Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

En på jobb hos meg bestillte denne laderen fra møller. Dette inkluderte all montasje i sikringskap (Inkl sikring og værn). Kabel opptil 10m, inkl legging av dette ut av huset. Montering av selve boksen. Kost var vel rundt 10k. Hvis det skal legges lengre kabel, så var det kun kabelkost + ekstra arbeid (Altså 1 time) som kom som ekstra.

 

Skal høre hvilket selskap som gjorde installasjonen.

 

Jeg har også benyttet meg av tilbudet fra Møller, det er da Salto-boks. Dette kostet 9900kr eks mva i kontrakt på bil.

Jeg trengte 7 meter ekstra ledning, ekstrakostnad pr meter var 250kr inkl arbeid, eks mva. Her i området benytter de Ørnulf Wiig Installasjon, men det varierer kanskje lokalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vurderer å kjøpe E-golf som nr 2 bil. Vi kjører nok sikkert 6-700 km i uka og med q7'n er det kostbart. Fruen kan lade på jobb og jeg er borte halve året. Regner med at besparelsen på diesel, forsikring, dekkslitasje osv faktisk blir så stor at vi sparer inn 75% av den totale ekstrautgiften vi får med denne. Vi får ha q7'n til de litt lengre turene og til å dra henger med.

 

Har vært å prøvd en og må si at jeg ble litt imponert. Var gøy å kjøre i byen. Dessuten er det planlagt flere bomstasjoner her i Arendal og da kommer det godt med at disse er gratis enn så lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange som er positive til E-Golf her. Tenkte jeg måtte vei opp litt.

 

Fikk låne E-golf fra min lokale forhandler et døgn. Grei bil å kjøre, søkklastet(!) med utstyr og ser ut som en BIL, ikke en boks med batteri og et hjul i hvert hjørne. Prisen er jo også latterlig lav.

 

Bor slik til at fornuften/økonomien tilsier at batteribil er tingen, i alle fall om jeg ikke skal kjøre mye på ettermiddagen..

 

Men.. bilen går som et skudd opp til 50 km/t. Så blir det raskt slutt. Kjøring i venstrefila 100 sona spiser drivstoff. Bilen liker ikke aktiv kjøring, den er blytung bak, som å kjøre ei gammel 911... Den er også satt opp med hjul som heller ikke hjelper mye til her. Den bruker laaang til på å lade med std ladekabel, hele natta i praksis. Annen kraftigere lader må evt. kjøpes.

 

Rekkevidden i kulden er ca. 11mil. Da jeg gav blaffen i at det var EL bil, satte på vanlig varmeapparat etc og kjørte den slik jeg pleier kjøre var effektiv rekkevidde ca. 7,5 mil (våt saltet vei/piggfrie dekk/ 4-5 minus). Det er rett under avstanden jeg har t/r jobb hver dag. Selvsagt kan jeg jo sette den i økomodus, kjøre 79km/t i 80 sona etc etc... (er ingen grisekjører akkurat, har ei lita bot siste 21 årene). Innser at jeg nok burde overveie en litt annen kjørestil for batteribil....

 

Var i grunn veldig overrasket over at min egen skuffelse, for dette hadde jeg virkelig tro på. Dro inn til forhandleren og fikk låne bilen et døgn til. Dessverre samme inntrykk igjen..

 

 

Kan være at å komme fra Golf GTI til eGolf kanskje er en for stor/unaturlig overgang, Uansett ble det golf med bensinmotor igjen på meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men.. bilen går som et skudd opp til 50 km/t. Så blir det raskt slutt. Kjøring i venstrefila 100 sona spiser drivstoff. Bilen liker ikke aktiv kjøring, den er blytung bak, som å kjøre ei gammel 911... Den er også satt opp med hjul som heller ikke hjelper mye til her. Den bruker laaang til på å lade med std ladekabel, hele natta i praksis. Annen kraftigere lader må evt. kjøpes.

 

Rekkevidden i kulden er ca. 11mil. Da jeg gav blaffen i at det var EL bil, satte på vanlig varmeapparat etc og kjørte den slik jeg pleier kjøre var effektiv rekkevidde ca. 7,5 mil (våt saltet vei/piggfrie dekk/ 4-5 minus). Innser at jeg nok burde overveie en litt annen kjørestil for batteribil....

