Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Leser fustrasjoner her. Skal sjekke kammene mine nøyere på et verksted, men gjennom oljepåfyllingen ser de i alle fall fine ut. Han jeg kjøpte bilen av har byttet olje på 15000. Han har da fylt shell helix, og jeg skjønner av mange at dette er dumt. Bilen har gått ca 3000 etter siste oljeskift. Da har jeg følgende spørsmål til forumet:

1. Selv om bilen har gått så kort etter siste service, er det smart å utføre et nytt oljeservice, nå med annen olje straks?

2. Et oljeservice, innebærer det også skifte av olje på gearkassa?

3. Hva slags olje anbefales det eventuelt på gearkassa?

4. Finnes det noen biler her ute som ikke er utsatt for dette kamakselsitasje opplegget, slik at jeg har en liten mulighet for å håpe på at min bil kan være i den gruppen? Kammene ser som sagt fine ut i oljepåfyllingen. Ingen slitekanter.

Blir utrolig glad for svar!

: rock :

 

Får prøve meg med noen svar.

 

1. Jeg bruker Castrol olje og har nesten ingen slitasje på mine kammer. Hvis shell oljen er så dårlig som noen her mener er det billigere å bytte olje nå enn kammer om en liten stund.

2. Nei det innebærer ikke skifte av olje i gearkassa.

3. Husker dessverre ikke hvilken olje jeg bruker på kassa (er Audisentrum som gjør det for meg)

4. Du har en 99 mod og den har ikke gått på longlife så det er mindre risk for att kammene dine slites alt for fort (de slites på 99 mod også.) 2004 mod har fått rullevippe armer og har ikke det samme problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke skrevet i tråden siden side 5 eller noe, men det er interessant å legge merke til at man ikke er nærmere en løsning på hva som gjør at enkelte motorer/kammer slites mer enn andre. Hadde være fint om de som er i nærheten av de som har, eller kjenner noen som har, skiftet eller har slitte kammer undersøker litt om kjøremønster, oljeskiftintervaller og bruk av motorvarmer. Er forholdsvis overbevist om at nøkkelen ligger gjemt der et sted. Kan ihvertfall ikke se for meg at to identiske biler kjørt identisk og at på den ene ryker kammene. Er f.eks dette et problem i varmere klima også? Slik at dette kan være et "nordisk" fenomen?

 

Forøvrig var jeg ute i garasjen i dag og sjekket på min '98 2,5 V6 og kunne ikke se, eller kjenne, et snev av slitekant på de jeg kom til gjennom oljepåfyllerhullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Onkelen min har en 2003-modell Allroad som han kjøpte ny. Sjekket på den for noen uker siden, og det var ingen unormal slitasje å se der heller. Har gått med longlife-service hele tiden siden den var ny.. Har pr. i dag gått ca. 125000 km. Problemet er vel at det såvidt jeg har skjønt ganske fort går fra usynlig slitasje til totalt utslitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! jeg heter Terje og er helt ny her.: vinke : Kjøpte en nydelig a6 1999 for ett og et halvt år siden, av en brukt bil butikk. Den hadde gått 142,000 da vi kjøpte den. En dag til jobben stoppet den bare, midt i køa.... Fikk tauet den inn til værkstedet til sviger bror og fikk koplet den til hiddenen.. ikke kontakt med styrings enhet til inj pumpe. kjøpte inn den ifra Bosch til 7500,- etter at vi hadde byttet den viste det seg at herdinga på kammene var slipt bort og vippe armer og pushere lå strødd.... : bråk : Spørsmålet mitt er vel egentlig ganske enkelt.. What to doo?:confused: leste et sted at reklamasjons retten er 5 år på nyere brukt bil og 2 år eldre bruktbil. snakket med selgeren istad, og han var bare villig til og betale 9000 kr, og det er ikke nok til og dekke kammene en gang: gråter : Må han ikke dekke hele beløpet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har kjøpt bil fra en bruktbilforretning, slik du beskriver gir Forbrukerkjøpsloven deg 5 års reklamasjonsrett. Det store spørsmålet i slike saker er alltid diskusjonen om hva som er påregnelig som "normal slitasje" på en 8 år gammel bil osv osv. De fleste vil mene at slikt selvsagt ikke skal skje, men de fleste med den minste kunnskap om brukte A6'er kjenner til svakheten med kammene på 2,5 tdi'en - iallefall en bruktbilforretning.

