TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Er DU-problemet løst da? Hørte om en som har P85 og er på sin tredje DU nå. Virker ikke som de kommer opp med noen permanent løsning, for denne har også begynt å lage ulyder. Hva med "lack of grease"-teorien til Tesla?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lack-of-grease, eller lack-of-what-to-tell-people :P

 

Det er nok mer avansert enn som så. Det vil si. Det kan nok tenkes at det er en svakhet, men jeg har en mistanke om at på de bilene der man må bytte DU jevnt og trutt med 20.000-40.000 km mellomrom så er det noe annet med bilen som gjør at man får en unormal slitasje. Har en bekjent som byttet 5 ganger, men da ble bilen kjøpt tilbake, og ny D-versjon kjøpt av eier. Kan legge til at ene gangen holdt DU-en kun 2-300km før det kom lyd fra den. En såkalt refurbished DU, så det skyldtes nok slett arbeid av en eller annen.

 

 

Er DU-problemet løst da? Hørte om en som har P85 og er på sin tredje DU nå. Virker ikke som de kommer opp med noen permanent løsning, for denne har også begynt å lage ulyder. Hva med "lack of grease"-teorien til Tesla?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lack-of-grease, eller lack-of-what-to-tell-people :P

 

Det er nok mer avansert enn som så. Det vil si. Det kan nok tenkes at det er en svakhet, men jeg har en mistanke om at på de bilene der man må bytte DU jevnt og trutt med 20.000-40.000 km mellomrom så er det noe annet med bilen som gjør at man får en unormal slitasje. Har en bekjent som byttet 5 ganger, men da ble bilen kjøpt tilbake, og ny D-versjon kjøpt av eier. Kan legge til at ene gangen holdt DU-en kun 2-300km før det kom lyd fra den. En såkalt refurbished DU, så det skyldtes nok slett arbeid av en eller annen.

 

 

Er DU-problemet løst da? Hørte om en som har P85 og er på sin tredje DU nå. Virker ikke som de kommer opp med noen permanent løsning, for denne har også begynt å lage ulyder. Hva med "lack of grease"-teorien til Tesla?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan man kalle utbrent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjip sak det, men det er ganske utrolig å se hvor mye media drar fram saker når det er en Tesla innblandet.

Det er jo ikke så uvanlig at biler brenner, koliderer, stoppet osv. Men med en gang det er en Tesla innblandet blir det liksom overskrifter som: Tesla brant, Tesla krasjet, Tesla stoppet osv, I motsetning til alle andre saker uten Tesla hvor det ytterst sjelden nevnes hva salgs biler som I det hele tatt er innblandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjip sak det, men det er ganske utrolig å se hvor mye media drar fram saker når det er en Tesla innblandet.

Det er jo ikke så uvanlig at biler brenner, koliderer, stoppet osv. Men med en gang det er en Tesla innblandet blir det liksom overskrifter som: Tesla brant, Tesla krasjet, Tesla stoppet osv, I motsetning til alle andre saker uten Tesla hvor det ytterst sjelden nevnes hva salgs biler som I det hele tatt er innblandet.

 

En diesel-Q5 tok fyr her for litt siden.. Tror ikke det sto i lokalavisa engang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har litiumbatterier i produktene på jobben, og jeg vil vel ikke akkurat (Eller, jeg vet vel helt sikkert..) at jeg ikke vil bruke vann for å slukke brann i disse..

Nå er det vel uansett liten sjanse for blottlagt litium ved brann i en Tesla eller hvilken som helst elbil, men jeg tror nok dette blir mye vanligere etter hvert som elbilparken eldes. I de aller fleste tilfeller er det uansett bedre å bare pøse på vann, men da fysikkunnskapen blant norges brannmenn er så som så, er det kanskje derfor de ikke vil spyle på 'elektriske' komponenter..

Selvfølgelig er det også mange flere branner i vanlige biler.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjip sak det, men det er ganske utrolig å se hvor mye media drar fram saker når det er en Tesla innblandet.

Det er jo ikke så uvanlig at biler brenner, koliderer, stoppet osv. Men med en gang det er en Tesla innblandet blir det liksom overskrifter som: Tesla brant, Tesla krasjet, Tesla stoppet osv, I motsetning til alle andre saker uten Tesla hvor det ytterst sjelden nevnes hva salgs biler som I det hele tatt er innblandet.

