Anbefalte innlegg

Ikke ment som kritikk, men folk kan med fordel ta bilder av bilen i sola, hvor man kan se sola "i lakken" hvis dere skal vise hva slags arbeid dere har gjort. Dere kan også bruke en sterk spott, men sola er best :)

 

Synes det litt er morsomt hvordan folk pleier å ta bilde av skitten bil i sola og så bilde av bilen ren og pen i mørket etterpå...

Ganske umulig å se om det er skjolder eller vaskeriper mm. i lakken hvis det ikke er lys.

 

Det verste tilfellet jeg har sett var en rød corvette, så grei ut i mørket, men i sola kom virkelig skjoldene frem. Så mer camo-rød ut enn rød. Så til dere som ikke har så mye erfaring, vask bilen ordentlig og vær forsiktig med å bruke for grov polering/rubbing :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det på tide med polering igjen. Har lest gjennom tråden men fant ikke noe om temperatur med tanke på polering?

Er 3+ grader her nå, mener å huske at jeg har lest et sted at det bør være en del varmere enn det når man skal polere?

 

Kommer til å stå i en garasje men den er ikke oppvarmet så blir vel neppe varmere enn 6-7 grader der i løpet av dagen tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent til du har mellom 10-15 grader iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med polering rundt 5grader. Det er jo uansett temperaturen mellom pad og lakk som teller. Luftfuktigheten er det viktig å passe på. Kommer det dugg på taket er det som regel lurt å gi seg.

 

Meeen.. En gang slo jeg av lakken på en Ford. Lakken på plastfangerne var tydeligvvis for sprø, og idet paden traff lakken knuste den. Her skulle jeg tydeligvis ha brukt en myyyk pad først for å varme opp. Aldri hatt noen problemer med det på VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med polering rundt 5grader. Det er jo uansett temperaturen mellom pad og lakk som teller. Luftfuktigheten er det viktig å passe på. Kommer det dugg på taket er det som regel lurt å gi seg.

 

Meeen.. En gang slo jeg av lakken på en Ford. Lakken på plastfangerne var tydeligvvis for sprø, og idet paden traff lakken knuste den. Her skulle jeg tydeligvis ha brukt en myyyk pad først for å varme opp. Aldri hatt noen problemer med det på VAG.

 

Jasså? Du motarbeidet din egen kunnskap?:P

Start med finest mulig kombinasjon, vettu : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså? Du motarbeidet din egen kunnskap?:P

Start med finest mulig kombinasjon, vettu : rolleyes

 

Naaah... Det var bare unntaket som bekrefter regelen:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken behandling anbefales til en bil med ny lakk?

Tenkte å gå til innkjøp av div. meguiar produkter. Tenker da på følgende; Nxt Gener. Car Wash, Quik Clay Detailing System, Deep Crystal Paint Cleaner, Deep Crystal Polish og Nxt Gener. Tech Wax.

 

Er det noe spessielt jeg bør ta hensyn til på ny lakk, eller er det bare å bryte seg på? Bilen ble nylakket akkurat i det snøen begynte å falle og er desverre ikke pollert før.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken behandling anbefales til en bil med ny lakk?

Tenkte å gå til innkjøp av div. meguiar produkter. Tenker da på følgende; Nxt Gener. Car Wash, Quik Clay Detailing System, Deep Crystal Paint Cleaner, Deep Crystal Polish og Nxt Gener. Tech Wax.

 

Er det noe spessielt jeg bør ta hensyn til på ny lakk, eller er det bare å bryte seg på? Bilen ble nylakket akkurat i det snøen begynte å falle og er desverre ikke pollert før.....

 

Så lenge lakken er herdet, så skal det ikke by på noen problemer å polere den. Den lista du skriver der virker som en veldig grei liste når du har ny lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er varene bestilt hos Jegard Handel. Hvor handles disse Grid bøttene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe tråd dette mr. Antonsen. Har lest tråden 4 ganger nå tror jeg: rolleyes

Men jeg har ett lite spørsmål. Har kjøpt meg ein roterende sak fra Einhell til og polere med.

Det jeg lurer på er dette med temperaturer når ein polerer. Ikkje i lufta men mellom lakk og og maskinen.

Hva er varmt? Hva er ca riktig temp? Hvor varmt blir det før lakken brenner seg? Er det noen måte og kunne styre dette?

Hva er det som gjør at det kommer "halografier" i lakken?

Einhell`en jobber med minimum 1000rpm(ubelastet?)

Håper det var rette plassen og spør:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes mange faktorer som påvirker temperaturen. Jo høyere fart og press, jo høyere temperatur. Jo grovere polish og pad, jo høyere temperatur.

Så finnes det andre ting, som lakkens og poleringsputens evne til å lede bort varme.

Når lakken er såpass varm at det er ganske ubehagelig å holde hånda der, er det ganske varmt. Men det er vanskelig å gi noe fasit på det. Forskjellige lakker, forskjellige materialer under.

 

Det som gjør at det kommer opp hallografier i lakken kan være tegn på varmkjøring, men som oftest er det pga for grov pad eller polish. Det å gradvis senke farten etter oppnådd ønsket resultat reduserer faren for det. Hallografier i lakken stikker som regel ikke så dypt, og kan som regel fjernes med fin polish.

Selvfølgelig på også pad og lakk være rene. Ellers så kan det også være at du ikke bryter ned polishen nok, og slipemidlene sliper fortsatt. Tørrkjøring kan også være grunnen. Bruk vann eller QD.

