Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

 

Fjernlysassistent fungerer slik at når du kjører på mørk landevei og du møter en bil så justerer lysbildet seg slik at bilen du møter ikke blir forstyrret, mens du likevel har fullt fjernlys alle andre steder :)

 

Jeg trodde selv at det var en assistent som skrudde fjernlyset av og på for deg, for det vil jeg nemlig ikke ha. Liker å ha kontroll på slikt selv. Men det er altså slik jeg forklarte ovenfor, hvilket jeg finner interessant og absolutt nyttig :)

 

Fjernlysassistenten som leveres til e-Golf slår kun fjernlyset automatisk av/på. Den dynamiske lysassistenten som beholder fjernlyset på, men blender ut motgående kjøretøy så de ikke blir blendet, leveres kun i kombinasjon med adaptive bi-xenonlys og ikke på LED-lys som er standard på e-Golf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart det du sier ang. toning av vinduer...

Forrige bil jeg hadde var en Passat 3c, jeg fikk lagt film på fremdørene og den filmen var helt lik orginaltoningen.

Han på Riis bilglass kalte den VAG-film...

 

Okay, for to ganger har jeg fått lagt på fremre ruter, og begge ganger har det blitt feil. Ikke mye, men litt. Uansett nok til at det blir irriterende :) Så gidder ikke sjanse på den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernlysassistenten som leveres til e-Golf slår kun fjernlyset automatisk av/på. Den dynamiske lysassistenten som beholder fjernlyset på, men blender ut motgående kjøretøy så de ikke blir blendet, leveres kun i kombinasjon med adaptive bi-xenonlys og ikke på LED-lys som er standard på e-Golf.

 

Nå er det vel bare LED matrix med sine utallige lyskombinasjoner som klarer å beholde fultlyset på, men ikke blende motgående kjøretøy. Dette krever jo en kontinuerlig endring i lysbilde, noe jeg ikke helt forstår kan være mulig med xenon eller vanlig LED lys for den saks skyld. Men det du sikkert får på golfen og Audi forsåvidt med xenon, er at du har den dynamiske lysHØYDE reguleringen. Den slår ikke av fulltlyset tvert, men den senker lysstrålen mer og mer ned mot bakken så du ikke blender motgående, men til slutt skrur den av fjernlyset inntil motgående bil har passert. Litt mer avansert fjernlysassistent med andre ord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel bare LED matrix med sine utallige lyskombinasjoner som klarer å beholde fultlyset på, men ikke blende motgående kjøretøy. Dette krever jo en kontinuerlig endring i lysbilde, noe jeg ikke helt forstår kan være mulig med xenon eller vanlig LED lys for den saks skyld. Men det du sikkert får på golfen og Audi forsåvidt med xenon, er at du har den dynamiske lysHØYDE reguleringen. Den slår ikke av fulltlyset tvert, men den senker lysstrålen mer og mer ned mot bakken så du ikke blender motgående, men til slutt skrur den av fjernlyset inntil motgående bil har passert. Litt mer avansert fjernlysassistent med andre ord.

Jo, jeg har Xenon med DLA (dynamisk lysassistent) på Tiguan'en, og den dimmer bare ned den sektoren der møtende (eller innhentet) bil er, mens ellers er det fulltlys. Slik: https://www.youtube.com/watch?v=o72Yjz-4AT0. Relativt avansert, funker utmerket, eneste minus står det mer om her http://forum.vacn.no/showthread.php?271201-juster-aktiverings-km-for-automatiske-fjernlys-audi-a4-11-mod!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss.. tøft! Visste ikke at dette fantes, trodde det var kun LED matrix som hadde denne funksjonen. Lærer noe nytt hver dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespørsmål til dere som har e-Golf eller e-up!, eller har satt dere inn i moroa. Kan man lade fra blått stikk type 32A 230V 1-fase, eller må man ha en Saltoboks eller lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernlysassistenten som leveres til e-Golf slår kun fjernlyset automatisk av/på. Den dynamiske lysassistenten som beholder fjernlyset på, men blender ut motgående kjøretøy så de ikke blir blendet, leveres kun i kombinasjon med adaptive bi-xenonlys og ikke på LED-lys som er standard på e-Golf.

 

Takk for opplysningen Jan Tore!

