Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er forskjell på importbiler eller de som er kjøpt ny i Norge?

 

Hans Frisak(som skrev artikkelen i medlemsbladet) kjøpte vel sin ny her i Norge, mener jeg å huske.

Bilen i første post her (som nå er min bil) ble kjøpt ny i Sverige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har og 2.5 TDI motoren. Min har gått 85k uten antydning til slitasje. Har aldri gått på longlifeoljen. Ble og fortalt at motorene må kjøres litt hardt innimellom, spesielt de med auomatgear, da det blir masse daffekjøring i 80 km/t på 14-1600 rpm.

Er det noen som vet om det er forskjell på importbiler eller de som er kjøpt ny i Norge?

 

er ikke den samme legeringa i 2002 kammene, som i 2001 kammene, ble oppgradert i 02, så du kommer nok ikke til å ha dette problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke den samme legeringa i 2002 kammene, som i 2001 kammene, ble oppgradert i 02, så du kommer nok ikke til å ha dette problemet.

 

hvor har du dette fra? skulle gjerne hatt litt mer underlag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor har du dette fra? skulle gjerne hatt litt mer underlag

 

Fra en bekjent av meg som jobber på møller,

ringte han da jeg og faren til dama så på 2001 mod, passat 2,5tdi, ringte han angående feil på disse, da ble det et samtaleevne, han sa at de som var produsert fra 02 og nyere kom med andre legeringer i kammene,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er det ikke noe issue for meg siden min allerede har nye kammer...men snakker du om A6 2002 modellen (som kom juni 01) eller snakker du om året 2002 ? evt hvilken mnd? greitt å vite

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble fortalt fra og med året 02, eksakt dato har jeg dessverre ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legeringen på kammene er endret ja. Noe som desverre har vist seg å heller ikke holde noe bedre enn de originale kamakselene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir opp å finne en god A6 til en fornuftig pris....

Hadde tenkt å kjøpe meg en A6 2.5TDI Q, og har sett på 6 biler i dag.

Bare ved å ta av oljepåfylling kan en se på alle at kam er ødalagt.

Fant til slutt en som var bra da, den var bare gått 90K, og kammene var byttet på ca 70K. Det var en Allroad, og de ligger jo ca 100K høyere i pris

Det er uaktuelt, da kan jeg få en helt ny Passat 2.o TDI 4.Motion til samme pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir opp å finne en god A6 til en fornuftig pris....

Hadde tenkt å kjøpe meg en A6 2.5TDI Q, og har sett på 6 biler i dag.

Bare ved å ta av oljepåfylling kan en se på alle at kam er ødalagt.

Fant til slutt en som var bra da, den var bare gått 90K, og kammene var byttet på ca 70K. Det var en Allroad, og de ligger jo ca 100K høyere i pris

Det er uaktuelt, da kan jeg få en helt ny Passat 2.o TDI 4.Motion til samme pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir opp å finne en god A6 til en fornuftig pris....

Hadde tenkt å kjøpe meg en A6 2.5TDI Q, og har sett på 6 biler i dag.

Bare ved å ta av oljepåfylling kan en se på alle at kam er ødalagt.

Fant til slutt en som var bra da, den var bare gått 90K, og kammene var byttet på ca 70K. Det var en Allroad, og de ligger jo ca 100K høyere i pris

Det er uaktuelt, da kan jeg få en helt ny Passat 2.o TDI 4.Motion til samme pris

 

Hva sier selgerne til dette da ? De må vel være forberedt på å gi et prisavslag ? Så kan man sette det bort og få jobben gjort ?

 

Forøvrig er prisene hos merkeforhandler litt på vei nedover kan det virke som. Møller Trondheim gav pris på 33' inkl mva og for komplett skifte m/overhaling uten rabatt på dette på en Allroad til hørende en av våre leasingkunder her i forrige uke. Bilen hadde gått 260'

 

Flere forsikringsselskap har nå fått "motor og drivverksforsikring" - dette burde jo fange opp en slik sak ? Noen som har fått dekket noe over en slik forsikring ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir opp å finne en god A6 til en fornuftig pris....

Hadde tenkt å kjøpe meg en A6 2.5TDI Q, og har sett på 6 biler i dag.

Bare ved å ta av oljepåfylling kan en se på alle at kam er ødalagt.

Fant til slutt en som var bra da, den var bare gått 90K, og kammene var byttet på ca 70K. Det var en Allroad, og de ligger jo ca 100K høyere i pris

Det er uaktuelt, da kan jeg få en helt ny Passat 2.o TDI 4.Motion til samme pris

 

Hva sier selgerne til dette da ? De må vel være forberedt på å gi et prisavslag ? Så kan man sette det bort og få jobben gjort ?

 

Forøvrig er prisene hos merkeforhandler litt på vei nedover kan det virke som. Møller Trondheim gav pris på 33' inkl mva og for komplett skifte m/overhaling uten rabatt på dette på en Allroad til hørende en av våre leasingkunder her i forrige uke. Bilen hadde gått 260'

 

Flere forsikringsselskap har nå fått "motor og drivverksforsikring" - dette burde jo fange opp en slik sak ? Noen som har fått dekket noe over en slik forsikring ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff... jeg fant ut at jeg må skifte kammen min i dag.. var på møller og fikk konstantert at den var gåen.. og jeg har bare hatt bilen i 4 dager.. det som reddet meg var at jeg skrev i kontrakten at selger skulle ta på seg alvorlige feil om det ble funnet.. ;) så jeg får en flott bil til en billig penge.. :) synes litt synd på selger da men... glad jeg fant ut av det nå... noen her inne som vet hva noe slikt kan koste? jeg venter på mail fra møller.. er litt spent.. :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke eksakt, men mener det koster rundt 30 000 kr. BTW, det er ikke en, men fire kamakseler, 24 ventilløftere og 24 vippearmer som skal skiftes. I tillegg to toppdekselpakninger og tetningsringer på returen til dieseldysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. stemmer det! :P fikk mail fra møller nå.. 30928,- det skal dem ha for og fixe det.. ;) huff.. får jo ondt i magen av hele greiene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å stille et dumt spørsmål som dere som har disse bilene ikke har lyst til å tenke på:

Hva gjør verkstedet/ Møller med alt metallsponet som slites av kammene osv?

