Lovlig ET 16" til mk2, hva finnes der ute?

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er i sluttfasen på å bygge min Jetta MK2. Har godkjent søknad om å bygge grom motor, understell og ja alt egentlig. 
Men så kommer det til hjul, den ENE regelen som biltilsynet tviholder på. Nemlig +- 15 i innpress/ET.

Originalt som dere vet kom disse 19E bilene med 38 i innpress noe som tilsier at jeg kan kjøpe felger som har mellom 30,5-45,5.

 

Når jeg ser på mange felger, f.eks 885 eller JR9 felger. Så kommer de ALLTID med lovlig innpress på 17" hjula (35), men på 16" er det alltid for lite ET. typ 15-20....! Hvorfor vet jeg ikke. 
Men da lurer jeg på hva som finnes der ute som er litt gromt og ikke BBS RS til 40.0000kr brukt. PS! MÅ være 5x100 (G3 understell) og minimum 8" breit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Image wheels?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke det en produsent som hadde TUV på 9x16 til golf 2 da?  Kan det ha vært Brock?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steffan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Var ikke det en produsent som hadde TUV på 9x16 til golf 2 da?  Kan det ha vært Brock?

Jøss, det var ny info for meg. Må undersøkes

 
 
lagt til 0 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Image wheels?

Bilde? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Bilde? 

Søk etter Image Wheels, er vel et litt rimeligere alternativ til endel andre felgprodusenter, om du må ha felger på mål.
 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Steffan?

Gjentar meg selv her, og virker å huske riktig:
https://www.tunershop.de/shop/tuev-gutachten-bcw-steffan-felgen-7-5x16-9x16-10x16-vw-golf-jetta-syncro-rallye.html
 

Forøvrig finnes også denne:

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du bilden jeg mener Steffan hadde som utgangspunkt for 16" godkjenningene sine i Tyskland.
Den er jeg ganske sikker på kjører 9x16 felgene deres.

 

SteffanG60.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kjøp TUV-godkjente spacere, slik jeg gjorde til min Audi S2. Da blir de lange i maska når du møter opp hos Statens vegvesen! Send Kerscher tuning en e-post. https://www.kerscher-tuning.de/distanz/index.php?fahrzeug_id=32

Jøss! hvorfor har jeg ikke tenkt på det før. 
Det er jo kjempesmart :D 

 

Men si jeg hadde slengt på et par spacere, og kjørt noen 16x9 felger som f.eks Kerscher Karmona (15ET). 
I tillegg har jeg Golf 3 understell, som er 33mm bredere foran og 22mm bredere bak (ikke at BT vet dette...) Vil det i det hele tatt gå, eller bare subbe? :P

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jøss! hvorfor har jeg ikke tenkt på det før. 
Det er jo kjempesmart :D 

 

Men si jeg hadde slengt på et par spacere, og kjørt noen 16x9 felger som f.eks Kerscher Karmona (15ET). 
I tillegg har jeg Golf 3 understell, som er 33mm bredere foran og 22mm bredere bak (ikke at BT vet dette...) Vil det i det hele tatt gå, eller bare subbe? :P

 

Kan nok hende du sliter med å finne noe som passer med golf 3 understell iallefall for BT i følge denne siden. https://www.vwvortex.com/threads/wheel-offset-question.6105217/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter spacere, fikk det godkjent på min b7 nettop, H&R 15mm med lengre bolter og 20mm skrudd bake. Da kan man i teorien snakke seg ut av en eventuell kontroll om man har bilen godkjent på papiret med lavere ET og tar regnestykket forran nesen på dem. 😊

 

I mitt tilfelle så kan jeg ha 18x8 ET 22 bake og ET 27 forran. Orginalt ET 42 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Var ikke det en produsent som hadde TUV på 9x16 til golf 2 da?  Kan det ha vært Brock?

Brock, Borbet, PPI, Steffan, Kerscher, Schmidt-Revo, Azev, CR7 for å nevne noen har TÜV på 9x16 ET 30-15

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Støtter spacere, fikk det godkjent på min b7 nettop, H&R 15mm med lengre bolter og 20mm skrudd bake. Da kan man i teorien snakke seg ut av en eventuell kontroll om man har bilen godkjent på papiret med lavere ET og tar regnestykket forran nesen på dem. 😊

 

I mitt tilfelle så kan jeg ha 18x8 ET 22 bake og ET 27 forran. Orginalt ET 42 😊

Nå kan det hende jeg må ha litt grunnopplæring i Innpress på felg. 
Men i mitt hode ville felger med ET 22 + spacer på 20mm bli ET 2 og ikke 42?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Nå kan det hende jeg må ha litt grunnopplæring i Innpress på felg. 
Men i mitt hode ville felger med ET 22 + spacer på 20mm bli ET 2 og ikke 42?

 

Ja, det er riktig. ET0 er i midten av felgen. Med 30mm spacere blir ET-8.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.