Kia Soul Electric - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Vurderer elbil. Har prøvekjørt Kia Soul Electric og synes den virker praktisk, god å kjøre, bra utstyrt (Exclusive-utgaven) og får inntrykk av god kvalitet.

Noen som har gjort noen erfaringer eller har noen tips som er nyttige når man vurderer kjøp av slik bil fremfor noen annen elektrisk bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stefar har en som jeg har lånt en uke. Helt kurrant bil, eneste jeg ikke likte var forbruket på motorveien. Rekkevidden faller dramatisk over 90. Utenom det er det lite dårlig å si om den. Eneste er at jeg forventer at de vil falle endel i pris snart mtp nye elbiler som kommer.

 

Jeg har brukt en god del tid på research og ville foreslått å sjekke ut huyndai ioniq. Tester viser at den holder(eller er litt pessimist) hva "guess-o-meter" står på, selv på motorvei.

Ellers ville jeg anbefalt en 2013-2014 (2gen) leaf. Der du får mest for pengene idag.

Ønsker deg lykke til med elbil kjøp. Jeg har innsett fakta på hvor mye penger det er å spare som pendlebil :)

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden må jeg følge.

Er i markedet for å kjøpe elbil selv, men trenger å ha plass til barnevogn og barnesete baki.

 

Har prøvekjørt Kiaen og førsteinntrykket er likt som trådstarter.

Men tenker det samme som Daniel, at annenhåndsverdi muligens vil falle når flere lanserer oppgradert rekkevidde etc. i løpet av vinter 2016/vår 2017.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens man venter på bedre teknologi går man løpende glipp av rimelige driftsutgifter (drivstoff, bompenger, offentlig parkering) og går også glipp av tiden med andre goder for eksempel i form av helt/delvis tilgang på kollektivfelter. Og man går glipp av ren samvittighet for miljøet, enten den kommer fra ei elv her til lands eller kull i Tyskland. : smil :

 

Gadd ikke vente lengre og henta meg en ny Kia Soul 2017-mod Exclusive med panorama soltak. :) Den er bedre spekka med komfortutstyr enn 2004 modell A6 Allroaden min, med unntak av luftfjærene. Det jeg bruker på diesel og bompenger i dag er nesten med på å finansiere de 3000 kr i mnd som et billån over 8 år med 25K kontant ville kostet. Største problemet med kjøp av el bil er angeren over å ikke ha gjort det for flere år siden.

 

Fordel med Kia er garanti fra fabrikken på 7år/150.000 km. Koster 3000 kr for en service i året. Kan selvfølgelig gamble med å kutte den, men da får man vel lett trøbbel om man reklamerer på noe som kunne vært mindre skadd om service var fulgt og saken oppdaget tidligere. Vet ikke så mye om tenikken ennå, men hva det ser ut som er at det kun er bremsedeler, drivakselmansjetter, hjuloppheng og muligens olje på girkasse man må tenke på. Farvell til oljer/filtre i flere enheter, registerremmer, og alskens som koster/tar tid på skikkelige biler.

 

Får komme tilbake med erfaringer med bilen senere når jeg får brukt den litt.

 

Det vanskeligste nå er å sette seg inn i det villniss som finnes av hjememladestasjoner og kloke ladekabler med alskens overganger og bokser på kabelen.

Fra helt tomt batteri bruker Kiaen 10-14 timer på vanlig stikkontakt, så for å øke fleksibilitet til bruke bilen på kveld bør jeg få meg noe jeg kan lade inntil 6,6KW med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med feil merke. Skal sies at jeg har stor tro at du kommer til å like bilen =)

Btw er det girkasse på Soul? Leaf har ingen girkasse, bare 2 motorer direkte kobla på hjula.

 

 

Jeg har satt meg veldig godt inn i lading av elbiler, og alt tyder på at "hjemmeladestasjon" er bare tull. (bare lade på schuco er ikke å anbefale, men cee/industrikontakt funker helt knall)

Kjøp denne kabelen og legg opp til 32a hjemme (om du har mulighet for det) Da snakker man en ladetid på 0-100% på ca 4timer. Orginal ladekabelen lader bare 10A. Så smarteste er å kjøpe 2 av denne kabelen, så kjøpe en cee til schuco overgang på biltema/jula og lignende. (da lader du 16A ute på vanlig stikk-kontakt, med å la en være hjemme og en i bilen)

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-med-j1772-type-1?category_id=10

 

Hold oss oppdatert på hvordan det er å leve med radiobil. Jeg angrer ikke =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med feil merke. Skal sies at jeg har stor tro at du kommer til å like bilen =)

Btw er det girkasse på Soul? Leaf har ingen girkasse, bare 2 motorer direkte kobla på hjula.

