Fordommer "mot" elbil/hybrid

Anbefalte innlegg

Innrømmer at Tesla som blinker med lysene på "motorveien" irriterer meg.

 

I garasjen hjemme er det mange eldre beboere, de ser ladekabelen og snakker om snylting i bomringer/ferger.

 

Jeg bryr meg ikke, men med ny bomring i Stavanger neste år er det et tema.

 

Webastoen stod og gikk, en eldre herremann syntes elbilen min luktet bensin.

 

+

 

Tok nylig ferge, med personlig bilskilt antok billettøren at GTE var elbil, men så tenkte han seg om og sa: hybrid? 225,-. :P

 

Andre som får uvitende kommentarer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke at jeg kan relatere da jeg ikke har EL-bil eller slik hybrid greie.

men kan i grunn si at El-biler ikke nevneverdig plager meg, ei heller hybrid..

 

det er folka som kjører som plager meg.. _rasshøla_ som er bedre en alle andre fordi de kjører "grønt" og snylter både på det ene og det andre...

og de innbit prøver å forsvare sine valg ved å fanatisk prøve å prakke på sine ideologier på folk som er lavere på "kjøretøysrangstigen (aka fossilbileiere)...

 

ellers er el/hybrid helt greit :) ingen av delene "redder" verden uansett, samvittighetsmaskiner er vel hva man kan kalle det for de som bryr seg om den slags viss-vass..

 

detta blei fryktelig offtopic men litt keyboard commando må det gå ann å være en lørdagskveld

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mine fordommer mot elbil er ikke "snyltinga" eller andre goder.

Det er bare at en elbil.... er ikke en bil :)

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot EL.biler i seg selv , men er dritt lei det gnålet fra folka som kjøper dem....

De oppfører seg som nyfrelste jehovasvitner som har kommet over en åpenbaring og skal fortelle sitt budskap til oss hedninger som er tvilende.

 

Dette konstante gnålet om el.bil og dens fantastiske egenskaper.

Slikt som:

-Det å få høre at hvis jeg kjører 90mil i ett strekk med min bensin/dieselbil , så gjør jeg noe hinsides galt.

For elbilen legger inn jevnlige pauser automatisk (må lades) og det passer mennesket helt fantastisk , og jeg er uforsvarlig om jeg tenker annerledes.

-At jeg er avhengig av tilhenger krok , men da kan enkelte fortelle meg at de har aldri hatt bruk for tilhengerfeste , og har derfor null forståelse for at noen andre trenger det heller.

-At man får spørsmål om man også liker å piske kremen for hånd , da man liker å gire selv.

 

Som så mye annet har også elbil så klart noen fordeler , og bakdeler.

Men når kjøperne er låst på fordelene og så intolerante å vrange når noen kommenterer bakdelene , da blir man trøtt å lei.

 

Så det er vel dit jeg har kommet.

Jeg gidder ikke lese bilblader eller følge med i media lenger..... Jeg er vel en konservativ person sånn sett.

Og blir direkte oppkast syk når jeg ser/hører ordene "El er fremtiden"

Ikke fordi jeg helst vil brenne dekk i skogen og liker å sløse vekk penger på bensin/diesel.

Men fordi dette elbil styret har tatt helt overhånd , og jeg er dritt lei maset!

 

Takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser fordeler og ulemper, men ulempene er ikke så store lenger at de forsvarer de ekstreme tiltakene og incentivene, og jeg blir direkte provosert av folk med elbil som 'rystes' av at de muligens må betale halv takst på parkeringen..

 

Dette blir litt politikk..

Jeg kommer nok til å handle (brukt) elbil for å kjøre til jobb når vi flytter lokasjon, da jeg ikke akter å brenne 20'km i året og mange tusen i bompenger når gud&hvermann ikke ser ansvaret.

Enten må bompenger avskaffes, (og inn på skatteseddelen) ellers må alle kjøretøy betale. Med 20% el-nybilsalg vil vi snart se store reduksjoner i bominntekter, og jeg gidder ikke betale for andres morro. Det får holde at jeg betaler eiendomsskatt som går til 'alt jeg ikke benytter' her i kommunen! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg elbil, så tar det litt for gitt at folk ser på meg som en Lan-Marie fangutt :P Men la meg understreke at eneste grunnen til min elbil er lommeboka. Resten av meg misliker elbilen min STERKT!

