VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Fant en liste, vet ikke om den er offisiell

1.6 TDI 75 (55 kW)

1.6 TDI 90 (66 kW)

1.6 TDI 105 (77 kW)

2.0 TDI 84 (62 kW)

2.0 TDI 105 (77 kW)

2.0 TDI 110 (81 kW)

2.0 TDI 140 (103 kW)

2.0 TDI 170 (125 kW)

2.0 TDI 177 (130 kW)

2.0 TDI 180 (132 kW)

men det gjelder jo ikke alle med slik spec. (Eksempelvis er det kun CR-motorer, ikke PD).

 

Må vel komme tilsvarende uttalelser fra Møller for Skoda og Audi også, antar jeg. Og er det andre merker som har brukt disse motorene? (Mitsubishi, f.eks? Eller var det PD?)

 

Finner for øvrig lite fakta om EA189? Er det rett kode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke enkelte Dodger og Jeep.er og levert med disse motorene.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke enkelte Dodger og Jeep.er og levert med disse motorene.?

 

Stemmer, Mitsubishi også. Så vidt jeg har forstått er det 2.0 CR 140 hk motoren det hovedsaklig er snakk om, og dette er også den eneste motoren som har blitt levert på USA-markedet i den aktuelle tidsperioden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om jeg husker rett så var det i PD-tiden at VW solgte motorer. Chrysler kalte de allikevel for CRD, som hos de betydde Chrysler Runs on Diesel....

Så jeg tror dette kun gjelder biler innenfor konsernet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ripe i lakken, men de kommer nok til å selge akkurat like mange biler som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye forsvar av "egne barn" her. :)

 

De som bagatelliserer og hevder dette kommer til å blåse over ganske snart er jeg redd tar kraftig feil. Nei, ingen liv har gått tapt, ref. andre merkers airbagdefekter og opphengte gasspedaler. Men til forskjell fra slike problemer, er dette gjort med viten og vilje. I en ENORM skala. Det snakkes nå om 11 millioner(!) biler.

 

Selvsagt vil VW reise seg igjen, men det kommer til å bli en nesten ufattelig dyr affære. Søksmål fra privatpersoner er jo bare peanuts. Husk at i USA har staten subsidiert VW's dieselbiler pga lave utslipp. I Norge vet vi alt om hvor avhengig engangsavgiften er av Co2-utslippet. VW kan derfor ikke helt utenkelig regne med å bli saksøkt av staten, både i Norge og USA. Og sikkert en rekke andre land også hvor lave utslipp er premiert. Dette kommer dessverre til å svi leeenge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amerikanere er en merkverdigt folkeslag :)

 

vil tro det blir mange "gold digger" søksmål av dette. for her er det penger å tjene :)

 

Nå var det VW som gikk veldig høyt ut og presenterte disse fantastiske dieselmotorene som ekstremt miljøvennlige. En ting er hva du tror, noe annet er det du blir fortalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke den røde tråden her.. Jukser BMW og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper det blir massetesting av mange biler nå. Det kan umulig bare være VW som har jukset. Det er ganske strenger krav hvis man sammenligner kravene nå, og for bare noe år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det VW som gikk veldig høyt ut og presenterte disse fantastiske dieselmotorene som ekstremt miljøvennlige. En ting er hva du tror, noe annet er det du blir fortalt.

 

joa. du sier noe der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, VW har jukset. Nei, det er ikke bare VW som jukser, og det er ikke bare VW som har prøvd seg på å skjule eller holde tilbake informasjon. Det er nevnt tenningslåsene til GM, og gassen som har hengt seg opp på Toyota.

 

Jeg synes dette blogginlegget her bør leses, da forfatteren belyser nettopp dette med bilindustriens juksing.

 

Winterkorn's exit should be a wake-up call for the auto industry

 

Et sitat er verdt å merke seg:

 

If this industry doesn’t stop cheating and deceiving in the name of profit then future-generation car buyers will never trust them. The companies will be better known for their lies than for the products they put on the road.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke fatte hvorfor verdens største bilkonsert skal måtte jukse for å tilfredstille krav som andre tilsynelatende greier uten juks. Er nok flere produsenter som kommer til å få seg en smekk her...

