Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Ergo ingen andre ulemper??!

 

Tar fri resten av dagen jeg, så stikker jeg og ser på den der E-golfen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ergo ingen andre ulemper??!

 

Tar fri resten av dagen jeg, så stikker jeg og ser på den der E-golfen!

 

Det kan jeg lett anbefale deg! :)

Nå har jeg svelget både en og to kameler og spist min egen hatt! "Jeg skal aldri ha noe elbil", "Elbil er noe dritt", "Elbil er dritkjedelig", osv... er setninger jeg har gulpet opp i en viss tid... Helt til i går når jeg prøvde en.

 

Selv frøkna som har sagt hun aldri skal ha Golf (fordi alle andre har jo golf) er gira på e-golf nå :P

 

Den erstatter på ingen måte Passaten verken i gøy faktor eller i praktisk øyemed, men det er jo en super til og fra jobb, handletur, tur til svigers osv type bil. Og den er, tro det eller ei, ikke kjedelig å kjøre heller :)

 

Vi skal få låne en av Møller om et par uker (passer best for oss), i et par dager slik at vi får prøvd den litt til og fra jobb og noen flere turer før vi bestemmer oss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O

Det kan jeg lett anbefale deg! :)

Nå har jeg svelget både en og to kameler og spist min egen hatt! "Jeg skal aldri ha noe elbil", "Elbil er noe dritt", "Elbil er dritkjedelig", osv... er setninger jeg har gulpet opp i en viss tid... Helt til i går når jeg prøvde en.

 

Selv frøkna som har sagt hun aldri skal ha Golf (fordi alle andre har jo golf) er gira på e-golf nå :P

 

Den erstatter på ingen måte Passaten verken i gøy faktor eller i praktisk øyemed, men det er jo en super til og fra jobb, handletur, tur til svigers osv type bil. Og den er, tro det eller ei, ikke kjedelig å kjøre heller :)

 

Vi skal få låne en av Møller om et par uker (passer best for oss), i et par dager slik at vi får prøvd den litt til og fra jobb og noen flere turer før vi bestemmer oss.

 

Bare for å begynne med det verste. Det finnes ingen biler som er bra når en skal til svigers

 

 

Var og fikk pris på denne nå, og med et utstyret jeg hadde lyst på, havner den på 289k. Et sett hjul da jeg vil ha noen andre til sommeren..

Og jeg kan vel da forvente meg en mnd kostnad ved bruk av denne bilen på 200ish spenn.. Hmm... Høres sykt ut. Kan jeg ha glemt no?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har bestilt e-Golf og jeg gleder meg til den kommer. Jeg har aldri handlet flett ny bil før, men med e-Golf hvor prisen på brukt (riktignok levert idag) er høyere enn nybil med ventetiden det innebærer så handlet jeg lett en ny. 50k spart ved å vente til mars er ikke ille. Vårt behov for byturer de kommende årene kommer til å øke betraktelig pga studier. Og siden vi har barn på skole og i barnehage MÅ vi kjøre bil for å rekke tidene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Teslatilstander (tidligere vel og merke) på brukte eGolf med dyrere bruktbiler enn nybiler altså? Det sier vel litt om populariteten til elbiler om dagen :P

 

Tror bensin-UP!en til madammen ryker for en e-UP! snart. Hun småkjører stort sett bare uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... 1-2 kroner pr mil?? 425 i årsavgift, gratis ferge og bom. Parkering og? Ser disse Golfene ligger opp mot 300k splitter nye. Se bort ifra en eventuell rekkevidde. Hvilke andre ulemper er det?

 

Full tank:

e-Up! - ca. 10-12 kr.

e-Golf - ca. 20-25 kr.

 

;)

 

Parkering er delvis gratis på en del offentlige plasser. Du finner også gratis offentlige lademuligheter (trege) om du skal spare enda mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt slik med kia soul også. Selges dyrere enn nye, venteliste uti august neste år allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo en meget bra diskusjon:)

Tror jeg tar med meg tilbudet og bytter inn A5'n, så får kjærringa seg E-Golf, mens jeg kan bruke vår gamle Golf mk2 GTI 16v: rock :

Blir da en E-Golf med alt utstyr man får til den, samt ferdig montert Bosch 16A lader i carporten.

Da er det bare å bestemme seg for farge, synd man ikke får den i "R-blå" eller som vanlig rød...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å bestemme seg for farge, synd man ikke får den i "R-blå" eller som vanlig rød...

 

Synd man ikke får den i Carbon Steel grey, eller hva nå den farven het :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang den varmepumpen... Er det bare det at den vil gi et par mil ekstra? Var evigheter venting på den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang den varmepumpen... Er det bare det at den vil gi et par mil ekstra? Var evigheter venting på den...

