Audi E-Tron Quattro concept, bilder, info og spekulasjonstråd!

Anbefalte innlegg

Tror nok dere kan slappe helt av ang lading av E-tron :)

 

Så sant man har en ladeboks med type2 uttak, så vil den nok lade på alt fra 1fas til 3fas, enten om det er 6A eller 32A :) Samme gjelder 230 eller 400v. Siden bilen tar "nødlading" med schuco så tar den garantert imot 230v og er ikke så sært som Renault sin tullete patent :P

 

Flott bil, må garantert få prøvd denne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med kjøring 20mil hver dag og da begrenset tid til hurtiglading på dagtid så blir det vanskelig med 2.3... dette virker rart av Audi. Spesielt med tanke på at e-golf støtter dette. Så de har det inhouse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet vi litt for lite om hvordan laderne er bygd opp på e-tron, men på Tesla så har de gjort det slik (og det er grenser for hvor mange måter dette kan gjøres på..):

Lader1.PNG

For et TN anlegg (400V) så kobles N til nederst, og L1, L2, L3 på hver dellader (CH1, CH2, CH3). Hver dellader ser kun 230V (selv på TN).

3 x 16A x 230V = 11kW (eller om du vil sqrt(3) x 16A x 400V = 11kW).

 

Derfor tror jeg at om en har type 2 vegglader med en fas (TN eller IT) så kan en koble den til en av laderne, og lade med 16A 3.6kW.

På IT anlegg blir det da f.eks at en kobler fase L1 til N punktet på laderen, og lar L2 være tilkoblet L2 (dellader CH2). Da vil dellader CH1 og CH3 stå ubrukt.

 

 

For å kunne lade høyere enn 16A på en fas når en kun har 16A delladere så har Tesla gjort det slik:

Lader2.PNG

Markert i rødt så er det releer/brytere som kobler sammen delladerne slik at en kan koble til en 32A en fas kurs og strømmen vil da fordeles mellom delladerne slik at 16A grensen ikke overskrides.

Tesla har forøvrig i dag 24A delladere slik at maks effekt totalt er 16,5kW. De bruker også samme ladere i USA, men der er de parallellkoblet fast slik at en kan lade med 72A en fas.

 

 

For diskusjonens skyld så kan jeg også ta med hvordan Tesla takler kvasi tre fas på IT anlegg:

Lader3.PNG

Her ser en at dellader 3 ikke er i bruk, og strømmen i L2 og L3 begrenses av fasesummen i L1. Ved 32A så gir dette ~8,3kW (kontra 7,2kW på en fas, dvs kun ca 15% ekstra).

 

 

I en ideell verden så skulle alle delladerne vært frikoblet fra hverandre og kunne settes sammen i den konfigurasjonen en ønsker (f.eks med en eller annen form for switchematrise), med tre fas IT så hadde det da blitt slik:

Lader4.PNG

Ingen elbiler i dag støtter dette. Derfor så må en ha en 230V -> 400V trafo som Kristian sier ovenfor, f.eks en av disse:

 

http://www.noratel.com/no/produkter/type/3rt-li20/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurtiglading av e-tron:

 

'Frunken' er også synlig helt i slutten. Ser ut til å ha brukbar størrelse, stor nok til at den kan brukes til noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny info om lading!:-)

Hei,

 

Vi har nå fått mer informasjon om Audi e-tron, nå som det nærmer seg verdenspremiere på vår første

fullelektriske SUV.

 

Fra tidligere er det bekreftet at Audi e-tron er forberedt for hurtiglading med en effekt på inntil 150 kW. Nå kan vi også bekrefte at den produksjonsklare utgaven av bilen vil utstyres med et litium-ionbatteri på 95 kWh. For konseptbilen har man indikert en rekkevidde på over 500 kilometer etter målesyklusen NEDC. Denne målestandarden skal nå erstattes av en ny standard kalt WLTP, som vil føre til at rekkevidde-verdien for elbiler måles på en ny måte. Etter den nye, og strengere, WLTP-syklusen oppgir man nå en rekkevidde på godt over 400 kilometer for Audi e-tron. Bekreftet rekkevidde kommer i forbindelse med bilens verdenspremiere i august.