 

Det jeg tenker om elbiler er at det kan være greit lokalt, og er bevist at det funker... lokalt. Globalt så er det bare tull.

 

Siden jeg jobber på grensa til Bærum og bor like ved Gardermoen så må jeg enten ha elbil ellers har jeg ikke råd til å jobbe. Da har jeg mer penger i lomma av å gå på NAV. Og det å bo i Bærum området har jeg ikke råd til, eller ønsker det.

 

Selv kan jeg nevne at elbil er veien å gå, for personer som bor midt i byen eller sliter med økonomi pga bomringer. Men jeg nevner det en gang, og er ferdig med saken såsant ikke vedkommende spør om råd.

Men uten tvil så er enkelte (som i de fleste saker) elbilister trangsynte og tenker bare på seg selv. Godene som gratis parkering og sånt bryr jeg personlig meg lite om. Gratis bomring er hovedpunktet, og kollektivfeltet er veldig fint da jeg pendler inn til Oslo med en kompis.

 

At enkelte trenger stor bil, hengerfeste og div kan fint kjøre elbil og, men det trengs ganske mye planlegging. Om elbil blir bedre så ser jeg ingen grunn til at de med størst behov idag har null problem å kjøre elektrisk om 10år, men tiden vil se.

 

Selv støtter jeg bensinbiler som går på E85. Det er snillest mot miljøet! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er det nesten omvendt. Om en holder det økonomiske og politiske argumentene utenfor, så tar jeg allikevel eGolfen før Tiguan i de aller fleste tilfellene, om jeg kan velge. Ingen kaldstart, varmeapparat som virker fort. Kvikk og lettkjørt, lineær akselerasjon, lav støy. Ingen dieselgate eller en EGR som ryker. Enklere konstruksjon, færre ting som kan svikte.

 

Så om jeg en dag hadde at et valg mellom en Golf TSI, Tdi eller El og pris og kostnader ellers hadde vært like, så hadde jeg tatt E-golf uten å blunke.....

 

Blir vel sparket ut av klubben nå...... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er det nesten omvendt. Om en holder det økonomiske og politiske argumentene utenfor, så tar jeg allikevel eGolfen før Tiguan i de aller fleste tilfellene, om jeg kan velge. Ingen kaldstart, varmeapparat som virker fort. Kvikk og lettkjørt, lineær akselerasjon, lav støy. Ingen dieselgate eller en EGR som ryker. Enklere konstruksjon, færre ting som kan svikte.

 

Så om jeg en dag hadde at et valg mellom en Golf TSI, Tdi eller El og pris og kostnader ellers hadde vært like, så hadde jeg tatt E-golf uten å blunke.....

 

Blir vel sparket ut av klubben nå...... :)

Du har værtfall elbil av vw. Min er fra Nissan [emoji23]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er det nesten omvendt. Om en holder det økonomiske og politiske argumentene utenfor, så tar jeg allikevel eGolfen før Tiguan i de aller fleste tilfellene, om jeg kan velge. Ingen kaldstart, varmeapparat som virker fort. Kvikk og lettkjørt, lineær akselerasjon, lav støy. Ingen dieselgate eller en EGR som ryker. Enklere konstruksjon, færre ting som kan svikte.

 

Så om jeg en dag hadde at et valg mellom en Golf TSI, Tdi eller El og pris og kostnader ellers hadde vært like, så hadde jeg tatt E-golf uten å blunke.....

 

Blir vel sparket ut av klubben nå...... :)

 

Klubben er heldigvis for alle.

Det kommer til å bli mer og mer elbil på veiene. Og selvom jeg ikke kommer til å ha det selv så er det lite tvil om at det er fremtiden. Så man kommer til å bli sur gammel gubbe hvis man fortsetter med holdningen mange har når det gjelder elbil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange fordeler med el-bil i Norge nå om dagen. Skjønner godt at mange velger el-bil som fremkomstmiddel når man ser på kostnadene både i bom og drivstoff. Hadde det vært varebiler med god nok rekkevidde i el-bil utgave hadde jeg nok kjøpt det selv(VW Caddy på strøm med 400km realistisk rekkevidde på vinteren takk).

 

Skjønner ikke helt alle som klager på de som kjøper og kjører el-bil. Mer økonomisk fornuftig bilhold skal man lete lenge etter i dette landet.