 

Kan være at å komme fra Golf GTI til eGolf kanskje er en for stor/unaturlig overgang, Uansett ble det golf med bensinmotor igjen på meg.

 

Jeg deler mange av de samme erfaringene som deg, og har 2 forskjellige kjørestiler ut fra hvilken bil jeg bruker.. :)

 

Måtte lade med vanlig stikkontakt her om dagen, hadde ikke tilgang på ladeboksen hjemme. Og i løpet av de 1,5 timene den sto på lading (innendørs), fikk jeg 10km ekstra rekkevidde. Jeg opplever å lade e-up`en fra nesten tom til fullt batteri på 3,5 timer med hjemmelader. Derfor vil jeg anbefale alle å vurdere en slik løsning.

 

Ellers er det jo endel ulemper som du helt riktig lister opp her, og jeg kjenner meg igjen i mye. Men likevel er det slik at som en nr.2-bil, er det helt genialt billig å bruke den. 10-12kr pr "full tank" og tilnærmet gratis ellers, det veier opp for de fleste ulempene rundt elbilen. Jeg bruker den til all småkjøring, til butikken/barnehage/jobb osv.

 

Men jeg hadde ikke valgt en batteribil som hovedbil i dag, det er fortsatt en lang vei å gå for å tilfredsstille alle behov. Blir nok en plug-in når Touranen skal byttes ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at å komme fra Golf GTI til eGolf kanskje er en for stor/unaturlig overgang, Uansett ble det golf med bensinmotor igjen på meg.

Kanskje Golf GTE er bilen for deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng, og jeg vurderte det og. Men eneste ENESTE argumentet for GTE fremfor GTI var mindre noe drivstoff forbruk. Med batterikapasitet på kun 1/4 av Egolf, var det lite poeng. Nesten ny, pent brukt mk7 GTI kostet ikke mye mer. Og den bruker faktisk merkbart mindre suppe enn min forrige mk6 GTI :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror dere det kommer av at 90ish prosent av e-golfene på finn er hvite??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Er det noen her som vet om man kan få shuko-kontakt på 3,6Kw laderen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hadde vært kjekt å ha denne portabel. Er det pga sikring/vern eller annet? Hvordan virker dette med garanti på batteripakken? De sier 8 år og maks 30% reduksjon. Såvidt jeg har forstått så har denne bilen ca 100km rekkevidde på vinterstid som ny, hva om 30% reduksjon iløpet av 1 års bruk, dvs 70km på vinterstid. Det suger. Sånn jeg tolker garantien så er det greit at det kan skje etter 1 dag. Hva tenker dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Er det noen her som vet om man kan få shuko-kontakt på 3,6Kw laderen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hadde vært kjekt å ha denne portabel. Er det pga sikring/vern eller annet? Hvordan virker dette med garanti på batteripakken? De sier 8 år og maks 30% reduksjon. Såvidt jeg har forstått så har denne bilen ca 100km rekkevidde på vinterstid som ny, hva om 30% reduksjon iløpet av 1 års bruk, dvs 70km på vinterstid. Det suger. Sånn jeg tolker garantien så er det greit at det kan skje etter 1 dag. Hva tenker dere?

 

Maks 30% reduksjon ETTER 8 år ja! Dersom batteriet svekkes betydelig i løpet av garantitiden byttes til defekte modulene på garanti. Det er fordelen med modulbasert batteri kontra batteriet i mange andre el-biler bla. i Tesla...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk å bruke 200- 300000 kr på en bil man kan kjøre 10 mil før man må "fylle " den opp. Hvor skal man plugge seg til her på hedmarken, håpe å treffe på en stikkontakt hver 10 mil. Sikkert greit for di som driver med by kjøring, men er det ideheletatt noe billigere med el bil enn en liten annet bil på bensin eller diesel? Tviler... må man regne med i forhøyde strømutgifter i året pga lading hjemme, om man bare lader der. La oss si man kjører 3 mil om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse bilene er jo ikke akkurat ment for "bønder" da;)

Det ideele er jo å bo i byen, eller rett utenfor og ha lade mulighet på jobben. Da får man vel utnyttet en slik sak på best mulig måte.. Men nei, den egner seg ikke for alle.. Ikke plug-in hybrid heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Er det noen her som vet om man kan få shuko-kontakt på 3,6Kw laderen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hadde vært kjekt å ha denne portabel. Er det pga sikring/vern eller annet? Hvordan virker dette med garanti på batteripakken? De sier 8 år og maks 30% reduksjon. Såvidt jeg har forstått så har denne bilen ca 100km rekkevidde på vinterstid som ny, hva om 30% reduksjon iløpet av 1 års bruk, dvs 70km på vinterstid. Det suger. Sånn jeg tolker garantien så er det greit at det kan skje etter 1 dag. Hva tenker dere?

