Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

De kodene der kan tydes til at det er utbedret i løpet av modellåret 2002, så alle 2003-modeller og nyere er OK, mens 2001 og eldre er "ikke OK", 2002 må man sjekke opp hver enkelt bil. I tillegg kommer de gamle kamakslene opp som utgått og overført til nytt nummer fra 1.1.2002.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far har akkurat hatt den operasjonen av sin bil.. (A6 V6 TDi QT Avant) Oppdaget problemet pga riper på kammen. Da var bilen kjørt 132.000 km. Merkeverkstedet skulle ha : bh : 34.ooo,- : bh : for jobben! Bilen er en 2000 modell, så noe spleiselag var uaktuelt fra forhandlers side.. At problemet skyldes feil type olje må være noe Audi selv har påstått.. ingen tvil om at disse motorene rett og slett er ubrukelige hva kvalitet anngår!

 

Når det gjelder krefter er jo saken en helt annen.. er det bevist at 2003 modellene er kvitt dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som vurderer 2000 A8 2,5 TDI, er disse også berørt? Hva slags motor koder og chassiskoder er det på de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Vet ikke noe om kodene, men det har vært det samme problemet på A8 som på A6. Hørte nettopp om en utrolig velholdt og kjærlig behandlet A8 som endte opp med motorhavari fordi feilen ikke ble oppdaget før det var for seint..

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan Audi kan være så likegyldige til dette problemet. Er jo helt sinnsykt at de ikke har tatt mer ansvar enn det de har gjort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man kjøpe en slik bil nå bør man absolutt finne et eksemplar hvor denne jobben er gjort. Hvis ikke må man "bake" det inn i bilprisen for å se hva man betaler for.

 

Jeg var heldig og kom over et eksemplar av en Allroad 2,5 TDI hvor denne jobben var gjort. Faktisk så kjøpte jeg bilen hvor kammene i første post er hentet fra. Dette er utført på merkeverksted med de garantier det medfører, noe som gir en god trygghet for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F.nr 8E92A-125235

F.nr 4D22N-003700

F.nr 4B22N-046560

 

Hva menes med F.nr? Er det fra nummer? eller? :confused:

For eksempel min bil begynner med 4B12N-09.... og det betyr da? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer forklaring på mandag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer forklaring på mandag

 

Nå har jeg prøvd å sjekke ut litt på delelageret her.

Sånn det ser ut, så betyr det følgende:

 

4B22N

4B2= type bil (i dette tilfellet A6), hvor 2-tallet varierer etter hvilken utgave bilen er (sedan, avant, med og uten Quattro osv.)

2= årsmodell, i dette tilfellet 2002 modell

N= produksjonssted

 

4D er forresten A8 av gamle typen

4B er A6 av forrige typen

8E er A4 av gamle typen

8D er enda eldre A4

 

Jeg tror dette skal stemme ganske bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har med interesse lest begge disse trådene. La oss gjøre noe, jeg synes ikke at Audi bør slippe unna med denne holdningen til sine kunder.

Vi er alle entusiaster, men Audikunder er bevisste mennesker og finner seg ikke i hva som helst. Alle kan gjøre feil, til og med Audi, men man må ha ryggrad til å innrømme det og å rette opp feilene.

Dette går på forretningsetikk og moral.

 

Alle som har måttet skifte kamaksler burde skrive til Møller som Audi representant i Norge og klage på denne elendige kvaliteten.

Dere som har fått motor ras fordi Audi ikke unnlot å opplyse om svakheten burde kreve ekstrakostnaden tilbakebetalt av Audi.

Dere som har (eller hadde) tenkt å kjøpe Allroad, A6, A8 eller Passat med denne motoren burde også melde fra.

 

gå inn på http://www.moller.no og velg Møllergruppen, deretter Møller Bil, Nøkkelpersoner og velg send mail til Adm. dir.

 

Forbrukerrådet burde få kopi av brevet/e-posten.