 

Media lager klikkbare overskrifter. Slik er det bare. For noen år siden så skrev media alltid merket dersom det var en BMW som var innblandet i noe, ellers var det bare "en mørk stasjonsvogn". Var jo en slike periode der alle de minste forsinkelsene med Norwegian ble blåst opp også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tesla er jo i vinden om dagen så hendelser som dette får bred mediadekning.

Tipper Tesla klør i fingrene etter å finne ut av årsaken her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel i gjennomsnitt ca. 10 biler som brenner hver dag i Norge. Foreløpig ser det IKKE ut til at el-biler trekker opp denne statistikken :-)

 

Tesla er flinke til å bruke media i markedsføring og når slike hendelser skjer så får man det ofte i retur. Ta et søk på Google og du ser at nyheten har spredt seg til svært mange medier rundt kloden allerede.

 

Det som gjør el-bilbranner litt spesielt er jo utfordringer knyttet til slukking. Har ikke statistikk, men vil tro at mange av fosil-bilene som brenner har noen år på baken og noen av disse har kanskje manglet en motorvask. Vil statistikken endres når alle el-bilene blir 10-15 år?

 

Mange bilbranner (fosilbiler) skjer i tilknytning til at bila er i bruk, mens med el-biler kan dette oppstå når bila står til lading nattes tid.

 

Denne gang skjedde brannen i friluft hvor man hadde god kontroll og lot den brenne ned. Men hva om dette hadde skjedd på en ferje eller i en fellesgarasje i en blokk? Hvert bilmerke har sikkert egne rutiner på fremgangsmåte ved slukking. Da er det viktig at denne kunnskapen er tilgjengelig for aktuelle etater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da et familiemedlem gikk til anskaffelse av Tesla før jul, har jeg brukt litt tid på prøvekjøring og noen kritiske blikk. Vedlagt følger derfor en rapport over mine erfaringer med en fabrikkny 70D. Den var nøkternt utstyrt, men med noen utstyrspakker havnet prisen mellom 600-700K.

 

Etter å ha lest en del diskusjonstråder på nettet så er det lett å trekke paralleller til Apple-menigheten. Det er tydeligvis at mange Tesla-eiere elsker bilene sine og er blind for noen av manglene/utfordringer til bilene.

 

Samtidig har man el-bil-debatten med hvor miljøvennlige disse er. I vårt europeiske kraftsamarbeid vil lokalt økt forbruk av “miljøvennlig” vann og vindkraft medføre mindre eksport fra Norge og mulig økt produksjon av “skitten” energi en annen plass i Europa. Lar den debatten ligge og fokuserer her på å se på Tesla som en familiebil på lik linje med dens fosildrevne alternativer. Hva kan man forvente av en familiebil til over 600K?

 

YTELSER:

Selv om dette kun var en 70D så sparker den greit i fra, iallefall for en som er vant til en diesel-Passat :-)

4wd systemet virker veldig bra. Prøvde bila i en del bakker på utfordrende vinterføre. Selv med piggfrie vinterdekk så ligger bila godt planta på veien.

Lavt tyngdepunkt og lang akselavstand gir en stabil kjøreopplevelse.

Ytelser er knyttet til hvor mye strøm som er på batteriet.

 

 

EKSTERIØR:

Ytre utseende har holdt seg bra. Bila har vært på markedet noen år nå. Syns bakenden er fin, men fronten trekker ned p.g.a plast-grillen.

På grunn av rammeløse vinduer vil vinduene gå litt ned i det døra åpnes. Kan by på utfordringer i kulda med frosne vinduer.

Ryggekamera vises på stor skjerm, men linsa fungerer dårlig i mørket da det kun er et lite ryggelys. Sammenlignet med Passat’en som har 2 sterke LED-lys blir det stor forskjell.

Linsa til ryggekamera blir skittent med en gang da den ligger ubeskyttet. På Passat’en ligger denne bak logo (vært unødvendig å vaske på 1 år).

