Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke særlig til de motorene, men er ikke registerremmen beskyttet bak deksler sånn at hva som skjer med "vifteremmen" ikke har noen betydning så lenge den ikke slår hull i dekslene? Hva har egentlig skjedd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da, Reg.reimer / Dynamoreim ble byttet ifjor, har kjørt akkurat 30.000 km. siden service. Reg.reim og Multibeltreim ligger bak samme deksel, dvs. hele reg.reimen er ikke tildekket som vi kanskje er vant med på tidligere motorer. Kan nevne at dynamoreima utrolig nok har viklet seg innimellom reg.reim og reg.reimhjulet på veivakseln.. Men kammene på min motor 2,5TDI V6 (AFB) så overraskende bra ut, noe slitasje, samt at samtlige vippearmer lå her og der, løsner de ved ventilstuk ? (231.000km på telleren). har dog vært servicefølgt hver 15000km på oljen. LONGLIFE er noe de har funnet på for å øke delesalget...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne modellen er svartelistet sammen med S og RS hos IF bruktbilforsikring , helt utrolig !! (http://www.if.no). Kasko dekker det ikke, da må det være YTRE påvirkning, (kjørt på en stein, f.eks).

Hadde en liten kamp med verkstedet som utførte arbeidet, det ser ut til å løse seg, dem tar det heldigvis på tabbeforsikring.

 

Har vært plaget med vibr. i 5 og 6 gir på 1500-1800 rpm, mest merkbart når motoren må "jobbe" litt, forsvinner når jeg trår inn clutchen, noen som har noen formening om hva det kan være? (Har ikke fått bilen tilbake enda, så jeg vet ikke om det var motor/clutch relatert. Noen som har samme symtom , men med en diagnose på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke denne motoren modifisert med rullevippearmer sent i 2004 uten at dette løste problemet?

 

Jo. Audi kaller iallefall patenten for det. Kan ikke si jeg har sett noen stor forskjell på motorene enda men....mye mulig jeg ikke har sett motoren med denne patenten enda. De gamle er vel for det første underdimensjonert mht. arbeidsoppgaven de har og av for lav kvalitet i stålet.

 

F.eks er punktet på kamakselen ( loben???? ) som trykker på vippearmen bare omtrent 1 cm tykk og samme med vippearmene. Løfterne har en diameter på ca det samme.

 

Eldre motorer har vel løftere med diameter på omtrent tre.fire cm. Til gjengjeld har de også færre ventiler og dermed bedre plass i topplokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Denne saken burde etter mitt skjønn vært mulig å få dekket under 5års rekalmasjonsrett..... Bilen er i tillegg kjørt under 100k.

 

Så sant bilen har hatt samtlige long-life servicer så hadde han hatt en meget sterk sak... Men det hadde vært en utfordring uansett.

 

Naf juridisk hjelp e.l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om andre som har fått reklamasjon på denne type reperasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om andre som har fått reklamasjon på denne type reperasjon?

 

 

Har en kammerat som akkuratt skrev et klage brev til adm.dir i møller.

selv om bilen hans er importert og møller ikke har noe med den bilen og gjøre, valgte han og skrive til møller da de er hoved importør i norge.

han fikk ingen gratis rep, men han fikk 35% avslag på delene. alle dellene som han trengte fikk han da for under 10.000. skal så bruke en lokal mekaniker som sikkert tar et sted mellom 5 og 10 tusen for jobben.

og da er alt gjort for 15-20 tusen. det er halve prisen i forhold til og gjøre dette hos møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne saken burde etter mitt skjønn vært mulig å få dekket under 5års rekalmasjonsrett..... Bilen er i tillegg kjørt under 100k.

 

Så sant bilen har hatt samtlige long-life servicer så hadde han hatt en meget sterk sak... Men det hadde vært en utfordring uansett.