 

Forslag til tekst i brevet for dere som har skiftet kamaksler (fyll inn detaljer og beskriv deres egen historie):

 

Reklamasjon på kamaksler på Audi 2,5 TDI motor

Jeg har en 200x modell Audi xx med 2,5 TDI motor. Etter xxx.000 km viste det seg at kamakslene var fullstendig utslitt og at det bare var flaks at motoren ikke hadde rast. Jeg har måttet reparere motoren som kom på xxxxxx kr.

Det viser seg at dette ikke er et enkelttilfelle. Jeg forstår nå at dette faktisk er en kjent problemstilling for Audi og for Møller. At dere ikke har informert meg om dette problemet opplever jeg som uetisk og illojalt.

Alle kan gjøre feil, men man burde ha ryggrad til å innrømme dette og rette opp feilene. Audi ved sin representant i Norge burde først og fremst informere dem det gjelder. I tillegg burde man gi en passende erstatning til dem som er rammet.

Jeg krever med dette å få refundert hele eller deler av reparasjonskostnaden.

 

med vennlig hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Hans Frisak her i at alle som på en eller annen måte har blitt berørt av denne kritiske kvalitetssvikten, det være seg i form av problemer med egen bil, endrede planer mtp. kjøp av berørt bil, eller andre grunner, burde kreve å få hele eller deler av utbedringen dekket av Audi sentralt.

Jeg tror imidlertid at det ikke nødvendigvis er noen god idé om hver enkelt går inn å skriver en egen mail til adm.dir hos Møller.

 

En tanke: VW-Audi Club Norwegen er vel en av de større og bedre organiserte bilklubbene i landet, og hvertfall en av de største merkeklubbene. Vår felles mening burde jo ha en viss betydning for Møller/Audi-VW, med tanke på at klubben representerer alt fra vanlige bileiere som kun vil transportere seg selv og familien fra A til B med en viss klasse, til de mest "hardbarkede" entusiastene.

Kunne det vært en mulighet å fått sendt en klage på vegne av alle klubbens medlemmer, enten via Møller, eller til Audi sentralt?

Det er jo hvertfall helt klart at en så alvorlig sak som dette, som har kostet så mange bileiere flere titalls tusen i reparasjoner, ikke kan passere uten reaksjon.

 

Jeg konstaterer imidlertid at biten med kundeservice/kvalitetsansvar ikke ser ut til å være noe Audi-spesifikt. F.eks. har faren min kranglet ganske heftig med B.O.Steen for å få reparert større rustskader på sin 1999(/2000?) 300TDT. Det er jo et problem som har vært kjent lengre og som har fått mye oppmerksomhet i media...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har med interesse lest begge disse trådene. La oss gjøre noe, jeg synes ikke at Audi bør slippe unna med denne holdningen til sine kunder.

Vi er alle entusiaster, men Audikunder er bevisste mennesker og finner seg ikke i hva som helst. Alle kan gjøre feil, til og med Audi, men man må ha ryggrad til å innrømme det og å rette opp feilene.

Dette går på forretningsetikk og moral.

 

Alle som har måttet skifte kamaksler burde skrive til Møller som Audi representant i Norge og klage på denne elendige kvaliteten.

Dere som har fått motor ras fordi Audi ikke unnlot å opplyse om svakheten burde kreve ekstrakostnaden tilbakebetalt av Audi.

Dere som har (eller hadde) tenkt å kjøpe Allroad, A6, A8 eller Passat med denne motoren burde også melde fra.

 

gå inn på http://www.moller.no og velg Møllergruppen, deretter Møller Bil, Nøkkelpersoner og velg send mail til Adm. dir.

 

Forbrukerrådet burde få kopi av brevet/e-posten.

 

Forslag til tekst i brevet for dere som har skiftet kamaksler (fyll inn detaljer og beskriv deres egen historie):

 

Reklamasjon på kamaksler på Audi 2,5 TDI motor

Jeg har en 200x modell Audi xx med 2,5 TDI motor. Etter xxx.000 km viste det seg at kamakslene var fullstendig utslitt og at det bare var flaks at motoren ikke hadde rast. Jeg har måttet reparere motoren som kom på xxxxxx kr.