Dårlige frontlys, ikke adaptive. Automatisk høydejustering, men lyser alt for kort. Fra Passat’en er jeg vant til full-LED (adaptive) og lyser i en helt annen skala. På Tesla er det kun LED “pyntelys” og svake XENON-lys. Trodde et øyeblikk at bila hadde halogen-lys… Selv en standard e-Golf har bedre lyspakke.

Bila manglet lyktespylere. Ikke bra på våre veier som er saltlake halve året.

Sensor (radar) er plassert langt ned på frontfanger og ligger ubeskyttet. Tok ikke lang tid før autopilot og adaptiv cruisecontrol koblet ut p.g.a kjøring med litt snø på veien.

Bagasjerom i front kan ikke åpnes elektrisk. Låsemekanismen er samtidig litt hard slik at det er litt tungvindt lukke panser. Merket også at det la seg litt snø/is innom panser slik at det måtte rengjøres før lukking. Lås på panser hadde forøvrig ikke ekstra sikkerhet med 2 posisjoner i lås slik de fleste biler har. I et par tilfeller var jeg i tvil om at panser var skikkelig lukket.

Bila er lav og med noen passasjerer så smeller bila ned i fartsdumper og oppkjørsler. Luftfjæring med høydejustering bør vurderes.

Dørhåndtak er fjærbelastet og kommer ut automatisk. Kan gi trøbbel med speika bil.

Vindusdesign i bakre del av bakdør er litt spesiell. Kom en del snø inn i bila ved åpning.

 

 

 

INTERIØR:

Interiørdesign holder ikke samme standard som det ytre. Foruten skjermen er interiøret spartansk. Skjermen blir for stor og dominerende. Kan ikke sammenlignes med dagens BMW og Audi’er.

Foruten skinndetaljer blir det mye plastic fantastic

Interiørbelysning er svært dårlig. Det er 4 spotpunkter i tak som kan slås på individuelt. Fant ingen annen måte å slå på alle enn å åpne døra. Jeg tror pakken “premium interiør og belysning” til 25 000.- er et must på Tesla.

Lys i bagasjerom er ufattelig dårlig. Plassert på luka og lyser alle plasser enn i bagasjerommet. Vil tro at hodelykt er standardutrusting på mange Tesla-eiere.

Dårlig med oppbevaringsplass. Det er vel kun et par koppholdere og et hanskerom - thats it. For dårlig når det er snakk om en såpass stor bil. Ingen oppbevaring i dørene en gang.

Ikke lys i sminkespeil. Beskyttelseslokk åpnes som flipp istedet for og skyves til side.

Lav takhøyde i baksetet. Jeg er 188 og satt med hodet på skrå. Bilen hadde ikke glasstak og det var markant mer polstring i taket bak enn forann.

Ikke mulig å justere luft selv i baksetet.

Vinduer bak dugget en del i snøvær. Dette har jeg sett på mange Tesla’er.

Få 12V uttak.

Bil var utstyrt med “next generation seter” til 20 K. Forsåvidt greie å sitte i, men det er ikke mulig å justere hodestøtter.

Vinterpakke er et must. Dette er IKKE standard. Uten denne ingen rattvarme eller oppvarmede spylerdyser. Ganske spesielt da dette er standard på de fleste familiebiler i dag.

Autopiloten lærer visnok kjørestil hver dag og autokalibrerer seg. Ved kjøring på ny motorvei i Trondheim med 3 kjørefelt begynte bila å oppføre seg merkelig. Usikker på hvor mye denne autopiloten blir brukt..

Ikke så romslig som man skulle tro. Ratt og seter justeres elektrisk avhengig av profil til sjåfør. I mitt tilfelle måtte jeg sette setene i “relax-modus” for å komme inn i bila for så gå til min valgte kjøreposisjon.

Naturlig konsekvens, men merk at bagasjerom i front er markant mindre på 4wd utgaven

Skjermen er stor, men den har faktisk ikke så mye funksjonalitet.

Gratis WIFI er selvsagt et pluss.

 

 

STØYNIVÅ:

EL-biler har sin store fordel i lave hastigheter, men når man kommer opp i 70-80 km/t støyer elmotor/drivverk en del og støynivå er sammenlignbart med en moderne dieselbil.

Når jeg satt i baksetet var det en del hjulstøy/drivverk og vindstøy.