 

1000rpm er en rimelig trygg fart å kjøre på. Såpass trygg at det ikke blir gjort så veldig mye korrigering. 1500rpm er et fint sted å begynne, men det kommer jo igjen ann på pad, polish og lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen gode tips til produkter gjerne av Meguiars som fungerer bra til vedlikehold av skinn og alcantara?

 

Ellers har jeg satt opp følgende liste: Alt Meguiar.

Microfiber Was Milt (vaskevott)

NXT Generation® Car Wash (shampo)

Water Magnet® Microfiber Drying Towel (tørke)

Hot Rims® All Wheel® Cleaner (felgrens)

NXT Generation® Glass Cleaner (glassrens)

Gold Class Vinyl/Rubber Protectant (interiørrens)

Gold Class Bug N' Tar Remover (insektfjerner)

 

Hva tror dere om denne pakken til vedlikehold i oppstarten?

 

Også noen pads til å smøre ut diverse med, hva tycks om disse: Even Coat™ Microfiber Applicator Pads

 

Har også sett på 2stk 16L bøtter med Grid Guard fra Scandicshine til 400kr pr stk. Medfølgende produkter er bare en bonus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spørsmål: Hva er best og tørke av polishen med?

 

"Polerduk" eller mikrofiberklut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microfiber til ALT ;)

 

 

Da må det jo gå med en del microfiber kluter :confused:

 

Synes polerduk er bra jeg...tørk og kast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har masse microfiber, vask og bruk igjen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det jo gå med en del microfiber kluter :confused:

 

Synes polerduk er bra jeg...tørk og kast.

 

I mine øyne blir noe du kjøper og kaster etter en gangs bruk, sløsing.

Microfiber som vaskes med riktig middel, er drøye i bruk, og koster heller ikke stort lenger.

 

Se slik på det; til en full detail trenger du:

-Et håndkle til tørk

-En eller to kluter til å tørke av polish

-En klut til å tørke av voks

-Eventuelt en klut til "wipedown", altså tørke over bilen med f.eks. Menzerna Top Inspection før voks

 

Disse vasker du etter bruk, med f.eks. Chemical Guys Microfiber Rejuvinator, og de er gode og myke som ny ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med og oppdatere første post, på hvordan man vasker og tar vare på tørkeklutene, og mikrofiberklutene, samt påføringspadsene? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved motorvask er det heldig å bruke høytrykkspyler, eller er det bedre med en vanlig hageslange?

 

Er det flere utgaver av vaskehansker? så scandicshine hadde en av saueull.

Inntil nå har jeg vært en svampbruker, men jeg må vel bare innse at dette er litt "avleggs".

 

Ellers bruker jeg autoglym polish og lakkforsegler (den gullfargede). Er dette gode produkter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved motorvask er det heldig å bruke høytrykkspyler, eller er det bedre med en vanlig hageslange?

 

Er det flere utgaver av vaskehansker? så scandicshine hadde en av saueull.

Inntil nå har jeg vært en svampbruker, men jeg må vel bare innse at dette er litt "avleggs".

 

Ellers bruker jeg autoglym polish og lakkforsegler (den gullfargede). Er dette gode produkter?

 

Høytrykksspyler er ikke noe problem å bruke på motorvask, så lenge du ikke spyler rett på elektriske komponenter (f.eks. dynamo) og luftfilter.

 

Finnes mange utgaver av vaskehansker, så der gjelder det bare å finne en du liker, og som holder godt på såpa.

 

Ang. AutoGlym velger jeg å ikke uttale meg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høytrykksspyler er ikke noe problem å bruke på motorvask, så lenge du ikke spyler rett på elektriske komponenter (f.eks. dynamo) og luftfilter.

 

Finnes mange utgaver av vaskehansker, så der gjelder det bare å finne en du liker, og som holder godt på såpa.

 

Ang. AutoGlym velger jeg å ikke uttale meg ;)

 

Bilxtra og lignende har slike hansker, eller er det nettbutikker ala Scandicshine som gjelder?

 

Jeg er fornøyd med Autoglym, og ettersom jeg har endel flasker med det igjen så bruker jeg nok det inntil videre;). Den britiske kongefamilien bruker jo det, hehe;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden var interessant lesing :)

 

Er på jakt etter tips og råd ang stell og vedlikehold av bilen min - hun er nemlig nylakkert nå og jeg er derfor mye mer redd for å gjøre noe "feil" som resulterer i riper og swirls..

Har vært svamp-bruker frem til nå, men må gå over til vaskehanske og grit-guard bøtter etter å ha lest dette :)

 

Og så lurer jeg litt på det som blir anbefalt til håndpolering (har enda ikke prøvd maskin - synes håndpolering har fungert greit nok) - ser det står skum - eller microfiber –påføringspad. Sikkert et dumt spørsmål, men ser ikke helt for meg akkurat hvordan disse ser ut. Og hvor får jeg tak i det ? Til nå har jeg brukt Autoglyms Perfect Polishing Cloth.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen tips til steder på nett å bestille slikt fra? altså, alt fra polish til microfiber kluter? vært nedom steder som bilextra og mekonomen, men demhar som oftest kun ting jeg ikke vil ha.. og når jeg har polert bilene mine har jeg ofte "lånt" ting på jobben.. men nå vil jeg ha eget "kit".. vært veldig glad i auto-glym og mequairs... noen tips til steder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.