 

Hilsen han som kjører både bensin og diesel.... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye crafter kommer jo i helelektrisk med god rekkevidde:)

Positiv til elbil, men foeløpig ser jeg ikke poenget for min egen bruk til ofre lyd og følelsen av en turbomotor:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fossilt drivstoff er ikke bærekraftig. Ferdig snakka. Men sett fra et entusiast perspektiv er jeg enig i at lyd, røyk og turbosus er det det eneste som gjelder, og at en el-bil kanskje ikke er "en bil". Men tenker man langsiktig og på et litt større plan, så må man jo skjønne at å kjøre el-bil er fremtiden - i alle fall som primær bruksbil, så får man ta ut V8ern på søndagene.

 

Å si at en el-bil som har plass til 7, rekkevidde på 600km og større bagasjeplass enn de fleste parkerer 99.9% av det på veiene i dag ikke er en bil, da er man enten sta, blind eller så har man ikke prøvd 0-100 i en P100D+, for det er en enestående syk følelse.

 

Forøvrig: En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning. Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disponibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for en veldig bra innlegg Bjørn!

 

Kan også nevne at det er en kinesisk elbil som er ganske greit på topp (har vel akkurat mistet førsteplass?) På nurburgring.

Elbil er framtiden. Enten om det er ren elbil eller med en generator som går på hydrogen.

Ikke at jeg er enig i det da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elbil har overtatt her i gården også. Jeg får si som jeg skrev en annen plass: "Diesel er arbeidshesten, bensin er hobby og elbilen er hverdagshelten"

 

Jeg hadde en 01 Allroad 2,5TDi. Inkludert ALT av utgifter (billån, diesel, forsikring, årsavgift, rep og service), lå jeg på en 6k i mnd i snitt i eierskapet. Byttet den ut med en flunke ny Renault Zoe Z.E. (prøvde eGolf, men bl.a dårligere plass til vårt bruk). Ligger nå oppunder 3k i mnd ink alt utgifter. 3k i sparte utgifter pr måned. Vi fikk husleia økt med 2400kr pr måned da, og den var høy nok allerede. Så vi var nødt å gjøre "drastiske" tiltak. Nå har vi i tillegg flyttet 2t ut av byen, pga høye huspriser. Når fruen ikke jobber, så måtte det nå bli slik. Å leie leilighet med 3 barn, er håpløst kostbart i byen. Måtte mest sannsynlig regnet med enda 2-3k høyere husleie, til neste år. Ikke sjangs å kjøpe noe heller, da inntekten er for lav til det. Ikke fikk vi startlån i kommunen heller.

 

Nå, i forbindelse med pendling til byen, har jeg overtatt gamlingens T5 Transporter. Nesten glemt hvor stort innhugg fossile utgifter gjør i lommeboka. :D Så, blir nok byttet ut med elbil denne også. Bare fergeutgiftene reduseres med 3k i året, fra fossilt til elbil. Ikke mye, men legge sammen noen kr her og noen kr der, så blir det en hel del kroner tilsammen.

 

Arbeidshesten her, er faktisk også byttet til hel-elektrisk. Som første, og eneste ordinære, drosjeløyvet i Tromsø med elbil som taxi.

 

Nå ble jeg litt vel mye "rasshøl" av en "gnålete" elbileier her, men money talks. Spes når man har begrensede midler, og en haug med unger. Men har nå stående ett par femmer-Audier her, når midlene skulle strekke til litt mer. :) Men først en crosscart til ungene..? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg ser frem til hva som kommer i fremtiden av elbiler. Forståelsen for at folk misliker elbil forsto jeg i begynnelsen, med tanke på utseende og rekkevidde. Think.

 

Elbil blir litt mer som teknologi fremover - som en iPhone. Mange mislikte den når den kom også... Men jeg tror elbil tar over fremover....

 

Når man ser på en Tesla P100D, og hvordan utviklingen har gått på få år - hva blir det neste? Hva når de andre bilmerkene får fingeren ut å satser på samme klasse som Tesla?

Draget i en Tesla får jo mange "eldre" grombiler til å bli regelrett kjedelig (-tenker daglig kjøring). Og når man itillegg slipper å fylle tanken med bensin, og heller lade hjemme, er valget lett for min del på min neste bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel verken fordommer eller irritasjon rettet mot hverken el bil eiere , eller el biler. Det som irriterer meg er den helvetes fokusen på at det er elbiler som redder kloden. La oss være ærlige med oss selv.. 95% av norske el bil eiere har det for å spare penger som de igjen kan bruke på andre forurensende ting, som for eksempel en ekstra syden tur i året, eller 10 par nye sko , og anna drit som blir frakta kloden rundt i konteiner skip som brenner tungolje.....

