Hybridbiler og kaldstart/kjøring

Anbefalte innlegg

Noe jeg har tenkt litt på, uten helt å fordypet meg i løsningene til de ulike fabrikantene men;

 

Hybridbiler (både plug-in og kun selvladende) som for det meste kjøres kun elektrisk.. Når man trenger krefter og trør pedalen i bånn slik at forbrenningsmotoren våkner til liv, hvor bra er egentlig dette på lang sikt? Er det noen form for motorvarmer som holder denne i iallfall delvis oppvarmet? Eller bråstarter man en iskald motor og drar den rett opp i tusenvis av omdreininger på et fåtall sekund?

 

Hadde man gjort lignende med en vanlig forbrenningsmotorbil så hadde man jo (med all rette) fått et idiotstempel og hatt akkurat null mekanisk sympati, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra problemstilling, dette tror jeg det er meget få som har tenkt på. Følger tråden med spenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen form for forvarming på GTE/E-tron meg bekjent. Da jeg kjøpte min anbefalte selgeren min at jeg burde kjøre bensinmotoren litt først for å varme den opp.

 

Er man obs på dette er det ikke noe problem og bensinmotoren startes ikke. På E-tron er det en bar som viser hvor mye gass man gir, og hvor mye man kan gi før bensinmotoren starter.

 

En annen ting er at de har 15k intervall for oljeskift istedenfor 30k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet og at det skal være satt inn med noe spesiell legering som gjør at det skal tåle å trå på litt i kald motor, men ser det tar litt tid før bilen(gte) får opp oljetemp... Må kjøre litt i gte og manuell for å få varm olje.. 10 år gammel gte med 150000 på telleren, skummelt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg mange tette veivhusventilasjoner og blåste simringer på disse etter hvert.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir aldri min GTE slike kaldstarter, lar aldri motoren f.eks slå inn på motorveien i 110km/t. Såpass planlegger jeg kjøringen min, skal jeg kjøre lengre turer så starter jeg alltid i hybrid-modus eller battery-hold for å få motoren varm før jeg eventuelt gir motoren mer påkjenning enn min normale søndags-tur-kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette vil funke fint for folk som er klar over det, men dette utgjør vel fort bare en liten andel av de som kjører sånn bil. Blir spennende å se hvordan dette vil påvirke bilene etterhvert som de blir eldre.

 

Skulle tro at noen på fabrikken har tenkt på dette allerede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det finnes en "vidunderlegering" som skal redusere slitasje ved kald motor så burde vel alle motorer ha/få dette?

 

Regnestykket for slitasje er jo litt vanskelig

- Hvis man på dårlig/småkjøring kjører nesten bare på strøm så vil jo slitasjen på bensinmotoren være mye mindre enn ved småkjøring av tradisjonell bil? (Og på langkjøring er jo ikke slitasjen et problem). I beste fall har man bare to kaldstarter per uke hvis man (el-)dagpendler i uka og "kjører på hytta i helgen"

- Hvis man etter f.eks. 15 år og 15tkm/år (225tkm) har kjørt halvparten av dette på strøm, så kan man i prinsippet ha dobbelt så høy slitasje (på bensin-km'ene) og allikevel komme likt ut som på en tradisjonell bil? Da går dette opp i opp?

 

Men bensinvarmer er vel uansett lurt, både for å kunne kjøre mest mulig på strøm og redusere bensinmotorslitasje.

 

OT: Jeg har de siste ukene kjørt mange km med Toyota Camry, ca halvparten i hybridutgaven og ca halvparten bensinutgaven (2.5R4), med mye landeveiskjøring på flat mark (typisk 100 km/t konstantfart). Og hybriden brukte merkbart mindre bensin, noe jeg egentlig har problemer med å forstå siden det blir så lite lading på flatmark. (Men når bensinprisen var rundt 6.5kr/l så sparer man jo ikke stort - og jeg er overbesvist om at en vanlig tilsvarende dieselbil ville brukt mindre enn hybrden på samme kjøring). Forøvrig var Camryen en simpel bil. Og kostet derfor halvparten av en basic A4.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er kjøling på batteripakka på disse bilene, men den kjølingen går på bensinmotoren og at den da kanskje får en lunk.