Jeg forstår heller ikke hvorfor dette ikke gjelder langstilt 2.0 tdi fra feks a4 b8, q5 eller a6 c6? er jo så og si samme motor som tverstilt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er EA189/EA288motorene de som sitter i bilene som har "Bluemotion" på bakluka? Og kun der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Innovasjoner du har bruk for" lyder vel reklame sjargongen? : smil :: haha :

Helt rett det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm...regler er regler og test sykluser er test sykluser ... Så skjønner jo at det må følges og at dette er en allvorlig sak...

Men i det virkelige og praktiske liv er vel dette et storm i et vannglass... Det er vel i bunn å grunn hvordan bilen brukes /vedlikeholdes og kjøres som avgjør forbruk og utslipp... Bilen min kan jeg få til å bruke alt fra 0,55 til tett oppi litern på samme kjørerute og last...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, VW har jukset. Nei, det er ikke bare VW som jukser, og det er ikke bare VW som har prøvd seg på å skjule eller holde tilbake informasjon. Det er nevnt tenningslåsene til GM, og gassen som har hengt seg opp på Toyota.

 

Det er ikke helt sammenlignbart. Ingen ingeniører hos hverken Toyota eller GM har sittet på kontoret og spekulert i hvordan en kan designe deler som skal ta livet av folk. Det er heller begått en kvalitetstabbe som sørgelig nok har krevd menneskeliv. Det VW har gjort derimot, er systematisk og gjennomtenkt juks for å lure både myndigheter og forbrukere. Utfallet er ikke like ille, men det vitner om en en enorm ukultur innad i VW. Får ihvertfall meg til å tenke; hvilke andre snarveier tar de i profittens tjeneste?

 

Nå leste jeg ikke artikkelen du linket til Per, men jeg tipper det koker ned til sitatet du har sakset inn. Her er jeg veldig enig. Det figurerer gjerne et par-tre bilselskaper på lister som "Forbes Top 10 most valuable brands" hvert eneste år. Vi snakker om sterke merkevarer her. Det skal ikke mange skandalene til før renommèet er skadet betydelig, kanskje for alltid. Mange mener at Audis mangel på suksess i USA (sammenlignet med MB og BMW) fortsatt kan tilskrives problemene de hadde rundt "utilsiktet aksellerasjon" på 5000-modellen på midten av 80-tallet. Det er 30 år siden folkens! For 10-15 år siden ville kanskje ikke noen gram NOx fra eller til vært noe å lage stor ståhei av, men idag er det en rimelig big deal.

 

 

Til slutt for de som måtte lure: Slik jeg har forstått det har ingen andre merker klart utslippsgodkjenningen for dieseldrevne personbiler i USA uten tilsettningsstoffer som Adblue. Nå vet vi hvorfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke fatte hvorfor verdens største bilkonsert skal måtte jukse for å tilfredstille krav som andre tilsynelatende greier uten juks. Er nok flere produsenter som kommer til å få seg en smekk her...

Jeg forstår heller ikke hvorfor dette ikke gjelder langstilt 2.0 tdi fra feks a4 b8, q5 eller a6 c6? er jo så og si samme motor som tverstilt..

 

kanskje det har med at langstilt har permanent firehjulsdrift på en god del av bilene som er levert å derfor ikke kan manipuleres med da bakhjula aldri står stille når framhjulene går? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes nesten det er komisk hvordan noen mener denne saken er overdrevet! Enten forstår man da ikke omfanget, ellers er man så VAG-fanboy at det bare går rett inn det ene øret og ut den andre : smil :

 

Dette er sykt alvorlig og kommer til å ha konsekvenser for vw sitt salg og økonomi i mange år. Med bosch involvert blir det bare enda verre, og bare tenk hvor mange konsekvenser det kan ha for tysk industri dersom bmw også nå ser ut til å ha bedrevet samme opplegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sett hvordan bilen er til vanlig bruk når den er i "clean test" modus. Var den slik hele tiden ville alt vært OK utslippsmessig, men hvor mye ytelse forsvinner......? Hva er verst for VW: Bilene mangler litt ytelse eller forurenser mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet, står VW for programering selv, Bosch leverer bare hardware i de fleste tilfeller.

 

I bunn og grunn er det vel nå testmodus som vil bli flashet inn i ECU som permanent modus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh, the irony; for å møte utslippskrav må motoren gjøres mindre effektiv..

Omtrent som da Hondas lean-burn-motorer ikke gikk gjennom NOx-uttslippskravene selv om de brukte omtrent 40% mindre drivstoff.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.