Rekkevidde E-golf. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Vi har en E-golf som kona bruker som pendlerbil og som lokalbuss på kvelden. Den har gått 53 000 og er snart tre år gammel. Den går stort sett motorvei i 70-90 km / t og har rekkevidde pr i dag på ca 11 mil. Det synes jeg er slapt.

 

Noen andre som har erfaringer med rekkevidde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samboer har Egolf 16" som jeg bruker titt og ofte. Min erfaring er samme som med leaf' n jeg eier. Høyere hastighet og kulde dreper raskt rekkevidde. På golfen regner jeg min 9mil på vinteren, da har jeg margin for hurtiglading. Dette gjelder da motorvei i 100-110 og uten stopp. Jo flere ganger du stopper og må varme opp bilen jo kortere går det.

 

Jeg har kjørt maura til Tusenfryd, vis holter i nannestad på eksakt halv "tank" i sommer, som er 78km. Det er da 15mil på en lading. På ren landevei i 70-80 på sommeren så burde du fint klare 15-16mil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekktrykk på 3.0 på sommerdekk (og enda litt mer på vinter?) hjelper. Større dekk/felger enn standard tar også forbruk.

Har du varmepumpe? Hvis ikke så reduseres rekkevidden mer på vinteren, enn for de som har det.

Med dagens veldig høye priser på brukte 190km Golf ville jeg bestilt en ny 300 og solgt den andre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes e-golfen er håpløs i forhold til andre el-biler. Ikke når det kommer til rekkevidde, men rekkevidden den forteller deg at du har igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, "gjettometeret" må man få litt erfaringer med, siden det bruker de siste kjørte km til å anslå rekkekvidde framover (antatt under samme forhold som siste tur, og det stemmer jo ikke alltid). "Tankmåleren" er vel så nyttig i praksis. Men egentlig er det vel slik på en tradisjonell bil også? Rekkeviddemålingen er ikke spesielt "synsk" der heller?

 

Rekkeviddekartet i navigasjonen (med AID på FL300) synes jeg er kjekt, men er usikker på i hvilken grad det tar hensyn til høydeforskjeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, det kan du si.

 

Jeg tar ikke det for god fisk, hva Passaten forteller meg at jeg har igjen av rekkevidde ;)

Men allikevel synes jeg e-golfen er mye drøyere. Har opplevd at full øko-modus uten noen form for bekvemmeligheter gir mye mer nøyaktig måling.

Problemet for meg, er at vi har en Huyndai Ioniq firmabil, og den er dødsnøyaktig på beregningen. Bommet med 4km fra full til tom, sist gang jeg testet :) Dette med variabel kjøring, og av/på med varme i rumpe, ratt og kupé.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, det kan du si.

 

Jeg tar ikke det for god fisk, hva Passaten forteller meg at jeg har igjen av rekkevidde ;)

Men allikevel synes jeg e-golfen er mye drøyere. Har opplevd at full øko-modus uten noen form for bekvemmeligheter gir mye mer nøyaktig måling.

Problemet for meg, er at vi har en Huyndai Ioniq firmabil, og den er dødsnøyaktig på beregningen. Bommet med 4km fra full til tom, sist gang jeg testet :) Dette med variabel kjøring, og av/på med varme i rumpe, ratt og kupé.

Hyundai ioniq er en bedre bil enn e-golf. Eneste e-golf byr på bedre er mer anonym utsennet samt litt bedre kvalitetsfølelse.

Fornøyd med å ha bestilt Hyundai jeg, da slipper jeg å krangle med møller noen ganger i året [emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyundai ioniq er en bedre bil enn e-golf. Eneste e-golf byr på bedre er mer anonym utsennet samt litt bedre kvalitetsfølelse.

Fornøyd med å ha bestilt Hyundai jeg, da slipper jeg å krangle med møller noen ganger i året [emoji14]

 

Møller slipper, men Hyundai får de istede :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rekkeviddemåleren på en vanlig bil er vel og utsatt for mindre variasjoner enn en elbil?

 

Ligger jo stort sett innenfor samme arbeidsområde med litt variabel gass.

Med mindre man plutselig kjører helt bananas.

 

Elbilen skal vel beregne både regenerering, cruising, batteridødare (100+km/t) osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.