Men det gjelder nok å følge med på oljetempen i displayet, da det ikke er eget instrument for temperatur på bensinmotoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at bilfolk generelt bruker nøtta når det kommer til skånsom kjørestil (lar den gå på forbrenningsmotor først når man vet at man sannsynligvis kommer til å bruke den i løpet av kjøreturen etc). Men tror nok også det bare gjelder kanskje 10% av de som har en sånn bil.

 

At det også som regel er turbo på disse bilene (enten det er diesel eller bensin) gjør jo ikke saken bedre med tanke på deler som er spesielt utsatt for slitasje utenfor driftstemperatur.

 

At de har halvert oljeskiftintervallet i forhold til ikke-hybrid fisler vel egentlig litt om at arbeidsforholdene gjerne er litt tøffere for slike biler?

 

Nå har jeg ikke selv kjørt så mange ladbare hybrider, kun biler jeg har hatt innom her via jobb, bl.a Outlander PHEV og MB C350e. Den ene har trinnløs girkasse = drar seg rett opp på 4-5k o/min og blir stående der, og den andre har bensinturbo og dobbelklutchkasse. Outlanderen kan låses i elektrisk utgave, men Mercedesen fyrte opp bensinmotoren selv i batteridriftmodus når man trykket litt ekstra på pedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er kjøling på batteripakka på disse bilene, men den kjølingen går på bensinmotoren og at den da kanskje får en lunk.

Men det gjelder nok å følge med på oljetempen i displayet, da det ikke er eget instrument for temperatur på bensinmotoren.

 

Etter hva jeg skjønner så er det 2 forskjellige kjølesystemet med to forskjellige tanker til kjølevæske, ene er plombert til og med den til batteri pakka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket litt med teknisk på EA Bryn, motoren som sitter i disse bila er vist ganske så råe og gode for en del mer hester enn det som blir hentet ut.

blokka er smidd og har en legering som skal tåle en del kald kjøring - men det vil absolutt ikke si at man ikke skal følge med på oljetemp.

Vil man bevare motor så lenge som mulig, må man faktisk "bruke hue" litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er litt om varme/kjølekretser i e-tron/GTE:

 

6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-800wi.png

 

Thermal management

The plug-in hybrid uses a three-circuit cooling system: one high-temperature circuit and two low-temperature circuits.

The high-temperature circuit handles the engine; the integrated gearbox oil cooler can be shut off on the water side, enabling the gearbox to be both heated and cooled. In electric driving mode the interior is heated by the high-voltage auxiliary heater (PTC). Heat sinks (cold gearbox, cold combustion engine) can be disabled in EV mode by means of bypass lines to provide rapid system response and high levels of air-conditioning comfort.

Low-temperature (LT) circuit 1 conditions components with an average operating temperature of 75 to 90 °C, such as the charge air cooler of the engine and the electric motor. LT circuit 2 handles power electronics, charger and high-voltage battery; these three components can be cooled according to demand, both passively by the LT cooler and actively via the air-conditioning circuit, which is connected to the LT circuit 2 via a chiller. LT circuit 2 can additionally be divided into two sub-circuits, enabling different temperature requirements of the various components to be met.

 

 

Kilde:

http://www.greencarcongress.com/2014/04/20140403-mqbphev.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man se oljetemp i A3n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan er det da med "vanlige" folk i "vanlige" hybrider (les: Prius). Det går jo et sekssifret antall av disse i statene, og de fleste bilfolk er ikke veldig begeistret for denne modellen, noe som igjen skulle tilsi at mange av de som kjører slike biler bare ser på den som en bruksgjenstand, og dermed kjører som om det skulle være en gammmel Corolla...

 

Jeg googlet litt, men fant bare tips om hvordan få motoren til å varme seg opp fortere, og at det virker som om både Ford, Honda og Toyota har turtallsperre rundt 3500-4000 rpm for å begrense turtallet på kald motor. Ellers fant jeg ikke mye om temaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at bensinmotoren yter 150HK og EL-motoren yter 102HK.. Så den vil alltid bruke så mye EL-den har til rådighet og "supplere" med bensinmotoren for å havne på 204HK.. Ergo, hvis man har fulladet batteri og trår på så yter bensinmotoren 102HK... Mye av dreiemomentet er det også EL-motoren som står for...