 

Offentlig lading

 

150 kW hurtiglading innebærer at Audi e-tron er ladet og klar for å fortsette langturen etter 30 minutter om du lader bilen ved en av IONITYs superladestasjoner (under optimale forhold vil man i løpet av denne tiden lade batteriet fra 0 til 80 prosent). Byggingen av IONITY-ladestasjonene er allerede i gang og i tiden fremover vil det dukke opp en rekke slike ladestasjoner på strategisk viktig steder i Norge.

 

I tillegg til IONITY-nettverket vil Audi legge til rette for enkel lading ved øvrige offentlige ladepunkter. Enten det dreier seg om AC- eller DC-lading skal Audi legge til rette for at Audi e-tron-sjåførene får enklest mulig tilgang til lading. Dette vil skje gjennom myAudi-portalen, noe du vil få mer informasjon om frem til utlevering av din Audi e-tron.

 

Hjemmelading

 

Audi e-tron er utstyrt med ledende ladeteknologi og sammenlignet med andre elbiler i markedet vil den ikke begrense dine lademuligheter. I media har det blitt kommunisert en begrensning på 2,3 kW ved lading med vanlig husholdningskontakt (10A for 230V). Dette er ikke en begrensning i Audi e-tron, men noe som skyldes begrensninger i belastning for husholdningskontakter. De fleste norske husstander vil fra bilen utleveres kunne oppnå 7,2 kW ved bruk av en vanlig blå industrikontakt. Helt overordnet kan vi si at bilen kommer til å møte markedets forventninger også knyttet til ladehastighet.

 

• Standardladeutstyret og ladekapasitet i bilen vil kunne håndtere lading opptil 11 kW ved hjemmelading (AC-lading). Eventuelle begrensninger i ladeeffekt vil primært være knyttet til elanlegg og sikringsskap i ditt hjem. Slike begrensninger i hver enkelt husholdnings elanlegg vil overordnet være de samme for alle elbiler i markedet.

 

• I løpet av 2019 vil Audi tilby en 22kW-ladeløsning. I Norge har de fleste en begrensing i sitt elanlegg som innebærer at standardløsningen som legger til rette for 11kW vil være mer enn hva de fleste kan benytte seg av.

 

• En typisk norsk husholdning med 230V-anlegg kan tilrettelegges for lading opptil 7,2 kW med 32A på én fase. Rundt regnet betyr det at bilen lades opp med 35 km rekkevidde i timen. Det betyr at om du lader bilen fra klokken 22.00 om kvelden til klokken 07.00 påfølgende dag, har du «fylt tanken» med 315 km. Dette dekker de daglige kjørebehov for de aller fleste og vil være en mulighet med det standard ladeutstyret som leveres med bilen.

 

• For mest mulig effektiv hjemmelading av elbil vil vårt råd alltid være å installere en industrikontakt fremfor lading med vanlig husholdningskontakt (schuko).

 

Ønsker du å undersøke hvilke muligheter og begrensninger du har for lading av elbil i ditt hjem, anbefaler vi deg å ta kontakt med elektriker for hjemmebefaring. Mange elektrikere tilbyr slike befaringer kostnadsfritt.

 

Vi vil fremover holde deg oppdatert på lademuligheter, og vil selvsagt tilby gode løsninger både for hjemmelading og øvrig lading.

 

Vi ser frem til å kunne fortelle mer om Audi e-tron i tiden fremover, og ikke minst mot verdenspremieren på bilen 30. august i år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra at den klarer mer enn 10A/16A på en fas.

Siden de sier 'standard ladeutstyret som leveres med bilen' støtter 32A så antar jeg at de følger med en mobillader tilsvarende Tesla sin hvor en kan velge mellom blå CEE og vanlig stikk/schuko.

 

Mulig vi ser bilde av mobilladeren som følger med her (fra slutten av videoen i mitt forrige innlegg).

e-tron_lader.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra at den klarer mer enn 10A/16A på en fas.