 

Nye forskrifter sier uansett at du ikke skal/bør lade med mer enn 8A = 1840W på schuko. Dette gjelder ny-installasjoner. En schuko er uansett ikke designet for å tåle 16A kontinuerlig belastning. Det er ikke uten grunn at f.eks Tesla er begrenset til 13A når man bruker schuko-adapteret på UMC'en

 

@ Mr. Kopperud - Tesla sitt batteri består av 16 moduler så den må du lengre ut på landet med ;)http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke godt å vite hva som finnes av batteriteknologi den dagen garantien går ut på både Tesla og Golf, vi snakker vel minst år 2021 (2023 på biler som blir solgt pr i dag).. Frem til da er det jo under garanti og det er produsentene som står for batteribytte og kostnad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke godt å vite hva som finnes av batteriteknologi den dagen garantien går ut på både Tesla og Golf, vi snakker vel minst år 2021 (2023 på biler som blir solgt pr i dag).. Frem til da er det jo under garanti og det er produsentene som står for batteribytte og kostnad.

 

Viktig poeng : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her på jobben plugger elbilsnylterne (ymse BMW, Leaf, e-golf og e-up) inn en lader hver i et dobbelt uttak beregnet til motorvarmer, og trekker 2x10A på en 16A kurs. Dette var ekstra kjekt når denne kursen feilaktig var koblet sammen med en annen inne i produksjonen og en av gutta dro igang en varmepistol på samme gang så sikringen gikk. Ble mye banning når de skulle hjem og det kun hadde blitt ladet omtrent 1,5 time i løpet av dagen siden ingen gadd å finne og slå på sikringen igjen! :P

Samtlige elbileiere her hos oss kjøpte elbil pga. bommene på E18 og RV19 men bor såpass langt unna at de 'må' lade i begge ender.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koselig at du kaller de snyltere, og godter deg over at de kanskje ikke kom seg hjem uten større problemer den dagen : klø :

 

Selvfølgelig dumt å lade med mer A enn man skal, men det er jommen meg like dumt å koble feil i bakkant av stikket.

 

@Produktsjefen - Jeg kan ikke bytte de naturligvis ;) , men som vi begge er enige om. Haakon har et veldig godt poeng. Det som hadde vært bra er om alle dagens elbiler i tillegg kunne fått satt inn et enda bedre batteri den dagen det kanskje må/bør byttes. Noen info om det vil være mulig i eGolf?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Produktsjefen - Jeg kan ikke bytte de naturligvis ;) , men som vi begge er enige om. Haakon har et veldig godt poeng. Det som hadde vært bra er om alle dagens elbiler i tillegg kunne fått satt inn et enda bedre batteri den dagen det kanskje må/bør byttes. Noen info om det vil være mulig i eGolf?

 

Nei, det er for tidlig å si noe om, men usannsynlig er det vel ikke dersom batteriene blir forbedret og man enkelt kan bytte modulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en plass at det kanskje var mulighet for software oppdatering på nye p85d som skulle øke kjørelengden noe. Har du noe kjennskap til slikt Jan Tore?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Tror du misforstod litt, Sondre! Jeg referer bare hva som skjedde, de inne i prod ante ikke at den kursen var koblet til bilene ute, så de brøy seg ikke om at sikringen gikk..

Snyltingen foregår selvfølgelig med statens velsignelse, da disse reglene ble innført som en slags kompensasjon for å risikere livet i en elektrifisert tråbil med 50km rekkevidde. Når et helt samfunn løper og kjøper elbil for å slippe dyr bom, fergeavgift eller kø, blir vel i ærlighetens navn hele greia for dum etter min mening, og insentivene bør snarest avskaffes da lave driftsutgifter alene bør selge disse bilene.