 

 

LADING:

Eier av bil har lett tilgang til Tesla Supercharger og det er på mange måter et must, dersom man ikke har gode ladeforhold hjemme.

 

Lading tar tid dersom bare 16A. 1 time gir en mil. Å lade fra 80% -> 100% tar endre lengre tid.

 

For å spare batteriet er det anbefalt å lade til max 75-80% i det daglige.

 

 

KVALITET:

De første 2 ukene har bila fått feilmeldinger et par ganger. Dette er da relatert til problemer med lading. Kontakten funker ikke alltid. Er også et speil som ikke åpnes automatisk hver gang.

 

Forhandler anbefalte ikke å vaske bila i automat. Underspyling måtte heller ikke gjennomføres.

 

Var innom Tesla-verkstedet før jul for å kjøpe noen gummimatter. La merke til at det var stinn brakke på verkstedet. Dette henger vel litt sammen med at foruten Trondheim så må man til Ålesund eller Brummundal for å få orginal-service. Men ryktene sier at det er lange ventetider på service for tiden.

 

Diverse forum ramser opp en god del problemer med Tesla. Noen av de mest hyppige feil er kanskje

Defekt Drive-unit (DU)

Trøbbel med dørhåndtak

Dioder i høytsittende bremselys

 

 

Merk at regenering er spåpass kraftig at bremsene blir lite brukt. For å unngå bremsetrøbbel må man derfor ikke glemme å bruke bremsene i ny og ne.

 

 

 

OPPSUMMERING:

Bra ytelser, bra ytre design, skeptisk til byggkvalitet og interiørkvalitet. Blir fort dyr da man må legge til veldig mange pakker for å få med utstyr som er standard på rimelige familiebiler.

 

Min antakelse er at markedssituasjonen kommer nok til å endre seg når tyske premium-merker begynner å levere el-biler med samme rekkevidde som Tesla. Skal Tesla henge med og nå sine mål må de jobbe med kvalitet.

 

Selv som sponset bil i Norge er den dyr og da stiller man krav deretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er verken fanboy eller har noe i mot Tesla. Men det begynner å bli komisk nå Frank, ALT du finner på det store nettet som har et gram av negativitet mot el-biler, Tesla, ladere, avgifter osv poster du i denne tråden, hater du virkelig Tesla og el-biler forøvrig så mye?

 

Jeg sier som fruen sier når jeg vil ta livet av fyren i rundkjøringa som ikke brukte blinklys; let it go!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er en viss risiko forbundet med elbil-lading er jo helt sikkert. Samtidig har det vel ikke vært mer enn dette ene branntilløpet og en røykutvikling i forbindelse med lading på en Tesla supercharger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Teslaer ikke lyktespyler på xenonlysene? Er ikke det påbudt, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Teslaer ikke lyktespyler på xenonlysene? Er ikke det påbudt, da?

Ikke hvis lystyrken er under grensen for å måtte ha lyktespylere. Nye beetle har ikke lyktespylere heller på xenon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotters at du har fått prøvekjørt litt mer enn 5 min. Siden jeg har prøvekjørt i 15 mnd i min egen og sikkert over 50 andre Model S så har jeg noen "ikke fanboy" tilbakemeldinger.

 

Samtidig har man el-bil-debatten med hvor miljøvennlige disse er. I vårt europeiske kraftsamarbeid vil lokalt økt forbruk av “miljøvennlig” vann og vindkraft medføre mindre eksport fra Norge og mulig økt produksjon av “skitten” energi en annen plass i Europa. Lar den debatten ligge og fokuserer her på å se på Tesla som en familiebil på lik linje med dens fosildrevne alternativer. Hva kan man forvente av en familiebil til over 600K?

 

Det får du ikke, for det er et syltynt argument og gjelder i så fall for alt strømforbruk i Norge. Man må se på helheten her. Overføringskapasiteten Norge EU er sprengt, og det er mer hensiktsmessig å bruke strømmen lokalt til bl.a. elbiler og oppvarming i Norge enn å sende den til EU. Danmark har f.eks i det siste hatt massivt overskudd på vindkraft. Så mye at de dumper strømmen for tyskerne vil ikke ha den av en eller annen proteksjonistisk grunn.

