TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke er inne i alle elbilbegreper så stusset jeg på hvorfor km/t er en aktuell enhet her. Men det er altså antal km rekkevidde per time lading.

 

Så ved dyr/usubsidiert lading så er driftskostnaden ca det samme som for bensin/diesel. Hva koster det typisk pr mil med en S om man primært lader hjemme på natten - i praksis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg ikke er inne i alle elbilbegreper så stusset jeg på hvorfor km/t er en aktuell enhet her. Men det er altså antal km rekkevidde per time lading.

 

Så ved dyr/usubsidiert lading så er driftskostnaden ca det samme som for bensin/diesel. Hva koster det typisk pr mil med en S om man primært lader hjemme på natten - i praksis?

 

Kommer jo selvfølgelig an på strømprisen, men hvis man legger til grunn 1kr pr kWt, så havner jeg på ca 2kr pr mil. Dvs ca 200watt pr km. Er kWt prisen 50øre, så er det halvparten. Grovt sett..

 

Den største besparelsen på disse bilene er jo helt klart hvis man lader hjemme og bruker Superchargere på tur. Har vært på forholdsvis lange turer med min, uten at det har kosta meg ei krone i drivstoff eller strøm. Stå og gnu på Hurtigladere fra div leverandører rundt om er ikke butikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11,- per mil:O det er mer enn jeg betaler på A6'en.

150,- for 250km rekkevidde på Chademo er vel rundt dit jeg kommer på Diesel til 11,-/l og det fyller jeg på ca 2min...

 

Joda, men nå må AC-lading karakteriseres som såkalt destinasjonslading (en altfor dyr en som du selv sier). Et begrep som er rimelig fremmed for en som ikke vurderer elbil, men det blir i samme kategori som når jeg bruker 2 sek på å plugge inn kontakten hjemme før jeg går ut av garasjen, men ofte satt opp i forbindelse med butikker, restauranter etc. På hoteller som oftest gratis for gjester. At det tar flere timer er uansett ikke vesentlig da dette er å betegne som saktelading og man er vel rimelig dust om man bruker noe slikt i annet enn nødsfall på langtur, og dårlig tid.

 

Chademo og CCS støtter høyere hastigheter, og det kommer på sikt, men pr. nå er det ingen grunn til å skru på mer fart siden små batteri ala e-Golf etc. ikke kan ta i mot mer enn 50kW. Tesla klarer f.eks p.t minst 120kW, og jeg kan gjenta til det kjedsommelige. En Model S med 85/90kW batteri trenger ved pen kjøring sommerstid kanskje 10 min ladetid mellom Trondheim og Oslo. 10min pause på over 500km er slett ikke dumt uansett type bil. Jeg har siden ungene ble født alltid stoppet i 30-40min på samme distanse, selv med dieselbil, og ladingen på Alvdal som er unnagjort på 15-20min avhengig av "tanknivå" ved start er dermed ferdig lenge ferdig før vi har dyttet maten ned.

 

I hverdagen bruker man svært, svært kort tid på lading, og det er så billig for strømmen hjemme i stikkontakten (1-2kr pr. mil) at om man en sjelden gang betaler 5-6kr mila for strømmen på en slik Chademo eller AC lader så overlever jeg helt fint. Kan bare snakke for meg selv, men foreløpig har jeg svidd av 150,- på slike stasjoner på 14mnd :P

 

Det er som Ronny sier hovedsaklig billig om man lader hjemme, på ladestasjoner der lading er gratis av ymse grunner, eller har kjøpt en elbil med der hurtiglading er inkludert ala Tesla og Zoe.

 

Så er det jo moro da, for oss som har troa ;) , med følgende biler i pipe line i 2016 og fremover:

VW Microbus (300km?)

Audi Q6 e-tron

Opel Bolt (300km rekkevidde)

Porsche Misson E (500km rekkevidde)

Tesla Model 3 (350km rekkevidde)

Tesla Model X (450km rekkevidde)

Ny oppgradert elektrisk Ford Focus

Hyundai IONIQ

Ny fra Nissan med 300-350km rekkevidde + dagens Leaf med inntil 250km lansert nå

Citroën e-Mehari (bybil cab? - 200km)

Aston Martin RapidE

Bentley?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, må vere nødsfall. Og om man skulle måtte svi av "dieselpriser" i nøden en gang i året er det vel egentlig ikke så farlig.

Jeg kjører uregelmessig typ Stavanger-Hamar tur retur uten mer enn 10-15 min stopp noe sted, så jeg måtte lagt opp turene anderledes. Dog hadde jeg nok spart noen kroner på det..

Jeg liker likevel ingen av de nye elbilene. Når jeg tenker meg om så liker jeg ingen nye biler i det hele tatt.. Og jeg tviler på at noen av 2016modellene vil endre det. Kansje microbus, men har ikke sett siste "utkast"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.. snakk om å utelate relevant info for å skape en spennende overskrift..