Jeg får opplyse hun selgerdama hos møller her i Stavanger da for det var hun som fortalte meg dette :) Jeg forstår godt at det ikke kan være enkelt å ha kontrollen på alle mulige kombinasjoner på alt ekstrautstyr til de forskjellige bilene de selger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg e-golfen på prøve i helga. :D Helt sykt å kjøre den ut av lokalet lyyydløst. Føltes rart, merkelig, morsomt, digg på samme tid. Må jo si at den er herlig å kjøre. Ganske kvikk til å være en 115 hk golf. Den er fin å se på utvendig og innvendig. Mye pene detaljer!!

 

Men... Da jeg kjørte den ut av lokalet falt rekkevidden til 14 mil, og hele veien hjem blei jeg sittende å titte på målern. Kjente faktisk en indre uro, og det var en stressende følelse. Hvor fort faller den osv osv, men regner med at slikt blir en vanesak.

 

Spørsmålene jeg sitter igjen med er om den faktisk har for liten rekkevidde?

Var ute for litt siden og da hadde den ladet i tre timer og sto på 84 i rekkevidde. Tar det for lang tid å lade den i forhold til rekkevidden den innehar?

 

Kan det brått være greit å vente å se hvor mye Teslaen faller i pris når firhjulstrekkern leveres? Teslaen har jo det dobbelte i rekkevidde. I tillegg er den jo større, kjappere, tøffere osv. Hvordan er ladetiden på den?

 

Bare for å gjenta meg selv, Golfen var super.. Og jeg gleder meg til å kjøre tur imorgen og finne ut mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men... Da jeg kjørte den ut av lokalet falt rekkevidden til 14 mil, og hele veien hjem blei jeg sittende å titte på målern. Kjente faktisk en indre uro, og det var en stressende følelse. Hvor fort faller den osv osv, men regner med at slikt blir en vanesak.

 

Spørsmålene jeg sitter igjen med er om den faktisk har for liten rekkevidde?

 

Hehe, høres ut som et klassisk tilfelle av rekkeviddeangst [emoji3]

Jeg begynner så smått å venne meg til det selv, men opplever i praksis at det er nok rekkevidde likevel.

 

Hvorvidt rekkevidden er god nok for deg avhenger jo av ditt bruksmønster og lademuligheter på jobb osv. Kjørestil og bruk av ekstrautstyr har også mye å si for rekkevidden.

 

Men jeg er ihvertfall overbevist om at elbil som supplement til fossilbil gir en stor besparelse til husholdningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg e-golfen på prøve i helga. :D Helt sykt å kjøre den ut av lokalet lyyydløst. Føltes rart, merkelig, morsomt, digg på samme tid. Må jo si at den er herlig å kjøre. Ganske kvikk til å være en 115 hk golf. Den er fin å se på utvendig og innvendig. Mye pene detaljer!!

 

Men... Da jeg kjørte den ut av lokalet falt rekkevidden til 14 mil, og hele veien hjem blei jeg sittende å titte på målern. Kjente faktisk en indre uro, og det var en stressende følelse. Hvor fort faller den osv osv, men regner med at slikt blir en vanesak.

 

Spørsmålene jeg sitter igjen med er om den faktisk har for liten rekkevidde?

Var ute for litt siden og da hadde den ladet i tre timer og sto på 84 i rekkevidde. Tar det for lang tid å lade den i forhold til rekkevidden den innehar?

 

Kan det brått være greit å vente å se hvor mye Teslaen faller i pris når firhjulstrekkern leveres? Teslaen har jo det dobbelte i rekkevidde. I tillegg er den jo større, kjappere, tøffere osv. Hvordan er ladetiden på den?

 

Bare for å gjenta meg selv, Golfen var super.. Og jeg gleder meg til å kjøre tur imorgen og finne ut mer.

 

Det går over. Satt på akkurat samme måte i min Model S selv med 300km (typical range = det som stemmer best) indikert rekkevidde igjen :P

Vil ikke kalle det rekkeviddeangst. Det er heller det at du er ukjent med hele opplegget, og er farget av alt pratet om rekkevidde.

 

Når det gjelder lading. Husker jeg ikke feil så leveres eGolf med en ladekladd som er låst på 10A = 2,3kW effekt = Du får ca. 2,3kWh inn på batteriet pr. time. Du skal umiddelbart droppe først som sist å regne ladefart i rekkevidde-km. Hjemme går det greit siden makseffekten er begrenset av kontakten i veggen din ikke av noe annet. Når du derimot hurtiglader vil rekkevidde-km du får dyttet inn være avhengig av blant annet batteriets temperatur, hvor mye % SOC du har når du leser av etc. Med det sagt...

