Fjerne rust i hjulhus - hva/hvordan?

Anbefalte innlegg

Da er snø, salt og faenskap rett rundt hjørnet og jeg som pendler på 95% salta vei vil beskytte bilen så godt som mulig mot dette. 

Jeg har sett inne i hjulhusene at det er litt overflate rust på ramma. Siden jeg ikke er noen ekspert på behandlingsmetode, framgangsmåte og produkter så trenger jeg litt tips. 

 

Skjønner at rusta som er der må bort så godt det lar seg gjøre. Men hvordan produkter er og anbefale da? er det noen som har en oppskrift på hvordan man gjør dette på en grei måte som varer en liten stund? 

 

Jeg er fullt klar over at man kan få dette gjort av firma, men da jeg har flere biler som trenger dette så blir det fort veldig dyrt når man kan gjøre dette selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par bilder hadde gjort seg, metode for fjerning avhenger litt av hvor hvor mye rust det er, og på hva. :)

 

Men på generelt grunnlag er punktsandblåser (Biltema har en OK en) nok beste veien å gå, for den går dypt nok til å ta all rusta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ordne bilder senere eventuelt, men jeg er helt sikker på at punktsandblåser tar det. Var også mer på generel basis jeg tenkte så var nok litt dårlig poengtert. 
 

Men når man er på bart stål der det er rust, hva behandler man med da? Grunning, lakk og noe suppe aka fluid film over det? 
 

 

Har søkt litt og mange sier så mye forskjellig. Orker ikke spørre på facebook da man overkjørt med alt mulig svada. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du ikke bort alt av rust er det litt som plaster på et skuddsår, du bare forsinker det uungåelige.

 

Men du får en del rustomvandlere, som feks Brunox, som kan fungere godt, men også her må du behandle hele feltet. Er det noe rust igjen vil dette overta og jobben er "bortkastet".

 

Jeg tok nettopp noe rust rundt festene til listene på min B6, her brukte jeg punktsandblåser, så Brunox (for å være sikker på at alt av rust er fjernet/behandlet), så finsparkel for å få en fin flat finish, så grunning, til slutt lakk.

 

Du må blåse vekk lakk et godt stykke utenfor rustflekken for å være sikker på at du får med alt.

 

20200813_203024.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.