 

 

...

Ryggekamera vises på stor skjerm, men linsa fungerer dårlig i mørket da det kun er et lite ryggelys. Sammenlignet med Passat’en som har 2 sterke LED-lys blir det stor forskjell.

Linsa til ryggekamera blir skittent med en gang da den ligger ubeskyttet. På Passat’en ligger denne bak logo (vært unødvendig å vaske på 1 år).

...

 

Her tror jeg vi skal skryte av VW sin geniale løsning, på noen få modeller. Touran, Sharan, T5, Passat 3C stasjonsvogn, Scirocco osv. har samme idiotiske løsning som Tesla ;)

 

Dårlige frontlys, ikke adaptive. Automatisk høydejustering, men lyser alt for kort. Fra Passat’en er jeg vant til full-LED (adaptive) og lyser i en helt annen skala. På Tesla er det kun LED “pyntelys” og svake XENON-lys. Trodde et øyeblikk at bila hadde halogen-lys… Selv en standard e-Golf har bedre lyspakke.

Bila manglet lyktespylere. Ikke bra på våre veier som er saltlake halve året.

 

Enig. Man har "jukset" hos Tesla. Bilen er laget med 35W Xenon i USA, men det kom nok en smule overraskende på noen at det ikke var lov i Europa uten lyktespylere og automatisk høydejustering. Derfor leveres bilene med 25W Xenon i Europa. Hurra for meg, for da selger jeg masse LED-barer, og nå også OEM US 35W kit for ettermontering :P

 

Bagasjerom i front kan ikke åpnes elektrisk. Låsemekanismen er samtidig litt hard slik at det er litt tungvindt lukke panser. Merket også at det la seg litt snø/is innom panser slik at det måtte rengjøres før lukking. Lås på panser hadde forøvrig ikke ekstra sikkerhet med 2 posisjoner i lås slik de fleste biler har. I et par tilfeller var jeg i tvil om at panser var skikkelig lukket.

 

Presisering. Det åpnes elektrisk i låsen, men du tenker på at panseret løfter seg som bakluka tenker jeg nok ;)

 

Bila er lav og med noen passasjerer så smeller bila ned i fartsdumper og oppkjørsler. Luftfjæring med høydejustering bør vurderes.

 

Bilen er ikke lavere enn f.eks Audi A4/A6 med stålfjærer, så hvorfor du tok nedi undres jeg over, men ja, luftfjæring er å foretrekke, spesielt siden den kan huske på GPS hvor den da skal heve seg.

 

Interiørdesign holder ikke samme standard som det ytre. Foruten skjermen er interiøret spartansk. Skjermen blir for stor og dominerende. Kan ikke sammenlignes med dagens BMW og Audi’er.

 

Om mangel på knapper = spartansk så ja vel, men det er liksom hele poenget

 

 

Interiørbelysning er svært dårlig. Det er 4 spotpunkter i tak som kan slås på individuelt. Fant ingen annen måte å slå på alle enn å åpne døra. Jeg tror pakken “premium interiør og belysning” til 25 000.- er et must på Tesla.

Lys i bagasjerom er ufattelig dårlig. Plassert på luka og lyser alle plasser enn i bagasjerommet. Vil tro at hodelykt er standardutrusting på mange Tesla-eiere.

 

Delvis enig, men jeg synes det er greit i taket selv om jeg personlig alltid skrur av taklysene uansett bil. I bagasjerommet er det som du sier helt latterlig, men igjen gagner det meg og min business. Monterer spesiallagde LED-striper, eller bytter/ettermonterer til nye sterkere LED-lamper.

 

PS! Du savner knappene skjønner jeg. Taklysene kan du skru på fra skjermen ;)

 

Lav takhøyde i baksetet. Jeg er 188 og satt med hodet på skrå. Bilen hadde ikke glasstak og det var markant mer polstring i taket bak enn forann.

Ikke mulig å justere luft selv i baksetet.

 

Heldigvis bedre med panotak, men det er en sportscoupe i design, og da blir det dårlig takhøyde bak

 

Vinterpakke er et must. Dette er IKKE standard. Uten denne ingen rattvarme eller oppvarmede spylerdyser. Ganske spesielt da dette er standard på de fleste familiebiler i dag.