Du kan montere ladestasjon hjemme (mulig det finnes kabler også som gir mer futt) og få utnyttet inntil 16A hjemme på en eGolf om jeg ikke tar feil = 3,6kW. Det tror jeg er maks lading hjemme på eGolf. Det burde holde da 2t lading vil gi deg drøye 7kWh på batteriet = mellom 3,5-5 mil rekkevidde. Vill gjetting, men det holder vel for de fleste for å komme seg til butikken, på trening et.

 

Men så nevner du Tesla. Disse kan enkelt lades med 7,2 kW hjemme. Alt du trenger er en dedikert 32A kurs, og 1-fas på et blått industristikk. Har du tilgang til 400V kan du blåse 11kW i batteriet med 16A 3-fas og et rødt industristikk. Nå er dette egnetlig helt unødvendig på en Tesla Model S all den tid rekkevidden er den samme som for enn eGolf selv om batteriet bare er ladet til 40-45% (S60), eller 25-30% (S85). Jeg lader min S85 opp til ca. 70% daglig på 13A. Da har jeg i praksis samme rekkvidde som en fullladet S60 og kan i praksis kjøre 3 dager (jobb, trening, butikken etc.) før jeg MÅ lade igjen. At jeg lader til 70% hver dag (ca. 15 kW forbruk pr. dag) er kun for å ha en real buffer i tilfelle jeg må avgårde på en lengre tur.

 

Så må jeg nesten legge til. Hvor ofte tror du at du kommer til å kjøre batteriet tomt, og deretter må ut på en lengre tur innen kort tid? Hvis svaret er aldri kjøper du eGolf og koser deg. Er dette derimot noe som skjer ofte ville jeg tenkt på noen små ting.

 

  1. Model S60 - disse får du for under 500' med mye utstyr. Vurderte denne lenge selv, men dessverre er det slik at batteriet er tregereå lade på Tesla sine superladere med minste batteriet (fysisk forklaring) og med 5-6 lange turer pr. år ble det valgt bort for en S85.
  2. Har du mulighet til raskere lading i nærheten? Kiwi bygger ut hurtiglading på mange, mange av sine butikker nå. Der kan du lade med inntil 50kW = fullt batteri på ca. 30min (En Tesla kan faktisk bare lade med 11/22kW her ;) )
  3. Gjør som du sier. Hvis du likevel må vente 5-6mnd på eGolfen så kan du ta en sjanse på at Model S i RWD utgave faller litt i pris når D-utgavene kommer. Jeg vil tro du kan finne deg en 2013/tidlig 2014 model P85 til 550-600' om drøye 6mnd. Da snakker vi vet du, men pass da på at du er sikker på at du får en med DU som ikke er utsatt for havari, og at div småplukk er utbedret,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre.. Kan du sende meg nr ditt på pm, så slår jeg på tråden på mandag. Om det passer deg da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vi lånt e-golf fra tirsdag til torsdag denne uka og sitter igjen med et godt inntrykk fremdeles :)

 

Satt med litt nerver da vi skulle hjem den ene dagen og oppdaget at det kun var 32km igjen på "tanken". Med 30km å kjøre så ble det eco+ og cruise controll hele veien. Når vi omsider parkerte hjemme så det slik ut i dashen:

 

5km igjen på "tanken".

88321B30-4672-4D7E-8135-B4234F7633F3.jpg

 

Nesten ingen power igjen til å gi bilen fremdrift, varslet med et orange skilpaddelys :P

D52DE384-00E1-4DEC-88D9-4557D902FA6A.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehehe... Ekkel følelse, hæ? :D

 

Hadde e-golfen i helga, og må si meg meget fornøyd med hvor digg den var å kjøre! Greit kjapp, og mye fine detaljer..

Men rekkevidden.. Hmm.. På vinterstid liker jeg ikke sitte i bilen og fryse, og med litt økning på varmen så gikk rekkevidden drastisk ned. Synes jeg kunne kjøre altfor lite mtp hvor lang tid det faktisk tar å lade den. Er liksom ikke bare å ha med seg ladern mens man er på besøk hos noen, da må man nesten overnatte :P Så jeg synes at rekkevidden faktisk blir for kort, dessverre. Dessverre dessverre dessverre!! Meget synd da jeg likte den meget godt.