 

Jeg ville f.eks kontaktet en advokat som har god kunnskap på området, du bør også rådføre deg med forbrukerrådet. Du bør gå frem på riktig måte ellers kan de avvise kravet ditt. Husk at bilforretningen har krav på å kunne utføre reparasjonen selv, dersom de er kyndige på området, eller bruke et verksted som de kan velge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at Shell oljen er så mye dårligere som noe annet merke, har jo samme spec på long life olje...Kjører Shel Longlife olje, bytter hver 10000km da det koster meg 90,- literen mot 249,- på bensinstasjonen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ha ny bil og blir sannsynligvis å hente en Passat i Tyskland, og da er det "desverre" slik at utvalget med 1.9 TDI er svært begrenset i forhold til 2.5 TDI.

 

Så vidt jeg kan finne ut av denne tråden så er det skjedd et eller annet med kammene i 2002 og jeg bør jo da naturligvis se etter en bil som er nyere enn dette.

 

Jeg har bare hørt om havari på A6 og A8...hvorfor ikke på Passat?

Er det rett og slett fordi Passat med 2.5 TDI ikke vokser på trær i Norge?

 

PS! Det er litt farlig å påstå at enkelte oljer ikke holder mål uten å ha belegg for det...det kalles "injurierende utsagn"...

 

Jeg har forøvrig lest blindtester som sier noe annet en det som påstås her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ha ny bil og blir sannsynligvis å hente en Passat i Tyskland, og da er det "desverre" slik at utvalget med 1.9 TDI er svært begrenset i forhold til 2.5 TDI.

 

Så vidt jeg kan finne ut av denne tråden så er det skjedd et eller annet med kammene i 2002 og jeg bør jo da naturligvis se etter en bil som er nyere enn dette.

 

Jeg har bare hørt om havari på A6 og A8...hvorfor ikke på Passat?

Er det rett og slett fordi Passat med 2.5 TDI ikke vokser på trær i Norge?

 

PS! Det er litt farlig å påstå at enkelte oljer ikke holder mål uten å ha belegg for det...det kalles "injurierende utsagn"...

 

Jeg har forøvrig lest blindtester som sier noe annet en det som påstås her.

 

 

Joda, desverre er Passat også rammet av denne sjuka. Som du sier selv går det derimot ikke så mange Passat i Norge med 2.5 TDI som det er A4/A6/A8 og Allroad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis med 2002 mod 2.5 TDi Passat ... den raste ...

Dog dekte møller en del av regningen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det min tur... Leverte Passaten hos Folkevogn&Audi i Brumunddal for mellomservice og sjekk av kamaksler på torsdagmorgenen. Dommen er løse vippearmer og nedslitte kammer, så regninga havner mellom 35 og 40000 et sted. Uten bil i minst to uker i tillegg.

 

Var merkbart mye mer dieselkakling de siste par månedene, så hadde en mistanke om at det var min tur. Kmstand på aktuell bil er 198000 (2001-mod).

 

Denne er forøvrig til salgs i høst:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det kanskje min tur å ta veien til doktor Møller. Over natta forandret motorgangen seg dramatisk, og symptomene er veldig hard motorgange og "rakling" fra bamsen. Dette har jeg for så vidt tatt høyde for og bestemt meg for å ha bilen tross usikkerheten, men problemet kom tidligere enn forventet og selvsagt som julekvelden på den berømte kjerringa. Km stand 132 000 - AKE motor - 2003 A4 Avant Q.

Det som imidlertid er å tilføye, er at etter utallige telefoner til Møllerverksted rundt i Norge, så sitter jeg igjen med følgende:

1 - Det er ikke noen garanti for at byttedelene er av bedre kvalitet enn de originale fra fabrikk. Ergo kan man over tid forvente at dette skjer på nytt!

2- Et verksted hadde sendt inn 6 kammer for diagnose, og resultatet var at stålet og legeringen i dette ikke hadde svakheter. Ergo er vi tilbake på smøreproblematikk, og en teori fra dette verkstedet var soting og derav trege ventiler som førte til større press på metallflatene så oljefilmen ikke sto i mot. Det er vel logisk å tenke at jo eldre olje, jo større problem; Loglife kan IKKE anbefales.

