussfelt tror jeg ærlig talt ikke er et tungveiende argument for de som velger elbil pr idag. Så om det forsvinner så går nok de fleste neppe på en stor smell. Og om avgifter blir innført snarlig, så er det jo ennå gunstigere for de som kjøper bil før det skjer, for den vil bare synke mindre i pris om nyprisen hopper opp med hundrevis av tusen.

 

Samme som for de som kjøpte biler rett før avgiftshoppet da de gikk fra ccm til co2 på avgiftene for noen år siden, og de holdt seg mye lenger rundt den prisen de kjøpte de for. Som f.eks Evo 9 som gikk opp fra 600 til 800 tusen over natta, 1.1.2007.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn så lenge er Disse bilene fritatt fra avgifter. men bare vent, det blir nok en endring, myndighetene har sagt at folk er trykke fram til 50 000 registrerte kjøretøy. men jeg tror nok at det skjer noe før den tid. dessuten. i norge har vi vinter, vinter tærer hardt på batterier. noe som får meg til og tro at batteripakka i bilen ikke vil holde så lenge som planlagt. tvilsomt at tesla faktisk har prøvekjørt batteripakka i 5 år med varierende sesonger..

 

sånn for og kaste enda mer bensin på dette "perfekte" bålet. så har jeg heller ikke trua på Tesla i framtida, det er akkurat nå en motesak og ha en tesla i garasjen/på hytta. det er i dag gratis og lade på tesla sine egne ladestasjoner (tid= penger, så tipper at i framtida blir det dyrere jo fortere du vil ha lada bilen).

men tipper at om noen år så kommer det kansje en "bil-strøm" avgift ved lading av biler.

 

og norge er vel i følge media teslas største marked.. og det sier jo sitt. norge er et dyrt land. så jeg dømmer tesla nord og ned om noen år. men, det fine er at om de får batterier og bil til og holde mer enn 5 år. så er de kvitt problemet.

 

at EL-biler er kommet for og bli tror jeg på. men teknologien er ikke moden for måten vi bruker bil på. mange bor på landsbygda uten ladestasjoner etc. noe som gjør dette vanskelig om man skal lade på 220v hver natt. for og stå opp midt i januar, dra på jobb i ned mot 35 minus.. da trur jeg at el-bilen sliter. alle andre biler står jo stille, men de fleste vil man jo kunne få start på. men el-bilen vil stå åkkesom..

 

nei, akkurat nå er alt rosenrødt. men den sekken blir snart snurpa fullstendig igjen. og da kommer realiteten snikende på de som kjører slik bil. dessuten forstår jeg ikke at folk vil seg så vondt som og kjøre en bil med så begrensa rekkevidde.

 

litt kjiper'n og stå på vidda, kun et 220volt stikk, og så skal man rekke dåpen til viktig familie. kjiper'n og stå der i 12 timer for og få nok strøm til og kjøre videre

 

(jeg veit, jeg svartmaler nå. men klarer bare ikke og se at dette er den umiddelbare framtida)

 

Angående batteri kapasitet er det test kjørt i lab 500 000km i varierte temperaturer, også vinter temperaturer. en lab test gjenskaper aldri virkeligheten 100% såklart men gir jo en god pekepinn da.

 

Og når man kjøper med service avtale over 8 år a kr 6000 året er man jo garantert uansett, da får du nytt batteri om det skulle miste kapasitet... Skulle man måtte bytte batteri er dagens pris 60 000kr...

Å i løpet av 500 000km har jo mange av bilene vi sverger til måttet bytte motor/girkasse minst en gang:o så er vel strengt tatt ikke helt vedlikeholdsfrie de heller. .

Er klar over det er store forskjeller i hvor man bor hen i landet, men oss på sør øst landet kjører jo sjeldent veldig lange strekninger i et strekk da, kun noen få mil av gangen, de gangen jeg kjører over 15-20 mil i et strekk ila året tror jeg nesten jeg kan telle på fingerne. Så for folk flest er ikke bekymring for rekkevidde noe stort tungt arbument.

 

Som nevnt før , for godt til å være sant. Men det er jo deilig å ha det godt og da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er service avtale/8år det samme som garanti på ALT hos tesla?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstod det som nytt batteri ikke var så dyrt? 10 000$ eller noe sånn. Om man må bytte det om 5-6år så er det jo det helt greit om det ikke er noe annet som man må bruke penger på frem til det. Oljeskift,regreim etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstod det som nytt batteri ikke var så dyrt? 10 000$ eller noe sånn. Om man må bytte det om 5-6år så er det jo det helt greit om det ikke er noe annet som man må bruke penger på frem til det. Oljeskift,regreim etc.

 

Stemmer det. 60 000kr og vistnok en veldig grei / rask jobb å bytte. Men bytte om 5-6 år er ikke en kostnad for eier, det er først om man må bytte om mer en 8 år :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Dette med bompenger/gratis lading/kjøring i bussfelt tror jeg ærlig talt ikke er et tungveiende argument for de som velger elbil pr idag. Så om det forsvinner så går nok de fleste neppe på en stor smell.

 

Jeg tror at det er et tungtveiende argument faktisk. Alle de jeg snakker/diskuterer EL bil med trekker nettopp dette frem, nemlig årlige bilkostnader og bruk av kollektivfelt.

Det innbefatter selvsagt kutt i drivstoffutgifter og, men bompenger/kollektivfelt er også mye brukt som argument FOR el bil.