 

Det tror jeg er subjektivt. Jeg har vinterpakken, men av helt andre grunner enn de du nevner. Varme i baksetet brukes mye mer :P

 

Autopiloten lærer visnok kjørestil hver dag og autokalibrerer seg. Ved kjøring på ny motorvei i Trondheim med 3 kjørefelt begynte bila å oppføre seg merkelig. Usikker på hvor mye denne autopiloten blir brukt..

 

Snø, rim, is eller mye regn = fungerer dårlig. Jeg har ikke dette på min, og stresser ikke med å bytte bil til neste versjon av autopiloten kommer. Den som er nå er beta, helt klart. Kult, og i følge noen svært behagelig i køkjøring, men jeg får meg ikke helt til å stole på dette riktig enda :o

 

STØYNIVÅ:

EL-biler har sin store fordel i lave hastigheter, men når man kommer opp i 70-80 km/t støyer elmotor/drivverk en del og støynivå er sammenlignbart med en moderne dieselbil.

Når jeg satt i baksetet var det en del hjulstøy/drivverk og vindstøy.

 

Det stemmer rett og slett ikke i forhold til motorstøy. Det må være noe annet som hjulstøy du har hørt, eller... Det er noen få D-biler at det kan virke som om det er noe med oppsettet som gir en inverterstøy fra motoren foran. Typisk lik den man hører når tog/trikk drar avgårde. Totalt støynivå er nok ikke ulikt en tilsvarende bensin/diesel, og støybildet er en smule annerledes siden den lavfrekvente "brummingen" fra forbenningsmotoren er fraværende.

 

 

LADING:

Eier av bil har lett tilgang til Tesla Supercharger og det er på mange måter et must, dersom man ikke har gode ladeforhold hjemme.

 

Lading tar tid dersom bare 16A. 1 time gir en mil. Å lade fra 80% -> 100% tar endre lengre tid.

 

For å spare batteriet er det anbefalt å lade til max 75-80% i det daglige.

 

Da skal du ha et ganske spesielt kjøremøsnter. Jeg kjører ca. 100km hver dag, og lader sjelden mer enn midt på natten på 10-13A. At det tar 7-8t er helt uvesentlig siden bilen likevel står parkert. Fakta er at bilen står såpass mye parkert hjemme at min 16A kurs hadde holdt til over 200-250km i daglig kjørelengde uten problemer.

 

 

KVALITET:

De første 2 ukene har bila fått feilmeldinger et par ganger. Dette er da relatert til problemer med lading. Kontakten funker ikke alltid. Er også et speil som ikke åpnes automatisk hver gang.

 

Forhandler anbefalte ikke å vaske bila i automat. Underspyling måtte heller ikke gjennomføres.

 

Var innom Tesla-verkstedet før jul for å kjøpe noen gummimatter. La merke til at det var stinn brakke på verkstedet. Dette henger vel litt sammen med at foruten Trondheim så må man til Ålesund eller Brummundal for å få orginal-service. Men ryktene sier at det er lange ventetider på service for tiden.

 

Hvordan lader eier? Schuko, eller blått/rødt stikk? Schuko på en kurs uten B-vern anbefales strengt tatt ikke, og gir av og til feilmedlinger man kommer unna ved å vri kontakten 180-grader og stikke den i støpselet på nytt

 

Tesla sitt store problem. De ansette er kunnskapsløse. Klart bilen kan underspyles og vaskes i automat : bh :

 

Voksesmerter så det holder på service, det er 110% korrekt. Håper det bedres med åpning av Brummundal, Rud i Oslo, og flere i 2016.

 

Diverse forum ramser opp en god del problemer med Tesla. Noen av de mest hyppige feil er kanskje

Defekt Drive-unit (DU)

Trøbbel med dørhåndtak

Dioder i høytsittende bremselys

 

DU ser heldigvis ut til å være foreløpig begrenset til RWD biler. Kjipt for oss som har en RWD. Jeg har byttet en gang etter ca. 30k km :(

Dørhåndtakene er stillige, men tydeligvis vanskelig å justere 100% = kan gi trøbbel med åpning. Mine ble sånn etter en annen fiks i sommer, så jeg mistenker slett arbeid av serviceteknikker. Klagde, og fikk det fikset. Som alle skjønner hjelper ikke slett arbeid på køen hos verkstedene om folk må inn igjen for å fikse en ny feil som har oppstått etter at en annen feil er rettet.

