2013/14 golf 1.6tdi 4motion vanlige feil?

Anbefalte innlegg

Morn.

 

Har en Golf 1.6tdi 4motion som nybil garantien er iferd med å løpe ut på.

Tenker i den sammenheng å ta en tilstands sjekk og generelt se over bilen iht eventuelle mangler/garantisaker før den løper ut.

 

Er det noe en bør se litt ekstra etter?

 

Den har just rullet 50000 og er i meget pen stand generelt sett, men jeg er ikke så godt kjent med vanlige feil etc på disse.

 

Noen tanker før en farer avgårde å sjekker litt?

 

Takk på forhånd :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen racere på golf her? :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR og har den få oppgradering? Rustbobler i lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

EGR er noe jeg har tenkt på..

Tenkte igrunn og bare kjøpe egr delete til høsten, men dette kan kanskje skape problemer med DPF?

Orker ikke gjøre for mye utav det iom det er konebilen... [emoji14]

 

Tror ikke den har fått "oppgradering".

 

Meget pen både under og over, har gått i innlandet tidligre og ikke mye vinterkjørt.

Men takk for pekepinnen.

 

:)

 

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerner du EGR bør du ta DPF samtidig, bruker varme fra EGR til å rense DPF etter hva jeg har forstått

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR ventil, og ikke minst EGR kjøler på baksiden av blokka, noe skikkelig dritt å bytte.

Er vel nesten alle 1.6 tdi som har problem med disse, vertfall pensjonistkjørte og småkjørte biler.

 

Jeg las et sted at EGR delete på disse ikke er helt heldig for dieselpartikkelfilter igjen, men usikker på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR delete har ingen innvirkning på DPF, og ingen grunn til å ta DPF delete før DPF blir et problem.

Ja, EGR er knotete og skifte, og enda verre på 4M biler.

Umulig å gi fasit når de ryker, har hatt inne biler med defekt EGR på 60’000km og biler som har gått 200’000 uten at den har vært skiftet.

Kjøremønster har alt å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er da EGR sinnsykt mye mer aktiv under DPF rens?

EGR er med på å generere høy temp til rengjøring av DPF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har ikke jeg da fått et partillelfilter som har klogget seg? Har kjørt 60’000km med EGR delete.

I snitt så kjøres det en regenerering hver 500km, så DPF har hatt ca. 120 regenereringer.

Hvis EGR hadde vært så sinnsykt viktig, hadde ikke jeg da fått problemer?

 

EGR er med på å øke forbrenningstemperatur noe ja, men ikke for å regenerere et partilkelfilter, hovedgrunnen til at en regenrering kan gjennomføres er økt innsprøytning av diesel og endring av innsprøytningstidspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan EGR øke forbrenningstemperatur bortsett fra å holde seg lukket (altså samme som EGR delete gjør)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt misvisende av meg å bruker begrepet "øke forbrenningstemperatur", men var lettere enn å skrive hele regla, EGR sender eksos inn i innsuget for å øke temperatur før sylindrene for å få en jevnere forbrenningstemperatur, noe som reduserer dannelse av NOx.

 

Ønsker du en dyp forståelse av hvor patetisk hele EGR er, så finnes det gode artikler om dette på nettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du EGR går eksostemperaturen ned. EGR opphever nærmest poenget med intercooleren. Etter min forståelse.

 

Derfor forstår ikke jeg heller hvorfor EGR er nødvendig for DPF regen. Darksidedevelopments hevder EGR derimot det motsatte uten at jeg skjønner hvorfor.

 

Kan det være fordi mer EGR gir ufullstendig forbrenning så mer diesel havner i DPF og øker temperaturen i DPF?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR er ikke nødvendig for å få regenerert DPF, heller så er det slik at EGR er grunnen til at DPF kom.

EGR forårsaker en dårligere, mindre effektiv forbrenning som fører til høyrer sotdannelse. (mer sot istedenfor NOx)

Ergo, de ville NOx til livs, og EGR ble løsningen men siden dette øker sotdannelse på delgass så kom DPF.

 

EGR senker de høye temperaturtoppene (differanse mellom lavest og høyest temperatur i sylindrene) ved å varme opp luften før sylindrene.