 

Men nok politikk, min kollega med E-Golf er svært fornøyd, det eneste han hadde villet hatt annerledes, er som han selv sier nummerskiltet. Ingen ser forskjell på den og en vanlig Golf ellers. Han synes også den er sprek til 60-70, men E18 i 110 er drøyt og trekker myye strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snyltingen foregår selvfølgelig med statens velsignelse, da disse reglene ble innført som en slags kompensasjon for å risikere livet i en elektrifisert tråbil med 50km rekkevidde. Når et helt samfunn løper og kjøper elbil for å slippe dyr bom, fergeavgift eller kø, blir vel i ærlighetens navn hele greia for dum etter min mening, og insentivene bør snarest avskaffes da lave driftsutgifter alene bør selge disse bilene.

 

Jeg tror faktisk ingen hadde kjøpt e golf hvis den kostet like mye som en vanlig golf,men går bare ca 15 mil,tror du?? Ser ihvertfall ikke logikken i det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misforstod og misforstod. Du legger nå uansett tydelig frem ditt syn på elbilfordelene som i beste fall er unyansert.

 

Det heter insentiver som du korrekt påpeker, det har ingenting med snylting å gjøre. Det er ingen som gir meg penger for å kjøpe elbil, men jeg får muligheten til å kjøpe en grunnet en hyggelig ordning nå mens produktet elbil er i beta-fasen. Uten disse, da tenker jeg først og fremst på avgiftsfritaket for min del, ville det vært uaktuelt å være beta-tester for denne teknologien. Jeg er rimelig sikker på at dette kommer også deg tilgode om noen år når du gir opp og kjøper Audi E4 :P med min. 400km rekkevidde

 

Nå må jeg få legge til at jeg betviler at særlig mange har tatt seg bryet med å sjekke størrelsen på disse insentivene ved kjøp av elbil. Man roper opp om 7-8-900' i tapte avgifter på en Tesla, og for en E-golf skulle man da kanskje tro at det er 2-300'. Vel det stemmer ikke. Legger man samme avgiftsregler til grunn som for ladbare hybrider, ingen som klager på de så vidt jeg kan se, så er de tapte avgiftskronene på en strippet E-golf pr. i dag ca. kr. 65.000,-. På min en Tesla dreier det seg om ca. 300.000,-.

 

Når det gjelder forbruk. Den trekker nok mye energi i 110 km/t forhold til det den gjør i 70 km/t. Jeg vil tro forbruket ved 100-110km/t ligger litt i overkant av 2kWh/mil og gir en rekkevidde på ca. 120km noe som naturligvis ikke er noe å juble over (min bruker ca. 2,2-2,5kWh/mil i den hastigheten avhengig av vind, vær og føre). Men om du regner om energiforbruket en bensin/dieselbil har i samme fart er dette knapt halvparten. 1liter diesel = 10,10 kWh. 0,5l på mila = 5,05kWh pr mil (+ ca. 1,1-1,5 kWh energi brukt under produksjon og transport brønn til tank om noen skulle lure på det).

 

Dette regnestykket over gir forøvrig et artig skråblikk på det som naturligvis er ulempen med batterier og vekt kontra energitetthet. Batteriet i Golfen (24,2kWh) inneholder altså ikke mer energi enn knappe 2,4liter diesel, men veier vel godt over 300kg. Samtidig så forteller det om hvor mye mer effektiv en elbil er enn en identisk diesel/bensin Golf sett ut fra reelt forbruk. Ikke minste felles multiplum som begge kan være oppgitt med i diverse brosjyrer. Du skal kjøre din diesel-/bensinbil rimelig snålt for å komme 120-180km på 2,4l diesel eller 2,65l bensin (24,2kWh/9,1 kWh). Det tilsvarer et faktisk forbruk på mellom 0,14-0,2 l pr. mil. Lykke til ;)

 

 

Hehe.. Tror du misforstod litt, Sondre! Jeg referer bare hva som skjedde, de inne i prod ante ikke at den kursen var koblet til bilene ute, så de brøy seg ikke om at sikringen gikk..

Snyltingen foregår selvfølgelig med statens velsignelse, da disse reglene ble innført som en slags kompensasjon for å risikere livet i en elektrifisert tråbil med 50km rekkevidde. Når et helt samfunn løper og kjøper elbil for å slippe dyr bom, fergeavgift eller kø, blir vel i ærlighetens navn hele greia for dum etter min mening, og insentivene bør snarest avskaffes da lave driftsutgifter alene bør selge disse bilene.