 

Tall jeg har lest:

-1% av verdens klimagass utslipp kommer fra utslipp fra personbiler.

-1 (ETT ) konteiner skip forurenser like mye som 50 000 000 (FEMTIMILLIONER ) personbiler

-70% av verdens el energi kommer fra kullkraft ( vet det er endringer på gang , men allikevel ) Så da hjelper det kansje ikke så mye med energi utfra kontakten allikevel ??

-Vi kan sikkert si at norsk el er rein, men det hjelper da lite så lenge vi både importerer og eksporterer til Andre land med "skitten" elkraft

 

 

Jeg syntes og fordelene EL bil eierne får blir i overkant nå... Ingen avgifter, ingen mva på bilen, kraftig redusert veiavgift og gratis i bommer å ferjer.

Riktig at de skal få reduserte avgifter, men ikke helt fritt for avgifter.. vi betaler jo miljøavgifter på et kjøleskap, og det er jo elektrisk... så hvorfor ikke på en bil som faktisk sliter på veiene!!Det værste er også moms fritaket, samme med gratis bom og ferjer, de sliter da jaggu like mye på veiene. Videre har vel el kraft nettet sin begrensning og mange steder etter hvert må oppgraderes pga el bil lading. Mens trenden er at moderne hus klarer seg med stadig mindre strøm , blir det snudd på hode med el bil lading. Hvem skal betale for denne oppgraderingen ?? jo det gjør alle de som betaler for strøm, kanskje mange av dem ikke har bil i det heletatt.... grådig urettferdig også det

 

 

 

Vi trenger alle være miljøbevisste.. ingen tvil om det. Men det er mye annet som bør få strørre fokus en el biler.

 

Kjenner selv flere miljøbevisste flotte moralske forbilder som kjører trendy elbiler. Men de drar jo gjerne på 2 syden ferier og flere langweekend turer med fly i året osv... -drikker vann fra flasker som er frakta landet rundt og så videre :)

 

Sånn!! Dagens utblåsing !

(og ja jeg er inhabil som driver bensinstasjon :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si jeg ser frem til hva som kommer i fremtiden av elbiler. Forståelsen for at folk misliker elbil forsto jeg i begynnelsen, med tanke på utseende og rekkevidde. Think.

 

Elbil blir litt mer som teknologi fremover - som en iPhone. Mange mislikte den når den kom også... Men jeg tror elbil tar over fremover....

 

Når man ser på en Tesla P100D, og hvordan utviklingen har gått på få år - hva blir det neste? Hva når de andre bilmerkene får fingeren ut å satser på samme klasse som Tesla?

Draget i en Tesla får jo mange "eldre" grombiler til å bli regelrett kjedelig (-tenker daglig kjøring). Og når man itillegg slipper å fylle tanken med bensin, og heller lade hjemme, er valget lett for min del på min neste bil.

 

 

Avsporing: men intressant at du nevner Iphone ( har det selv jeg ) men er det en utvikling i riktig retning ?? med levetid på 1-2 år før de byttes ut ? Min godt voksne stefar har fortsatt sin Nokia 5110. Den har han hatt i 17 år, (bytta batteri etpar ganger, men den kan han faktisk ringe med når det er kaldt, selv om det er flere dager siden forrige lading. Min 1 år gamle iphone går jo fra 40 til 3 % bare man tar den ut av lomma..)

At iphone har revolusjonert med mange funksjoner er jeg enig i men miljømessig er det jo et kjempeskritt tilbake at de må byttes ut så ofte, Og om de fortsatt virker blir de jaggu bytta allikevel fordi det har kommet en nyere modell

Samme er det med biler også! Er ikke miljøvenlig å kaste den gamle på skroten fordi du skal kjøpe en med nyere teknologi.

 

Men ja enig i at TESLA er imponerende og en bil fra fremtiden sammenlignet med andre konkurrenter. Men er TESLA et selskap for fremtiden ??

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Bruker-4-millioner-kroner-i-timen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.... har flere ganger satt meg inn i el bil... vridd om tenning / startet og tekt.. hva F... helt død... men så er det bare å kjøre i vei... merkelig følelse. Starte en elbil i 10 minus for så å gå ut å skrape is... mens bilen står å går uten å høre noe. Hehe

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at de ikke betaler vegavgift.