 

Men turtallet kommer man ikke unna nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at bensinmotoren yter 150HK og EL-motoren yter 102HK.. Så den vil alltid bruke så mye EL-den har til rådighet og "supplere" med bensinmotoren for å havne på 204HK.. Ergo, hvis man har fulladet batteri og trår på så yter bensinmotoren 102HK... Mye av dreiemomentet er det også EL-motoren som står for...

 

Vil ikke dette avhenge av hvilken av de 3-4 modusene man kjører i? Eksempelvis om man kjører GTE i "Hybrid Charge" så vil bensin være det primære?

 

Og jeg trodde ikke at elmotoren hadde full effekt helt opp? (Dreiemomentet går også nedover fra 2000 rpm). Det er det som gjør at max systemeffekt er 150B+54E=204, fordi effektkurvene ikke topper seg samtidig? (Dette er for Golf, Passat har 156B og 115E, med max systemeffekt 156B+62E=218).

 

(For dreiemoment: 250B + 330E gir allikevel "bare" 350Nm totalt, det må vel også ha å gjøre med at dreiemomentkurvene har ulik profil?)

 

Se for eksempel http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2014/06/VV4.bin.html/binarystorageitem/file/ViaVision_e.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ca56831793d526a38a90ff52e34776c6.jpg

 

Har aldri kjørt min i charge mode, så det vet jeg ikke.. Men uansett hvilken av de andre modusene jeg kjører i, og vil ha boost så går den til "hybrid-hold" uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant diagram. Om jeg forstår det rett så er de hele linjene systemeffekt/systemdreiemoment for E+B, mens de stiplede er for B alene. Forskjellen mellom de to er da det som elmotoren yter? (eksempelvis 100 Nm i normalt bruksområde). Og for effekten så gir elmotoren ca 25kW i lavere turtallsområde og øker til 40kW - dvs at man aldri tar ut max el-effekt i "boost" (kun 40 av 80 kW). I så fall stemmer ikke det du sier om at det alltid er de 80kW/102HK som benyttes først, og "toppes" med bensin?

 

Eller er stiplede linjer for en tradisjonell 14TSI150, dvs at figuren ikke sier noe om hvordan hvor mye E og B som skaper systemverdiene for hybrid (E+B)? (Dvs at det kan være 80kW fra elmotoren i boost mode?).

 

Og trolig er det DSG'en som gjør at max Nm er 350, ellers kunne det vært mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan er det da med "vanlige" folk i "vanlige" hybrider (les: Prius). Det går jo et sekssifret antall av disse i statene, og de fleste bilfolk er ikke veldig begeistret for denne modellen, noe som igjen skulle tilsi at mange av de som kjører slike biler bare ser på den som en bruksgjenstand, og dermed kjører som om det skulle være en gammmel Corolla...

 

Jeg googlet litt, men fant bare tips om hvordan få motoren til å varme seg opp fortere, og at det virker som om både Ford, Honda og Toyota har turtallsperre rundt 3500-4000 rpm for å begrense turtallet på kald motor. Ellers fant jeg ikke mye om temaet.

 

Jeg ser, de gangene jeg kjører igang med kald motor, så er turtallet begrenset - ved normalt pådrag på Prius +'n min. Bensinmotoren går på "tomgang" (rundt 1000rpm-ish), mens elmotoren skyver bilen fremover. Når farta øker, fra 40kmt-ish, så begynner bensinmotoren å øke turtallet - for mer kraft. Det er aldri noe skrikende turtallsmaskin i en Prius uansett. Koblet til en OBDII-leser, og max rpm jeg fikk var rundt 4600rpm. Varm motor og full pedal.

 

Prøvekjørt en Passat GTE. Den hadde liknende system, som Priusn. Er det minusgrader ute (som det var da jeg lånte en), så starter man på "hybrid"-modus uansett, for å få opp tempen i systemet. Når alt er oppe i driftstemp, så funker GTE'n som en "normal" hybrid. Evt. så setter man den i EV, og kjører den elektrisk resten av turen. På langturer, så fant jeg ut at det er like greit å ha GTE'n i hybridmodus.

 

Målte 4,9l/100km på 69 kjørte km, 1t 12min med snittfart på 57kmt i -3 grader. Kjørte økonomiskt. El drift til det var tomt, og hybrid resten av veien. I bilen: meg, fruen, begge barna våre (2år, 7mnd) og helge-tur oppakning u/barnevogn.