 

Men nok politikk, min kollega med E-Golf er svært fornøyd, det eneste han hadde villet hatt annerledes, er som han selv sier nummerskiltet. Ingen ser forskjell på den og en vanlig Golf ellers. Han synes også den er sprek til 60-70, men E18 i 110 er drøyt og trekker myye strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det heter snylting på godt norsk "gatespråk" Sondre.. uansett hvor mye du liker å kverrulere og nyansere i filler innleggene til folk her inne.

 

Saken er veldig klar og tydelig; forrige regjering har inført en god del goder/insentiver for de som kjøper el.bil, men det er helt tydelig at når de mer moderne el. bilene har kommet og det snart ruller 50.000 biler rundt på veiene, så er ikke denne ordningen bærekraftig lenger. ALLE må være med å yte til fellesskapet, uansett hvilket drivstoff bilen din bruker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig helt utrolig at alle er for høye avgifter med en gang noen slipper unna med 0 eller det som anses som for lite. Det vil heller ikke være bærekraftig om alle kjøpte hybridbil med dagens avgiftssatser, men jeg ser ikke en eneste her, eller noen andre steder som kommenterer hvor mye staten taper på den ordningen.

 

Vanligvis er det slik at vi alle som en ikke sjeldent klager over alle de latterlige avgiftene vi betaler på alt mulig annet. Kanskje snu litt på flisa, trimme ned offentlig administrasjon slik at vi har råd til et lavere avgiftsnivå sånn generelt sett? Jeg er for dette 365/24/7, ikke bare når det passer misunnelsesgenet mitt.

 

Det er uansett ikke sagt fra min munn noe i retning av evig fritak for el- og hybridbiler. Klart man skal betale mer for seg på sikt enn kr. 425,- i årsavgift og 12,73 øre/kWh i strømavgift + mva. Men at jeg skal betale utelukkende fordi du betaler mer er ikke et gyldig argument. Min personlige mening er at man uansett må frem med både pisk og gulrot. De som går for el, hydrogen eller ladbare hybrider skal belønnes ved gunstige innkjøpsordninger. Så burde bruken skattes slik at mindre utslipp lokalt (og globalt) gir lavere kostnader. De som velger noe annet må nødvendigvis svi, men har man da som du Harald en RS6 med V10 så har du sikkert også råd til bensin selv om den koster 25-35kr. literen og bomringen lopper deg for 5-6x mer enn de som valgte miljø foran diger motor og snasen lyd. Vi kan ikke sitte med nisselua tredd godt nedover øynene å si at siden vi er så få så har det ingen effekt og vi kan derfor gi blanke. Gjør vi det blir vi bare sett på som nok en Dessert-generasjon som skuffet til oss det vi kunne mens vi levde og lot dritten være igjen til etterkommerne å rydde opp.

 

Heia E-Golf!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ytterligere ødelegge tråden siden vi ikke tar denne i videre i 'Tesla-tråden': (siste fra meg..)

 

Tar gjerne en S8 uten avgifter jeg, (for meg holder det med moms i tillegg for elbilenes del, greit å begynne med avgiftsreduksjon ett sted, i det minste. Jeg er helt imot dagens bilavgifter generelt, og ser ikke hvorfor vi skal ha høyere avgifter på bil enn f.eks. Tyskland eller Sverige for den delen.) og maset om utslipp og 'redde verden' tror jeg definitivt mitt om.

Som ingeniør skjønner jeg også at en 'hvilken som helst' elbil vil være enormt mye mer effektiv sånn transportmessig, men jeg ser ikke hvorfor elbil som tydeligvis er så fantastisk i seg selv må ha fri bompassering, parkering og disse andre irrasjonelle tingene. Nei, jeg er ikke misunnelig, jeg skjønner (som jeg sa over) bare ikke resonnementet lenger.

 

Vi har forøvrig allerede sterk beskatning av bruk i form av drivstoffavgifter, så jeg ønsker ingen ytterligere dreining dit.

 

Joda, heia E-Golf, for de som vil og som det passer for, ikke for de som bare kjøper den pga. en bom, ferge eller kø. (=de aller, aller fleste, uansett hva elbil.no får som svar i undersøkelsene sine.;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.