 

De "glemte" det vesentlige punktet de ved korthet nevnte inni artikkelen: "– På grunn av billig drivstoff og høy pris på elbiler, unngår nye kunder elektriske biler, sier rapportforfatter Ferdinand Dudenhoeffer.2

 

Når en e-up! koster nesten det samme som tre bensindrevne up'er, så er det ikke billig drivstoff som gjør at folk ikke kjøper elbil der... Man hadde vel ikke sett en eneste e-up eller e-golf i Norge om de hadde kostet 500k og 700k pr stk.. En e-golf koster nesten like mye som en Golf R i Tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chrysler pt cruiser solgte vel ikke heller all verden i Tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chrysler pt cruiser solgte vel ikke heller all verden i Tyskland.

 

Hverken i Tyskland eller andre land, men den ble solgt i over 20 tusen eksemplarer i året for det, i Europa.

Men den skulle ikke redde verden og kostet ikke en formue heller, så det var nok andre ting som gjor at produksjonen av denne modellen ble stoppet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chrysler pt cruiser solgte vel ikke heller all verden i Tyskland.

 

Veldig rart, med tanke på hvor fet den var! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig den artikkelen fra Bloomberg. Der kan vi lese at BMW i3 solgte 30% mer enn Model S. Lurer på om det hadde vært like interssant å opplyse om hvor mye mer BMW 3-serie solgte versus Mercedes S-klasse. Jeg tipper betraktelig mer enn 30% i forskjell :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe jobb for collie care som har hovedlageret for tesla deler på østlandet, de utvider nå pga model x ;) hinnsides mye trafikk av drivlinjer og batteri pakker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe jobb for collie care som har hovedlageret for tesla deler på østlandet, de utvider nå pga model x ;) hinnsides mye trafikk av drivlinjer og batteri pakker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar seg til rette

 

[ATTACH=CONFIG]233500[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar seg til rette

 

[ATTACH=CONFIG]233500[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar seg til rette

 

-- Bilde --

 

 

Kiwi øyer.. står en el-bil lader 20 meter bortafor..

 

det står en gratis tesla hurtiglader i lillehammer ca ei mil lengre sør...

 

 

hafjellnepe detta der

 

Forvrig ser man ofte "kakse" traller som står på de 2 handicap plassene der. gjerne dobbeltparktert med motoren i gang, mens kjerringa er inne å bruker en time på å handle før turen går til hovedstaden igjen (søndagsåpen butikk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar seg til rette

 

-- Bilde --

 

 

Kiwi øyer.. står en el-bil lader 20 meter bortafor..

 

det står en gratis tesla hurtiglader i lillehammer ca ei mil lengre sør...

 

 

hafjellnepe detta der

 

Forvrig ser man ofte "kakse" traller som står på de 2 handicap plassene der. gjerne dobbeltparktert med motoren i gang, mens kjerringa er inne å bruker en time på å handle før turen går til hovedstaden igjen (søndagsåpen butikk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe jobb for collie care som har hovedlageret for tesla deler på østlandet, de utvider nå pga model x ;) hinnsides mye trafikk av drivlinjer og batteri pakker :P

 

Drive units tror jeg deg på, der har det helt klart vært en for dårlig konstruksjon. Byttet selv etter 30000km. Men når det gjelder batterier så betviler jeg at det er store mengder for utskiftning. Vet om 2-3 som har byttet batteripakke, og det var pga. feil i kontaktorene fra-til batteriet. En feil de nå fikser uten å bytte selve batteriet. Men for all del, sikkert noen batterier som ryker også det betviler jeg ikke mer enn at en girkasse og en motor går åt skogen på andre biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe jobb for collie care som har hovedlageret for tesla deler på østlandet, de utvider nå pga model x ;) hinnsides mye trafikk av drivlinjer og batteri pakker :P

 

Drive units tror jeg deg på, der har det helt klart vært en for dårlig konstruksjon. Byttet selv etter 30000km. Men når det gjelder batterier så betviler jeg at det er store mengder for utskiftning. Vet om 2-3 som har byttet batteripakke, og det var pga. feil i kontaktorene fra-til batteriet. En feil de nå fikser uten å bytte selve batteriet. Men for all del, sikkert noen batterier som ryker også det betviler jeg ikke mer enn at en girkasse og en motor går åt skogen på andre biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mest drivlinjer ja, men er en god del esker merket med battery crate.

selvfølgelig er det nok like mye utskifting av motorer på bensin og diesel biler, både vw og bmw har vel hatt sin andel med motorhavari pga register problemer og svirl flaps :P I tilegg er jo både tesla og model s ganske ferske, så litt barndomsproblemer må nok påregnes ;)

Ser jo ut til at tesla foreløpig ikke er vanskelige når det kommer til garanti saker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mest drivlinjer ja, men er en god del esker merket med battery crate.

selvfølgelig er det nok like mye utskifting av motorer på bensin og diesel biler, både vw og bmw har vel hatt sin andel med motorhavari pga register problemer og svirl flaps :P I tilegg er jo både tesla og model s ganske ferske, så litt barndomsproblemer må nok påregnes ;)

Ser jo ut til at tesla foreløpig ikke er vanskelige når det kommer til garanti saker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er DU-problemet løst da? Hørte om en som har P85 og er på sin tredje DU nå. Virker ikke som de kommer opp med noen permanent løsning, for denne har også begynt å lage ulyder. Hva med "lack of grease"-teorien til Tesla?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.