Anbefalte innlegg

For en stund tilbake ble jeg overtalt til å kjøpe et produkt som heter Corrofix rustfjerner av en selger på markedet på Ekeberg. Nå har jeg fått prøvd det og er så langt veldig fornøyd.

Selve corrofiks er egentlig laget for at man skal legge de rustne bitene i et bad, men jeg fuktet bare en klut i produktet og la over min rustne skjerm etter at jeg hadde børstet litt med stålbørste.

 

Her er resultatet etter at dette hadde virket et par dager:

 

DSC00239.JPG

 

Har desverre ikke noe "før" bilde, men alle har vel sett en rusten skjerm???

 

I kveld hadde jeg på noe nytt virkende middel som ikke skal vaskes bort, det heter Rustkiller EXP og er et produkt for på pensling/ sprøyting, til bruk i kanaler osv.

 

Så leste jeg i blekka som fulgte med at jeg trenger noe primer og grunning før sparkling, og jeg har tenkt å kjøpe disse produktene også da jeg er meget fornøyd med resultatet til nå.

 

Her er et bilde av produktene.

 

DSC00238.JPG

 

Mere informasjon og nettbutikk kan dere finne her:

 

http://www.chemical.no/

 

De har også et annet kult produkt for kald galvaniserng, som heter Zinga men det har jeg ikke fått prøvd ennå.

 

Så hvis noen har lyst å prøve et alternativ til sandblåsing så kan jeg forløpig anbefale dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer litt flere bilder av rustfjerning på bilen:

 

Før bilde:

 

DSC00192.JPG

 

Nå:

IMG_0017.JPG

 

Hvor mye rust det var i utgangspunket:

 

IMG_0018.JPG

 

Og hva jeg gjør for å holde kjemikaliene på plass, en klut fuktet med Corrofix:)

 

IMG_0019.JPG

 

Så når dette får stått noen dager til skal jeg poste et nytt bilde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En måte å galvanisere på kjenner jeg til som også kan være noe å prøve.

 

En trenger en sinkanode, litt 10% svovelsyre (batterisyre), litt stoff/håndkle/tilsv og startkabler.

 

Prosedyre som følger:

1: koble startkabelens ene ende til sinkanoden

2: Snurr sinkanoden inn i stoff, slik at det blir noen mm stoff rundt den

3: Koble bilen til minus (eller var det pluss...?)

4: Og kabelen med sinkanoden til pluss (minus..?)

5: Dupp tøy/sinkanoden i svovelsyre, denne skal fungere som elektrolytt. Pass på å holde den fuktig.

6: Sett den inntil metallet som skal galvaniseres. Skal ryke og dampe litt, bruk verneutstyr. Dupp i elektrolytt fra tid til annen.

 

Det som skal skje da, er at sinken spises opp, og vander gjennom elektrolytten/tøyet, og fester seg på metallet.

 

Tror det var rett med pluss på sink og minus på metallet, men om det er feil så er det jo bare å snu polariteten, iallefall enkelt om man bruker ett løst batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som lovet en liten oppdatering på Corrofix:

 

Her etter 2 dager til under corrifixvåt klut, rusten er blitt svart:

IMG_0005.JPG

 

Etter lett stålbørsting:

IMG_0007.JPG

 

Nærbilde:

IMG_0009.JPG

 

2 dager til nå, så er jeg fornøyd, da blir det på med: Rustkiller, Primer og grunning:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får bumpe en gammel, men fin, tråd.

 

Og hvordan har dette holdt seg i ettertid? Kommet noe tilbake, eller fikk du fjernet alt med Corrofixen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All rusten ble borte, og er borte fortsatt. Fulgte annvisningene og brukte de to flaskene avbildet over, samt rustgrunning. Men til info bilen har stort sett bare stått inne på verkstedet siden.

 

Jeg penslet også på litt corrofix på transporteren min for 3 uker siden som står ute i regnet hver dag, og den har vesentlig mindre rust nå enn før. Skal pensle over et par ganger til før jeg tetter lakken med Rustkiller EXP, Grunning og lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noe lignende som Ferro-Bet det der tenker jeg, som jeg fikk kjøpt hos BilXtra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe alá det samme, ja, men visstnok mer effektiv denne Corrofixen.

 

Ikke tilfeldigvis du som også la ut noen bilder av noen rustete deler som ble behandlet også, Andreas? Så noen på forumet for en stund tilbake som behandlet deler som var meget rustete, og ble så godt som nye igjen. Men ikke godt å si om det var med Corrofix eller hva det nå enn var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lignende Ferro- Bet ja men sterkere og mere effektivt. Jeg hadde noen deler liggende i ren ublandet corrofix, som jeg glemte i ukesvis, de bare forsvant...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lignende Ferro- Bet ja men sterkere og mere effektivt. Jeg hadde noen deler liggende i ren ublandet corrofix, som jeg glemte i ukesvis, de bare forsvant...

 

...så om man legger en typ43 i Ferro-Bet forsvinner den?

Stas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoster liv i denne igjen.

Fortsatt bra resultat? Har bestilt en ferdigpakke nå med diverse, så blir spennende dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behandlet 100'n med dette for snart 3 år siden. Veldig bra greier. Jeg er overrasket over hvor bra det har holdt, særlig mtp luriumsstatus på slike produkter.

 

Men som alltid, resultatet blir aldri bedre enn grunnarbeidet! Det gjelder både fjerning av gammel rust og slavisk oppfølging av de sinnsvakt mange og tidkrevende "stegene" i behandlingen. Tar nesten en uke å gjennomføre hele seremonien om det er litt kjølig der bilen står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde på diverse av disse kjemikaliene på transporteren i høst. Men kom ikke til laget med grunning før vinteren kom. Primeren vaska jeg bort med høytrykkspyler. Så det var tilnærmet bart stål hele vinteren og er det enda. Har enda ikke rustet. Så det er rimelig bra greier... Bare noen rustprikker. Men denne gangen brukte jeg punktblåser før jeg hadde på kjemikalier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres bra ut. Da er det bare å vente til produktene kommer så blir det vell bra :-) det vanskeligste blir nok å få lakkert det litt fint. Men men :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for fjerning av rusten vil jeg tro dette virker på lik linje med sandblåsing.

viktig å få vekk all rust i porer og skjoter.

har jobbet på karroseriverksted som utforer reklamasjonsjobber på vw audi.

hvis ikke man får fjernet all rust og det er igjen i skjoter og foreksempel på innsiden bak klipshull er faren stor for at det kommer igjen rust og enden på visa blir å bytte delen.

og når alt er rent og pent og man skal bygge opp igjen så er det 2 komponent produkter som gjelder.

vi hadde også reklamasjonsjobbe på mb som også har hatt noen reklamasjonssaker på rust.

der brukte vi en orginal mb zink grunning-1 liters boks som var skikkelig tung og den var det nok bra m godsaker i(denne var 1 komponent men var tynnerbasert og torket fort)

etter at alt er lakkert og fint må man huske det aller viktigste-tynnstoff i hulrom og tykkstoff der man kan bruke dette som innvendig i skjermkanter osv.

mitt råd er kjop kjente merker da det faktisk er en forskjell.

spraylakk er mindre holdbar enn den lakken ett lakk verksted bruker-ikke så tett og rusten kommer raskere igjen.noen bilrekvisitabutikker blander lakk som has på boks-denne er litt bedre.

de fleste lakkverksteder bruker vannbasert lakk

men bilprodusentene bruker tynnerbasert lakk da de har lov til dette i industri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.