Det viser seg at dette ikke er et enkelttilfelle. Jeg forstår nå at dette faktisk er en kjent problemstilling for Audi og for Møller. At dere ikke har informert meg om dette problemet opplever jeg som uetisk og illojalt.

Alle kan gjøre feil, men man burde ha ryggrad til å innrømme dette og rette opp feilene. Audi ved sin representant i Norge burde først og fremst informere dem det gjelder. I tillegg burde man gi en passende erstatning til dem som er rammet.

Jeg krever med dette å få refundert hele eller deler av reparasjonskostnaden.

 

med vennlig hilsen

 

Kjempe flott initiativ Frisak.

 

Jeg er ikke enig med tanke gangen til Ole Gunnar om å spare Møller direktøren.

Kopier også gjerne inn markedsansvarlig/sjef.

Send dem også en kopi av siste klubb bladet, slik at han selv kan se hva vi har publisert. Dette er veldig dårlig PR for Møller og svir nok ekstra mye med tanke på at det er sendt ut til alle medlemmer i norges største bilklubb som i tillegg er relatert til deres bilmerker.

 

Burde det sendes noe til ingolstadt også ?

 

Nok en gang, flott levert Frisak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan jo også lure på om om man burde sendt kopi av slike brev til pressen (Motor, BIL, VG, Dagbladet, TV2 osv osv). Kanskje de fanger interesse for saken og presser frem en løsning hos møller......

 

I den kjente rustsaken til Mercedes som folk kanskje har fått med seg fikk jo Bertel O Steen så mye pepper i pressen at de bare måtte snu i saken og ga de fleste eierne medhold. En kan jo da i samme slengen minne importøren på at Ford har hatt akkurat samme rustproblematikk på alle sine Mondeoer f.o.m. 2001-2004 (sånn ca), men de håndterte saken langt bedre enn BOS og stort sett godtok å reparere dette uten diskusjon fra første stund. Derfor ble det aldri noe problem av det og Ford har unngått massevis av dårlig omtale...

 

....på den annen side er jeg mer redd for at det eneste vanlige folk får med seg og husker fra en så detaljert sak i pressen, er at Audi's dieselmotorer er noe dritt som koster skjorta å eie - med det resultat at færre vil kjøpe bilene og prisene stuper.... Da har disse stakkars eierne tapt enda mer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket igjennom oljefyllehullet på min 2,5 TDI V6 i dag og ingen av de to klumpene (hva heter de?) på den kammen jeg kunne se igjennom hullet hadde noe som helst slitekant (kjente etter med et lite skrujern), begge så helt fine ut også. Motoren har nettopp passert 120 000 km og har kode AFB, noe som skulle tillsi at den i det minste er i risikogruppen.

 

Snakket litt med min lokale VAG-pusher om problemet og han jeg snakket med innrømmet at han kjente til det, men av alle bilene de hadde solgt med slik motor, var det bare én som hadde vært innom og skiftet kammer med tilbehør, skulle vistnok være en Allroad.

 

Tydeligvis er det noe som gjør at kammene slites fortere hos noen enn hos andre med tilsvarende motor. Siden det kommer opp et varsel for oljeskift, ser jeg for meg at kjørestil er den største synderen til havari, dvs hard belastning av kald motor.

 

Manglende oljeskift (overser varselet) kan selvsagt også være en grunn, spesielt med tanke på at VAG (min lokale) skal ha over 1600,- for et oljeskift! Så vidt jeg kan se koster olje, filter og pakning ca 1000,-, dvs de tar over 600,- for å utføre jobben!! : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har bilde av hvordan en ny kam ser ut? Jeg er også en A6 2.5 Tdi Quattro f.gangs reg i 2002 med chassinr som slutter på 4b43N001170. Er det noen som vet om den har "nye" kammer?

 

Mvh

Bent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. full gass over lengre tid skal vist være et ork for disse motorene.. Når det er sagt så var min fars bil MEGET hyggelig kjørt. Den har gått flesteparten av sine kilometer mellom hjem og arbeid, som er 8 mil hver vei. Ergo er bilen nesten kun langkjørt og har ligget stabilt rundt 2000 o/min..

 

Jeg kan ikke få understreket det nok, men hele det opplegget her er en SKANDALE!