 

 

OPPSUMMERING:

Bra ytelser, bra ytre design, skeptisk til byggkvalitet og interiørkvalitet. Blir fort dyr da man må legge til veldig mange pakker for å få med utstyr som er standard på rimelige familiebiler.

 

Min antakelse er at markedssituasjonen kommer nok til å endre seg når tyske premium-merker begynner å levere el-biler med samme rekkevidde som Tesla. Skal Tesla henge med og nå sine mål må de jobbe med kvalitet.

 

Selv som sponset bil i Norge er den dyr og da stiller man krav deretter.

 

Delvis enig, men da må bilene først bli mer enn tegninger, også må man få på plass et nettverk av ladere. Der er Tesla i dag en helt unik situasjon. Både i antall lokasjoner, men også i antall ladere pr. lokasjon, også er det inkludert i prisen. Pr. nå er DC hurtiglading hos f.eks Fortum for dyrt (2,50,- pr. min), for treigt (50kWh vs. 120 kWh), og det er alt for få ladere pr. lokasjon med kun stort sett 1x CCS (DC 50kWh) , 1x AC 22/43kW (setter krav til ombordlader), og 1-2x Chademo (50kWh) pr. lokasjon. Det blir litt som om noenstartet bensinstasjon med hånddrevet pumpe. Jeg bruker disse som Fortum med flere har kun en sjelden gang til såkalt destinasjonslading = jeg skal et sted, og skal stå der en stund uansett. Typisk IKEA som har gratis 11kW ladere. Det fyller mitt 85kW batteri knapt halvfullt på 3t som det uansett fort går når fruen drar meg med på noe sånt :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å måtte kommentere absolutt alle betraktninger noen andre gjør seg (og helst motsi de fleste) virker veldig lite "ikke fanboy" må det sies da ;)

 

Men iallfall bra at alt som ikke er bra på Tesla er godt for businessen din :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekretæren på jobben vår har en sønn som jobber hos tesla. Hun sier at de ansatte gruer seg til modell x kommer.

De regner med en masse trøbbel med de måkedørene. Snø og is problematikk.

Vel vel......den som har lever får se :P

 

Har dere lest denne :http://www.nrk.no/hordaland/vedfyring-tar-fleire-liv-enn-utslepp-fra-biltrafikk-1.12736701

 

Litt typisk vel. Å ta tak den største synderen først går tydeligvis ikke.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre er den største Tesla-fanboy'en jeg vet om. Men så er det ikke så mange av de på Volkswagen-Audi forumet heller, heldigvis.

 

Bra link du kom med der Sigve! Det beviser bare at det er politikk alt sammen, har politikerne verden over funnet ut at det er bilene som er synderne så blir det sånn. Mens kanskje det er helt andre fokusområder vi burde hatt, og at alle land har ikke de samme utfordringene, selvom vi bor på samme planet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å måtte kommentere absolutt alle betraktninger noen andre gjør seg (og helst motsi de fleste) virker veldig lite "ikke fanboy" må det sies da ;)

 

Men iallfall bra at alt som ikke er bra på Tesla er godt for businessen din :D

 

Foreslår at du leser en gang til hvis du mener jeg motsier. Min misjon er først og fremst å rydde opp i feilinformasjonen og annet tull og tøys som spres av deg, Frank, Harald ;) og "Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror" på facebook om strøm til elbiler, og om hvor miljøvennlige digre V8'ere er :P

 

Dere har jo en egen ur-trang til å kommentere alt rundt elbil i negativt tonelag, så jeg vet nå ikke helt hvem som er mest innbitt.

 

Tesla er en AmCar, ikke en tysker, og ja det er lett å se på byggekvaliteten. Den er dårligere enn på Audi, Mercedes, BMW, VW, Skoda - punktum finale. De som hevder noe annet er fanboys ;)

 

Innlegget til Per Sverre er faktisk et av de beste jeg har lest av en ikke Tesla-eier.

 

@Sigve

De regner med trøbbel, men kjøpte bilen likevel. Fascinerende.

