Hjelp til registerkjede timing problem, 2011, A4 2,0TFSI, B8...

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig problem med å starte motoren. Den fyrte, for så å stoppe. Startet så etter å file i flere sekunder. Men gikk med mindre motorkraft. Så kom varsellampa...

Kjørte slik noen dager. Men nå går den nærmest som i nødmodus.

 

Sjekket feilkoder, og det er kun en som kommer. Og den er jo potensielt skummel:
P001600 - Crankshaft Position-Camshaft Position Correlation Bank 1 Sensor A static

 

Ikke 100% sikker enda, men jeg er ganske overbevist om at ikke kjedet har hoppet over noen tenner. Tenker mer sensorfeil eller aktuatorfeil. Så det jeg trenger tips til, er hvilke jeg bør sjekke i Vag-Com evt OBDeleven.

Finnes det en liste over normale verdier? Og evt grenseverdier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Feilkoden indikerer feil timing mellom veiv og kamaksel. Kjedet har nok ikke hoppet over, men det kan være slitt/strekt eller strammeren er defekt.

En nyttig tråd kan være denne:

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/4812/

Mulig relevante TPI`er:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2012/SB-10045560-1452.pdf

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10133347-9999.pdf

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10174989-0001.pdf

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke veldig gode nyheter her...

Etter å ha sjekket sensorer og oljeventilen til kammen, måtte jeg åpne øvre deksel og kikke på kjedet...

 

Roterte veiva til sylinder en var i øvre dødpunkt. Overraskelsen var at merkene på kjedet ikke var på rett plass.de hadde rett og slett ikke kommet langt nok:
20220721_212004.thumb.jpg.82a58f3e25e226f0cc679c7e0a23880b.jpg

 

Roterte veiva til merkene på kjedet sto "riktig", for å sjekke tennene. Innsug var helt riktig:

20220721_212807.thumb.jpg.643537978e94c4a65bed4b034344f3c0.jpg

 

Eksos var tre tenner feil:

20220721_212937.thumb.jpg.4c02282fd8e450b30bb2263c24bf795c.jpg

 

Ikke fått sjekket veiva. Men ut ifra hvordan kjedet sto, ved øvre dødpunkt, så regner jeg med at det har hoppet over der også.

 

Så nå er det bare å bruke reservebilen en stund. Det er vel bare å bite tennene sammen og skru av fronten på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med fronten av motor av, ser jeg at registerdekselet har vært byttet i 2015, eller senere.

 

Her er det original kjedestrammer, av den første typen, fullt utslått. Og bare fjæra som mothold.
20220831_200428.thumb.jpg.13ed408eedce0ca9c885af3b20f7675e.jpg

Da er det bare å innse at alt annet her, er sikkert også fra bilen var ny... Kjøpte derfor fullt sett, med forsterket kjede, nyeste kjedestrammer, og guider til kjeder for motorer fra 2013 og fremover.
20220908_171943.thumb.jpg.76914d8922f590df9c05bd2ca8c2b2ae.jpg

 

Så med tunga i rett munn, og litt pussel senere:
20220914_160251.thumb.jpg.dda69709df1b4e5aa73f3d26ae00d77b.jpg

20220914_161409.thumb.jpg.34b7ba01d4ee0b4e3b08861f273931b9.jpg

20220914_165651.thumb.jpg.c0100d664b8f13e935ac087cea0e05de.jpg

20220914_165831.thumb.jpg.ed7b7f8c4444839acb6d3b93fcb85794.jpg

20220915_182618.thumb.jpg.1133f373dac229353543d9ea979649f4.jpg

 

Var jo LITT bekymret for at ventilene hadde fått seg litt juling, så jeg snurret pent, et par runder, med skralle på veiva.
Så målte jeg kompressjon, med alle pluggene utskrudd.
Det ble vel ikke like mange rotasjoner på hver sylinder, men det gav ihvertfall et pekepinn. 

Syl 1: 11,7bar

Syl 2: 11,5bar

Syl 3: 11,3bar

Syl 4: 12,2bar

 

Noen som vet hva normale tall er? Og hvor stort avvik som er godkjent?

 

Motor startet tvert, og går som en klokke. Så foreløpig er jeg veldig fornøyd. :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det løste seg med en "storservice", dette kunne raskt ha gått mye værre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.