3- Jeg ble anbefalt å bytte hele toppen(e) med de med rullevippe-et-eller-annet-system (Ikke noe særlig greie på det der). Det skulle hjelpe, ja takk, kr 85.000,- inkl arbeid skulle de ha for det. Dog fabrikknye topper, men likevel. Ærlig talt, dette er vanskelig å ta seriøst.

 

Ser at en del får goodwill fra sine verksted. Så avslutningsvis kan jeg opplyse om mitt møte med en forhandler, som sa at gode kunder får dekt ca 50%, men jeg - Med imortert bil og greier? Nei lite sannsynlig. Selv om jeg har lagt igjen 40-50.000-,i servicer og påkost på våre biler der de siste 2-3 årene. Ingen kundesegmentering som kan anbefales videre. Jeg har møtt stor velvilje hos en selger på Møller Skjetten, som tok dette seriøst og koplet inn sitt verksted. Han har linket meg til Møller sentralt i Oslo, så nå får vi se. Motoren er jo ikke åpnet enda, så vi vet ikke 100% sikkert, men bedre føre var, så vi får si at jeg er i angrepsposisjon..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topplokk MED rullevippearmer har vist seg å ikke holde særlig bedre enn de gamle. Knastene på kamakslene er rett og slett maskinerte "hylser" som er krympet inn på selve akselen og disse sprekker/løsner. Desverre.....

 

Min egen teori etter å ha sett en del av disse. Rett og slett underdimensjonert i forhold til bruken/klimaet det blir utsatt for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel - raklingen viste seg å komme fra dieselpumpa. Ikke noe billigere det, men det var ikke det som var temaet. Ser at det nesten bare er Allroad og A6 som det omskrives kamakslingproblem på(Av Audier). Ingen A4 så langt jeg har sett. Min bil har nå gått 132000 km, og nå som motoren er åpnet kunne vi felle en dom over tilstanden. Den så faktisk svært bra ut - overhodet ingen tegn til slitasje, og motoren er i tillegg tett som en potte. Mekanikeren sier at ingen tegn til olje i intercooler er uvanlig, og selvsagt et stort pluss. Mon tro om det er samme leverandør på kammene på alle VAG med 2,5TDI V6? Noen som vet? Jeg avlyser herved mine bekymringer vedr kammene på bilen, og slikker mine sår før jeg tusler til verkstedet med en haug store laken for å hente bilen med nyoverhalt dieselpumpe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på denne tråden, var jeg i utgangspunktet skeptisk til denne motoren. Endte dog opp med A6 2.5Tdi Quattro alikevel :) Her er begge toppene overhalt for 1500km siden sammen med regreimer og oljeskift og det er ny dieselpumpe. Iflg. selger var det ikke store slitasjen på kammene selv om den har gått 234k, men han ville ikke ta sjangsen og servicen ble utført alikevel. Prøvekjørte en A6 tidligere som iflg. selger var overhalt for 45k siden, og den var mye dauere og hadde klart høyere "dieselrakling", så her var det nok dårligere stand. Fikk inntrykk av at dette var en luring. Kunne først over telefon bekrefte at han hadde kvitteringer fra Møller på overhaling, men ikke når jeg kom for å prøve bilen ;) Det å si at feilen er utbedret er nok et "salgstriks" dersom kjøper er naiv.

 

Alt i alt syntes jeg det er "skumle" motorer hvor en fort kan gå på en smell dersom en ikke kjenner til feilene. Syntes det er helt tragisk at ikke Audi har inrømt denne feilen og dekket denne servicen for alle med 2.5tdi V6 som har hatt problemer.

 

Men problemer lagt til side så er dette en deilig motor i A6'en :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det nesten bare er Allroad og A6 som det omskrives kamakslingproblem på(Av Audier). Ingen A4 så langt jeg har sett.