Det er ei reduksjonskasse på Soul og Ioniq, der skal olja byttes hvert 3. år eller et visst antall kilometer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med feil merke. Skal sies at jeg har stor tro at du kommer til å like bilen =)

Btw er det girkasse på Soul? Leaf har ingen girkasse, bare 2 motorer direkte kobla på hjula.

 

 

Jeg har satt meg veldig godt inn i lading av elbiler, og alt tyder på at "hjemmeladestasjon" er bare tull. (bare lade på schuco er ikke å anbefale, men cee/industrikontakt funker helt knall)

Kjøp denne kabelen og legg opp til 32a hjemme (om du har mulighet for det) Da snakker man en ladetid på 0-100% på ca 4timer. Orginal ladekabelen lader bare 10A. Så smarteste er å kjøpe 2 av denne kabelen, så kjøpe en cee til schuco overgang på biltema/jula og lignende. (da lader du 16A ute på vanlig stikk-kontakt, med å la en være hjemme og en i bilen)

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-med-j1772-type-1?category_id=10

 

Hold oss oppdatert på hvordan det er å leve med radiobil. Jeg angrer ikke =)

 

Takk. I utgangspunktet er det ingen av el.bilene som appellerer til meg så jeg valgte den jeg likte best og hadde mest tro på, selv om den er feil merke.

 

Det store problemet er at min grundige og seriøse elektriker mener det blir temmelig skjev belastning med så mye som enfas 32A sikring som skal trekke maks i så mange timer. Dessuten må det legges opp helt ny tilførsel til garasje hvis jeg skal ha så stor kapasitet. Derfor leter jeg for å finne en ladestasjon som bruker 230V 3-fas slik jeg har ut i garasjen i dag og som derav kan gi stor strømstyrke uten skjev belastning. Så langt vet jeg ikke om det finnes.

Nødløsningen er 16A slik du skriver men det reduserer jo handlefriheten i forhold til 32A tror jeg.

 

Det er ei reduksjonskasse på Soul og Ioniq, der skal olja byttes hvert 3. år eller et visst antall kilometer.

 

Stemmer, og med ladesystem og motor så ser det nesten ut som et vanlig motorrom foran der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden må jeg følge.

Er i markedet for å kjøpe elbil selv, men trenger å ha plass til barnevogn og barnesete baki.

 

Har prøvekjørt Kiaen og førsteinntrykket er likt som trådstarter.

Men tenker det samme som Daniel, at annenhåndsverdi muligens vil falle når flere lanserer oppgradert rekkevidde etc. i løpet av vinter 2016/vår 2017.

 

Prisfallet er litt i største laget på elbil. Sånn sett bør man kjøpe noe som er ett år gammelt og ikke nytt.

 

Men nytt har jo også sin sjarm og sine fordeler, blant annet i form av mer gjenværende garanti den dagen den selges og at man da får de neste oppdateringene. For eksempel har jeg lest at 2017 lader seg opp til et høyere nivå på hurtiglader enn 2016 mod gjør.

Noe som også kan kompensere er som jeg gjorde nå, kjøpte 2017 modell fremfor 2016, all den tid det er samme pris nå. Og en godt utstyrt med alt utstyr, skinn, panoramasoltak, etc slik at den skiller seg litt ut fra alle basic-utgavene. Og selvfølgelig håper jeg å kunne kjøre den så mange år og så mange km at den er inntjent bare i sparte utgifter til drivstoff, bommer, parkering, årsavgifter, osv. I tillegg gjør det også at Audiene mine slites mindre, noe som også gir økonomisk inntjening.

 

Eneste jeg angrer på allerede er at jeg ikke gjorde dette litt tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mye på 3fas, men hør med elbilhjelpen om råd, garantert en av de flinkeste på marketed. Firmaet drives av en elbil entusiast.