 

Men MÅ også bare skryte av selgeren på Johnsen bil, Arnt-Børge het han.. Suveren service og en fantastisk humor :D Likte væremåten og så serviceminded han var, at jeg tilbydde han jobb på dagen om han slutta der.. Flirer

 

 

Ser ut til at jeg må se hva som skjer med tesla prisene da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kompis hadde en slik på låne for en tid siden. han oppsumerte det slik..

 

ikke 100% oppladet ut av forhandler - hjem- ladde - sitte hjemme 1.5 timer ekstra for å få den laddet for å kjøre på hytta -

enda ikke fullt oppladet - kjøre til hytta - ikke nok strøm - stoppe hos en person for å låne skjøteledning - ladde -

snike seg på hytta - ladde - kjøre hjem - ladde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kompis hadde en slik på låne for en tid siden. han oppsumerte det slik..

 

ikke 100% oppladet ut av forhandler - hjem- ladde - sitte hjemme 1.5 timer ekstra for å få den laddet for å kjøre på hytta -

enda ikke fullt oppladet - kjøre til hytta - ikke nok strøm - stoppe hos en person for å låne skjøteledning - ladde -

snike seg på hytta - ladde - kjøre hjem - ladde.

 

Enten har han hytte langt pokker i vold eller så kan det nesten garanteres at det er en hurtiglader på ruta som han kunne ha brukt.

Dårlig planlegging kalles det.

 

men noen er motstandere uansett ;)

spør hvor mye turen kosta i strøm, eller var det ikke så viktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian.. Var det Raymond? Hehe.. Hørte den :)

 

Rune, jeg kan garantere deg at det IKKE er hurtiglader på ruta.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian.. Var det Raymond? Hehe.. Hørte den :)

 

Rune, jeg kan garantere deg at det IKKE er hurtiglader på ruta.. :)

 

Da er det feil bil til formålet, det burde vært tatt i betrakning ;)

hvor ligger denne hytta og hvor lang var reiseveien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig ekkelt en stund ja Terje :D

 

e-Golf er en bil nr.2 og kan ikke erstatte fullt behov for en vanlig familie i dag. Det må man bare innse. Det er ikke bilen man kjører opp på hytta med mindre hytta bare er 5 mil hjemmefra. Dette er til og fra jobb og handleturer type bil for den som bor noenlunde sentralt. Altså 95% av all kjøring en foretar seg i løpet av en normal uke. Selv ikke en Tesla kan erstatte en drivstoffdrevet bil totalt for min del. Jeg gidder i alle fall ikke å planlegge bilferien min etter hvor hurtigladerene står plassert.

 

MEN, jeg kjører ca.600km (forbruk 1L/mil lokal kjøring) og har en 8-10 bompasseringer per uke. Det betyr at jeg betaler 60*14,5 (ca. snittpris bensin) = 870kr + 10*16kr per bompassering = 1030kr/uke totalt bare for å komme meg til og fra jobb og handle.

Så har frøkna også en bil. Denne brukes ikke fullt så mye så den skal jeg ikke regne med. Det er denne som blir vurdert byttet ut med e-Golf. e-Golf blir da bruksbilen i stedet for Passaten og vi sparer dermed 1000kr i uka, det er 47.000 per år dersom man trekker fra de 5 ukene man har med ferie :)

I tillegg er årsavgiften en brøkdel av vanlig så her sparer vi også noen kr i forhold til å ha to bensinbiler (vi er avhengige av to biler da jeg reiser en del med min egen bil i jobbsammenheng).

 

Så det er skremmende nok mye som taler for at vi bestiller en e-Golf, men vi får se da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig ekkelt en stund ja Terje :D

 

e-Golf er en bil nr.2 og kan ikke erstatte fullt behov for en vanlig familie i dag. Det må man bare innse. Det er ikke bilen man kjører opp på hytta med mindre hytta bare er 5 mil hjemmefra. Dette er til og fra jobb og handleturer type bil for den som bor noenlunde sentralt. Altså 95% av all kjøring en foretar seg i løpet av en normal uke. Selv ikke en Tesla kan erstatte en drivstoffdrevet bil totalt for min del. Jeg gidder i alle fall ikke å planlegge bilferien min etter hvor hurtigladerene står plassert.