 

Du må huske på at andelen A4 med denne motoren er forsvinnende liten i forhold til A6 & Allroad. I tillegg er A6 & Allroaden blandt de VAG'ene med gjennomsnittlig høyest årlig kjørelengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har funnet ut hvorfor det er noen av disse motorene som "slipper unna"? Er det pga. oljetype og intervall på skift, eller er det at det rett og slett er noe forskjell på kvaliteten på kammer og vippearmer? Har snakket med flere som har biler som har rulla over 200k uten å ha gjort noe, og motoren virker frisk og fin uten at det er gjort noe med den. Kan jo riktignok ikke være 100% sikker på dette uten å demontere, men ingen merkbar slitasje gjennom oljepåfyllingen, ikke noe effekttap eller ekstra "dieselklapring".

 

Skal hente A6'en min i morgen, og lurer på hva som er anbefalt av motorolje og intervall? Er nyoverhalte topper, så da mener jeg det er greit å ta godt vare på den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært som en klegg på diverse verksteder i Møllersystemet vedrørednde problemet, og som tidligere nevnt er tilbakemeldingene forskjellige. Et verksted mente at det var spesielt bruktimporterte biler som hadde problemet, siden de ikke taklet forskjellen i kjøremønsteret fra Tyskland til Norge. Dette kunne i flg de føre til soting og treghet i ventiler med påfølgende høyt trykk mot kammene. Da ville oljefilmen gi etter, spesielt med en "slitt" longlife olje. Personlig synes jeg dette er tullprat, med tanke på hvor mange tyske BMW, Mercer og Audi osv som er importert. Dette er ikke noe gjennomgående problem på bruktimporterte biler fra Tyskland! Samtidig hadde de fått analysert stålet i kammene fra 6 motorer, uten å finne feil i legering eller andre svakheter. Sånn som jeg kan se det, er det tilfeldig hvilke motorer som får problemet, og man må da rette søkelyset mot dem som har produsert delene. Her er det sannsynligvis noe brist i kvalitetskontrollen gjennom produksjonslinjen. Det er i hvertfall ingen logikk i at noen motorer holder kun 80' km mens andre går 300' uten problemer. Hvis man ser alle kommentarer fra diverse Audi-kjennere, mekanikere og verksmestere som er gjengitt og sitert i denne tråden, kan det se ut som om problemet ikke har noen enhetlilg fasit, men at det er svært tilfeldig hvilke biler som får havari. Dette tilsier selvsagt at man må være på vakt før man kjøper en bil med denne motorem, men jeg vil henge meg på dem som skryter av den også; En gammeldags diesel konstruksjonmessig javel, men den leverer varene når den er i form!

Når det er sagt er jeg nå begynt å sjekke ut hvor utbredt det er med havari på dieselpumpe. Ser gjerne at diskusjonen dreier over på generelle problemer med 2,5'en, siden jeg har begynt å mistenke Audi for å ha vært "noe uheldig" med denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ca 2 mnd siden merket jeg at min A6 2002 AKE begynte å bråke veldig uvanlig. Bilen er gått 150000km og jeg var ganske sikker på at kamakslene, vippearmer, ventilløfter osv må byttes. I tillegg hadde jeg en del andre ting som kunne gjøres med bilen samtidlig. Da bestemte jeg meg å dra til hjemmelandet mitt (Polen) og ta en stor service på bilen der nede. Er i Polen nå og henter bilen i morgen tidlig. Totalt alt, deler og arbeid kom på ca 19000NOK.: rock : Bilen ble parkert på mandag den 17 etter kl 15 og var egentlig ferdig på fredagen. Altså brukte de litt over 4 dager på bilen. Jeg hadde gitt beskjed for 3 uker siden at jeg kommer på besøk og stor service:)

Til slutt legger jeg ved noen biler av mine gammle kamakslene, vippearmer og ventilløftere.

BTW 2 stk vippearmer ble funnet løse ved siden av den høyre kamakselen!! Men kamene var faktisk OK!

Her er liste over alt som ble gjort med bilen, deler+arbeid: delene er nye og orginalle, har vanlig garanti på arbeid og deler.

1. 24 sett med vippearmer, ventilløftere og pakkninger, 2 toppakninger. HELVETES mye arbeid....

2. Stor register arbeid: totalt 14 deler, f.eks 4 reim og 8-9 stramhjul. husker ikke helt:)

3. Oljebytte Castrol Edge + 5 filtere

4. AC service med skumming av alle kanaler

5. Nye bremseskiver foran ATE POWER DISC og nye ATE bremseskiver bak.

6. Nye ATE kloser foran og bak.

7. 2 nye spyledyser i frontfangeren.