 

Den vil gi et par mil på vinteren. men jeg har bestemt meg for at det ikke er verdt å vente på. Jeg bestilte egolf 3. april og slik det ser ut nå er det levering o uke 7 2015 pga utrfordringer med varmepumpen. etter å igår ha testet A3 etron har jeg bestemt meg for å gå for en golf GTE istede. Da jeg er skeptisk til verdien på egolfen om 2 år, da tekniologien vil bedre seg drastisk de neste årene og minst noen av fordelene til elbil vil bli borte. Og den UHYRE lange ventetiden. For å gjøre det ekstra surt, så står egolfen ferdig produsert i tyskland, men utbedringer på varmepumpe ser ut til å starte på nyåret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skråblikk...

 

Dere som er så skeptiske til annenhåndsverdien på elbiler med forholdsvis lav rekkevidde. Hvor tror dere bruktprisene på en ditto bensin/diesel havner om VW slenger enn eGolf med 300-350km rekkevidde til 350'-450' ut i markedet? Skjønner at man tenker tidlig «trilling», Think og lignende, men elbilene på markedet nå er jo biler. Ikke handlevogner på hjul. En brukt Think av nyere dato, 08-09, koster fremdeles 70 gærninger, og en 3-4 år gammel «trilling» 100-130'. Tviler på bensin Up!en til fruen er verdt så mye når den nærmer seg 7 år, får jeg vel knappe 150' for i dag (nesten 25% verditap på et drøyt år) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terje, tur til svigers er alltid gøy for min del. Får så god mat der :D

 

Tilbake til topic...

Sondres innlegg over her er jo ingen dum måte å se ting på :)

Det er ikke umulig at tilsvarende biler med bensin/diesel vil få vel så dårlig bruktpris som elbilen når det kommer enda bedre teknologier i elbil verden.

 

Etter hva jeg skjønte angående varmepumpen så hadde ikke denne noen verdi før en minst hadde kjørt 30min (for hver tur en tar). I tillegg virker den best i temperaturområde -10 - 0 grader.

Dette betyr at varmepumpen verken er verdt pengene eller ventetiden for vår del. Både jeg og fruen bruker 15-20min til jobb og det samme gjelder kjøretid for handleturer. Ei heller er det så kaldt her i Stavanger/Sandnes området at det vil ha særlig verdi. Vi har kanskje en eller to mnd med minusgrader, da typisk -2-3 ish.

 

- Med varmepumpe måtte vi garantert vente til godt over sommeren.

- Uten varmepumpe kunne vi nok få den levert tidlig sommer mai/juni ish.

 

Vår spec havnet på 309.000 inkl. vinterhjul.

 

Litt usikker på farge vi også. Liker Night Blue Metallic, men så er jo Passaten også blå da, bare litt lysere. Den grå fargen føler jeg mange biler har og hvit og sølv er uaktuelt. Sort er jo tidløst, men skjuler samtidig linjene til bilen litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting til hva gjelder bruktbilpriser, sorry om det blir vel mye OT.

 

Saken er den at på biler med fossilt drivstoff er importordningen slik at man får et såkalt bruksfradrag på avgiftsberegningen. Dette presser automatisk bruktprisene i Norge nedover. For elbil har man ikke dette fratrekket siden det ikke er noen avgifter i Norge på elbil. I praksis blir bruktprisene derfor kun styrt av bilens faktisk salgsverdi i utlandet (der elbiler som oftest har en eller annen for for avgift) og i Norge. Du får ingen "avgiftsrabatt" på samme måte som på andre biler. Dette er også litt av forklaringen på at en del elbiler har holdt seg så bra i pris. Så finnes naturligvis unntak fra land der man har fått kontantstøtte ved kjøp av elbil i kombinasjon med griske forhandlere i Norge = kjøpe en ny i f.eks Frankrike, motta penger fra staten, selge bilen videre til Norge der nyprisen var langt høyere, og dermed tjene penger en gang til på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skråblikk...

 

Dere som er så skeptiske til annenhåndsverdien på elbiler med forholdsvis lav rekkevidde. Hvor tror dere bruktprisene på en ditto bensin/diesel havner om VW slenger enn eGolf med 300-350km rekkevidde til 350'-450' ut i markedet? Skjønner at man tenker tidlig «trilling», Think og lignende, men elbilene på markedet nå er jo biler. Ikke handlevogner på hjul. En brukt Think av nyere dato, 08-09, koster fremdeles 70 gærninger, og en 3-4 år gammel «trilling» 100-130'. Tviler på bensin Up!en til fruen er verdt så mye når den nærmer seg 7 år, får jeg vel knappe 150' for i dag (nesten 25% verditap på et drøyt år) ;)

 

Her sier du noe viktig:) det er klart at verditapet på en bensin\diesel bil også vil bli høyere om elbilene får rekevidde på 40km+. Godt noen ser det fra andre vinkøer for dette har jeg faktisk ikke tenkt over:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robin... Har du mulighet til å legge ut specliste? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke speccen vi fikk i hånden men slik ser det ut når jeg konfigurerer samme bil på vw.no:

 

Bilen: kr.258.000

 

Lakk, hjul og interiør:

 

Lakk: Night Blue Metallic kr.2 400

Hjul: Lettmetallfelger 6,5J x 16 "Astana" (ikke flere valgmuligheter)

