VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Et meget godt spørsmål! Kravene er til for å holdes, denne saken kan godt ende med at VW (og Audi/Skoda/Seat) må oppdatere alle biler med fast "clean test " styringsprogram. Det kan gå ut over prestasjoner, men slik er det.

 

Vi har en et år gammel Audi Q3 2.0TDI og den er selvfølgelig berørt. Men hva med vår Passat 2.0TDI 2007? Den ble kjøpt fordi vi ville bli mer miljøvennlige (vi kjøpte en Think elbil samtidig til nærtrafikk), men den ble levert uten partikkelfilter og fikk året etter den forhøyde miljøvesting-årsavgiften.

 

Fast "clean test" er nok uaktuelt, det setter alt for mange kundeforhold på spill, tipper løsningen blir ettermontering av mer effektiv cat og eller partikkelfilter evt ettermontering av ad blue o.l

 

Sikker på at deres 2014 mon q3 er berørt? trodde ikke møller hadde gått ut med noe info, og siste jeg hørte var at det var frem til 2013 og noe passat -2015

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg har forstått rett så er ikke EURO 6 biler berørt, og det står i vognkortet om det er 5 eller 6. (Ikke dermed sagt at alle 5 er berørt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke lenger bare VW-konsernet som er i søkelyset, men stort sett hele bilindustrien. En rapport fra en miljøverngruppe som jobber i samarbeid med EU-kommisjonen, viser at de fleste dieselbiler har reelle utslipp som er høyere enn laboratorietester viser.

 

Nå er dette vel et kjent problem, som er forklart med at en laboratorietest er ulik hverdagen men likevel mest rettferdig produsentene imellom.

 

Litt slik kunnskapsdepartementet sa på et landsmøte for ungdomsorganisasjonene etter at AUF for mange år siden var tatt for juks med medlemstallene. "Vi vet at dere jukser alle sammen, vi er fornøyde så lenge dere jukser sånn omtrent like mye"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med «juks» på testsyklusene har vært kjent lenge. Det skyldes de helt absurde kravene, eller mangel på sådan, i testprotokollen. Når det er ok å stille med en bil uten tepper, uten varme eller A/C, uten speil på passasjersiden, med helt andre dekk enn det bilen skal selges med, altfor mye luft i dekkene, osv. så sier det seg selv at det ikke burde komme som en overraskelse på noen at dagens biler både bruker og slipper ut 20-30% mer enn det som er oppgitt. Det er egentlig helt utrolig at ingen har tatt tak i dette tidligere.

 

Anbefaler alle å sette seg litt inn i hvordan dagens NEDC test faktisk foregår. Kort oppsummert. Testen foregår i +20-25 grader, har to ulike prosedyrer, maks fart er 50 km/t, kjøretid og distanse er kort og akselerasjonen er ekstremt rolig (0-50 på 32sek). I motsatt ende finner man EPA (US) der bilene testes i 5 ulike sykluser, i hastigheter opp til 130 km/t, og i temperaturer mellom-7 og +35 (med A/C). De fleste vil se etter kort tid at denne NEDC-testen på ingen måte er realistisk, og at et fastlåst testopplegg som dette enkelt kan planlegges for om vi skal si det pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Vi har en et år gammel Audi Q3 2.0TDI og den er selvfølgelig berørt. Men hva med vår Passat 2.0TDI 2007? Den ble kjøpt fordi vi ville bli mer miljøvennlige (vi kjøpte en Think elbil samtidig til nærtrafikk), men den ble levert uten partikkelfilter og fikk året etter den forhøyde miljøvesting-årsavgiften.

 

 

2007 Passat 2.0 TDI har pumpedyse-teknologi. Slik jeg har forstått det er det kun 1.6 og 2.0 TDI med common-rail og Euro 5 som er berørt. Passat'en uten partikkelfilter sliter ikke med høy NOX, men høy PM. Forrige generasjon Passat Alltrack 2.0 TDI ble forøvrig solgt som 2015-modell (restlager). Den støtter kun Euro 5 og er berørt, mens Passat B8 som 2015-modell, som har Euro 6, er ikke berørt.