8. justering av xenonlys

9. turbo inspeksjon

10. Ny utetemperatur måler samt kabler.

11. Ny AC vifte - 300W

12. Tiptronic service: 7 liter olje, girkassepakning og filter.

13. Bremsing av motor på quattro rullende landvei

 

Jeg tror at alt det jeg har gjort i Polen ville koste minst dobelt så mye i Norge. Kanskje rundt 50k og.

Jeg er veldig fornøyd av arbeidet. Folk her nede vet veldig godt om svakheten til V6 2.5TDI. Bare i løpet av 2007 har verkstedet jeg bruker, hatt 6 biler på kam, vippearmer, ventilløftere osv arbeid!! Dette er jo helt tragisk :(

 

b2dfaaf782f7647dm.jpg

4f8123f912a0f3fam.jpg

81ee1c87ade2bb35m.jpg

61a8de220033e317m.jpg

88443bd951f8794dm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på kamaksel gjennom oljepåfylling og kan ikke kjenne/se slitasje. På 95 000km fikk jeg verkstedet til å sjekke det samme og de kunne ikke se noen slitasje de heller.

 

Du burde ikke bare satse på å se gjennom oljepåfyllinga, De blir ikke jevnslitte. Det kann se bra ut der, og være helt jævlig ett annet sted. det er iallfall min erfaring om dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde ikke bare satse på å se gjennom oljepåfyllinga, De blir ikke jevnslitte. Det kann se bra ut der, og være helt jævlig ett annet sted. det er iallfall min erfaring om dette!

 

Hvordan kan man få indikasjoner på at kammer/løftere er slitte. Hører ikke noe tikking i motoren, bra drag i bilen. Ikke noe svart røyk. Det eneste det kan være litt tikking i løfterene hvis motoren er kald ned mot 0 grader. Men ingen ulyder når den går litt på tomgang, da gir det seg. Er vel vanlig med litt hardere gange ved kaldstarter på TDI motorene? Synes ikke det er pen lyd i en 1.9 som man fyrer i gang kald heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man få indikasjoner på at kammer/løftere er slitte. Hører ikke noe tikking i motoren, bra drag i bilen. Ikke noe svart røyk. Det eneste det kan være litt tikking i løfterene hvis motoren er kald ned mot 0 grader. Men ingen ulyder når den går litt på tomgang, da gir det seg. Er vel vanlig med litt hardere gange ved kaldstarter på TDI motorene? Synes ikke det er pen lyd i en 1.9 som man fyrer i gang kald heller.

 

Eneste måten er å ta av toppdekslene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se ned i oljepåfyllingen først.. Og du hører det hvis du er litt motor kyndig.

Min rep her i Norge, da gjorde jeg allt arbeidet selv, fikk tak i delene billig fra sverige med reg reim og ny turob kostet det meg 17 lapper.. Da med all jobben gratis.

Madsen bil på Verdal skulle ha 42 for kamm jobb...................

Bilen min har gått 230 tusen da, og funket greit helt til nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter nærmere 6 uker (!) på verksted med knoting for å få bilen til å starte med ny dieselpumpe, er bilen nå startet med nye kamakslinger med alt tilbehør og gammel dieselpumpe. Selvfølgelig fant verksted ut at alt under kammene var utslitt, og at kammene hadde gryende sår og slitekanter. De skulle selvfølgelig plukka ut alt der først som sist pga kjent typefeil, men som jeg sier til verkstedet; Jeg er for f.. ikke noen mekaniker - så når de sier at pumpa er gåen så tror jeg på det. Men det er nå håp for å få igjen bilen i dag. Den har nå stått siden 4. september...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis et mandagsprodukt av denne utgaven......

Har allerede brukt alt for mye på service av motoren, og nå streiker den igjen. Tror ikke det skal være kammene, men ingen ting overrasker meg lengre. kostnad på motor på 1 år = 76.000 kr! og nå løper det sikkert noen tusen til ut vinduet...

 

Ufattelig dårlig VAG produkt.

Jeg er glad jeg har bestilt meg ny bil, DOG ikke noe VAG denne gangen. men må vente helt til mars før den kommer til landet.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.