Som kjent er det bypass i oljefilteret som gjør at noe at noe av oljen går igjennom filteret ufiltrert til en vær tid, dette gjelder om filteret er tett eller ikke. Dette gjør at det vil komme litt sponpartikkler rundt i motoren, tenker da helst på slitasje på råde og bærelager og turbo/er. Renses bunnpanne, kjølere, oljekanaler osv etter et slikt ras, eller monteres det bare nye deler, filter og olje også "tut og kjør". Hvilken garanti får man for at det ikke er unormal slitasje andre steder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å stille et dumt spørsmål som dere som har disse bilene ikke har lyst til å tenke på:

Hva gjør verkstedet/ Møller med alt metallsponet som slites av kammene osv?

Som kjent er det bypass i oljefilteret som gjør at noe at noe av oljen går igjennom filteret ufiltrert til en vær tid, dette gjelder om filteret er tett eller ikke. Dette gjør at det vil komme litt sponpartikkler rundt i motoren, tenker da helst på slitasje på råde og bærelager og turbo/er. Renses bunnpanne, kjølere, oljekanaler osv etter et slikt ras, eller monteres det bare nye deler, filter og olje også "tut og kjør". Hvilken garanti får man for at det ikke er unormal slitasje andre steder?

 

Er dette et godt argument for magnetisk tappeplugg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hum.. vil da ikke si at kammene går med en gang igjen da.. om man er flink og passe på motoren.. som fks hyppige oljeskift og slikt.. skulle jo og tro at det "nye" legeringene som kom i 03 er bedre.. ;) for min del så ELSKER jeg den motoren.. synes egentlig at Audi har gjort en meget god jobb når det gjelder den motoren.. bare synd dem "Ødla" litt for seg selv ang kammene: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett inni en slik motor, men det finnes en løsning hvis noen kan lage og det er plass til rullevipper -> vips problem løst : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No har eg ikkje en sånn motor, men før eg kjøpte S4-en så vurderte eg sterkt en slik TDi, og gjer det for så vidt enda.....

(har sikkert halve forbruket i forhold til V8-eren min... :o )

 

Mitt spørsmål som generelt motorintressert er... kvifor skjer dette?

 

1. Har Audi prøvd å "finne opp kruttet på nytt" og eksprimentert med ny legering?

"Riktig" kam-legering må jo vere den samme uansett motortype hadde eg tenkt meg? Det er jo samme funksjonen uansett...

 

2. Er ventilfjørene mykje kraftigare/ hardare på denne motoren enn andre?

Da kan oljefilmen bli pressa vekk, og man burde vel brukt tjukkere motorolje..?

 

3. Er det for dårlig smøring/ for trange smørekanaler?

 

At ikkje Audi vil ta ansvar i dette problemet er for meg heilt uforståelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at de har prøvd å finne opp kruttet på nytt i form av lavere produksjonskostnader, men når alt skal skjæres inn til beinet treffer man før eller senere beinet også, og da skjer sånt som dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde et motorras rett før sommeren pga dette. Det var på a6'en de da hadde for salg, hadde kostet på bilen ca 70.000 i diverse reparasjoner siste halvannet året og bilen var i praksis solgt videre. Da skjer det, motoren banker som f... og kjøper trekker seg (og kjøper en tilsvarende hvor trolig kammene ikke var byttet...). Uansett, Møller kunne ikke skaffe nye kammer til bilen, det var bestillingsdel fra Tyskland, men de hadde ikke på lager i Tyskland heller...det sier kanskje litt om at dette er deler det går endel av...Heldigvis finnes det folk som har paralellimport på slike deler :)

Jeg har rådet dem mang en gang å selge unna Allroaden før ting ryker, men den har i alle fall ikke symptomene som a6'en hadde. Dvs, ting skjer jo ikke over natta, men etter kam-bytte så hadde den ikke den velkjente dieselkaklingen lengre, og den dro enormt mye bedre, samt at den giret på en helt annen måte. Allroaden fungerer som den skal på disse områdene i alle fall, så får vi bare håpe at den holder bedre enn den gamle (snart lik km-stand...).

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett inni en slik motor, men det finnes en løsning hvis noen kan lage og det er plass til rullevipper -> vips problem løst : smil :

 

Ble ikke denne motoren modifisert med rullevippearmer sent i 2004 uten at dette løste problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke denne motoren modifisert med rullevippearmer sent i 2004 uten at dette løste problemet?

 

Tviler på det uten å være 100% sikker. Ruller hadde løst slitasjeproblemet så er 99,999% sikker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfart denne; skrue på reimstrammer til multibelt går av oppe ved bolthodet, som igjen medfører at dynamo/hjelpereima faller av og vikler seg inn i reg.reima med påfølgende alvorlige motorskader i 100.000,- klassen?: gråter : : gråter :

Gjelder AFB motor ; 2,5TDI V6

Slide1.GIF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det hvert byttet reimer osv i det siste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.