Hybridbiler og kaldstart/kjøring

Anbefalte innlegg

Må også si meg ganske uenig med deg Glenn Ove. Noe av det som faktisk imponerte meg mest var hvor sømløst disse to motorene jobbet sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel helt ann på hvilken motor som står for hoveddrivkraften og hvilken som slår inn? Om man kjører den i bensinmodus og elmotoren trør til så blir vel overgangen mye jevnere/mindre merkbar enn om man kjører på elmotor og så fyres bensinmotoren?

 

Leste akkurat i en annen tråd her at den Passat GTE'en den var snakk om ble brukt som pendlerbil som "elbil" men med hjelp av bensinmotoren i de største motbakkene til/fra jobb, da var rekkevidden akkurat nok. Og det er vel en spot on problemstilling i henhold til førsteinnlegget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elmotoren går hele tiden selv uansett bensindrift eller ikke... Det er ikke enten eller.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man kjører i Battery Hold/Battery Charge brukes vel ikke elmotoren før man trør pedalen i gulvet? Er ikke det forskjellen på Battery Hold og vanlig Hybrid Mode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elmotoren går hele tiden selv uansett bensindrift eller ikke... Det er ikke enten eller.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

 

Delvis riktig dette. Elmotoren slår seg av den også, eller retter sagt den "snur" virkningen. Istedenfor bruke strøm, så tilbakefører den strøm til batteriet - med kraft fra bensinmotoren. Dette ved forsiktig gasspådrag, hvor ikke det trengs så mye krefter... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også si meg ganske uenig med deg Glenn Ove. Noe av det som faktisk imponerte meg mest var hvor sømløst disse to motorene jobbet sammen.

Er fortsatt mere imponert over min gammle a8. Mange som sier golf gte går som ei kule osv samt gte modus... med rå lyd osv.. sorry.... men kommer vel an på hva man er vant med.

Fortjener en større bensin motor i bunn 1.4 blir for puslete.. synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs jo hva du forventer her. Som en "el-bil" i hverdagen, og en små sprek bil til til turer osv funker den jo meget bra spør du meg :)

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fortsatt mere imponert over min gammle a8. Mange som sier golf gte går som ei kule osv samt gte modus... med rå lyd osv.. sorry.... men kommer vel an på hva man er vant med.

Fortjener en større bensin motor i bunn 1.4 blir for puslete.. synes jeg.

 

Jeg tror du misforstår hva GTE er, å sammenligne den med flaggskipet fra Audi med luksus komfort og 500Nm+ fra en 3-liter V6 blir noe annet og disse to er heller ikke i samme kategori hva angår biltype. Men den gir GTI følelsen med muligheten for kjøre 100% elektrisk noe som iallefall frister meg. Men jeg er enig, rask er den ikke. Det er heller ikke en vanlig GTI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja... er nok bare jeg som føler at en bil som er 10 år nyere burde være bedre på "alle" pukter. Tøff bil og hadde sikkert blitt vant med en gte og fornøyd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rister litt liv i denne nå som minusgradene melder sin ankomst igjen.

 

Jeg har 32km til jobb.

i går var de -12 grader.

Bruker webasto i 20min før jeg drar på jobb. Bruker webasto istedet for å forvarme med batteriet da webastoen både gir mye varmere bil og for att forvarmeren drar litt strøm av batteriet selv om den står innstillt til å lade og varme samtidig.

Jeg kjører første 10km av turen uten å ha på varmeapperatet i EL modus. da er jeg på en veldig lang rettstrekke og jeg setter da bilen i hybrid modus. dette fordi jeg da kun bruker hybrid i en jevn fart på 90-100 mens jeg bruker EL der det er svinger å gass og brems ofte. kjører så ca 10km før jeg igjen kjører siste 12km på EL. da har jeg 2-3 km igjen da jeg kommer til jobb..snitt forbruket på 32km er da 0,15-0,19..

Så fort man slår på varmeapperatet så synker bilen fra 50km til 37-39km kjørelengde så derfor kjører jeg litt fr jeg setter på varmeapperat men jeg er ganske frøsin som det heter så har på setevarmer og varmeapperat på 24grader, så strømmen går fort unna. 2017 mod har ikke battery hold, auto å det der. man har kun EL, Hybrid og GTE.

 

Skal prøve imorgen å kjøre første del av turen i hybrid. Jeg har dog ingen tro på att disse motorene tar noe skade av den "kaldstarten" jeg tar iløpet av denne turen kontra det å starte i hybrid. når jeg ligger i 100km/t og kobler inn hybrid så får jeg maks 2000 omdr.. starter jeg den i hybrid så klarer man ikke å holde den under 2000 på første del av turen heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rister litt liv i denne nå som minusgradene melder sin ankomst igjen.

 

Prøvde igjen i dag. -9,5 grad. Kjørte første 10km av turen i hybrid og resterende på EL. ga meg ett forbruk på 0,28.

Blir fint med sommer igjen så man kan kjøre hele veien på ren strøm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant!

Noen VW forbruktmålere er vel ofte litt for positive - vet du noe om det på GTE? (Har du kontrollmålt mot bensinpumpetall?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant!

Noen VW forbruktmålere er vel ofte litt for positive - vet du noe om det på GTE? (Har du kontrollmålt mot bensinpumpetall?)

 

Ikke kontrollmålt dette mot bensintanken men ser att det stemmer ganske bra.

 

Grunnen til mer forbruk er vel att jeg de første 10km av turen har litt gass/brems, svinger før jeg er på riksveien. bilen vil da bruke mere drivstoff på denne "småkjøringen" enn om jeg kjører denne strekningen i EL og venter med de 10kilometerne som trengs i hybridmodus til bilen ligger på cruisecontroll i 90/100.

Jeg ser som nevnt ingen forskjell på og kaldstarte bilen hjemme og kjøre enstund før jeg går over i EL kontra det og kaldstarte motoren da jeg har kommet meg på riksvegen. Bilen ligger høyere på turtall de første 10 med svinger og kryss/lyskryss enn den gjør på riksveg så her mener jeg att motoren blir spart mer med å kjøre EL først. I hvertfall i mitt tilfelle. Att den bruker mindre drivstoff i tillegg er en bonus :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.