 

MEN, jeg kjører ca.600km (forbruk 1L/mil lokal kjøring) og har en 8-10 bompasseringer per uke. Det betyr at jeg betaler 60*14,5 (ca. snittpris bensin) = 870kr + 10*16kr per bompassering = 1030kr/uke totalt bare for å komme meg til og fra jobb og handle.

Så har frøkna også en bil. Denne brukes ikke fullt så mye så den skal jeg ikke regne med. Det er denne som blir vurdert byttet ut med e-Golf. e-Golf blir da bruksbilen i stedet for Passaten og vi sparer dermed 1000kr i uka, det er 47.000 per år dersom man trekker fra de 5 ukene man har med ferie :)

I tillegg er årsavgiften en brøkdel av vanlig så her sparer vi også noen kr i forhold til å ha to bensinbiler (vi er avhengige av to biler da jeg reiser en del med min egen bil i jobbsammenheng).

 

Så det er skremmende nok mye som taler for at vi bestiller en e-Golf, men vi får se da :)

 

 

Jeg var også skeptisk mtp planlegging og slikt inntil jeg fikk prøvd skikkelig. og det er utrolig hva man vender seg til og får til å fungere 100%

vi var enda mer skeptiske da vi valgte å bytte ut a6 med en e-up som nr 2 bil. angrer fortsatt ikke.

eneste jeg har behov for innimellom er hengerfeste, men erfaringsmessig ikke vanskelig å byttelåne bort teslan for en helg så det går fint.

 

tror som deg og meg at mange andre også må få prøve seg litt før man kan dømme elbilparken sønder og sammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 8 mil på hytta og det funker gull. Litt skeptisk nå til vinteren, men med dårlige veier og masse snø, så ligger det nok an til at det er allroaden som kjøres til hytta uansett. Men i sommer har vi hatt 6 turer oppover med golfen :-)

 

Meget fornøyd med bilen min iallefall. Allroaden har nesten ikke vært ibruk, noe som viser hvor lite man egentlig trenger diesel/bensinbil i hverdagen.

 

Enig med at det tar litt lang tid å lade, men stort sett så kjører man ikke mer enn 10 mil om dagne. Litt lite hurtigladere for golf her i trøndelag enda... Men kommer nok etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av dere med e-Golf kjøpt med Lane assist?

 

Lånte en annen e-Golf her i helga og den hadde dette. Makan til plagsom funksjon! Følte den drev og jobba mot meg hele tiden mens den var aktivert. Og når jeg lot den gjøre som den ville så hylte den og sa at jeg måtte ta over styringa :P

 

Noen andre av dere som sitter med samme inntrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Makan til plagsom funksjon! Følte den drev og jobba mot meg hele tiden mens den var aktivert. Og når jeg lot den gjøre som den ville så hylte den og sa at jeg måtte ta over styringa :P

 

Og da er det bekreftet hvilket kjønn det er :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det bestillt e-Golf her også, etter mye frem og tilbake. Var først innom møller i august å prøvde bilen å fikk et tilbud,men hadde egentli slått det fra meg. Men har ikke helt sluppet taket,og idag var jeg innom å bestillte likevell.

Besparelsen på diesel og bom betaler golfen pr mmd, så d var nesten det eneste fornuftige:)

Ble limestonegrå med alt utstyr unntatt laneassist,parkassist og lysassist:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi sitter litt på gjerdet... Hadde elektriker innom som ga meg en budsjettpris på 20 laken for å legge opp strøm ut i carport. Dette inkluderte 8timer arbeid, 28mtr kabel, sikring, 2 overspenningsvern (1 finvern ved uttaket).

 

Syns det var rimelig drøyt.

 

 

Vet noen hva den ladepakken fra Siemens inkluderer og hva priser var?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En på jobb hos meg bestillte denne laderen fra møller. Dette inkluderte all montasje i sikringskap (Inkl sikring og værn). Kabel opptil 10m, inkl legging av dette ut av huset. Montering av selve boksen. Kost var vel rundt 10k. Hvis det skal legges lengre kabel, så var det kun kabelkost + ekstra arbeid (Altså 1 time) som kom som ekstra.

 

Skal høre hvilket selskap som gjorde installasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.