Apropos vedfyring, ja det er noe dritt, men får inntrykk av at du insinuerer at man MÅ begynne med det som forurenser mest? Bare å stenge ned all skipstrafikk så er vi vel kommet ganske langt :P

 

PS! Subjektive meninger har jeg ingenting i mot. Tenk så kjedelig om vi alle likte det samme, og var enig om alt. Lik gjerne ikke Tesla for min del, men kom ikke å fortell meg at Hydrogenbiler er bedre for miljøet, at elbiler går på kullkraft, brenner oftere, og ikke kan brukes av folk flest. 25% av nybilsalget i 2015 var elbiler. I de 25% er det mye folkflest, og selv om de kanskje ikke hadde kjøpt elbilen uten avgiftsfritaket så viser det bare at det faktisk fungerer.

 

PS2!

Ingen tvil om at amerikanerne leder ann mot fremtiden ;)

http://mashable.com/2016/01/06/chevrolet-bolt-ev

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du leser en gang til hvis du mener jeg motsier. Min misjon er først og fremst å rydde opp i feilinformasjonen og annet tull og tøys som spres av deg, Frank, Harald ;) og "Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror" på facebook om strøm til elbiler, og om hvor miljøvennlige digre V8'ere er :P

 

Dere har jo en egen ur-trang til å kommentere alt rundt elbil i negativt tonelag, så jeg vet nå ikke helt hvem som er mest innbitt.

 

At du drar meg med inn i denne gjengen viser klart hvor langt du stiller deg i forsvarsposisjon helt ubegrunnet. Sist jeg ble beskyldt for visse holdninger her i tråden så var dette saken:

 

Er du veldig hårsår når det kommer til Tesla? Du "beskytter" jo den med nebb og klør...

Stakkars den som har noe å utsette på "bilen"..

 

På ingen måte, har heller ei parkert rumpa i en ennå.. Men har ikke noe imot verken å diskutere, eller si mine egne meninger om påstander som flyr i både ene og andre retning :)

 

Om jeg spør om hva som er en fornuftig løsning på den problematikken som er nevnt rett over her for eksempel, og det blir musestilt fra de som kritiserer hvordan ting blir gjort, da er det jo litt morro å diskutere synes jeg :)

 

Nå var det vel ikke så mange som gadd å lese hele innlegget, det jeg sa at det var en fornuftlig løsning såfremt det ikke var noe problem å kjøre med det sånn, i og med at det rett over ble sagt at flere kjørte rundt med dette uten at de visste om det engang. Men greit nok det :)(her var det snakk om å kjøre med klunkende DU inntil de fikk byttet den på garanti)

Og ja, jeg sier fra når noen mener at 355mm bremser er bittesmå Nissan Micra bremser, om det er å beskytte den med nebb og klør ;)

 

Samt at en hovedservice på Tesla innebærer mer enn å skifte bremsevæske, selv om den ikke har motorolje og tennplugger så skal byttes. Da har vi vel gått gjennom det jeg har kommentert det siste året, sånn ca :)

 

Forskjellen fra dengang er at jeg nå faktisk har parkert rumpa i en Tesla, og ikke noe spesielt negativt å utsette på den. Utenom at de piggfrie vinterdekka ikke hadde sjangs å håndtere kreftene i bilen. ;)

 

Ellers så stiller jeg meg ganske nøytralt til både det ene og det andre, jeg kjører verken elbil eller VAG for tiden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

@Sigve

De regner med trøbbel, men kjøpte bilen likevel. Fascinerende.

Apropos vedfyring, ja det er noe dritt, men får inntrykk av at du insinuerer at man MÅ begynne med det som forurenser mest? Bare å stenge ned all skipstrafikk så er vi vel kommet ganske langt :P

 

 

[/url]

 

Sondre. jeg snakket ikke om de som har kjøp tesla x , men de som selger/reparerer dem;)

Vi er vel alle interessert i at staten bruker våre skattepenger på best mulig måte vel ?

Vel, istedenfor og/eller i tillegg til avg.red. på elbiler så er vel det smarteste å bruke penger på det som har størst virkning. Hvor mye koster det å sponse folk med rent brennende vedovner i de byene som trenger det da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.