Siden de sier 'standard ladeutstyret som leveres med bilen' støtter 32A så antar jeg at de følger med en mobillader tilsvarende Tesla sin hvor en kan velge mellom blå CEE og vanlig stikk/schuko.

 

Mulig vi ser bilde av mobilladeren som følger med her (fra slutten av videoen i mitt forrige innlegg).

Mye ræl.. Burde vært to plugger i bilen, en Shuco og en standard for hurtiglading.

Man har jo ikke med seg slange for å fylle bensin?

Ser kollegene baler med disse ledningene sine, med svære klumper og tjukke kabler for å få til en simpel 2.3kW lading. Den klumpen burde vært fast i bilen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det er visstnok ikke lovlig i en del land. Det du snakker om er såkalt mode 1 lading:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-lade-modus

 

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Charging_modes

 

Det vanlige er Mode 2, da har du boksen i mellom som ivaretar sikkerhet rundt jordingsfeil, hvor mye strøm bilen kan trekke etc.

 

Jeg ser poenget ditt, alle de funksjonene kunne jo vært innebygd i bilen..

 

Mode 3 er ladeboks fastmontert på veggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som den kan trekke grei henger folkens😎 bilen heter Audi E-Tron vision concept og veier 1450kg+henger og dekk. Så da begynner det å ligne noe😎

FB_IMG_1525378458111.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som den kan trekke grei henger folkens bilen heter Audi E-Tron vision concept og veier 1450kg+henger og dekk. Så da begynner det å ligne noe

 

Jeg går ut i fra at den får tilsvarende hengervekt som Tesla Model X eller bedre egentlig. Det er vel 2500kg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.250 mener jeg å huske Tesla X kan trekke:)

 

E-tron må kunne klare min 2t ellers tror jeg mange dropper den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange trenger så høy hengervekt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange trenger så høy hengervekt da?

 

Nettopp. I-pace vil ta 750 kg henger, det holder sikkert for veldig mange. Og det er mye bedre enn ingenting :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange trenger så høy hengervekt da?

 

Folk som kjører med tilhenger? Bil båt campingvogn osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hengervekt på 750kg som I-pace har er jo bare tull. Kan så vidt trekke en tom henger jo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk som kjører med tilhenger? Bil båt campingvogn osv...
Trenger da ikke 2t for det [emoji14] en vanlig a6 har jo 1800kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet mange som titter på trekkbil som har som min. Grense på 2t, meg selv inkludert (I framtiden :P)

 

At Jaguar bare kan trekke 750kg tilsier at den er ubrukelig til det meste. Kan såvidt trekke par poser fra rema1000 på en grei størrelse henger [emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i hengervekt tema her, burde helst hatt rundt 2,5T for min del :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sine egne behov er en ting, men hvis man tenker på Ola Dunk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal fremtiden være elektrisk må det dekke alle behov :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda enig i det, men dette er den første bilen fra Audi som er helelektrisk :P

Skal fremtiden være elektrisk må det dekke alle behov :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda enig i det, men dette er den første bilen fra Audi som er helelektrisk :P

 

True[emoji106] uansett for tidlig til at eg tørr og bli med i elbil klubben.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

True[emoji106] uansett for tidlig til at eg tørr og bli med i elbil klubben.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nesh. Kjøpt meg diesel med 650nm til trekking [emoji41]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger vekt bør bli mellom 1800-2500kg. Da kan man bruke den som en normal bil til sjøsetting av båt osv:)

Blir nok mer aktuelt og overføre min reservasjons til e-tron sportsback istedenfor da jeg liker designet på den bedre. Så har man litt tid til å kvitte seg med andre biler også.

Meget rart at det er mulig å reservere sportsback i andre land slik som f.eks sverige og ikke norge??

 

Uansett blir fremtiden med Audi og elbiler spennende:)

 

Sent fra min Moto G (5) via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger da ikke 2t for det [emoji14] en vanlig a6 har jo 1800kg.

 

Man trenger vertfall det dobbelte. Så 750 blir en vits og kan sidestilles med å ikke ha hengerfeste for Ola dunk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.