 

Naf juridisk hjelp e.l

 

Utfra reg.nr kan man se at denne er bruktimportert, dårlig med reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven mot Møller da, gitt. : rolleyes Selvsagt kan man være heldig å få litt prisavslag på "goodwill" eller kulanse, som i Kim Vasskog's eksempel rett over, men ikke reklamasjonsretten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner til en allroad som hadde gått 65000 jeg som var samme slittasje på, det er for jævlig. min 2,5 er det ikke enda etter 160000, men kommer vel: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en akseptabel avtale på verkstedet og gleder meg på ny til å kjøre godbilen:) !! AFB 132k.

 

Fornøyd Audiot

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"... selv har jeg skiftet på 15' km med Mobil1 - anbefalt av Møller lokalt som bannlyser Shell sin olje.."

 

 

Hva andbefaller Møller at Norske audieiere med nevnte motorer skal gjøre for å begrense/undgå stor slitasje på kamakslingene?: klø : Noen flere erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor bør man gå for å få sjekket tilstanden på kammene?

Føler Audi forhandler er innhabil i en slik vurdering.

NAF?

Noen i Stavanger regionen med god kjennskap til disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel mildt sagt litt hysteri rundt dette med "dårlige" motorer, bare fordi enkelte eksemplarer har kjørt ALT for langt på oljeskift (les: longlife service) og i tillegg på dritt-olje (Shell). Finner man seg/eller har en slik bil med 2.5tdi og kammene ER i god stand, så er det vel bare å sørge for å bytte olje regelmessig (slik alle motorer bør?) med helst maks 10-15.000km intervaller og da bruke en ordentlig olje type Mobil1, Castrol, Titan etc.

Viser seg jo gang på gang at det er mange av disse motorene som har gått og går veldig langt uten noen som helst problemer, mest sannsynlig pga. korrekt bruk (bytte olje i riktig tid, og riktig olje).

 

Har man en bil hvor motoren er i god stand så blir den liksom ikke slitt "over natta" slik som enkelte antyder her, det tar tross alt litt tid å slite ned kammene på en slik motor, men har man god olje og ikke kjører for langt på den skulle ikke dette være noe problem overhodet.

 

Jeg har selv og kjenner flere som har hatt dårlig erfaring med Shell olje opp gjennom tidene, så det merket er bannlyst for min del.

 

Og som den ene linken viser, 999€ for et komplett kamsett, er vel ikke akkurat verdens undergang, er vel antakelig sånn ca. det samme som for en vanlig service på en slik bil :P (Jada, jeg vet det blir litt mer, med montering og alt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er galskap å kjøre 30k på en olje uansett om motoren heter det ene eller det andre...

Ja er enig i det, men det er da Møller og Audi som har funne på dette longlife tullet, eg kjem til å køyre med LongLife service.

 

Og blir det noke problem, så får Møller/Audi versågod fikse dette.

Jaggu skal eg bli vanskelig dersom dei ikkje fikser det. ;)

 

Det var ihvertfall ingen som fraråda meg å ikkje bruke longlife olje/service sist eg hadde bilen på service (sist tirsdag), korleis skal eg som vanlig bilkøyrar kunne betvile kompetansen til Importør? Nei Audi har satt dette i gang, og så lenge eg følger serviceintervaller, og ikkje blir anbefalt av Audi å gjere noke anna, så blir det Longlife med Mobilitetsgaranti her... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen utdype dette med shell olje? Min lokale vw forhandler bruker nettopp dette, og de har ikke sagt noe om at shell ikke duger... De anbefaler også 15K intervaller på oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skifter olje og filter hver 10k og det har jeg gjort med alle biler jeg har hatt. Billig forsikring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen utdype dette med shell olje? Min lokale vw forhandler bruker nettopp dette, og de har ikke sagt noe om at shell ikke duger... De anbefaler også 15K intervaller på oljeskift.

 

Tja hva skal man utdype? Har selv hatt dårlig erfaring med de på motorer som har gått litt (mer tikking, forbruk og ulyder enn andre oljer), fattern har hatt girkasse ras med Shell, og samme symptomer som meg på motor. Kjenner flere andre som også har vært misfornøyde med motorolja.