Interiørfarge: Titan sort (Vienna skinn)

 

 

Ekstrautstyr:

 

Lys&Sikt-pakke: kr.1 600

Ambientebelysning: kr.1 800

Parkeringssensorer foran og bak: kr.4 200

Elektrisk innfellbare sidespeil: kr.1 200

Ryggekamera: kr.1 600

Fjernlysassistent: kr.1 200

DYNAUDIO Soundsystem med 400 Watt: kr.4 900

Sidekollisjonsputer bak: kr.2 200

Mørke sidevinduer og bakvindu: kr.2 100

Keyless Access: kr.2 900

Stoffmatter: kr.500

 

Delsum: 299.000

 

I tillegg kom bagasjeromsmatte 500(?) og vinterhjul 8900kr.

+ Levert Møller Bil Stavanger

 

Tot: 309.000

 

 

EDIT: Skader jo ikke å legge ved bildene etter konfigurasjonen heller da :)

 

egolf1.PNG

 

egolf4.PNG

egolf2.PNG

egolf3.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernlysassistent. Hva er egentlig det?

Tro om det er greit å kaste på 4900 for den audiopakken.. er vel kanskje det?

Mørke sideruter er ikke en option da jeg vil ha dette helt frem til a-stolpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De siste to vinduene kan du jo legge film på i etterkant :)

 

Fjernlysassistent fungerer slik at når du kjører på mørk landevei og du møter en bil så justerer lysbildet seg slik at bilen du møter ikke blir forstyrret, mens du likevel har fullt fjernlys alle andre steder :)

 

Jeg trodde selv at det var en assistent som skrudde fjernlyset av og på for deg, for det vil jeg nemlig ikke ha. Liker å ha kontroll på slikt selv. Men det er altså slik jeg forklarte ovenfor, hvilket jeg finner interessant og absolutt nyttig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, for vag har jo en sånn toskete film som gjør at det ikke blir helt likt. Da vil jeg jeg heller få alt lagt på i etterkant.

 

Fjernlysassistenten høres gull ut!

 

Tror jeg stikker å prøvekjører denne saken til uka.

 

Jeg synes ladetiden var lang da! 13 timer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg synes ladetiden var lang da! 13 timer?

 

Det er om du putter kabelen rett i veggen hjemme ja. Og om du må ha skjøtekabel for å rekke frem til bilen så må du regne med spenningsfall og dertil lenger ladetid.

Kjøper du deg en lader fra Siemens som du monterer hjemme så var det ca.8timer og om du lader på en hurtiglader så er det ca.30min :)

Møller har en avtale eller noe sånt om at du får laderen inkludert montering for 13-14.000. Så regn med de kronene ekstra hvis du vil ha lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med ladetid er noe mange nevner nå etter at jeg fikk meg elbil.

 

På en 10A kurs (som ser ut til å være maks fra schuko på e-Golf) lader man 2,3kW pr. time. Om du kjører eGolfen helt tom (regner med den også har noen kWh som brick protection i bunn) så tar det 10-11t å lade opp igjen til 100%. Ja, jeg ser de oppgir 13t, men jeg tviler på at du klarer å tømme batteriet helt selv om det står 0% restkapasitet igjen i displayet.

 

To spm. man skal stille seg da:

1. Må batteriet lades til 100% hver dag? (lavere SOC vil spare batteriet i form av økt levetid, og redusert kapasitetstap)

2. Står ikke bilen stille på plassen sin minst 10-11t i strekk hver kveld/natt uansett?

 

Undertegnede kjører 65-110km pr. dag. Det krever ca. 5-8t lading pr. dag med 13A å lade batteriet opp til samme nivå som dagen før. Disse timene sover jeg uansett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ladetiden var lang da! 13 timer?

 

Nå har ikke jeg Golf, men antar at oppgitt ladetid ikke er helt ulik som på e-up.

 

Jeg har montert Salto vegglader på 16A-kurs, og får dermed ladet med 13A. Mandag etter jobb var rekkevidde 25km. Plugget i ladekabel og 4 timer senere var rekkevidden 140km. Så en vegglader med kurs på 16/20A har noe for seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller selger en 16A vegglader med inntil 10m kabel fra sikringsskap til punkt i carport, garasje eller ute på vegg.

Dette for 9900 kr, inkl. Montering av godkjent elektriker.

Da er det oppgitt til 8 timer ladetid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, for vag har jo en sånn toskete film som gjør at det ikke blir helt likt. Da vil jeg jeg heller få alt lagt på i etterkant.

 

Fjernlysassistenten høres gull ut!

 

Tror jeg stikker å prøvekjører denne saken til uka.

 

Jeg synes ladetiden var lang da! 13 timer?

 

 

Rart det du sier ang. toning av vinduer...

Forrige bil jeg hadde var en Passat 3c, jeg fikk lagt film på fremdørene og den filmen var helt lik orginaltoningen.

Han på Riis bilglass kalte den VAG-film...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.