Intercooler senker temperaturen etter turbo (komprimert luft blir varm, varm luft tar mer plass en kald luft = varm luft, mindre oksygen)

Ved aktiv regenerering så endrer ECU innsprøytningsmengde og tidspunkt, ved å ha en injeksjon etter forbrenningstakten og samtidig som utblåsningstakten så går det uforbrent diesel inn i DPF, denne selvantenner når temperaturen øker og vil dermed øke temperaturen enda mer og brenner dermed opp sammen med sotpartiklene som sitter i filteret.

 

BTW; nå sporer denne tråden helt av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporer vel ikke så mye av..; trådstarter sier han vil disable EGR.

 

EGR endrer vel først og fremt temperatur sylinder ved å sende eksosgass tilbake til sylinder; altså man får en ufullstendig forbrenning (derfor mer sot/mindre NOx). At dette nærmest eliminerer poenget med intercooler er en av mange bivirkninger (er derfor EGR lukker når man trøkker gasspedalen til gulvet)

 

Spørsmålet mitt; er grunnen til at mange hevder EGR er nødvendig for DPF regen fordi EGR sørger for mer uforbrent diesel i DPF? Mer en postinjeksjon gir?

 

Såvidt jeg husker hadde vel du ganske høye avlesninger av olje i DPF; hvordan har dette nivået endret seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende lesning, kjør på videre for min del :)

 

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselen vil vil ikke gå uforbrent igjennom ved å øke pre- og main injeksjon. Post injeksjon er det som gir «uforbrent» diesel.

Mange hevder EGR må være der fordi de ikke vet hvordan EGR fungerer og hvorfor den faktisk kom på bilen.

 

Stikk motsatt, jeg har lav konsentrasjon av «oil ash», som på norsk heter aske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg blitt vranglært, kjekt å lære :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselen vil vil ikke gå uforbrent igjennom ved å øke pre- og main injeksjon. Post injeksjon er det som gir «uforbrent» diesel.

Mange hevder EGR må være der fordi de ikke vet hvordan EGR fungerer og hvorfor den faktisk kom på bilen.

 

Stikk motsatt, jeg har lav konsentrasjon av «oil ash», som på norsk heter aske.

 

Noen med VCDS og 2.0TDI motor som vil gå inn å sjekke når bil sist regenerert og hvor mye sot det er i filteret?

 

Sjekket på min istad, kjørt 380km siden regenerering og hadde 16,6g i filteret.

 

Dette var for snart 1 år siden; hva er den nå?

 

Jeg ville vel tro at Darksidedevelop visste hva EGR er;

https://www.darksidedevelopments.co.uk/diesel-particulate-filter-dpf-fap/

 

59270E13-DC45-450E-BFC4-E43D9E9F8DF2.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blander du sammen aske og sot.

Sot er det som brennes opp ved regenerering, aske er avfallet etter regenereringa.

Sotmengde bestemmer når det foretas regenerering, askemengde er avgjørende ift. hvor effektiv en regenerering vil være og hvor fult det er.

Et DPF som er fult av aske (hersker fortsatt tvilsomhet om hva som faktisk er "fult") er nødvendig å skifte ut. Vil varsle med feilkode på nettopp dette, og/eller for høyt differansetrykk.

 

Fult klar over at Darkside er kompetente folk, men som alltid må man stille spm. ved en teori, som ikke stemmer i praksis.

Forklar meg hvorfor mitt DPF fortsatt er i beste velgående når man er så sinnsykt avhengig av EGR ved en regenerering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager; leste feil - trodde det var aske!

 

Hva er askenivået ditt i DPF? Går jo ev. ann å bruke det nivået til spørre Darkside hva de mener.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen aning, har ikke sjekket siden én mnd etter tuning. Kan sjekke neste gang jeg skal inn med VCDS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da er det jo ett år siden du sjekka; hadde vært interessant å se tallet nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Askeinnhold er fortsatt det samme, 40ml. Var akkurat utført en regenerering så sot tallene må sjekkes etter å ha kjørt litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres utrolig ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sum-sumarum etter å ha lest er vel igrunn og bare beholde egr til den tar kvelden.

 

Kjøremønstret er rimelig ulikt hele tiden, men den før støtt og stadig seg en god langtur, og litt generell ukentlig ordentlig oppvarming og fullgass belastninger.

 

Lite feil ellers på disse kan det virke til?

 

Takk for svar :)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.