Har inntrykk av at de beste bensinstasjon oljene er Mobil1 og Esso sin dyreste helsyntetiske, Shell og Statoil sine er så som så (min mening).

 

At også flere VW/Audi forhandlere (som stort sett har brukt Mobil1 frem til de siste årene) går vekk i fra Shell og tilbake til Mobil1 burde vel også være en god nok indikasjon.

 

Oljen er noe av det viktigste i motoren, hvis alt av slitedeler og kamremmer er ok på en motor, så er det stort sett bare oljen som kan forringe kvaliteten på den. Å gamble med å kjøre på ymse oljekvaliteter og attpåtil med lange intervaller er noe jeg mener vil slite unødig på motor og forkorte levetiden.

Selv prøver jeg å bytte ved 7-10000km (og filter) og bruker nå Castrol helsyntetisk, den vet jeg er bra, motoren maler fint og bruker ikke en dråpe :)

 

Fattern er enda værre, han bytter konsekvent på 5000km, men så har vel stort sett motorene hans aldri blitt noe mer slitt enn når han kjøpte bilen heller :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det største problemet med Longlife er vel at folk TROR de kan kjøre 30`km på oljen så når service lampen sier ifra at det er på tide med skifte på 20`km så kjører folk til de nærmer seg 30`km....

Nei ein må jo følge dei serviceintervallene som kjem opp i fis, men når ein gjer det, så bør ein jo kunne stole på at det er godt nok.

 

Eg bruker merkeverksted,

å betaler ganske mykje meir kontra å bruke meknomen o.l,

men så stoler eg mest på dei som skal ha kompetansen og da.

 

Regner med at det går bra.

 

Sist service eg hadde bilen på så stod det service in 200 km / 335 days,

så det er jo ein del køyring på eit år da... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er galskap å kjøre 30k på en olje uansett om motoren heter det ene eller det andre...

 

Det er praktisk talt ingen VW eller Audi som faktisk går 30' mellom hvert intervall. Snittet i Norge ligger rett i underkant av 25' for nye firmabiler. Det er kun ekstremt gunstige kjøreforhold som gjør det mulig å kjøre 30' ihht servicevarslingen. (Les: kun langkjøring, ikke tomgang og bykjøring i det hele tatt)

 

Opel er forøvrig oppe i opptil 50' intervall på enkelte modeller(Kjøremønsterbasert)

Mercedes og BMW har ca sammkjørelengde som VW, Audi og Skoda sitt system.(Kjøremønsterbasert)

Toyota har fått 30'

Ford har 20' og 25'

Volvo har 30'

Renault har 30'

Peugeot har 30'

Citroen har 30'

Porsche har 30'

Mitsubishi har endelig begynt og gå bort fra 7,5' og fått 20' på enkelte modeller.

 

Det var de jeg kom på i farten :) De fleste andre kommer etter.

 

Det er artig å lese at det er så mange folk på dette forumet som har større kunnskap om motorer enn alle disse bilprodusentene :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er praktisk talt ingen VW eller Audi som faktisk går 30' mellom hvert intervall. Snittet i Norge ligger rett i underkant av 25' for nye firmabiler. Det er kun ekstremt gunstige kjøreforhold som gjør det mulig å kjøre 30' ihht servicevarslingen. (Les: kun langkjøring, ikke tomgang og bykjøring i det hele tatt)

 

Opel er forøvrig oppe i opptil 50' intervall på enkelte modeller(Kjøremønsterbasert)

Mercedes og BMW har ca sammkjørelengde som VW, Audi og Skoda sitt system.(Kjøremønsterbasert)

Toyota har fått 30'

Ford har 20' og 25'

Volvo har 30'

Renault har 30'

Peugeot har 30'

Citroen har 30'

Porsche har 30'

Mitsubishi har endelig begynt og gå bort fra 7,5' og fått 20' på enkelte modeller.