Kanskje en mode3 kabel er tingen for deg? http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

 

Ang den justerbare kabelen så ville jeg uansett anbefalt å kjøpt en sånn som du bruker ute. Den vil lade ca60% fortere ute på 16A og ca 300% raskere på 32A (veldig lite av, da de fleste offentlige har mode3 nå)

 

 

Gled deg til varme sommerdager med å bruke den "kjøle-sete funksjonen" Det var noe jeg likte best med kia'n :D

ang det å angre å ikke gjøre det før, kan jeg stille meg i rekka =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mye på 3fas, men hør med elbilhjelpen om råd, garantert en av de flinkeste på marketed. Firmaet drives av en elbil entusiast.

Kanskje en mode3 kabel er tingen for deg? http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

 

 

Nei, har hatt mye dialog med han i dag men det ser ikke ut til at det finnes noen boks som omdanner trefas til enfas, alle som sluker trefas og gir ut enfas gjør dette ved å bare benytte to av de tre tilkoblingene.

Det eneste han hadde var denne til 130.000 kr.......

 

Eneste måten du

kan lade fra 3 fase inn på en Kia Soul er via en ekstern DC lader som f.eks

denne:

http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden må jeg følge.

Er i markedet for å kjøpe elbil selv, men trenger å ha plass til barnevogn og barnesete baki.

 

Har prøvekjørt Kiaen og førsteinntrykket er likt som trådstarter.

Men tenker det samme som Daniel, at annenhåndsverdi muligens vil falle når flere lanserer oppgradert rekkevidde etc. i løpet av vinter 2016/vår 2017.

 

Da bør dere ta en titt på Renault Zoe. Vi valgte den pga plass til barnevogn i bagasjerommet, og barnestoler i baksetet (bonus med isofix på pass setet foran). Nå er den kommet med 41 kWh batteripakke (den gamle er vel 22 kWh, som vi har).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ikke vet det så kreves innkjøring når man kjøper seg el.bil. ;) Ikke innkjøring av bilen, men av eier for å forstå hvordan alle ulike ladestasjoner fungerer med ulike plugger/kabler og varianter av gratis/SMS/kort/el.bil brikke. Krever også innkjøring med å forstå hvor langt bilen faktisk går i forhold til hva bilens indikatorer sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På motorvei så pleier jeg å bare halvere på hvor mye km den sier den går. Da har du en ganske grei pekepinn [emoji14] ang lader på hurtiglader så bli med i elbilforeningen (du er vel medlem når du kjøpte helt ny kia) registrer den brikken på grønn kontakt og Fortum så er det bare å vifte med den. Anbefaler deg å ikke bruke Artic roads ladere da de er grisedyre.

 

Last ned appen "ladenå" veldig fin for å finne lade punkter i Norge:) kia og Nissan sitt ladekart er en katastrofe.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende å høre hvordan erfaringen blir etter en tids bruk. Vurderer el bil selv til neste år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaring etter en uke:

El bil er enkel og morsom å kjøre, mye mer kontant enn alt annet siden man ikke trenger å gire, motor ikke må varmkjøres og at den alltid står på lading og derfor terskelen er lavere til å ha på kupevarming i forkant.

Har kjørt ca 70 mil på ei uke. Strømmen skal etter sigende koste ca 2 kr/mil, så da har jeg spart ca 800 kr på en uke i bompenger og drivstoff mot strøm.

Kia Soul Exclusive er godt utstyrt med skinnseter og mye elektronikk. Veldig behagelig med rattvarme.

Så langt er jeg meget godt fornøyd med mitt valg.

Dermed varer også Audiene mine lengre, da de kjøres mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allroadn kostet oss noe over 6.000kr pr måned i snitt, det er da med ALT av utgifter (lån, diesel, forsikring, rep og vedlikehold...). Zoe koster oss rett i underkant av 3.000kr pr måned, med alt (unntatt service og vedlikehold - da man ikke har hatt den så lenge enda).

 

Vi kunne enkelte måneder fylle for over 2.100kr i diesel på Allroadn.

Uansett, vi hadde et snitt på 12kr/mila, på Allroadn (drosje-Priusn min lå på 9kr/mila). Med Renault Zoe, ligger vi nå på ca 1,40kr/mila (Tesla-drosja lå jeg på 4,7kr/mila i strøm i forrige måned), (prisen er rundt 0,75øre/KWt (ink. alt av avgifter - nettleie og slikt) vi har ikke MVA på strøm i nord).