 

Hjemturen dagen etter, med fullastet bil (samme som dagen før + 5 flytteesker), målte jeg: 6,1l/100km på 84km, 1t 31min med snittfart på 56kmt i -5 grader. Da brukte jeg mest hybrid modusen. Prøvde også charge modusen, for å se hvor fort den lader opp batteriet igjen.

 

Passat GTE: Meget imponerende hybridbil! Vurderte den som neste drosjebil, men ble vraket - blir 4x4 på neste drosjebil. :)

 

EDIT: Legger ved bilder....

20160109_125809.jpg

20160111_072344.jpg

20160110_185051.jpg

20160110_162631.jpg

20160110_140437.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant diagram. Om jeg forstår det rett så er de hele linjene systemeffekt/systemdreiemoment for E+B, mens de stiplede er for B alene. Forskjellen mellom de to er da det som elmotoren yter? (eksempelvis 100 Nm i normalt bruksområde). Og for effekten så gir elmotoren ca 25kW i lavere turtallsområde og øker til 40kW - dvs at man aldri tar ut max el-effekt i "boost" (kun 40 av 80 kW). I så fall stemmer ikke det du sier om at det alltid er de 80kW/102HK som benyttes først, og "toppes" med bensin?

 

Eller er stiplede linjer for en tradisjonell 14TSI150, dvs at figuren ikke sier noe om hvordan hvor mye E og B som skaper systemverdiene for hybrid (E+B)? (Dvs at det kan være 80kW fra elmotoren i boost mode?).

 

Og trolig er det DSG'en som gjør at max Nm er 350, ellers kunne det vært mer?

 

Jeg forstår det slik at den stiplede linjen kun forteller om ytelsen til bensinmotoren alene, men at diagrammet egentlig ikke sier noe om hvor mye som brukes av "hva"... Mulig jeg tolker det feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser dette i omtale av nye BMW 330e plugin hybrid:

 

 

 

El-start

Når du starter en BMW 330e er stillheten det første du legger merke til. Under normale forhold går den nemlig automatisk i Auto eDrive-modus som gir el-drift dersom batterikapasiteten er tilstrekkelig.

 

Og den forblir i el-modus så lenge du har strøm nok og holder deg i hastigheter under 80 km/t med normalt gasspådrag. Tar du en kickdown, kobles bensinmotoren inn for å gi kraftigere akselerasjon.

 

Dette fungerer helt utmerket til bykjøring, og med en samlet effekt på 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter har du en meget sprek bil, også på landeveien. Eller hva sier du til 0-100 km/t på 6,1 sekund og en toppfart på 225 km/t?

 

= bråstarte en kald bensinmotor og dra både motor og turbo opp i høye turtall før den i hele tatt har fått opp oljetrykket. Og i 95% av tilfellene er det nok akkurat sånn den blir brukt, det er en veldig liten andel av bileiere som faktisk er "bilfolk" og tenker over dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde en golf gte i dag. 204hk. Må si jeg ikke er helt imponert. Kul bil. Men mangler litt mere kraft og moment. Samt når den er i gte modus så høres det ut som motoren skal sprenges.. holder seg rundt 4000rpm.. sikkert for lyden sin skyld...gøres bare fælt ut. Samt så rykker det i bilen når motor kobler inn. Sportslig bil, men hadde fjort seg med en 2.0tsi hybrid tror jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde en golf gte i dag. 204hk. Må si jeg ikke er helt imponert. Kul bil. Men mangler litt mere kraft og moment. Samt når den er i gte modus så høres det ut som motoren skal sprenges.. holder seg rundt 4000rpm.. sikkert for lyden sin skyld...gøres bare fælt ut. Samt så rykker det i bilen når motor kobler inn. Sportslig bil, men hadde fjort seg med en 2.0tsi hybrid tror jeg

Jeg kjører GTE til daglig, og kan ikke si jeg merker noe til det du nevner her. Har du kjørt motoren varm før du tester bilen. For det høres ikke slik ut på "symptomene" du nevner 😉 Men du burde heller gå for en GTI, det er så og si samme bilen, med motoren du ønsker, til bare 160k mer 😜

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om den var varm eller ikke. Kjente iallefall et lite rykk når motor koblet inn. Er ikke ute etter en slik bil selv. Var dama som egentlig prøvde den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.