 

Staten gjør nok som de alltid gjør. Gir folk muligheten til å skaffe seg en elbil, sørge for at mange biter på fri bompassering, gratis lading osv, så strammer de raskt inn og tilføyer avgifter, kutter bomfritak osv.

Dette har de gjort før.

Se på dieselbiler; i 2007 gikk Stoltenberg ut og fortalte at "alle" måtte kjøpe dieselbil for de var så miljøvennlige, dieselen var billigere enn bensin osv.

Nå er dieselbiler absolutt ikke miljøvennlige lengre, dieselprisen har gått opp i forhold til bensinprisen, og dieselbiler betaler mer årsavgift enn bensinbiler.

Vi kan også se på samme fremgangsmåte når det gjelder strømpriser.

 

Nei, er ikke lenge før avgifskåte politikere hopper på elbilen som den nye yndlingen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er sikkert og det er at man kommer til å se en del av dette fremover :P

1238379_10153482427185107_1652999754_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at det er et tungtveiende argument faktisk. Alle de jeg snakker/diskuterer EL bil med trekker nettopp dette frem, nemlig årlige bilkostnader og bruk av kollektivfelt.

Det innbefatter selvsagt kutt i drivstoffutgifter og, men bompenger/kollektivfelt er også mye brukt som argument FOR el bil.

 

Uansett, her på øyen som det verken finnes bussfelt eller bompenger (ei heller oppmerkede elbil parkeringer whatsoever) så er det iallfall merkbart mye elbiler, ingen Tesla ennå (selv om mange venter på sine), men man møter ofte på både Leaf og Mitsubishi/pug/citroen sine lille elbiler.

 

Det er dog satt opp en gratis hurtiglader sponset av kraftlaget (ikke verken kommune eller stat) så disse kan lades på 20min her.

 

For byfolk er det jo et større argument enn for alle andre dette med bussfeltkjøring, så om man bor f.eks i Bergen eller omegn så kommer man nok over flere som bruker dette som argument enn gjennomsnittet på landsbasis. Om ALLE du snakker med trekker fram bruk av kollektivfelt, da tror jeg du kun snakker med folk som faktisk bor i nærheten av et kollektivfelt, og på en plass der rushtrafikk faktisk er et tema slik at det har noe for seg å bruke dette.

 

Hva Stoltenberg har sagt trenger man ikke forholde seg til lenger forøvrig :) Man har vel ikke akkurat vært velsignet med en bilvennlig regjering i de siste 10+ årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett, her på øyen som det verken finnes bussfelt eller bompenger (ei heller oppmerkede elbil parkeringer whatsoever) så er det iallfall merkbart mye elbiler, ingen Tesla ennå (selv om mange venter på sine), men man møter ofte på både Leaf og Mitsubishi/pug/citroen sine lille elbiler.

 

Det er dog satt opp en gratis hurtiglader sponset av kraftlaget (ikke verken kommune eller stat) så disse kan lades på 20min her.

 

For byfolk er det jo et større argument enn for alle andre dette med bussfeltkjøring, så om man bor f.eks i Bergen eller omegn så kommer man nok over flere som bruker dette som argument enn gjennomsnittet på landsbasis. Om ALLE du snakker med trekker fram bruk av kollektivfelt, da tror jeg du kun snakker med folk som faktisk bor i nærheten av et kollektivfelt, og på en plass der rushtrafikk faktisk er et tema slik at det har noe for seg å bruke dette.

 

Hva Stoltenberg har sagt trenger man ikke forholde seg til lenger forøvrig :) Man har vel ikke akkurat vært velsignet med en bilvennlig regjering i de siste 10+ årene.

 

Vi bor jo som du sier på plasser med forskjellige behov, og alle jeg har snakket med er jo i nærområdet rundt Bergen ja. (burde ha nevnt det)

 

Blir spennende å se hva nye regjeringen har å komme med, men jeg er stygt redd for at det ikke blir så sinnsykt store endringer i samferdsels politikken, selv om jeg håper det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

b. 4-årig service pakke: NOK 19,000

i. Årlig service (eller ved 20,000 km)

ii. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)

iii. Systemovervåking

iv. Ekstern diagnostisering

v. Programvareoppdateringer

vi. Nye funksjoner

c. 4-årig service pakke inkludert range service: NOK 24,000

i. Årlig service (eller ved 20,000 km)

ii. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)

iii. Systemovervåking

iv. Ekstern diagnostisering

v. Programvareoppdateringer

vi. Nye funksjoner

vii. Tesla ranger kommer til deg for å utføre vedlikehold og garantireperasjoner

Forskjellen på kr 19 og 24 tusen er at 24k inkluderer rangerservice hvor de kjører ut til deg kostnadsfritt, samt om du skulle drite deg ut å gå tom så henter de bilen gratis. (ev maks kr 500,- litt usikker på om det er kr 500 eller 0,- men det er ihvertfall ikke mer enn 500).

 

Dette var til noen som spurte om denne servicepakken tidligere.

Kameraten min tok det ikke med da han mente at det var lite poeng å betale 6k i året for å få nye vindusviskere og eventuelt bremser.

 

Henting av bilen har man gjerne gratis gjennom forsikringsselskap / naf også uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den programoppdateringen regner jeg med man får gratis likevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger man bare å sende inn skjema på hjemmesiden for å få prøvekjøre, eller må man kjenne noen som kjenner noen? Kunne tenkt meg å sett nærmere på og prøvd denne bilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.