[Mk6] Knep for å jevne ut høydeforskjell foran/bak etter fjærsenking?

Anbefalte innlegg

Har montert Eibach-fjærer på jetta'n men det ser ut som jeg ender opp med en front som er 15mm lavere enn bak.

 

Fins det noen holdbare og lovlige alternativer for å redusere forskjellen her, enten ved å løfte fronten senke baken ørlitt (ca 10mm)?

Altså ikke sperre opp fjærene med klosser...

 

Har hørt om heving av front vha. høyere skåler/gummi - men vet ikke om dette er mulig på mk6.

Virker også som at mange fjerner gummien helt fra bakfjærene for å komme litt lavere.

 

Noen som har erfaring med noe slikt, evt. andre tips?

Er jo ikke kritisk, men jevnt senka bil hadde jo vært staselig :)

 

Alternativt: noe jeg kan se etter for å sjekke om noe er gjort galt under installasjonen? Fikk fjærene profesjonellt montert, så går ut fra at det er korrekt... men skader kanskje ikke å sjekke heller. Spesielt fronten som er lav ift. Eibach sine spesifikasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat slik ble min 3C med H&R fjører også, ganske mye lavere foran enn bak.

 

Kommer til og ta ut gummien bak på begge sider og teste, da trur jeg den synker 1cm. Kommer til og kjøre med det om det ikke blir noen gnisse/ulyder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme med min skoda superb 3t ble lavere foran enn bak H&R fjærer der og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leter fortsatt etter litt årsaken til at fronten ble så lav, så det er vel relatert til tråden.

 

Er det riktig at støtdemperne skal stikke såpass langt ned - Noe rom for justering her?

Hvis de hadde vært kant-i-kant hadde jeg fått den centimetern jeg var på jakt etter

 

2ppiq0w.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det der, går ikke ann og gjøre det feil. (Er et spor bolten går igjennom)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru løs demperen i bunn på hver side bak og slipp bilen ned på hjula. Om den blir lavere bak da så tipper jeg gjennomslagsputene på demperene bak er for lange med senkefjærer, slik at de holder bilen oppe istedenfor at den setter seg skikkelig ned på fjærene. Hadde stikk motsatt problem med Kw fjærene jeg satte på min Passat. Den ble ordentlig sigen i ræva

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det der, går ikke ann og gjøre det feil. (Er et spor bolten går igjennom)

Takk for tilbakemelding.

Begynner nesten å bli litt bekymra for situasjonen siden jeg allerede er 1cm lavere foran en hva Eibach oppga...

 

Noen som påsto at det kan være en ide å sjekke at fjærene har (riktig) preload.

Er dette i det hele tatt noe et verksted kan "glemme av" ved installasjon?

 

 

Skru løs demperen i bunn på hver side bak og slipp bilen ned på hjula. Om den blir lavere bak da så tipper jeg gjennomslagsputene på demperene bak er for lange med senkefjærer, slik at de holder bilen oppe istedenfor at den setter seg skikkelig ned på fjærene. Hadde stikk motsatt problem med Kw fjærene jeg satte på min Passat. Den ble ordentlig sigen i ræva

Hm, kan bare snakke for meg selv men Jettan er bare blitt 20-25mm lavere bak enn originalt. Høres rart ut om den allerede da hviler på putene? Har ikke tilgang på garasje, men kan se om jeg får testa dette på et vis.

Møller påsto også at jeg har bumpstops fra sportsunderstell som standard - kanskje fordi at den skal ha litt mer utslag? Ikke vet jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket at du har fått riktige fjærer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.. sticker'n på eska hadde riktig beskrivelse, men sjekka ikke serienr på hver fjør.

Sportline-fjærene har anna farge, så tipper verkstedet hadde steila litt hvis de så to og to fjærer i ulik farge?

Kjennes også ut som fjæringa ikke er helt god (føles veldig overdempa) - skulle tro at lavere/stivere fjærer ville ført til det motsatte?

 

Er preloading av fjærer en ting på disse bilene? Eibach spesifiserer at dette må gjøres, men jeg er jo helt grønn når det kommer til sånt (beklager maset, jeg lærer forhåpentligvis underveis).. Symptomene matcher ihvertfall det jeg har lest om feilmonterte fjærer (overdempa, lav/ujevn høyde etc)

 

Får muligens heisa opp bilen til helga, så får vi se da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt kan det sies at det er en del fjærer å velge i innenfor hver fabrikant og ikke alle nettbutikkene har alle varianter liggende på sida si. Det kan derfor være en fordel å sjekke sida til Eibach/H&R selv først.

 

Om problemet er for lav bil bak finnes det tykkere gummifjærskål å få tak i originalt (til Audi TT). Denne bygger 7 mm mer i høyden. Dersom Jettaen det er snakk om her har den tykke varianten kan det hjelpe en tanke å bytte denne til den tynnere varianten (standard Golf V).

 

Den høyere varianten: 8J0 512 149

 

Den lavere varianen: 1K0 512 149 B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ikke om det var sportline eller ikke, men om du hadde fått til riktig motor/akselvekt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.