 

Passat 1.9 med pumpedyse (solgt fram til 2009, eller der omkring) er heller ikke berørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, folk blir vel like 'overrasket' over dette som når Snowden slapp 'bomba', jeg er fortsatt like overrasket over at folk faktisk ikke trodde de ble overvåket.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller sier at de nye bilene som selges/leveres nå har EURO 6 og er således ikke berørt. Men stemmer det også for nyttekjøretøy? (F.eks. Amarok har EURO 5?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

So @Jim_Holder from Autocar has been pretty busy on twitter giving some clarity:

 

177bhp 2.0 Tdi will end up 120bhp (after recall remap)

 

Om dette er tilfelle så tror jeg ikke det faller i god fisk for alle som har betalt mye penger for hestekreftene i bilene sine...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette er tilfelle så tror jeg ikke det faller i god fisk for alle som har betalt mye penger for hestekreftene i bilene sine...

 

trur nok vag konsernet må grave dypere nedi lomma enn noen sinne ja.

 

retrofit av adblue er vel kansje bedre? :)

 

 

de retrofitta jo lambda/katalysator på bilene sine i gamle dager. var (og er) å få kjøpt sett for ombygging

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo og enkelte som har fjernet Partikkelfilteret på bilene sine og derfor helst vil slippe å få lagt inn noe miljøvennlig program hvordan blir det med disse blir det tvang eller frivillig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette er tilfelle så tror jeg ikke det faller i god fisk for alle som har betalt mye penger for hestekreftene i bilene sine...

 

I Norge går det nok opp-i-opp i hva folk har betalt for LITE i CO2 og NOx-avgifter (som de har gjort en stund). ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør ikke saken bedre når ABC Nyheter skriver i overskriften at 5 millioner biler må bytte motor. Det er jo snakk om oppgradering og omprogrammering, ikke skifte maskin. Mange mennesker leser bare overskrifter, desverre...

 

http://www.abcnyheter.no/motor/bil/2015/09/29/194874057/volkswagen-kaller-tilbake-fem-millioner-biler

 

cvCCT82.png

Hvor får de motorbytte fra?? De skriver det i artikkelen også... Pressemeldingen de linker til sier ingenting om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro chiptunerne går gode tider i møte da... Når alle de som har fått ned tunet motorne sine av vw vil ha litt effekt tilbake: smil :

Jeg hadde krevd gave kort på chiptunig som plaster på såret om jeg hadde hatt en bil som blir tilbakekalt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde aldri godkjent noe mindre effekt hadde det vært greit hadde eg handlet mindre motor i utgangspunktet.. Då kan de evt få kjøpe bilen til markedspris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tabellene som kom i dag så kan man jo lese andre ting, f.eks. hvor mange Scirocco diesel som er solgt i Norge.

 

Tar Møller ansvaret for de bruktimporterte også? (Og enda særere: Seat'er, som det også finnes noen av?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir interessant å høre hva som blir løsningen på dette.

Jeg har selv en 2010 mod med 2.0TDI CR som mest sannsynlig er blant de som er rammet. Jeg betalte ekstra den gangen for å få 170hk, det er lite aktuelt å få mindre effekt enn det jeg betalte for nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, hva med de som har 1,2 EA189, hvis de sitter igjen med 75% effekt blir det slakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tabellene som kom i dag så kan man jo lese andre ting, f.eks. hvor mange Scirocco diesel som er solgt i Norge.

 

Tar Møller ansvaret for de bruktimporterte også? (Og enda særere: Seat'er, som det også finnes noen av?)

 

Tallene er basert på hidden fra Autosys/Motorvognregisteret, og ikke bare biler importert av Harald A. Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan finner man ut om man har en slik "EA189" motor? Har selv en Vw Golf 1,6TDI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe mer konkret rundt fiks:

http://e24.no/privat/volkswagen/volkswagen-skandalen-dette-skjer-om-du-er-rammet/23534035

 

Til E24 sier administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Terje Male, at de berørte bilene vil bli oppgradert fortløpende.

 

– Så fort vi får godkjennelse fra Tyskland, begynner vi å oppgradere bilene. Dette vil vi selvfølgelig gjøre kostnadsfritt for kunden, og dette vil ta cirka en til to timer per bil.

 

....

 

I følge Male trenger 60 prosent av de aktuelle bilene kun en programoppgradering, mens de resterende 40 prosent vil ha behov for å skifte ut en del i tillegg til programoppgraderingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.