 

Det var de jeg kom på i farten :) De fleste andre kommer etter.

 

Det er artig å lese at det er så mange folk på dette forumet som har større kunnskap om motorer enn alle disse bilprodusentene :D

 

Eg trudde at bilen min hadde gått 30' sidan sist service, dette var feil!

Den hadde gått ca 26 500km, ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ltt skryt til mitt lokale Møller verksted inne i all elendigheten..

 

Hadde Allroad'en inne for det etter hvert mye omtalte kamskiftet.. ble klar over problemet her på forumet, lenge etter bilen var min... Uansett så ble det etter forrige service (litt tilfeldig på 105000 km) konstantert at slitasjen var betydelig. og at kammene budre skiftes etter ikke altfor lang tid. Bilen gikk godt, men kanskje med noe hard gange. I og med at jeg var klar over dette så kom det ikke som noen julekveld på den berømte kjerringa, men det var selvfølgelig likevel utrolig surt: mad :

 

Det mange Møller forretninger /verksteder har gjort (i og med at Audi elendig nok ikke tar ansvar som produsent) er å ta 1/3, Møllerimport systemet 1/3 og kunden 1/3 (altså mellom 30 og 40000 delt på tre). Min bil er bruktimportert av tidl eier og Møller har i så måte ikke noen historikk med bilen som importør.

Jeg har kjørt servicer på Møller her på Lillehammer siden jeg fikk bilen og pga av dette, samt at de som lokal bilforretning her i byen ønsker å knytte gode kunderelasjoner til de som bor her så tilbød verkstedet seg å splitte regningen 50/50 mellom oss. Det syns jeg har høy klapp-klapp faktor og vitner om høyt service nivå i og med at de for så vidt kunne har sagt; sorry, ikke vårt problem.

 

Så istedet for 32' så ble det 16' (reg.reim skiftet tidl), bilen går hakket bedre og med langt mer harmonisk gange.:) - og jeg sover bedre om natta...: sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser fustrasjoner her. Skal sjekke kammene mine nøyere på et verksted, men gjennom oljepåfyllingen ser de i alle fall fine ut. Han jeg kjøpte bilen av har byttet olje på 15000. Han har da fylt shell helix, og jeg skjønner av mange at dette er dumt. Bilen har gått ca 3000 etter siste oljeskift. Da har jeg følgende spørsmål til forumet:

1. Selv om bilen har gått så kort etter siste service, er det smart å utføre et nytt oljeservice, nå med annen olje straks?

2. Et oljeservice, innebærer det også skifte av olje på gearkassa?

3. Hva slags olje anbefales det eventuelt på gearkassa?

4. Finnes det noen biler her ute som ikke er utsatt for dette kamakselsitasje opplegget, slik at jeg har en liten mulighet for å håpe på at min bil kan være i den gruppen? Kammene ser som sagt fine ut i oljepåfyllingen. Ingen slitekanter.

Blir utrolig glad for svar!

: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, min har nå gått 177000, og sist jeg var på Møller sa de at kammene så fine ut (gjennom påfyllingen, ingen urovekkende lyder e.l. heller). Nå har de aldri vært ute og blitt inspisert såvidt jeg vet, så det tar jeg nå til sommeren med feriepenger etc på plass... Solskinnshistorie over her at Møller delte regninga 50/50, da er det plutselig overkommelig å få jobben gjort:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mamma og samboeren skulle gå fra 02 Passat TDi 4-motion (STRÅLENDE fornøyd) nå til Audi A6 Allroad 2.5 TDi. Men jeg mente jeg hadde hørt noe om dette, og jeg har snakket dem bort i fra denne bilen. Skal sjekke litt rundt, men det kan virke som de beveger seg over til Volvo om jeg ikke finner noe fra fra VAG i mellom 300-350.000 kr. Fordelen med Allroad var heve/senkefunksjonen da de bruker bilen mye utenfor veien.

 

Frustrerende. Nå har sikkert konsernet mistet en fremtidig kunde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.