Jeg har ikke hatt noe imot el.biler. Bare ikke vært inntressert selv.

Måtte passe på en Model S i tre uker i sommer. Rar følelse å kjøre lydløs el.bil. Ingen vegavgift eller gratis bommer har ikke vært noen stor faktor for meg. Men heller sømløs og lydløs kjøring med "gratis" drivstoff, massevis av plass og komfort.

Men også en bil som jeg tittet på om morgenen og gledet meg til å kjøre.

I morgen stikker jeg og henter en ny Model S etter 15 uker med venting.

 

Fordommer? Prøv en selv og gjør opp din egen mening. El.bil er slettes ikke dumt. Og det kommer fra en som har sine timer med skruing og godkjenning av bil bygg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel verken fordommer eller irritasjon rettet mot hverken el bil eiere , eller el biler. Det som irriterer meg er den helvetes fokusen på at det er elbiler som redder kloden. La oss være ærlige med oss selv.. 95% av norske el bil eiere har det for å spare penger som de igjen kan bruke på andre forurensende ting, som for eksempel en ekstra syden tur i året, eller 10 par nye sko , og anna drit som blir frakta kloden rundt i konteiner skip som brenner tungolje.....

 

Tall jeg har lest:

-1% av verdens klimagass utslipp kommer fra utslipp fra personbiler.

-1 (ETT ) konteiner skip forurenser like mye som 50 000 000 (FEMTIMILLIONER ) personbiler

-70% av verdens el energi kommer fra kullkraft ( vet det er endringer på gang , men allikevel ) Så da hjelper det kansje ikke så mye med energi utfra kontakten allikevel ??

-Vi kan sikkert si at norsk el er rein, men det hjelper da lite så lenge vi både importerer og eksporterer til Andre land med "skitten" elkraft

 

 

Jeg syntes og fordelene EL bil eierne får blir i overkant nå... Ingen avgifter, ingen mva på bilen, kraftig redusert veiavgift og gratis i bommer å ferjer.

Riktig at de skal få reduserte avgifter, men ikke helt fritt for avgifter.. vi betaler jo miljøavgifter på et kjøleskap, og det er jo elektrisk... så hvorfor ikke på en bil som faktisk sliter på veiene!!Det værste er også moms fritaket, samme med gratis bom og ferjer, de sliter da jaggu like mye på veiene. Videre har vel el kraft nettet sin begrensning og mange steder etter hvert må oppgraderes pga el bil lading. Mens trenden er at moderne hus klarer seg med stadig mindre strøm , blir det snudd på hode med el bil lading. Hvem skal betale for denne oppgraderingen ?? jo det gjør alle de som betaler for strøm, kanskje mange av dem ikke har bil i det heletatt.... grådig urettferdig også det

 

 

 

Vi trenger alle være miljøbevisste.. ingen tvil om det. Men det er mye annet som bør få strørre fokus en el biler.

 

Kjenner selv flere miljøbevisste flotte moralske forbilder som kjører trendy elbiler. Men de drar jo gjerne på 2 syden ferier og flere langweekend turer med fly i året osv... -drikker vann fra flasker som er frakta landet rundt og så videre :)

 

Sånn!! Dagens utblåsing !

(og ja jeg er inhabil som driver bensinstasjon :P )

 

Hehe.. Tror du må opp i 99.99% og kanskje ennå en desimal med 9 for å finne noen som gjør dette for miljøet, men i følge myndighetene er det resultatet som teller uansett. En dag stopper det av seg selv da bilavgifter er fiskale avgifter og f.eks i bomringen i Oslo går 93% til kollektiv og sykkelstier.. Vanvittig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her var et ikke-problem da elbil var Think.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her var et ikke-problem da elbil var Think.. :)

 

Hehe, husker en som jobbet i Think sa en gang, at Think burde vært i Guinness rekordbok :)

Han trodde ikke at noen kunne ha drevet med røde tall så lenge som de hadde gjort, uten å gå konkurs :P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvorvidt man kjører el-bil for å spare penger eller for å være en miljøvenn? Selvfølgelig er det resultatet som teller. Du sparer faktisk miljøet. Den totalte mengden utslipp går ned, og det er jo nettopp dét som er viktig - uten at jeg er en miljøforkjemper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører fortsatt diesel, har prøvekjørt både S og X må si jeg er "litt" begeistret og spesielt for Tesla's ubegrenset gratis hurtig lading som ingen andre har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.