Vi har ikke bom, annet 88øre/L i tillegg på drivstoffprisen. Så besparelsen er hovedsaklig på drivstoff og vedlikehold. Greit, en ny "fossil-bil" hadde vært rimeligere enn en 16 år gammel Allroad. Men en elbil har lavere service-kostnader (beregnet en 1/5-del av en fossilbil).

 

Teslaen (som jeg har som taxi) ligger jeg på 0,47kr/km i drivstoff og 0,19kr/km i service. Toyota Prius+7 lå jeg på 0,90kr/km i bensin og 0,35kr/km i service. Tesla får da 0,66kr/km mot Priusens 1,25kr/km. Dekk og forsikring, er noe dyrere på Tesla. Forsikring ble en 2.000kr mer i året. Dekk en ca 4500-5000 mer pr sett (Hakka R2 piggfri).

 

Electric it is then! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går livet som elbilist?

 

Mitt er så-som-så mtp jeg kun har lademulighet på jobben. Men blir nok lading hjemme nærmere sommeren =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overrasket over hvor lite jeg trenger Audiene.... kjørt Audi tre ganger på 1,5 måned og fylt drivstoff en eneste gang.

 

Fortsatt strålende fornøyd med Kia'en. Uvant å ha ny bil som jeg ikke tror jeg skal skru noe særlig på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er utrolig deilig. Men må bare ta imot "dritt" fra andre entusiaster, selvom det er smart valg å ta

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdager at det er folk som ikke liker at det diskuteres Tesla og elektrisk Kia her i klubben: http://forum.vacn.no/showthread.php?285873-Eigen-Audi-klubb&p=3091672&viewfull=1#post3091672

Bør vi være så snevre i klubben at vi ikke kan diskutere andre merker i en del av forumet som ikke er spesifikt for VAG?

 

Med en elektrisk Kia slites Audiene mye mindre og det blir ikke noe stress med at enhver feil må fikses på til neste dag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså er Kia en trussel mot forumet, det blir for lite Audi-kjøring, -mekking og for lite å skrive om for deg (og for oss å lese) :)

 

Nei, så lenge vi har ryddig forumstruktur og beskrivende titler så ser jeg ingen problemer med et vidt spekter her på forumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil eg ikkje lese om Kia lar eg være å trykke inn på tråden. Ingen som husker ramaskriket når Mr Skotner ville fjerne off topic og alt som ikkje hadde med Audi eller VW å gjere? Godt med litt mangfold synes no eg.

 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringer etter nesten 4 år med Kia Soul: Meget godt fornøyd og har ingen planer om å bytte den ut.

 

Sparer penger på drivstoff, bommer og service/reparasjoner. Null i utgifter til reparasjoner pga 7 års garanti.

Bra med utstyr, liker spesielt kjølevifte i setene og varme i rattet. Fornøyd med orginal stereo, panorame glassluke og 

Går bra, fine kjøreegenskaper.

 

Hatt noen defekter på garanti: ombordladeren og varmeapparatet. Har tilbragt færre dager på verksted enn audier står pga defekter i påvente avå bli fikset selv. Svakhet med tynn lakk.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaring etter litt over 5 år og 130.000 km:

Veldig billig bilhold. Den har kostet mye mindre i drivstoff og bompenger i forhold til petroleumsbil. Ut over dette har jeg etterfylt spylervæske, skiftet noen vindusviskere og skiftet selv skiver og klosser bak. Har kostet på den servicer, som jeg aldri har gjort med Audier som jeg alltid har skrudd selv. Men kostnaden i året tilsvarer kun 2-3 fulle drivstofftanker.

Det har vært noen feil på bilen, som alle har gått på garanti. Bilen har aldri stoppet etter veien, og den har vært mindre ute av drift grunnet vedlikehold og reparasjon enn noen av mine Audier.

Det som selvsagt var en bekymring var at hovedbatteriene på slike biler taper seg. Noen får skiftet innenfor garantitiden, men mange sitter med hele problemet når garantien har gått ut. Den situasjonen ønsket jeg ikke og dessuten ble jeg lei av kort rekkevidde da VW ID.4 kom på markedet. 

Er mye mer fornøyd med ID.4 GTX fordi den er mye mer komfortabel, virker mer påkostet, har 4x4, mye bedre rekkevidde og en mye kjappere kjøremaskin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.