 

På tide at Importør tar ansvar og ihvertfall innrømmer problemet! Tenk å slippe unna med det her!

 

: bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh : : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Ser at det er mange 2,5 tdi på markedet nå som har gått 100' ++. I få av annonsene står det noe om skiftet kam.. Er dette problemet noe størstedelen av markedet ikke vet noe om?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Ser at det er mange 2,5 tdi på markedet nå som har gått 100' ++. I få av annonsene står det noe om skiftet kam.. Er dette problemet noe størstedelen av markedet ikke vet noe om?:confused:

 

Det kan jo godt hende eierne kjenner til det, men så lenge kammene ikke er skiftet, skriver de forståelig nok ikke noe om det i annonsen sin...

 

Forsåvidt tror jeg nok andelen av folk som vet om at dette er en svakhet er forsvinnende liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag hadde vi inne en 2004 allroad som er utstyrt med rullevippearmer ifm kamaksler. Disse er enn så lenge påstått å være bedre, men denne er også på tur til å havarere. Siste nytt er nå at de er bedre/ok fra 2005 osv....: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi har forbedret de nye delene, men fortsatt er det ubrukelig.. det var godt nytt for meg i allefall, som nå ihvertfall ikke skal tenke på 2,5 tdi lenger.. Men det skal jo sies at den allroaden fra 2004 ikke skal trenge å betale noe..

 

Hvis en skal ha allroad så er det kun 2,7biturbo som gjelder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.7 har jo heller ikke akkurat vært problemfrie. Kanskje 4.2 V8 er eneste motor som funker i de bilene? Ihvertfall den morsomste motoren av de tre.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første gang jeg gjorde denne jobben (3år siden), var på en A8, 2001 modell, ukjent kms..

der hadde etpar av vippearmene detti av, og ga da selvfølgeli elendig effekt..

Kammer, vippearmer og løftere så ikke ut..

 

Etter dette har det vært problemer med alle 2.5 TDI, vi har bytta kammer på minst 10 biler, hvorav regningen har kommet på nærmere 40k...

Deler av dette har Møller betalt, men bare på noen biler..

 

Helt uakseltabelt og lite kundevennlig å vise denne arrogante holdningen når de VET de har et problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører også med til historien at vi har fått beskjed om å ikke si fra til kunde dersom det er utslitt.... sykt...

Av hvem? Og er dette lov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

første gang jeg gjorde denne jobben (3år siden), var på en A8, 2001 modell, ukjent kms..

der hadde etpar av vippearmene detti av, og ga da selvfølgeli elendig effekt..

Kammer, vippearmer og løftere så ikke ut..

 

Etter dette har det vært problemer med alle 2.5 TDI, vi har bytta kammer på minst 10 biler, hvorav regningen har kommet på nærmere 40k...

Deler av dette har Møller betalt, men bare på noen biler..

 

Helt uakseltabelt og lite kundevennlig å vise denne arrogante holdningen når de VET de har et problem..

 

Hører også med til historien at vi har fått beskjed om å ikke si fra til kunde dersom det er utslitt.... sykt...

 

 

Virker som om møller graver sin egen grav her... Sannheten og folkeopprøret vil jo komme før eller siden uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av hvem? Og er dette lov?

aner ikke ;)

Virker som om møller graver sin egen grav her... Sannheten og folkeopprøret vil jo komme før eller siden uansett...

Helt enig... Men ikke skyt Møller, de har jo bare retningslinjer å følge fra fabrikk..

Hjelper jo bare kunden om Møller dekker dette..

Fabrikken må jo også erkjenne skyld, eller i de fleste tilfeller, finne den

underleverandøren som ikke fører bra nok kvalitetssikring..

 

senest om uka ble det skiftet kammer på en Allroad på jobben... Sum 40.000kr... Jeg hadde inne en Passat MY00 2.5Tdi, med slitte kammer.. Ikke utslitt, men dog..

 

 

Hvor mange på forumet har en sånn motor? Er det laget en oversikt på dette??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt dumt spørsmål, men er det noen som har prøvd å gå "til topps" med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.